حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مستاجران حاشیه نشین به کجا کوچ کنند؟
    ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۲۷
    شناسه : 5484
    بازدید 1428
    8
    افزایش فشار مالکان بر بی خانمان ها ومستاجران دریانیوز// هر سال اجاره ها بالا می رود و فکر کنم با این وضعیت چادرنشین شویم
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز // تا چند سال قبل واز اواسط دهه۹۰ که مستاجران افزایش اجاره بهای مسکن در مناطق مختلف را تجربه می کردند، از مناطق خوب شهر به محلات و مناطق حاشیه ای و بافت فرسوده که اجاره ها کمتر بود، کوچ می کردند؛ اما در سال های اخیر بدلیل افزایش مستاجران و استقبال اجباری از اجاره خانه ها در این مناطق، قیمت مسکن و رهن و اجاره در محلات هم علی رغم فرسودگی و غیراستاندارد بودن بیشتر این خانه ها بالا رفت و مستاجران درمانده شدند که از محلات به کجا کوچ کنند؟

    اگرچه تامین مسکن مناسب براساس قانون اساسی وظیفه دولت ها محسوب می شود، اما برخی دولت ها از این وظیفه شان بطور کامل غفلت کردند که مردم تاوان این غفلت را می دهند. دولت قبل که طرح مسکن مهر را مزخرف خواند و هیچ طرح جایگزینی هم اجرا نکرد که این نوع مدیریت شان در حوزه مسکن باعث انفجار قیمت و رهن واجاره مسکن در یک دهه اخیر شدو باعث گردید بسیاری از مردم از خانه دارشدن قطع امید کنند و به سمت اجاره نشینی بروند و میزان مستاجران جهش زیادی یافت.

    بسیاری از مستاجران هم که در مناطق مناسب شهری بودند، مجبور به کوچ به مناطق حاشیه شهرها وحتی روستاها و زندگی در
    پشت بام ها وکانکس ها و… شدند و برخی از خانواده ها با مشکلات خانوادگی و جدایی و… مواجه شدند. از طرفی دیگر در این سال‌ها نبود شغل مناسب در روستاها، عدم حمایت از روستاییان و سختی معیشت وکمبود امکانات و همچنین بی توجهی به نیازهای اساسی روستانشینان باعث شد برخی روستاییان به حاشیه شهرها کوچ کنند و اجاره نشین شوند ویا چهاردیواری غیراستاندارد وناایمن را به سختی برای خودشان بسازند. مشکلات مسکن مردم روزبه روز افزایش یافت ومتناسب نبودن عرضه با تقاضا باعث شد، قیمت مسکن و رهن و اجاره نجومی وحبابی در سال های اخیر افزایش یابد و شهروندان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

    برای رفع مشکل مسکن مردم از سال گذشته و در دولت سیزدهم نیز که قرار شد طرح نهضت ملی مسکن در کشور اجرایی شود، اما در شهری مانند بندرعباس همچنان مشکل زمین، علی رغم وجود زمین خدادادی بدلیل مدیریت ضعیف در این بخش و عدم الحاق قانونی به شهر توسط وزارت راه وشهرسازی برطرف نشده است.

    در ماه های نخست اجرای طرح در کشور و ثبت نام در مهرماه سال گذشته، از بندرعباسی ها ثبت نام نشد ومسئولان راه وشهرسازی اعلام کردند متقاضیان مسکن می توانند در شهرک علوی ثبت نام کنند که بدلیل فاصله ۵۰ کیلومتری از بندرعباس و افزایش اعتراضات نسبت به جانمایی این طرح وبعد از کش و قوس‌های فراوان، مکان اجرای طرح به داخل شهر بندرعباس تغییر یافت و ثبت نام از متقاضيان مسکن در بندرعباس از نیمه تیرماه سال جاری آغاز شد و به مرور روند پالایش انجام شد؛ اما برخی از ثبت نام کنندگان از حذف یاعدم تاییدشان در سامانه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن گلایه مندند و پیگیری سه هفتگی مان برای گفتگو با مسئولان مربوطه در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس و گلایه ها ومشکلات متقاضیان مسکن هم بی نتیجه مانده است.

