حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • نهضت ملی مسکن  برای مردم است، نه مسکن‌سازی بانک‌ها
    ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
    شناسه : 10510
    بازدید 1242
    9
    انتقاد رئیس‌جمهور از مسکن‌سازی بانک‌ها بجای پرداخت تسهیلات مسکن دریانیوز// طرح نهضت ملی مسکن مهمترین طرح دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مردم است که امیدها را برای خانه دار شدن افزایش داد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// طرح نهضت ملی مسکن مهمترین طرح دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مردم است که امیدها را برای خانه دار شدن افزایش داد.
    اما برای اجرای این طرح ملی برخی مدیران در حوزه‌های مختلف از جمله تامین زمین، روند کُند پالایش ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن ، سلیقه گرایی ها، پرداخت تسهیلات بانکی و… همراهی لازم را با سیاست‌های دولت در این حوزه نداشتند و به‌همین دلیل قطار مسکن سازی به آرامی رانده می‌شود. در بندرعباس نیز بدلیل سلیقه گرایی در جانمایی اجرای طرح و تغییر مکان اجرای طرح پس از اعتراضات گسترده، این طرح با دوسال تاخیر وارد فاز اجرا شده و عملیات ساخت و ساز پروژه ۱۵ هزار واحدی از سایت ۱۶۱ هکتاری شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس از آبانماه یا آذرماه شروع می شود، درحالی‌که اگر در مهر ۱۴۰۰ از بندرعباسی ها ثبت نام شده بود و زمین مورد نیاز تامین و ساخت وساز شروع شده بود، تاکنون واحدهای مسکونی نیز واگذار شده بود که متاسفانه بدلیل سلیقه گرایی، بی تدبیری و ضعف مدیریت، این طرح ملی با دوسال تاخیر اجرایی شده و منجر به افزایش چند برابری و حبابی قیمت مسکن و رهن واجاره شد. از طرفی اگر دیگر ساخت وساز از دوسال قبل شروع شده بود، مصالح، کارگر و…. ارزان‌تر بود و قیمت تمام شده ملک نیز کمتر بود و هزاران نفر دارای سرپناه ارزان‌تر می شدند.
    در حال حاضر نیز که ۱۶۱ هکتار اراضی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس تامین شده و عملیات تسطیح در حال اجراست، ضرورت دارد عملیات ساخت وساز نیز زودتر شروع شود واز طرفی دیگر پالایش متقاضیان سال گذشته زودتر به پایان برسد و از متقاضیان جدید ثبت نام شود. همزمان نیز بایستی سامانه اجاره‌بها راه اندازی شده و بازدید از مشاوران املاک و برخورد با متخلفان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی انجام شود و پلتفرم‌های قیمت‌سازی مسکن (دیوار و شیپور) نیز تعیین تکلیف شوند تا بازار مسکن به آرامش برسد.

