حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مسکن ملی بندرعباس نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشود
    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۵:۱۳
    شناسه : 8048
    بازدید 1613
    6
    دریانیوز//درحالیکه رییس جمهور بارها بر تسریع در واگذاری زمین برای اجرای طرح نهضت ملی در کشور تاکیدات فراوانی داشته اند، اما در شهری مانند بندرعباس نه اراضی مازاد ادارات برای اجرای این طرح واگذار شد ونه الحاق اراضی با فوریت انجام شد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//درحالیکه رییس جمهور بارها بر تسریع در واگذاری زمین برای اجرای طرح نهضت ملی در کشور تاکیدات فراوانی داشته اند، اما در شهری مانند بندرعباس نه اراضی مازاد ادارات برای اجرای این طرح واگذار شد ونه الحاق اراضی با فوریت انجام شد و به همین دلیل با گذشت حدود ۲۰ماه از آغاز رسمی اجرای این طرح در کشور، اما در پایتخت تجارت واقتصاد کشور همچنان کلنگ احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به زمین نخورده است و عدم الحاق اراضی به شهر بندرعباس در واقع موضوعی است که به عنوان بهانه عدم شروع عملیات اجرایی این طرح ملی بیان می شود که منطقی نیست.

    الحاق اراضی در یک وزارتخانه راه وشهرسازی صورت می گیرد و دلیل ندارد که اینقدر زمان‌بر باشد که اجرای یک طرح ملی را در بندرعباس اینگونه قفل کند. مثال واضحی اگر بخواهيم بزنیم این است که فردی دو موجودی در دو حساب در دو بانک متفاوت کشور داشته باشد و بخواهد موجودی یک حسابش را به‌حساب دیگر خودش منتقل کند و اگر بگوید این انتقال حساب خودم زمان بر است ویا نشدنی می باشد که منطقی نیست.

    حال الحاق زمین وقتی اینگونه طراحی شود که زمانبر باشد، منطقی نیست و این الحاق در یک سیستم دولتی و یک وزارتخانه انجام می شود که نباید اینقدر زمان‌بر باشد و سال گذشته اعلام شد با وزیر راه وشهرسازی صحبت شده است تا وقتی مراحل الحاق تکیمل می شود و بوروکراسی اداری انجام می شود وهمزمان با این روند، کلنگ اجرای طرح در منطقه پنجه علی بندرعباس برای احداث ۱۵ هزار واحد را به زمین می زنیم و حال ماه‌ها از آن وعده بی عمل می گذرد و گویا آقایان مسئول اثرات هر روز تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مسکن سازی را نمی دانند و یا خود را به ندانستن زده اند و واقعا مشکلات مردم را در حوزه مسکن متوجه نیستند؟ راست است که سواره از پیاده خبر ندارد.

    آقایان مدیر و مسئول و… که اجاره نشین و بی خانمان نیستند و به همین دلیل حال روز این قشر را درک نمی کنند. یک روز مکان اجرای طرح را شهرک علوی در ۵۰کیلومتری غرب بندرعباس قرار می دهند ویک روز عدم الحاق زمین را بهانه می‌کنند تا این طرح در شهر بندرعباس رنگ اجرا به خود نگیرد. باری دیگر فصل گرمای سال رسید که اجرای بیشتر پروژه‌های عمرانی در شهر بندرعباس کند و یا تعطیل می شود و حال اعلام شده است که بزودی کلنگ احداث ۱۵هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در این شهر به زمین زده می شود که البته این وعده را هم شش هفت ماه قبل هم داده بودند و عملیاتی نشد.

    موضوع دیگری که بارها به عنوان مطالبه مردم به آن پرداخته شده است و اتفاقا چند روز قبل یکی از مشاوران املاک بندرعباس در گفتگویی نیز به آن اشاره کرد، واگذاری زمین به متقاضیان واجدشرایط جهت ویلایی و یک طبقه سازی است که هم زودتر این واحدها ساخته می شوند وهم قیمت تمام شده اش برای مردم بسیار پایین تر است. واحد مسکونی یک طبقه را مردم در دو تا سه ماه و حداکثر شش ماهه می توانند بسازد، اما آپارتمان سازی اعلام شده بین یک سال ونیم تا دوسال زمان نیاز دارد تا این مجتمع های مسکونی ساخته شود که قیمت ساخت وساز آپارتمان از ویلایی سازی هم بیشتر است.

    متاسفانه عدم اجرای این طرح در بندرعباس به عنوان شهر مهاجرپذیر باعث افزایش چند برابری تقاضای مسکن شده است و بدلیل عدم اجرای طرح نهضت ملی مسکن، افزایش قیمت مسکن ورهن واجاره را به همراه داشته است. آنطور که برخی از مشاوران و فعالان بخش مسکن هم عنوان می کنند، بسیاری از املاک خالی توسط مالکان وسازندگان احتکار شده و به فروش نمی‌روند و رهن واجاره داده نمی شوند تا بر قیمت حبابی اش افزوده شود وقانون اخذ مالیات از خانه های خالی هم بخوبی اجرا نشد و اثرگذار نبوده است.