    افزایش روزافزون اجاره بها

    برخی از شهروندان بندرعباسی با اظهار گلایه از افزایش روزافزون اجاره بها می گویند : قیمت مسکن و وديعه و اجاره مسکن حتی در محلات حاشیه ای بندرعباس مرتب در حال افزایش است و واقعا نمی دانیم باید چه کار کنیم و به کجا برویم که وضعیت بهتری داشته باشد. چرا هیچ نظارتی در این بخش وجود ندارد؟ مالک و بنگاه دار فقط به فکر افزایش اجاره بها و ودیعه هستند و کسی به فکر مردم و بخصوص قشر کارگر نیست.

    خانه های فرسوده، اما اجاره های گران

    یک مستاجر می گوید : برخی خانه ها در محلات بندرعباس که حتی فرسوده اند و سقف ودیوار شان موریانه دارد و در بارندگی هم سقف شان مانند آبکش هستند و شرایط مناسبی ندارند، اجاره شان بین یک تا دو میلیون و حتی بیشتر وتا سه میلیون تومان است و پول پیش هم بین بیست سی تا صد میلیون وگاهی بالاتر است و برخی از این خانه ها در روی کوه و یا زیرکوه و در پرتگاه است وبرخی خانه ها با صاحبخانه ویا مستاجر و مستاجران دیگر مشترک است و دو تا سه خانواده در یک خانه کوچک زندگی می کنند و بدترین شرایط ممکن را دارند. آب در بیشتر ساعات در خانه هایی که روی کوه یا در ارتفاع قرار دارند که رفت وآمد مان هم سخت بوده، قطع است و نیمه های شب باید حمام کنیم. برخی خانه ها آبگرمکن ندارند وباید داخل دیگ آب گرم و حمام کنیم و برای همین خانه ها وبا این شرایط سخت باید چندین میلیون اجاره دهیم .

    درددل کارگر روزمزد

    یک کارگر روزمزد هم می گوید : من با دو بچه مدرسه ای که شاید نیمی از ماه هم کار ندارم و حتی برای خرید لباس و وسایل مدرسه بچه هایم، خیرین و مردم کمکم کردند، چطور می توانم اجاره یک و نیم تا دو میلیونی را بپردازم و صاحبخانه هم مرتب می گوید باید پول پیش یا اجاره را بیشتر بدهی یا خانه را را تخلیه کنی که استرس مان بیشتر می شود.

    ما که تا آخر عمر می دانیم صاحب خانه نمی شویم وبه اجاره نشینی هم راضی هستیم و با این وضعیت حتی نمی توانیم اجاره مان را پرداخت کنیم. بنظرتان حالا که اجاره ها حتی در محلات بندرعباس و با این خانه های قدیمی وفرسوده بالاست، مستاجران مانند ما باید چه کار کنند وبه کجا پناه ببرند؟ هیچ مسئولی هم به فکر مستاجران کم درآمد نیست. مگر ما حق زندگی آرام نداریم؟ بنگاه داران از یک طرف و صاحبخانه ها از طرفی دیگر اجاره ها را افزایش می دهند و هیچکس هم نظارتی ندارد. از این محلات به کجا کوچ کنیم وبرویم؟

    چادرنشین می شویم

    شهروندی دیگر که از چند سال قبل بخاطر نداشتن شغل مناسبی از روستا به یکی از محلات بندرعباس مهاجرت کرده است و اجاره نشین است، می گوید: هر سال اجاره ها بالا می رود و فکر کنم با این وضعیت چادرنشین شویم. شغل مان به سختی کفاف زندگی را می دهد و وقتی بيمار می شویم، نمی توانیم به دکتر برویم و زجر می کشیم.