    مدیران بانک‌هایی که کوتاهی کرده‌اند، بازخواست شوند
    رئیس جمهور از وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و کشور و رئیس کل بانک مرکزی خواست در قالب دو هیئت ضمن بررسی آمارهای ارائه شده از متقاضیان تسهیلات مسکن معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقده و میزان تسهیلات پرداختی، از مدیران بانک‌هایی که در این زمینه به وظایف قانونی عمل کرده‌اند تقدیر شده و کسانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مواخذه شوند. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‌عالی مسکن، گفت‌: متاسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند. رئیسی در همین راستا دستور داد ظرف ۲ هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولا آمارهای ارائه شده در خصوص تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقد شده و میزان تسهیلات پرداختی را بررسی و نتیجه نهایی را در جلسه آتی شورا گزارش دهند و ثانیا پیشنهادهای مختلف مطرح شده در این جلسه در خصوص راهکارهای تسریع در تامین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام‌نظر نمایند.
    همچنین بنا به دستور رئیس جمهور مقرر شد هیئت ویژه‌ای متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها را از حیث پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بررسی و ضمن بررسی عملکرد مدیران، از آن دسته از مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، تقدیر شده و آنهایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند. رئیس شورای‌عالی مسکن در ادامه هدف از برگزاری این جلسات را پیشبرد عملی، تسهیل و رفع موانع نهضت ملی مسکن دانست و با بیان اینکه اگر اهداف دچار بروکراسی اداری شود، مشکل مردم حل نخواهد شد، افزود: اینکه همه کارها و اقدامات دولت عنوان جهادی و نهضتی دارد، به منزله آن است که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تلاش مضاعف نسبت به پیگیری امور تا حصول نتیجه اهتمام داشته باشند و اجازه ندهند انجام کارها با تاخیر مواجه شود.رئیسی در ادامه پرداخت به موقع تسهیلات، تامین زمین و صدور مجوز را از جمله ملزومات تحقق ماموریت و هدف مهم شورای‌عالی مسکن برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم برای تامین مسکن خود از دولت انتظار دارند و برآورده کردن انتظارات مردم در این زمینه نیز در گرو کار و تلاش جهادی است.
    رئیس جمهور «آماده‌سازی و تحویل ۱۰۰ هزار مسکن از ۲۴۰ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت»، «شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن»، «ساماندهی وضعیت بنگاه‌های مشاورین املاک» و «تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن» را از جمله گام‌های مثبت و موثر در عرصه ساخت و تامین مسکن در چند ماهه گذشته عنوان کرد. وی در ادامه یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن عنوان کرد و افزود: همه تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه معطوف به کاهش قیمت هزینه ساخت از فولاد و سیمان گرفته تا سایر تجهیزات ساختمانی باشد، چرا که هر چه قیمت ساخت کمتر باشد، به نفع مردم است.
    رئیسی در ادامه همچنین با تاکید بر اهمیت تثبیت حقوق و مالکیت ملکی افراد، بر ضرورت ثبت معاملات ملکی به صورت رسمی تاکید کرد و با مثبت دانستن تبدیل قولنامه‌های عادی به اسناد رسمی، از مراجع قانونی خواست تا در آینده نزدیک و به‌منظور تثبیت حقوق و مالکیت افراد با تصویب قانون صرفا اسناد رسمی را در کشور دارای اعتبار معرفی کنند. در این جلسه شورای‌عالی مسکن که با حضور استانداران سراسر کشور به صورت تصویری برگزار شد، استانداران بوشهر، قزوین، تهران و یزد به صورت حضوری با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن از جمله واگذاری زمین، تغییر کاربری اراضی و ارائه مجوز، به بیان آمار متقاضیان واجد شرایط، متقاضیان تایید و معرفی شده به بانک‌های عامل، تعداد قراردادهای بانکی منعقد شده، تعداد متقاضیان رد شده و تعداد متقاضیان در صف تعیین تکلیف بانک‌ها در این استان‌ها پرداختند.
    همچنین در این جلسه مدیران عامل بانک‌های مسکن، ملی، سپه و ملت گزارش‌های جداگانه‌ای از روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ارائه کردند. سه عامل عدم آورده متقاضی، عدم تکمیل مدارک و ثبت‌نام نهایی متقاضیان و انتظار متقاضیان برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به عنوان عوامل اصلی تاخیر در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی مدیران عامل بانک‌ها عنوان شد. وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه و با همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه ساماندهی بازار مسکن، بنگاه‌ها و مشاورین املاک، ساماندهی سکوهای درج آگهی مسکن و شناسایی خانه‌های خالی و اراضی احتکار شده و پیگیری عرضه آنها به بازار مسکن ارائه کرد.

