حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • معاملات مسکن در بندرعباس در مرزصفر
    ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۵:۰۵
    شناسه : 9926
    بازدید 1642
    10
    رکودعمیق خرید و فروش املاک دریانیوز// یک دهه است که در بندرعباس توسط دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم مسکن ساخته نشده است. هشت سال در دولت قبلی مسکن ساخته نشد که آن دولت اعتقادی به دخالت دولت در ساخت مسکن نداشت و هیچ طرحی را در کشور برای احداث مسکن اجرا نکرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// یک دهه است که در بندرعباس توسط دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم مسکن ساخته نشده است. هشت سال در دولت قبلی مسکن ساخته نشد که آن دولت اعتقادی به دخالت دولت در ساخت مسکن نداشت و هیچ طرحی را در کشور برای احداث مسکن اجرا نکرد. در دولت سیزدهم نیز که طرح نهضت ملی مسکن را اجرایی کردند، بدلیل جانمایی نامناسب در شهرک علوی و تغییرمکان اجرا پس از اعتراضات گسترده به داخل شهر بندرعباس، با تاخیر دوساله واز چند روز قبل این طرح وارد فاز اجرا شده است و انتظار می رود درصورتی که عزم ها جزم باشد برای ساختن ۱۵هزار واحد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، این واحدهای مسکونی در سال آینده و اوایل ۱۴۰۴ به متقاضیان در بندرعباس واگذار شود.
    عدم ساخت وساز مسکن در این یک دهه در شهرمهاجرپذیر بندرعباس باعث شد قیمت ها بصورت حبابی افزایش یابد تا جاییکه در سال های اخیر مردم از خانه دار شدن ناامید شدند وبه سمت رهن واجاره رفتند و این بخش نیز چنان افزایش قیمتی یافت که بسیاری از مستاجران از مناطق بهتر شهر به مناطق حاشیه ای رفتند و بخش زیادی مجبور به اجاره اشتراکی، مهاجرت به روستا و… شدند.

    در بندرعباس که نیاز است بدلیل مهاجرپذیری، تولید مسکن نیز افزایش یابد و سیاست های تشویقی در این حوزه حتی برای بخش خصوصی و انبوه سازان نیز اجرا شود، اما بازار مسکن وساخت وساز رها شده است و هر قشری وارد این حوزه شده است و برخی ها گاهی با تبانی اقدام به افزایش قیمت ها کردند و انبوه‌سازان مسکن هم نتوانستند نقش خود را بخوبی در افزایش ساخت وساز ایفا کنند و در ماه های اخیر بازار خرید و فروش املاک تقریبا به خواب رفته است و کمتر ملکی خرید و فروش می شود و گاهی برخی از فروشندگان بدلیل نیاز مالی و…، برخی از املاک شان را به زیرقیمت بازار می دهند که تداعی می‌شود قیمت مسکن روند کاهشی دارد؛ اما میزان خریدوفروش ها حتی با زیرقیمت بازار هم چندان چشمگیر نیست و رکودعمیق را در این حوزه شاهدیم. انبوه سازان مسکن در استان و شهر بندرعباس نیز از این شرایط راضی نیستند و خواستار اتخاذ تدابیری لازم توسط دولت، شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی جهت حمایت از تولید مسکن و رونق خریدوفروش املاک هستند.

