حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • محرومان حاشیه نشین را دریابید
    ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۱۷
    شناسه : 6688
    بازدید 1261
    4
    دریانیوز// محرومان در محلات حاشیه ای بایستی از خدمات مناسبی برخوردار شوند که تاکنون اینطور نبوده است. مشکلات محلات در حوزه های مختلف همچنان لاینحل مانده اند ویا اینکه روند حل مشکل‌شان لاک پشتی است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز// محرومان در محلات حاشیه ای بایستی از خدمات مناسبی برخوردار شوند که تاکنون اینطور نبوده است. مشکلات محلات در حوزه های مختلف همچنان لاینحل مانده اند ویا اینکه روند حل مشکل‌شان لاک پشتی است.
    تاریکی کوچه های این مناطق که باعث افزایش ضریب ناامنی شده است، شما را به دورانی پرتاب می کند که شهرها برق کشی نشده بود وبا فانوس و چراغ دستی بایستی در شب ها رفت و آمد می کردید. الان هم باید با نور تلفن همراه در بیشتر این کوچه ها گذر کنید و خفت گیری هم در همین کوچه ها بیشتر است و بارها این معضل را در یکی دو دهه اخیر در گزارش ها و… منعکس کردیم، اما کو گوش شنوا. از آن طرف همین تاریکی ها باعث افزایش سرقت از خانه ها و خودروها شده است و مسئولان هم به خودشان زحمت نمی دهند تا بازدیدی را از این محلات داشته باشند. چند سال پیش یکی از معتمدان محله ای می گفت که مسئولان یک شب در مسجد محله شان بودند ودر مورد مشکلات محله صحبت شد و بعد از پایان جلسه،برخی حاضران در جلسه خواستند که بازدیدی را از کوچه های این محله داشته باشند که فرماندار شهرستان مخالف بود و می‌گفت بازدید ازکوچه های محله در برنامه نبوده است. در واقع آقای فرماندار وقت نگران ناامنی برای آن مسئولان در کوچه ها بود. ناامنی که ساکنان ورهگذران بایستی همیشه متحمل شوند و مسئولان و متولی امنیت شهر خودش جرات ندارد یک شب سرزده و بدون تدابیر قبلی از کوچه ها بازدید کنند تا واقعیت‌های موجود را ببینند. تا زمانی که مسئولان بخواهند از داخل اتاق‌شان برای محلات نسخه بپیچند که وضعیت بهتر از این نخواهد شد. هر زمان مسئولان میدانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی از محلات بازدید کردند، آنگاه واقعیت ها را می بینند وشاید تصمیمات کارشناسانه و واقع گرایانه گرفته شود.
    در حوزه تاریکی کوچه ها و… باید گفت که البته در برخی معابر و پیاده روهای بعضی بلوار های اصلی و فرعی حتی مرکز استان این تاریکی ها وجود دارد. پیشنهاد می کنم برخی شب ها مسئولان از پارک شهر یا همان پارک شهید دباغیان در بلوار امام(ره) و یا بلوار جمهوری اسلامی پیاده روی کنند تا هم متوجه تاریکی و هم حفاری‌ها و چاله ها و دست اندازها شوند. پیاده‌رو پشت ساختمان ۱۲ طبقه دانشجویی سابق و پیاده روهای پارک شهر به سمت سه راه گمرک و… تاریک و پر از دست انداز است. بلوار معلم و وحدت در خواجه عطاء نیز وضعیت مشابهی دارند. از طرفی دیگر کوچه های تنگ وتاریک محلات مامنی برای معتادان، اراذل و اوباش و سارقان و کیف قاپان، مواد ومشروب فروشان و… تبدیل شده است.
    در برخی از این محلات و بعضی کوچه هایش گاهی چند ده نفر معتاد را می توان در حال تزریق و استعمال دید که مشاهده این وضعیت برای ساکنان عادی وبرای کودکان و نوجوانان الگویی مخرب است و برای مسئولان هم مهم نیست که مشاهده مداوم این صحنه ها چه بلایی را بر روح و روان کودکان و نوجوانان و جوانان محلات وارد کرده و چند نفر الگو گرفته ودر دام اعتیاد، مشروبات و… گرفتار می شوند. املاک فرسوده هم معضل دیگری در این مناطق است که به عنوان مثال در محله آیت‌ا…. غفاری بندرعباس قرار بود برخی نهادها املاک فرسوده ساکنان فقیر را تعمیر یا بازسازی کنند که برخی ساکنان گلایه مندند که ملک شان تخریب شده و همچنان بازسازی نشده و آنها آواره اند. بیشتر املاک فرسوده را هم ساکنان محرومش توان بازسازی ندارند ودرمانده شده و نگران مدفون شدن در زیر آوار املاک فرسوده شان هستند .