    دود این بازار نابسامان مسکن فقط به چشم مستاجران و افراد بی‌خانمان می رود و هیچ مسئولی هم خودرا مسئول و پاسخگوی مردم و مطالبات شان نمی داند. شورای عالی مسکن هم که اعلام کرده است میزان مجاز اجاره در کلانشهرها ۲۵ درصد وسایر شهرها ۲۰ درصد است، واقعا بیایند بررسی کنند چقدر این مصوبه اجرا می شود؟ برخی از مالکان بین ۱۰۰تا ۵۰۰ درصد هم ودیعه و اجاره را هم افزایش داده اند و کسی به آنها نمی گوید بالای چشمتان ابروست.

    البته بهترین شیوه غلبه براین بازار، افزایش عرضه است که به غیر از اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن، هیچ طرح دیگری نمی تواند تب داغ بازار نیاز مسکن مردم را خنک کند و قیمت های حبابی را از بین ببرد. اگر که در سال ۱۴۰۰ این طرح ملی در بندرعباس حتی بصورت آپارتمان سازی آغاز شده بود، امسال در واقع واگذاری هاانجام می شد که حتی در حال حاضر مشخص نیست در سال ۱۴۰۲ واقعا طرح نهضت ملی مسکن با دوسال تاخیر در بندرعباس اجرایی شود ویا اینکه باری دیگر آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکن در بندرعباس در وعده ها بماند و بایگانی شود.

    واقعا در اجرای این طرح ملی دربندرعباس مشخص نیست ترک فعل صورت گرفته است یا خیر و آیا با مقصران احتمالی برخورد خواهد شد یا خیر؟ آیا مسئولان نمی دانند وضعیت مسکن که به گفته برخی مشاوران املاک، برخی مستاجران با گریه و التماس از آنها می خواهند یک خانه ارزان را برایشان بیابند تا خانواده‌شان کوچه نشین و خیابان‌نشین وآواره نشوند و برخی به روستاها رفته و شغلی ندارند، چه بلایی را بر سر مستاجران و افراد فاقد مسکن و… آورده است که براساس آمار رسمی کشوری بیش از ۷۰ درصد درآمد خانواده ها صرف اجاره شده است و آن وقت طرح نهضت ملی مسکن را آنقدر دیر اجرا می کنند که به نوشدارو بعد از مرگ سهراب تبدیل می شود و زندگی هایی را متلاشی می کند واز تشکیل زندگی‌های جدید جلوگیری می‌کند و جنگ اعصاب و اختلافات شدید خانوادگی را رقم می زند و خانواده ها برای پرداخت ودیعه و اجاره بدنبال وام از این بانک به آن بانک می روند و مافیای مسکن و دلالان این حوزه شاهد شاهکارشان هستند و مسئولان فقط شعار می‌دهند و نمک بر زخم بی خانمان ها می پاشند.

    مالکانی که به خانواده های بچه‌دار به راحتی خانه اجاره نمی دهند و یا قیمت ها را بیشتر می کنند، در واقع در مقابل ایده فرزندآوری نظام قد علم کرده اند و اگر طرح نهضت ملی مسکن با فوریت اجرا می شد و این خانواده ها خانه دار می‌شدند، آنگاه در مقابل این مالکان خوار نمی شدند و بچه‌دار شدن‌شان هم سدی در مقابل اجاره نشینی شان نبود. بنظر می رسد برخی‌ها تبانی کرده اند تا نهضت ملی مسکن در بندرعباس به نتیجه نرسد یا با تاخیر چشمگیر اجرا شود تا آنها بتوانند به منافع شان برسد و این قشر آه مردم را نمی‌شنوند.

    از مسئولان دعوت می کنیم به مشاوران املاک در مناطق مختلف بروند و ببینند مردم چگونه بدنبال خانه اجاره‌ای هستند و با پاسخ خانه اجاره ای نداریمِ مشاورین املاک و یا قیمت های نامتعارف مواجه می شوند؛ اجاره ها و قیمت‌های مسکن که برخی از مشاوران املاک نیز خودشان، آنرا نامعقول، غیرمنطقی وحبابی می دانند و مالک خودش اعلام می کند وبه مشاوره های بنگاه داران املاک هم توجهی نمی کنند.

    گره کور بازار مسکن در بندرعباس فقط با اجرای سریع وبا فوریت طرح نهضت ملی باز می شود که تاکنون اقدامات بصورت لاک‌پشتی و بسیار آهسته بوده است. اینکه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و… نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند، جای تامل دارد و همین برخوردها باعث افزایش گلایه‌مندی و نارضایتی مردم می شود که بایستی در این حوزه تجدیدنظر شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.