    دلایل گرانی مسکن
    دبیرانجمن انبوه سازان مسکن هرمزگان با اظهارگلایه ونارضایتی از شرایط حاکم بر بازار مسکن، در پاسخ به دلایل گرانی مسکن در بندرعباس با اشاره به افزایش هزینه های تولید مسکن با ذکر مثال هایی می گوید: عوارض و هزینه صدور پروانه ساختمانی در بندرعباس بالاست.در بهمن ماه سال گذشته اگر برای یک ساختمان ۶یا ۷ طبقه به متراژ ۱۶۰۰تا ۲۰۰۰متر مربع ۹۷۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت می کردیم، امروز هزینه صدور پروانه ساختمانی برای همین ساختمان به یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان رسیده است.
    از طرفی دیگر زمان صدور پروانه ساختمانی در این شهر توسط شهرداری و سازمان نظام مهندسی بیش از هشت ماه تا یک سال طول می کشد که ما در جلسه ای که در استانداری و با حضور استاندار هرمزگان برگزار شد، پیشنهاد دادیم صدور پروانه ساختمانی را سه مرحله ای کنند تا همزمان با صدور پروانه، عملیات اجرایی ساخت وساز نیز انجام شود که در سرعت ساخت وساز اثرگذار است. پیمان علمیه گفت: پیشنهاد کردیم زمانی که عوارض را به شهرداری پرداخت می کنیم، اجازه تخریب به سازندگان مسکن داده شود. در مرحله دوم اجازه خاکبرداری و دیوارچینی و شمع کوبی و… داده شود و در مرحله سوم که پروانه نهایی صادر می شود، بتوانیم بقیه عملیات اجرایی ساخت وساز را داشته باشیم که به اجرای پروژه شتاب داده می شود که به این پیشنهادات پاسخ مناسبی تاکنون داده نشده است. البته وعده کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی داده شده است که عملیاتی نشده است.
    از طرفی به شهرداری پیشنهاد دادیم مانند دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر فنی و… برای صدور پروانه ساختمانی راه اندازی شود تا این دفاتر پیگیر صدور پروانه ساختمانی از شهرداری، نظام مهندسی و… باشند وارتباط سازندگان با شهرداری ونظام مهندسی و… قطع شود که هم در صدور پروانه تسریع می شود و هم رانت و فساد و… در این حوزه ازبین می رود. در سایر کشورها از این شیوه استفاده می شود.
    علمیه تاکید کرد: از طرفی اگر چرخ ساخت وساز مسکن بیشتر و با سرعت بچرخد، ۳۵ تا ۴۰ درصد برمیزان اشتغالزایی نیز افزوده می‌شود. وی افزایش بیمه از ۱۲تا ۱۵ درصدعوارض ساختمانی قانون سال ۱۳۹۳ قبلی به ۲۲و نیم درصد قانون جدید را عامل دیگری در افزایش هزینه های تولید مسکن خواند وگفت: از طرفی مشخص نیست این هزینه ها بابت چیست؟ زیرا سازندگان املاک بایستی لیست بیمه جداگانه ای را برای کارگران، نگهبانان، بنا، مهندس و… ارائه نموده و حق بیمه شان را پرداخت نمایندو سازمان تامین اجتماعی هیچگونه خدماتی ارائه نمی دهد.
    وی می گوید: برخلاف شهرهای دیگر کشور که پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده تا ۸۰ درصد هم تخفیف دارد، اما در بندرعباس حداکثر ۵۰درصد تخفیف دارد. از طرفی دیگر در آیتم‌های ۱۹گانه مشوق های ساخت وساز در بافت فرسوده در کشور اعلام شده بود که به ازای هر ده پارکینگ، دو ونیم پارکینگ تخفیف داده می شود که در بندرعباس این موضوع اجرایی نشده است. از طرفی دیگر تعرفه حق الزحمه ناظران نظام مهندسی که در چهارم اردیبهشت امسال اعلام شده بود، باری دیگر در تیرماه ۳۵ درصد افزایش دادند که باعث افزایش هزینه های تولید مسکن شده و با اعتراض انبوه سازان، وزیر راه وشهرسازی نیز دستور داد به همان تعرفه قبل برگردد وافزایش ۳۵ درصد اجرایی نشود که همچنان منتظریم تا ابلاغ شود.

    حباب قیمت زمین
    افزایش نامتعارف وحبابی قیمت زمین در بندرعباس و بیشتر از نرخ واحدهای مسکونی در هر منطقه، افزایش قیمت مصالح و بتن و شن وماسه، سیمان ( با بورسی شدن سیمان، قیمت ها افزایش بیشتری داشته است)، الزام به خرید اوراق برای دریافت وام و افزایش سود بانکی تسهیلات مسکن، هزینه های بالای نصب تجهیزات آتش نشانی در ساختمان ها و… را نیز علمیه در افزایش قیمت تمام شده مسکن موثر دانست و افزود: تورم و بی ثباتی اقتصادی باعث شده است که هزینه ساخت مسکن افزایش یابد و از آن طرف مردم توان خرید ملک ندارند و به سمت اجاره نشینی رفته اند وبه همین دلیل در رکود عمیق شدید تورمی قرار داریم و معاملات املاک نزدیک به صفر است. دبیرانجمن انبوه سازان مسکن هرمزگان گفت: گاهی برای فروش یک ملک بیش از شش ماه طول می کشد تا شاید به فروش برسد و برای املاک با متراژ بالا حتی با زیرقیمت بازار، یک مشتری هم نیست. برای دلالان مسکن نیز شرایط فعلی بازار، خرید وفروش املاک برایشان سودآور نیست و مردم عادی نیز توان خرید ندارند و بازار در رکود شدید قرار دارد.
    به گفته وی در بندرعباس که شهر گرانی است، هزینه های تولید اعم از گرانی و حمل مصالح، دستمزدها و… نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است و بر اساس آنچه نرخ هزینه ساخت مسکن توسط سازمان نظام مهندسی کشور اعلام شده است، به ازای هر متر مربع یک تا دو میلیون تومان هزینه ساخت مسکن در بندرعباس بالاتر است.