    از طرفی دیگر در همین محله، مشکل سنددار شدن املاک بسیاری از ساکنان بدلیل قیمت های بالایی که توسط شهرداری اعلام شده است، برطرف نشده و املاک بی سند مانده اند وبرخی هم سقف ودیوار فرسوده شان فرو ریخته و برخی هم فرو می ریزندو ساکنان با ترس ودلهره در زیر این سقف ها زندگی می‌کنند. از طرفی دیگر راه وشهرسازی و شهرداری هر دو عنوان می کنند که ساکنان این محلات از طریق این ادارات بایستی برای سنددار کردن املاک شان اقدام کنند که برای ساکنان دوگانگی ایجاد شده است که باید به کجا مراجعه کنند . راه وشهرسازی از چندماه قبل اعلام کردند که ساکنان محلات برای سنددار کردن املاک شان به دفاتر پیشخوان در بندرعباس وادارت راه وشهرسازی در شهرستان های استان مراجعه نموده و پرونده تشکیل دهند، تا پس از اخذ سند املاک‌شان بتوانند با استفاده از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به بازسازی املاک شان اقدام نمایند. بحث روان بودن فاضلاب در محلات همچنان باعث بروز مشکلات بهداشتی و بوی تعفن برای ساکنان است و از طرفی بوی تعفن در اطراف خورهایی که فاضلاب را به دریا منتقل می کنند، در این محلات بیشتر است.
    محلات از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و… مناسبی برخوردار نیستند وهمواره از این تبعیض و بی عدالتی گلایه مندند. شهری که قطب اقتصاد کشور است، باعث تاسف است که این شرایط اسفناک را داشته باشد ومسئولان در ادوار مختلف نسبت به این وضعیت، تصمیمات مناسبی اتخاذ نکرده اند و آن طور که خود ساکنان هم عنوان می کنند این محلات فقط در انتخابات به عنوان صندوق رای دیده شده اند که بیشترین آرا از همین محلات کسب می شود و بعد از انتخابات هم محلات به فراموشی سپرده می شود. همواره در زمان تهیه گزارش از محلات، ساکنان از این وضعیت گلایه مند بوده و می گویند در زمان انتخابات به آنها وعده های رنگین کمانی برای عمران و آبادانی محلات و رفع مشکلات شان در حوزه های مختلف داده می شود واین وعده ها از جمعه بعد از انتخابات به فراموشی سپرده می شوندکه ونیاز است به محلات رسیدگی بیشتری شود.
    بسیاری از ساکنان حاشیه نشین حتی برای درمان و معیشت و تحصیل فرزندان شان هم درمانده اند و مسئولان در رده های مختلف بایستی ارتباط شان را با محلات بیشتر کنند و در این مناطق حضور یابند و وضعیت اهالی و مشکلات‌شان را بصورت میدانی بررسی و مرتفع کنند. در این حوزه پیشنهاد می شود حداقل هفته ای یک مرتبه استاندار، فرماندار، شهردار و مدیران دستگاه های اجرایی بازدیدی میدانی را در روز از یکی از محلات داشته باشند و وضعیت ظاهری محلات را مشاهده نموده و با ساکنان گفتگو کنند و شورای اداری را در همین محلات برگزار و برای رفع مشکلات محلات تصمیماتی اتخاذ نموده و بر روند اجرای مصوبات هم نظارت شود و مانند برخی مصوبات، به فراموشی سپرده نشوند. البته نیاز است بازدیدهای شبانه اعلام نشده از این مناطق داشته باشند تا واقعیت‌های محلات را مشاهده کنند وتدبیری بیندیشند.
    ساکنان‌ محروم همین محلات بیشترین حمایت را از نظام دارند و در راهپیمایی ها و انتخابات و… حضور حداکثری دارند و در اغتشاشات اخیر هم دیدیم که هیچ همراهی را با دشمنان نکردند و حق شان نیست که اینطور مورد بی مهری قرار گیرند وبایستی مسئولان بیشترین خدمات را به این مردم فهیم و انقلابی ارائه دهند تا امیدوارتر شوند واز مواهب انقلاب بیش از پیش بهره‌مند شوند. بایستی دیدگاه مسئولان در ارایه خدمات به محرومان در مناطق روستایی وحاشیه‌ای شهر تغییر کند و همچنین بنگاه‌های اقتصادی در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی شان، از محرومان ومستضعفان در این مناطق حمایت ویژه‌ای داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.