حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • نماد شهر بندرعباس « کنوکارپوس» یا «گل ابریشم»؟
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۵۹
    شناسه : 6331
    بازدید 12240
    13
    دریانیوز// تا جایی که ذهنمان یاری می کند و از زمان‌های دور در فضای سبز شهرهای جنوبی،به خصوص هرمزگان درختان کاشته شده در پیاده روها،خیابان‌ها وپارک‌ها درختانی مثل کرت، کهور،اکالیپتوس، گل ابریشم، گارومزنگی ونخل خودنمایی می کرد....
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    تا جایی که ذهنمان یاری می کند و از زمان‌های دور در فضای سبز شهرهای جنوبی،به خصوص هرمزگان درختان کاشته شده در پیاده روها،خیابان‌ها وپارک‌ها درختانی مثل کرت، کهور،اکالیپتوس، گل ابریشم، گارومزنگی ونخل خودنمایی می کرد. تنه های قطور و بلند اکالیپتوس،شاخه‌های در هم تنیده و مارپیچی کهور.

    شاید خاطرات کودکیمان با درختان آن زمان پیوندی ناگسستنی دارد و هرگز از خاطرمان پاک نمی شود. برگ های اکالیپتوس که زمستان‌ها مهمان خانه هایمان بود و بوی تند آن فضای خانه را عوض می کرد و از آن برای بخور هم استفاده می شد.

    اما دیگر خبری از این درختان نیست و دیگر چهره شهرها تغییر کرده است.در کنار همه خیابان ها و پارک ها درختانی پربرگ، سایه انداز و گاهی کوتاه و یکدست و با شکل های فانتزی و هندسی دیده می شود که چشم رهگذران و شهروندان را می نوازد و احساس زندگی در یک شهر گرم جنوبی و بی آب و علف را از ذهن می زداید. به راستی این چه گیاهی ست که این چنین به سرعت جای درختان جنوبی و گرمسیری را گرفته است و توانسته بر محبوبیت خود را در دل مردم این دیار روز به روز بیفزاید.

    چند سالی است که فضای سبز هرمزگان را مهمان ناخوانده ای به نام «کنوکارپوس» فرا گرفته است. درختی که نام علمی آن کنوکارپوس ارکتوس از خانواده بادام هندی می باشد و بومی فلوریدای آمریکاست. این درخت اول وارد کشورهای حاشیه خلیج فارس شد و حدود سال ۱۳۸۲ نهال«کنوکارپوس» توسط شهرداری به صورت گسترده در شهر بندرعباس پخش شد و در روز درخت کاری دانش آموزان در مدارس و شهروندان در معابر این درخت را کاشتند. در مکان های عمومی شهر بندرعباس خیابان ها و پیاده روها این درخت به چشم می خورد.

    درختی که شاید سایه خوبی داشته باشد اما دارای مضرات بسیاری است . این درخت در کنار سبز بودن در تمامی فصول سال به نوعی معضل اول مدیریت شهری شده است و علت آن ایجاد آسیب و مشکلات فراوان در شبکه برق و خطوط انتقال نیرو، حتی ریشه آن آسیب جدی به بسیاری از خانه ها وارد کرده است. ریشه های این درخت به قدری قوی است که کنار هر ساختمان که باشد آسیب جدی وارد می کند؛ حتی بسیاری از پیاده روها و آسفالت ها را هم از بین برده است.

    هرس آن بسیار سخت و پرهزینه و با ریسک خطر بالا و حتی ایجاد آسم و آلرژی شدید هم از این درخت دیده شده است.

    اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینکه نباید تفکرات و دیدگاه مسئولان استانی، بسته و محدود باشد بلکه باید خلاقیت و بومی گزینی در نظر گرفته شده و به جای استفاده از درختان آفریقایی و آمریکایی در حالیکه مضرات بیشتری نسبت به مزایا دارند و بومی هم نیستند، از درختان بومی و ثمرده استفاده کرد.

    درختانی از جمله کهور، کرت، لور( انجیر معابد)، گل ابریشم، گارم زنگی، شیریشک، نخل، کنار، کنار سیبی، جم، و … درختان همیشه سبز و سایه دار بومی هرمزگان محسوب می شود که کاشت آن در فضای سبز شهری نقش به سزایی در بهبود وضعیت فضای سبز شهر خواهد داشت.

    بسیاری از این درختان که نام بردیم به آب و نگهداری خاصی احتیاج ندارند و سایه و سرسبزی بسیاری دارند. سایه درختان در معابر و خیابان های بندرعباس ، راهی برای فرار از گرمای طاقت فرسای جنوب به شمار می رود و فضای سبز شهری می تواند نقش بسزایی در آرامش روح و روان انسان ها داشته تا خستگی ها و روزمرگی های زندگی با قدم زدن و نشستن در زیر سایه درختان فراموش شود.

    از همه مهم تر گردشگرانی که به بندرعباس می آیند در کنار دریا و ساحل و خرید با درختان خاص منطقه جنوب هم آشنا می‌شوند.

    درختی چون نخل نماد جنوب و هرمزگان است که در سطح شهر بسیار کم دیده می‌شود. ما با کاشت درختان بومی می‌توانیم جز حفظ این درختان، بندرعباس را به عنوان نماد درختان بومی و یا به طور مثال با کاشت درخت گل ابریشم می توانیم بندرعباس را به عنوان «شهر گل ابریشم» در ایران معرفی کنیم.

    یکی دیگر از درختان زیبا با گل های خوشبو که در شهر بندرعباس از زمان های قدیم بسیار دیده می شد؛ یاس درختی است . یاس درختی، یکی از درختانی است که گل های زیبا و خوشبویی دارد که در هر کجا کاشته شود بوی خوب این گل تا کیلومترها به مشام می رسد . چند سال گذشته مدیریت فضای سبز شهرداری بندرعباس با طرحی برای کاهش آلودگی در مرکز شهر و از آنجائیکه رشد این درخت بسیار سریع است .

    فضای سبز شهرداری بندرعباس کاشت درخت یاس درختی در پیاده روهای بلوارهای امام خمینی، بلوار سید جمال الدین اسد آبادی، خیابان بهادر شمالی و خیابان شریعتی در جلوی درب مغازه ها آغاز کرده . هم اکنون پس از گذشت چند سال و بزرگ شدن این درختان و همکاری کسبه زیبایی و طراوت به این خیابان ها آورده شده است. به خصوص اگر از سمت میدان یادبود به سمت سه راه دلگشا برویم دو طرف خیابان و جلو مغازه ها این درخت را مشاهده می کنیم .

    اگر مسئولین فضای سبز طرح های این چنین را در تمام خیابان و مکان های عمومی شهر اجرا کنند، درختان بومی می توانند به جای گونه های غیر بومی جایگاه خود را حفظ کنن

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.