    به همین دلیل هم برخی از انبوه سازان املاک از بندرعباس به شهرهای دیگر از جمله تهران، شیراز اصفهان رفته اند که هم هزینه ساخت کمتر است وهم فروش با قیمت بالاتر صورت می گیرد و مشتری دارند. این شرایط ساخت وساز برای کسانی مناسب است که با سرریز پول شان وارد این بازار می شوند ویا درآمدهای قاچاق سوخت و… را وارد بازار ساخت مسکن می کنند و بر موج تورم سوار می شوند؛ اما برای انبوه سازان این شرایط تورمی و افزایش هزینه های زمین وتولید مسکن، مزیتی برای شان در ساخت وساز ایجاد نمی کند و با پول انبوه سازی نمی توان پروژه‌های ساخت وساز را با شتاب اجرا کرد.
    علمیه گفت: بارها درخواست کردیم شهر بندرعباس پهنه بندی شود تا تکلیف سرمایه گذاران و انبوه سازان جهت برنامه ریزی برای ساخت وساز مشخص شودو بهتر بتوانیم برای اجرای طرح‌های تولید مسکن برنامه ریزی کنیم که توجهی نشد. وی احتکار مسکن توسط انبوه سازان را نیز رد کرد وگفت : برای انبوه ساز احتکار املاک سودی ندارد و شاید برای خصولتی ها و تعاونی های مرتبط با بانک ها و بخش های دولتی یا مرتبط با دولت صرفه داشته باشد که املاک شان را عرضه نکنند و نگهدارند.
    علمیه با اشاره به افزایش هزینه ها در بخش سیستم ها و تجهیزات آتش نشانی که البته بدلیل عدم استفاده و نگهداری مناسب از آنها تخریب و یا سرقت برخی از این تجهیزات می شود و مردم علی رغم این همه تجهیزات باز در زمان بحران و حادثه در حوادث فوری با تلفن ۱۲۵ آتش نشانی تماس می گیرند، پیشنهاد داد مانند شرکت های تعمیر و نگهداری آسانسور، در حوزه آتش نشانی و ایمنی ساختمان ها نیز شرکت های تعمیر و نگهداری تشکیل شود تا هم اشتغالزایی شود و هم آموزش هایی به ساکنان داده شود و در حوادث از همین تجهیزات استفاده شود و نیاز فوری به حضور آتش نشانی نباشد.

    در برخی ساختمان ها سیستم های اعلام حریق و دود و… را ساکنان خاموش می کنند و برخی تجهیزات بدلیل عدم استفاده یا چک نکردن ونگهداری نامناسب و… از بین می روند و فقط هزینه هایی را بر دوش سازنده ها تحمیل می شود و هر روز هم سازمان آتش نشانی دستورالعمل جدیدی را ارائه می دهد و این آیتم‌ها تماما هزینه ساخت را بالا می برد. الان هم اعلام کرده اند که در راه پله ها بایستی دودکش نصب شود، درصورتیکه درب ضدحریق در ساختمان ها نصب می شود، تا دود هم وارد راه پله و… نشود.
    دبیرانجمن انبوه سازان مسکن هرمزگان در حوزه نهضت ملی مسکن نیز معتقد است اگر که دولت حمایت کند و مشوق هایی داشته باشیم، انبوه سازان استان نیز می توانند در اجرای این پروژه ها با قیمت های تعدیل شده برای ساخت این پروژه ها که توسط متولیان مربوطه اعلام شده است، مشارکت داشته باشند. حاضریم تهاتری یا بصورت مشارکتی در اجرای این طرح ملی سهیم شویم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.