حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • مدیران مدارس ، دانش آموزان را به کانون پرورش فکری ببرند
    ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۲۶
    شناسه : 4415
    بازدید 1456
    8
    یک عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظیفه خطیر ترویج کتابخوانی و تربیت کودک و نوجوان در عرصه های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزه های دینی و ملی را برعهده دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظیفه خطیر ترویج کتابخوانی و تربیت کودک و نوجوان در عرصه های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزه های دینی و ملی را برعهده دارد. مربیان مجرب و تخصصی در گسترده ترین شبکه فرهنگی کشور، فعالیت های متنوع و کتاب محور را در راستای مهارت افزایی به آینده سازان در دستور کار خود دارند گرچه در تمام شهرستان های استان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نداریم که چهار شهرستان بشاگرد، پارسیان، رودان و کیش متاسفانه هنوز هیچ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ندارند، اما در سایر شهرستانها مراکز کانون فعالند که علاوه بر مراکز ثابت در شهرستان ها ، کتابخانه های سیار روستایی و پستی را نیز شامل می شود. موضوع دیگر در مورد خروجی فعالیت های کانون این است کار فرهنگی محسوس نیست‌؛ یعنی ثمره آن در دراز مدت به چشم می آید، مثل یک ساختمان نیست که ارزیابی شود پیشرفت امروز نسبت به دیروز چند متر بوده است، کار فرهنگی در طی زمان و در بطن زندگی نمود پیدا می کند و تاثیر می گذارد. کار مراکز کانون نیز کاری فرهنگی است، ساختن و پرداختن کودک و نوجوان است و آماده کردن شان برای زندگی در جامعه و پذیرش مسئولیت و در کل اجتماعی بار آوردن کودک و نوجوان. هرچند موفقیت های بزرگ و کوچک در طول فعالیت هم برآیند تلاش هاست که نشان می دهد کودکی ویا نوجوانی که در کانون فعالیت می کند طی فرآیندی حساب شده به موفقیت ملی و بین المللی دست یافته است، این موفقیت ها مهم است، اما هدف نهایی کانون تربیت کودکان متکی به خویش است بر اساس آموزه های دینی و فرهنگ غنی اسلامی و ملی. فعالیت های کانون شامل آیتم های متنوع است که بر اساس برنامه ریزی سالانه در مراکز برای نیل به هدفی خاص صورت می پذیرد. با اتکا بر این برنامه هاست که اعتقاد داریم کودکی که در کانون و تحت آموزش مربیان و فعالیت های تخصصی تربیت می شود با کودکان هم سن و سال خود که به کانون نمی آیند در زمینه های هنری، ادبی، فرهنگی و آموزه های دینی فاصله محسوسی دارد. چاپ کتاب برای کودکان و نوجوانان، ساخت فیلم سینمایی و پویانمایی، اسباب بازی و سرگرمی های سازنده، نظارت بر تولید و واردات اسباب بازی، تولید تئاتر، حضور در مسابقات هنری بین المللی از جمله فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. با این شرایط می طلبد که فرمانداران و مسئولان شهرهای فاقد مراکز کانون تلاش کنند حداقل یک مرکز را در شهرستان شان راه اندازی کنند و سپس تلاش شود تعداد مراکز ثابت وسیار در استان افزایش یابد تا کودکان و نوجوانان حاشیه نشین و روستایی از موهبت های کانون محروم نمانند. در ادامه سلسله گفتگوها با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، در این شماره نیز با یکی دیگر از این آینده سازان ایران اسلامی گفتگو کردیم.

    دریا: خودتان را بطور کامل معرفی کنید واز چند سالگی و چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟ والدین تان چه نقشی در آشنایی واستفاده از کتابخانه وبرنامه های کانون داشتند؟

    ماندانا مجیدی ۱۵ ساله هستم. من در سن ۴ سالگی به همراه خواهر و برادر همسن خودم به کانون پرورش فکری اومدم و با کمک مربیان کانون و والدینم با محیط کانون انس گرفتیم و توی حال و هوای کانون بزرگ شدیم.

