حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مقاومت در مقابل نسخه نویسی الکترونیکی
    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۲۵
    شناسه : 3985
    بازدید 1266
    13
    دریانیوز// درحالیکه از مدتی قبل اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی کلید خورد، اما همچنان برخی از پزشکان از نسخه نویسی الکترونیکی امتناع و در مقابل اجرای آن مقاومت می کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالیکه از مدتی قبل اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی کلید خورد، اما همچنان برخی از پزشکان از نسخه نویسی الکترونیکی امتناع و در مقابل اجرای آن مقاومت می کنند.

    روز جمعه دخترم سرفه و تب و گرفتگی بینی و… داشت و بردمش به یکی از مراکز درمانی دولتی بندرعباس که بحمدالله خلوت بود و بعد از گرفتن ویزیت، بلافاصله رفتیم داخل اتاق شماره ۳٫ پزشک که بیماری نداشت، با تلفن همراهش مشغول بود و بعد هم بمحض اینکه ما را دید، محترمانانه سلام کرد و دخترم را دید. بعد از اینکه از بیماری دخترم گفتم، فقط ریه اش را با گوشی معاینه کرد. گفتم خانم دکتر گلو و گوشش نیازی به معاینه ندارد که گفت چون گلایه ای از گلو و گوش ندارد، نیازی به معاینه نیست.( البته بنظرم پزشک بایستی تمام معاینات را انجام دهد وشاید کودک نتواند دردش را بگوید ). خلاصه نسخه را در کاغذ نوشت و رفتیم داروخانه بیمارستان که آنجا نوشته بود کد ملی باید روی نسخه نوشته شود. من هم کدملی دخترم را روی نسخه نوشتم. نسخه را که متصدی داروخانه دید، گفت اسپری بینی را ندارم و بقیه داروها هم چون در سیستم ثبت نشده است، بایستی آزاد حساب کنید.

    گفتم چرا در سیستم نیست و نسخه را بردم پیش خانم دکتر که ایشان گفتند سرم شلوغه و بیمار زیاد است و نمی توانم وارد سیستم کنم و الان بیرون از اتاق باشید تا بیماران را ببینم و بعد صدای تان می زنم بیایید داخل تا وارد سیستم کنم. آمدم بیرون و با آقای دکتر فرشیدی تماس گرفتم و قضیه را به ایشان گفتم و آقای دکتر گفت بروید پیش سوپروایزر و بگویید با من تماس بگیرند. به سوپروایزر موضوع را گفتم و سوپروایزر هم موضوع را که شنید و ایشان با پزشک صحبت کرد و پزشک همان موارد شلوغی و… را گفت.بعد که رفتم دوباره پیش پزشک تا نسخه را سیستمی بنویسد، گفتند که تفاوت قیمت دارو سیستمی وغیرسیستمی اندک است و… . به پزشک عرض کردم رئیس دانشگاه دیروز(پنجشنبه) در جمع خبرنگاران گفتند که پزشکان بایستی نسخه ها را الکترونیکی بنویسید که ایشان گفتند وقتی شلوغ باشد، نمی توانیم سیستمی بنویسیم و… جالب اینجاست که درمانگاه خلوت بود و حتی بعد از اینکه نسخه ام را وارد سیستم کرد تا حدود ده دقیقه بعدش که در بیرون از اتاق پزشک وداخل درمانگاه بودم، بیماری دیگر نبود و خلوت بود. ثانیا اگر شلوغ هم باشد که وظیفه مسئولان مربوطه است تا تعداد پزشکان را زیاد کند و مهمتر اینکه وقتی پزشکی در بیمارستان و مرکز درمانی دولتی دارو را سیستمی ننویسد، چه انتظاری از پزشک بیرون می توان داشت تا دارو را سیستمی وارد کند و فقط هزینه پرداختی از جیب بيمار افزایش می یابد. در حال حاضر برخی بیماران بدلیل گرانی درمان و دارو نمی توانند خودشان را درمان کنند یا روند درمان شان را تکمیل کنند که روزانه چندین مورد به خودم می گویند تا اگر امکان دارد خیرین کمک شان کنند .

    بیماران زیادی هستند که توان خرید دارو را ندارند و چند نفر نسخه شان را برایم فرستاده اند که می گویند اگر می توانید به خیرین بگویند دارو برایمان بخرند وهزینه خریدش را نداریم. اینکه دارو خارج از سیستم ثبت شود و در نسخه آزاد نوشته شود، با اجرای طرح دارویار و…، که داروها خیلی تفاوت قیمت دارد و چرا بایستی مردم با این مشکلات اقتصادی هزینه بیشتری بدهند؟ چرا برخی پزشکان حاضر نیستند دارو را در سیستم ثبت کنند تا هزینه کمتری از جیب بيمار برود؟ امیدوارم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای رفع چنین مشکلاتی تدبیری بیندیشد تا بیماران هزینه کمتری را برای درمان شان متحمل شوند. البته آن روز رئیس دانشگاه علوم پزشکی باجدیت این موضوع را پیگیری کردندکه ضمن تشکر از ایشان، امیدواریم بگونه ای کادر سلامت استان اقدام کنند تا مردم مشکلات شان در حوزه درمان کاهش یابد. اگر هم که زیرساخت اجرای نسخه الکترونیکی در مناطقی از استان فراهم نیست ویا مشکلاتی دارد که بایستی متولیان مربوطه این مشکلات را برطرف کنند، اما در مراکز دولتی مرکز استان که زیرساخت ها فراهم است که نباید مردم و بیماران بدلیل عدم نسخه نویسی الکترونیکی مجبور شوند هزینه بیشتری را پرداخت کنند. باید متولیان حوزه سلامت در رده های مختلف تلاش کنند مردم برای درمان مشکلات کمتری داشته باشند. در حال حاضر استان با کمبود تخت بیمارستانی، پزشک و پرستار، تجهیزات درمانی و… مواجه است وبرخی بیماران برای درمان به خارج از استان می روند و برخی دیگر بدلیل هزینه های بالای درمان، توانایی درمان خودشان را ندارند. همچنین نباید عدم اجرای قوانین و بخشنامه و… باعث شود هزینه بیشتری بر بیماران تحمیل شود. در حوزه نسخه نویسی الکترونیکی از یک طرف انتظار است نواقص و مشکلات زیرساختی احتمالی جهت اجرای طرح در تمامی بخش ها ومناطق برطرف شود و از طرفی دیگر پزشکان نیز نسخه ها را الکترونیکی بنویسند تا هزینه کمتری از جیب بيمار پرداخت شود.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.