    بانک‌ها به ۸۱ درصد تکلیف قانون جهش تولید مسکن عمل نکردند
    درحالی بانک‌ها و موسسات مالی به ۸۱ درصد تکلیف قانون خود در نهضت ملی مسکن عمل نکرده‌اند که رئیس‌جمهوری دستور بررسی پیشنهاد ایجاد خط اعتباری ویژه بانک مسکن را صادر کرد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ۲ سال و چند روز از اجرا قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) در کشور می گذرد و طی این مدت بانک‌ها مکلف به تامین تسهیلات موردنیاز این طرح بوده‌اند.در سال اول یعنی از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ بانک‌ها و موسسات مالی بایستی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن پرداخت می‌کردند، اما میزان پرداخت تسهیلات در مدت یاد شده ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیار تومان بوده است. یعنی بانک‌ها و موسسات مالی فقط به ۵٫۱ درصد از تکلیف قانونی خود عمل کردند.در سال دوم اجرای قانون جهش تولید مسکن نیز بانک ها باید ۴۵۸ هزار میلیارد تومان از تسهیلات خود را به بخش مسکن و پروژه‌های نهضت ملی مسکن تخصیص می‌دادند. این در حالی است که مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی تاکنون بانک مسکن ۹۹ هزار میلیارد تومان، بانک‌ سپه ۱۶ هزار میلیارد تومان، بانک ملت ۱۳ هزار میلیارد تومان، بانک تجارت ۸ هزار میلیارد تومان، بانک ملی ۷هزار میلیارد تومان، بانک صادرات ۷ هزار میلیارد تومان، بانک رفاه ۲ هزار میلیارد تومان و سایر بانک‌ها و موسسات مالی نیز در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.
    در سال اول و دوم اجرا قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات عامل نهضت ملی مسکن باید ۸۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند. در فاصله ۱۲ روز مانده تا پایان سال دوم قانون مذکور سیستم بانکی ۱۵۸ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۱۹ درصد به تکلیف قانون خود در بخش مسکن عمل کرده‌اند. در حالی بانک‌ها ۸۱ درصد تکلیف قانونی خود در نهضت ملی مسکن طی ۲ سال اخیر را اجرا نکرده‌اند که رئیس‌جمهوری در جلسه شورای عالی مسکن با بیان این‌که متأسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، گفت: برخی بانک‌ها به‌جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند. وی در این رابطه دستور داد: طی ۲ هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه، اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولا آمار ارائه‌شده در خصوص تعداد متقاضیان معرفی‌شده به بانک‌ها، قراردادهای امضا شده و میزان تسهیلات پرداختی بررسی شده و نتیجه نهایی در جلسه آتی شورا ارائه شود. ثانیاً پیشنهادهای مختلف مطرح‌شده در این جلسه درخصوص راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر کنند.

    پلمب ۵۶۰۰ بنگاه مشاور املاک در کشور
    از خردادماه امسال تا کنون بیش از ۸۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های املاک سراسر کشور انجام و ۵۶۰۰ بنگاه مشاور املاک توسط پلیس امنیت اقتصادی پلمپ شد. درخصوص عرضه املاک نیز در جلسه شورای عالی مسکن، مقررات‌گذاری برای سکوهای انتشار آگهی مسکن و ساختمان به تصویب رسید. سکوهای انتشار آگهی، مقررات را پذیرفته‌اند. سکوهای انتشار آگهی‌ها باید آگهی را بعد از تایید هویت مالکان ملک توسط سامانه املاک و اسکان منتشر کنند. مجموع اقدامات اخیر در کنار ثبات بازارهای موازی به آرامش بازار مسکن منجر شده است. آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید در تمام نقاط کشور خبرهای خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند.

    رشد ۴.۷ درصدی بخش مسکن در بهار امسال
    هم‌چنین آمار مرکز آمار ایران حاکی است که رشد بخش ساختمان و مسکن که در بهار سال گذشته منفی بود در بهار امسال مثبت ۴.۷ درصد ثبت شد. بانک مرکزی چند روز قبل اعلام کرد که در بهار امسال رشد منفی بخش مسکن و ساختمان در بهار سال گذشته امسال مثبت شده است. آمارها، حاکی از آن است که رشد شتابانی در بخش ساختمان و مسکن ایجاد شده است.

    قیمت مسکن ملی کاهش می‌یابد؟
    یکی دیگر از دغدغه‌های متقاضیان، کاهش قیمت تمام شده مسکن است. برآورد می‌شود که هم‌اکنون قیمت تمام شده هر متر مربع از واحد نهضت ملی مسکن ۷.۵ تا ۸ میلیون متر مربع رسیده باشد. وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرد: با مصوبه جدید مجلس، بخشی از هزینه‌ها که در قالب بیمه و عوارض از صاحبان ملک اخذ می‌شد کاهش چشمگیری خواهد یافت. همچنین موضوع عوارض صدور پروانه ساختمانی که توسط شهرداری‌ها از مردم اخذ می‌شود نیازمند ساماندهی مجدد است که در تلاش برای اصلاح آن هستیم. بذرپاش هم‌چنین گفت: در خصوص مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد که اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز به شمار می‌روند، تصمیم داریم تا با قمیت مناسب‌تری به سازندگان عرضه کنیم تا در قیمت تمام شده و کاهش آن تاثیر داشته باشد.وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین در ۳۱ استان کشور به مدت ۱۰ روز هم‌زمان با میلاد پیامبر اکرم (ص) برای طرح جوانی جمعیت به متقاضیان واجد شرایط خبر داد و افزود: با تحویل این قطعات میزان قطعات اراضی تحویلی برای طرح جوانی جمعیت به ۳۲ هزار واحد می‌رسد. بذرپاش یکی از سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید را واگذاری زمین‌های روستایی عنوان کرد و افزود: تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در روستاها تحویل می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.