حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • محلات از سیاستگذاری های فرسوده خارج شوند
    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۵:۰۹
    شناسه : 3251
    بازدید 1670
    7
    استاندار هرمزگان هفته گذشته و در اولین نشست ستاد بازآفرینی شهری استان هرمزگان گفت: « بسیاری از مردم توانایی پرداخت اندک هزینه‌های اخذ سند را ندارند؛ از این رو شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی نباید از بافت فرسوده به دنبال درآمدزایی باشند، بلکه باید نگاه آن‌ها خدماتی باشد، از شهرداری بندرعباس این درخواست را داریم که هزینه‌های دریافتی از مردم برای صدور سند در محلاتی چون آیت‌الله غفاری را کاهش دهد و سرعت صدور سند را افزایش دهد.»
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: استاندار هرمزگان هفته گذشته و در اولین نشست ستاد بازآفرینی شهری استان هرمزگان گفت: « بسیاری از مردم توانایی پرداخت اندک هزینه‌های اخذ سند را ندارند؛ از این رو شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی نباید از بافت فرسوده به دنبال درآمدزایی باشند، بلکه باید نگاه آن‌ها خدماتی باشد، از شهرداری بندرعباس این درخواست را داریم که هزینه‌های دریافتی از مردم برای صدور سند در محلاتی چون آیت‌الله غفاری را کاهش دهد و سرعت صدور سند را افزایش دهد.» متاسفانه موضوع صدور سنداملاک در محلات حاشیه ای بندرعباس و بافت های فرسوده این شهر مورد غفلت قرار گرفته بود که مهدی دوستی استاندار هرمزگان به این بخش توجه ویژه ای دارند وانتظار می رود با دستورات و پیگیری های ایشان، مشکلات مردم در محلات کاهش یابد و املاک فرسوده بازسازی شوند تا از آوار شدن شان در زلزله و بارندگی شدید وحتی خودبخودی جلوگیری شود. یکی از موضوعاتی که همواره مغفول مانده است، وضعیت محلات حاشیه ای، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در استان وبخصوص شهر بندرعباس است که بیشتر کوچه های تنگ و تاریک و باریکش به پاتوق معتادان، مواد و مشروب فروشان، اراذل و اوباش و سارقان و… تبدیل شده است وساکنان محلات آسایش، آرامش و امنیت ندارند وبایستی دستگاه های اجرای، امنیتی و قضایی استان برای برون رفت از این وضعیت و کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق چاره اندیشی نمایند. مسمومیت های الکی منجر به فوتی و. نقص عضو و… در سال های اخیر در این مناطق بارها تکرار شده و پیشگیری و چاره اندیشی در این حوزه نشده است.

    تاکنون صدها گزارش، مقاله، یادداشت و… در این حوزه هاو آسیب های اجتماعی، درخواست ساکنان، وضعیت کوچه های این محلات، نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان و خانواده های حاشیه نشین، فاضلاب های روان در محلات، گلایه ساکنان از تبعیض و بی عدالتی در این مناطق و… منتشر کرده ایم و ساکنان محلات همچنین عنوان کرده اند که محلات فقط در زمان تبلیغات انتخابات دیده می شوند و وعده و وعیدهایی برای رفع مشکلات ساکنان داده می شود و بعد از جمعه انتخابات هم قول ها و وعده ها به فراموشی سپرده می شوند. در این مدت بارها گزارش‌هایی از درخواست اهالی برخی محلات برای بازگشایی معبر، احداث زمین و مجتمع ورزشی و پارک و… ، جمع آوری معتادان و…. از کوچه ها، تامین روشنایی محلات و…منتشر کردیم و همچنان هیچ اقدامی محسوس اثرگذار صورت نگرفته است و در یک کلام محلات به حال خود رها شده