    دریا :بیشتر در چه دوره ها و کارگاه های کانون شرکت کرده اید و ارزیابی تان از این کارگاه ها و دوره ها چیست ؟ شرکت کنندگان با چه مهارت هایی آشنا می شوند؟ بین بچه‌های کانونی وغیرکانونی چه تفاوتی فکر می کنی وجود دارد؟ مربیان کانونی با غیرکانونی بنظرتان چه تفاوتی باهم دارند؟

    در کودکی بیشتر کلاسهای نقاشی و سفالگری رو دنبال میکردم که با بزرگتر شدنم و زمانی که توانایی نوشتن رو پیدا کردم، کلاس داستان نویسی هم به کلاس های پایه ثابت اضافه شد. در کلاس های کانون مربیان سعی میکردن به بچه ها تقریبا از پایه آموزش بدن و تفاوت بچه های کانونی و غیر کانونی رو در طرز صحبت، رفتار و موقعیت شان در اجتماع می توان دید.

    دریا :با توجه به اینکه شما دانش آموز هستید، حضور در کانون چه اثری بر روی تحصیل تان داشته است؟ در روند تحصیل و درس خواندن و… چه تاثیری داشته است؟

    شاید تفکر پدر و مادرا این باشه که حضور فرزندشون توی کلاسای متفرقه به جز مدرسه، توی روند تحصیلشون لطمه یا هرچیز دیگه ای وارد میکنه، در حالی که حضور توی کانون، کودک رو برای بهتر صحبت کردن، مهارت نوشتن، ارتباط با جامعه و… آشنا و آماده میکنه.خودم به شخصه حضور و نقش فعالم توی دوران دبستانم رو مدیون کانونم.

    دریا: باتوجه به مطالعه کتاب های کانون پرورش فکری، بنظرتان وجه تمایز کتاب های کانون با غیرکانونی چیست و چه چیزهایی را از این کتاب ها آموزش دیده اید؟

    هر کتابی، در هر وبسایت یا هرچیزی رو نمیشه بهترین دوست انسان خطاب کرد، مربیان کانون با تلاش زیاد بهترین کتاب‌ها با بهترین موضوعات برای سن کودک و نوجوان رو انتخاب میکنن و در دسترس بچه ها قرار میدن.

    دریا :در چه جشنواره هایی تاکنون شرکت کرده اید و به چه مقام هایی دست یافته اید؟

    در جشنواره های داستان نویسی چند باری شرکت داشتم، ولی توی گزینه ی اول خواهرم خوش‌شانس تر بوده و یکی دوباری مقام به دست آورده، ولی خودم هنوز نه.

    دریا: چه توصیه هایی را به والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده وبهره مندی از برنامه های کانون دارید؟

    این صحبت رو به پدرمادرایی که بچه هاشونو از کلاسای اجتماعی کانون محروم میکنن، یا نمیزارن استفاده ی بهینه از کلاسا برده بشه،می گم کانون نه تنها کلاسای سرگرمی برای کودکان و نوجوانان داره، بلکه باعث میشه فکرشون باز بشه و با دید بهتری به زندگی ادامه بدن و با شرکت توی مسابقات و جشنواره ها استعدادهای خودشونو بسنجن.

    دریا:بنظرتان خانواده ها ومسئولان چه میزان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا هستید و چه کار باید کرد تا آنها بیشتر آشنا شوند و چه حمایت‌هایی فکر می کنید از کانون و هنرجویانش بایستی صورت گیرد؟

    فکر می کنم اول از همه حمایت مدیران مدارس مهمه، به صورت اردو به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان و دانش آموزان رو با محیط کانون آشنا کنن و بعد گفت و گو با پدر و مادراس و راهنماییشون برای بهره مندی بهتر کودکانشون از کانون.

    دریا:به نظر خودتان اگه با کانون آشنا نمی شدید مسیر زندگی تان چه تغییری می کرد؟

    احساس می‌کنم اگه با کانون آشنا نمی‌شدم، ارتباط با اجتماعی ام کمتر می‌شد و کمتر توی مدرسه بین بقیه ی بچه های می‌درخشیدم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.