    برخی وعده های غذایی را نمی خوریم و از خیلی از ضروریات زندگی باید چشم پوشی کنیم تا بتوانیم اجاره را بدهیم واز خانه بیرون مان نکنند. برخی صاحبخانه ها هم رحم ندارد. یکی از اقوام مان ماه قبل که قراردادشان تمام شده بود و صاحبخانه پول پیش واجاره را دوبرابر و آنها را از خانه بیرون کرده بود و وسایل شان را داخل کوچه ریخته بود و گفته بود تا پول پیش دوبرابری را ندهید، اجازه ندارید برگردید و این زن و شوهر که دو سال ازدواج کرده اند، با خواهش وسایل شان را به خانه همسایه برده بودند و چقدر سختی کشیدند تا بعد از چند روز یک خانه با پول کمتری پیدا کرده بودند و برای مابقی پول پیش هم با التماس از صاحبخانه چند روز مهلت گرفته بودند تا بتوانند مابقی پول را جور کنند. بنظرتان با این شرایط جوانان چطور می توانند ازدواج کنند و فرزند بیاورند. این خانواده ها حتی سهم آورده نهضت ملی مسکن هم ندارند و دولت باید برای این قشر فکری بکند.

    فروش زمین در آبشورک

    شهروند دیگری می گوید در منطقه آبشورک بندرعباس برخی ها مسیر رودخانه ها وخورها را پر از نخاله وخاک می کنند وبه عنوان زمین خالی به مردم می فروشند تا برای خودشان خانه بسازند.
    خیلی ها هم که در داخل شهر بندرعباس نمی توانند خانه بخرند، این زمین ها را می خرند و برای خودشان خانه درست می کنند که در زمان بارندگی هم خودشان و دیگران با مشکل مواجه می شوند ودر سیلاب غرق می شوند. از یک طرف نظارتی در این بخش وجود ندارد و برخی با رشوه و… هم کارشان را انجام می دهند وبه اهداف شان می رسند و برخی دلالی می کنند و به سودهای بادآورده دست می یابند و برخی هم که این زمین ها را می خرند و داروندارشان را برای ساخت خانه می دهند، شاید بعدها با مشکل مواجه شوند. از مشکل مسکن مردم، برخی سوءاستفاده می کنندکه ضرورت دارد هم نظارت ها افزایش یابد و هم اینکه مشکل مسکن قشر محروم جامعه برطرف شود.
    خیرین مسکن ساز برای محرومین خانه بسازند

    شهروند دیگری می گوید: وظیفه دولت هاست که مشکل مسکن مردم را برطرف کند. دولت احمدی نژاد که طرح مسکن مهر را اجرا کرد، خیلی ها خانه دار شدند. اما دولت بعدی این طرح را اجرا نکرد و هشت سال در کشور دولت خانه نساخت و جمعیت مان افزایش یافت و مشکلات مسکن مردم بیشتر شد و به این راحتی آن نقصان و کم کاری آن دولت در حوزه مسکن در این دولت برطرف نمی شود. در دولت آقای رئیسی که طرح نهضت ملی در حال اجراست، اما در بندرعباس روند اجرا خیلی کند است. از آن طرف دولت برای کسانی که چند صدمیلیون سهم آورده ندارد، حداقل خانه های اجاره ای بسازد یا خیرین مسکن ساز برای شان خانه بسازند تا محرومینی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند هم خانه دار شوند ویا در خانه های مناسب اجاره نشین شوند.

    حذف می شوم یا تایید؟
    شهروند دیگری که باهمسرش در خانه پدرش ساکن است، می گوید در طرح نهضت ملی ثبت نام کردم که هنوز تایید نشده ام واعتراض زدم ومنتظر ماندیم و تایید نشدم. از آن طرف با چند وام، ماه قبل خانه ای قدیمی خریدم و چون نمی توانستم پول خرید را کامل بدهم، مجبور شدم رهن دهم تا پول را بطور کامل به فروشنده بدهم. نمی دانم حالا که این خانه را خریده ام، آیا در طرح نهضت ملی تایید می شوم ومی توانم از سهمیه ام استفاده کنم یا نه؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.