اند. ضجه های و التماس های مادران به مسئولان را به تصویر کشیدیم که می گفتند معتادان و مواد ومشروب فروشان را از سطح کوچه ها ومحلات جمع آوری کنید که این وضعیت باعث شده است کودکان مان مواد و مشروب را بشناسند وبرخی هم مصرف کننده و انتقال دهنده شده اند. اهالی محلات بارها گفتند که آیا مسئولان حاضرند خانواده و فرزندان خودشان شبانه روز دهها مرتبه از کوچه هایی گذر کنند که زنان و مردان معتاد نشسته و تزریق و استعمال دارند و سرنگ های آلوده خون آلود در کوچه‌ها رها شده اند ؟ آیا نمی دانند مشاهده این صحنه ها چه اثرات روحی وروانی بر کودکان و نوجوانان و جوانان محلات دارد؟ به راحتی مواد و مشروب در این مناطق توزیع و مصرف می شود و آب هم از آب تکان نمی خورد.اهالی می گویند معتادان، اراذل و سارقان آسایش را از محلات ربوده اند ودر برخی محلات کمتر خانه ای است که مورد دستبرد قرار نگرفته باشد و از طرفی بیشتر ساکنان مورد آزار واذیت، دستبرد، سرقت و… قرار گرفته اند و از بس این موارد در محلات زیاد است که دیگر با پلیس هم تماس نمی گیرند و اهالی از وضعیت موجود خسته شده اند.

    حتی بدلیل افزایش سرقت شیرآلات مساجد در محلات، سرویس های بهداشتی و وضوخانه های برخی مساجد قفل هستند و ساکنان بایستی در خانه وضو بگیرند ورهگذران هم تیمم کنند. از طرفی دیگر بارها پیشنهاد کردیم و به مسئولان مختلف و شوراها و نمایندگان مجلس هم گفتیم و نوشتیم که از ظرفيت صنایع هم برای عمران و آبادانی محلات در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان استفاده شود که نشد. اگر هر کدام از صنایع در این سال ها از یک طرف نیروهای مورد نیازشان را از همین محلات و شهرها و روستاهای استان تامین می کردند و از سایر استان ها وارد نمی کردند و ادارات آموزش فنی و حرفه ای و دانشگاه ها نیروهای ماهر مورد نیاز صنایع را تربیت و تامین می کردند و از طرفی دیگر صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک در عمران و آبادانی محلات مشارکت می کردند و عوارض و مالیات شان را در خارج از استان پرداخت نمی کردند و به ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی شان پایبند بودند؛ بطور حتم میزان آسیب های اجتماعی در این محلات کاهش یافته بود و ارتقای خدمات رسانی را در محلات شاهد بودیم که متاسفانه صنایع در این بخش کوتاهی کردند و مسئولان و شوراها و نمایندگان هم از ظرفيت صنایع غفلت ورزیدند و استفاده نکردند. شرایط محلات در توزیع مواد و مشروب بی تاثیر نیست و جوانان ونوجوانان و کودکان این محلات که با آسیب های اجتماعی مواجهند، از امکانات فرهنگی، ورزشی، آموزشی و… محرومند و به سمت بزه و خلاف می روند و مسئولان مربوطه هم توپ مسئولیت را در زمین همدیگر پاسکاری می کنند. آیا در این مرگ های الکلی، مسئولان مسئولیت نداشته و ندارند؟ پیشنهاد می کنم مسئولان، نمایندگان مجلس، شوراها و… برنامه زندگی پس از زندگی را مشاهده کنند تا شاید بخود آیند که فردا بایستی پاسخگوی کم کاری های شان باشند واگر در این دنیا محاکمه نمی شوند، بطور حتم در سرای باقی برای کم‌کاری های شان در انجام مسئولیت و اثراتی که این کم کاری ها در حوزه های مختلف داشته است، بایستی پاسخگو باشند. در موضوع مسمومیت ها و مرگ های الکلی نیاز است به دلایل آن از زوایای مختلف پرداخته شود و با مسببان آن برخوردهای قاطع صورت گیرد تا هرساله شاهد تکرار این سناریو نباشیم.

    از طرفی دیگر نوع و میزان برخوردها و تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شده هم بایستی اطلاع رسانی شود. موضوع دیگر اینکه بسیاری از ساکنان این مناطق با مشکلات شدید مالی، معیشتی، درمانی، آموزشی و… مواجهند و نیاز است برای توانمندسازی شان دوره های آموزش رایگان فنی و حرفه ای در کارگاه های مجهز برگزار شود تا بتوانند مهارت آموخته وارد بازار کار شوند که در این حوزه نیز ضعف شدیدی وجود دارد. راه اندازی بازارچه‌های محله ای بایستی مورد توجه قرار گیرد که بازارچه محله آیت ا… غفاری همچنان راه اندازی نشده است و درب بازارچه صادقیه هم قفل است. بایستی مسئولان بگونه ای برخورد کنند تا حاشیه نشینان احساس تبعیض و بی عدالتی را در رفتار مسئولان نسبت به محلات حاشیه ای وسایر مناطق احساس نکنند. چرا مشکل سند تعداد زیادی از ساکنان محله اسلام آباد هنوز برطرف نشده است؟ استنویک در این محله که به نیزار و پاتوق معتادان وخلافکاران تبدیل شده است و مرتب در آن آتش سوزی شده وساکنان از وضعیت موجود نگران وناراضی هستند و مسئولان همچنان این مشکل را برطرف نکرده اند.آنطور که مدیر دفتر تسهیلگری محله اسلام آباد بندرعباس می گوید ۷۰خانواده این محله نتوانستند از حمایت بنیاد مستضعفان استان هرمزگان برای دریافت سند رایگان املاک شان استفاده کنند و دلیلش هم این است که شهرداری در استعلام ها اعلام کرده است که این ملک با بازگشایی معابر قابلیت تجاری را دارد و چنین پاسخ باعث شده است که بنیاد مستضعفان هم اعلام کند نمی تواند به این املاک سند رایگان دهد.

    از دهه ۶۰بخاطر دارم کوچه ای دلاوران ۷ در این محله قرار بود بازگشایی معبری را داشته باشد و خیابانی احداث شود که بعد از گذشت چهاردهه این اتفاق نیفتاد و مشخص نیست آیا در آینده معبر بازگشایی شود ویا خیر و شهرداری از آن طرف در استعلام ها در این چهاردهه، طرح احداث خیابان را مدنظر قرار داده است و باعث بروز مشکلاتی برای ساکنان شده است. حال که برای اولین بار بنیاد مستضعفان حاضر شده اراضی این محله را برای ساکنان محرومش بصورت رایگان واگذار نماید وسند صادر شود؛ بهتر است بین شهرداری و بنیاد مستضعفان در این بخش مذاکراتی صورت پذیرد تا مشکل صدور سند املاک این ساکنان محروم برطرف شود و با صدور سند املاک در این محله، بطور حتم آنها نیز می توانند از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده استفاده نموده و خانه های شان را بازسازی نمایند که بایستی موانع پیش رو در این حوزه حذف شود. در این محله نیز مانند بیشتر محلات قدیمی و حاشیه ای شهر بندرعباس که املاک فرسوده هستند ونیاز به بازسازی دارند، بایستی زمینه مشارکت ساکنان هم فراهم شود که متاسفانه بیشتر املاک در این محلات بدلیل نداشتن سند، نتوانسته اند در دو دهه اخیر از تسهیلات بازسازی استفاده نمایند و روز به روز فرسوده تر می شود و برخی هم فرو می ریزند. شورای شهر هم که می تواند با مصوباتی گره گشا، انقلابی را در رفع مشکلات محلات ایجاد کند، متاسفانه در ادوار مختلف در حاشیه غرق شده است و فقط در زمان انتخابات به سمت محلات می روند و ضرورت دارد تجدیدنظر جدی در این حوزه داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.