حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2980 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • لزوم فرهنگ سازی استاندارد  در مدارس و مهدها
    ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
    شناسه : 4941
    بازدید 1408
    5
    همه می دانیم که فرهنگ سازی را بایستی از کودکی و نوجوانی آغازکرد، وگرنه اگر در این سنین انجام نداد و در جوانی و بزرگسالی بخواهیم اقدام کنیم، بازدهی لازم را نخواهد داشت و دیر است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: همه می دانیم که فرهنگ سازی را بایستی از کودکی و نوجوانی آغازکرد، وگرنه اگر در این سنین انجام نداد و در جوانی و بزرگسالی بخواهیم اقدام کنیم، بازدهی لازم را نخواهد داشت و دیر است. متاسفانه در بسیاری از حوزه ها به این موضوع توجه نمی شود و به همین دلیل کشور و مردم گاهی در بعضی بخش ها با خسارات زیادی وگاهی غیرقابل جبران مواجه می شوند و بایستی به حوزه فرهنگ و فرهنگ سازی توجه بیشتری شود و برنامه ریزی عملیاتی و بودجه ریزی مناسبی در این بخش داشت و از شکست هایی که در گذشته بدلیل اقدام نامناسب در این حوزه داشته ایم، عبرت بگیریم و راه ومسیر گذشته را اصلاح کنیم . در حوزه رانندگی که اگرچه طرح همیار پلیس بصورت محدود اجرا شد، اما فراگیر نشد و بایستی تمام دانش آموزان ایران همیار پلیس می شدند و آموزش‌های لازم و مرتب را فرامی گرفتند تا اینکه همچنان بدلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شاهد تصادفات بالای جرحی و فوتی در کشور نباشم. وقتی می خواهیم فقط با برگزاری چند جلسه آموزش و مطالعه یک کتاب در چند ساعت، راننده تربیت کنیم و بعد از اخذ گواهینامه، رهایش کنیم و آموزش ها قطع شود، بطور حتم راننده ای نمی شود که به رعایت قوانین بطور کامل پایبند باشد که این موضوع نشان می‌دهد روند تربیت راننده بایستی از کودکی و نوجوانی با آشنایی با قوانین راهنمایی ورانندگی و لزوم رعایت آنها آغاز شود. طرح های همیار طبیعت و فضای سبز، محیط زیست و… بصورت بسیار محدود اجرا شده است وبه همین دلیل می بینیم همچنان فرهنگ توجه و حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت در جامعه نهادینه نشده است.

    در حوزه استاندارد هم بایستی بگونه ای برنامه‌ریزی شود که تمام دانش‌آموزان با استاندارد آشنا شده و فرهنگ استاندارد در جامعه نهادینه شود و هر شهروندی در زمان خرید هر کالا به نشان استاندارد توجه کند و هرنوع خدماتی را که دریافت می کند، از استاندارد بودن آن اطمینان کسب کند که کمتر به این موضوع در جامعه توجه می شود. حتی بایستی بازی ها و انیمیشن ها و…. برای آموزش استاندارد به تمامی اقشار ساخته شود و نقش واهمیت استاندارد در جامعه نهادینه شود و همگان این استاندارد ورعایت شان را به نفع خود ودیگران بدانند و آن را اضافه و تحمیلی و هزینه بردار ندانند. آموزش استاندارد هم بایستی از مهدکودک ها و مدارس شروع شود و بین آموزش و پرورش و بهزیستی و استاندارد ارتباط عمیقی وجود داشته باشد و چتر استاندارد بر سر تمامی کودکان و نوجوانان گسترده شود وحتی از ظرفيت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم می توان در این حوزه استفاده کرد تا هیچ کودک و نوجوان شهری و روستایی از آشنایی با نشان استاندارد و اهمیت آن محروم نشود. در سال ها گذشته برنامه هایی هرچند محدود در استان توسط اداره کل استاندارد هرمزگان در برخی مدارس برای آشنایی دانش آموزان با استاندارد اجرا می شد و دانش آموزان برخی از مدارس نیز به استاندارد هرمزگان می رفتند و آزمایشگاه ها و… را مشاهده می کردند و اطلاعات شان افزایش می یافت و می دانستند که متخصصان فعال در آزمایشگاه ها و… در چه رشته هایی تحصیل کرده اند که برای انتخاب رشته خودشان در مدرسه و دانشگاه شاید بی تاثیر نبود که با شیوع کرونا و مجازی شدن مدارس، این روند متوقف شد.

    امسال که مدارس حضوری شده است، انتظار می رود برنامه های گذشته وبا وسعت بیشتری اجرایی شود تا فرهنگ سازی در حوزه استاندارد از کودکی و نوجوانی و دانش آموزی آغاز شود. از طرفی دیگر از ظرفيت رسانه ها بایستی بیش از پیش برای نهادینه شدن فرهنگ استاندارد در جامعه استفاده شود. با توجه به اینکه بیشترین درآمد کشور در حوزه استاندارد از هرمزگان است، ضرورت دارد به این استان توجه بیشتری شود و ساختمان در حال ساخت آزمایشگاه‌ها و… استاندارد هرمزگان که سال ها نیمه تمام مانده است، هم بایستی با تزریق اعتبارات مورد نیاز سریعتر تکمیل شده و بخشی از درآمد استاندارد هرمزگان نیز به خود استان اختصاص یابد و اعتباراتی نیز برای فرهنگ سازی استاندارد از طریق مدارس، رسانه‌ها و… نیز بایستی اختصاص یابد و انتظار نداشته باشیم با دستان خالی بتوانیم فرهنگ سازی کنیم که این نقیصه در برخی بخش ها مشاهده می‌شود و نتیجه اش را هم در جامعه می بینیم. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر فرهنگ سازی و انجام کار فرهنگی در حوزه‌های مختلف تاکید داشته‌اند که متولیان استاندارد نیز نباید از فرهنگ سازی در حوزه استاندارد غفلت کنند تا قانون جدید استاندارد با عنوان قانون تقویت و توسعه نظام استاندارددر تمامی ابعاد اجرایی شود.

    حتی این قانون نیز بایستی از طریق رسانه ها بخوبی اطلاع رسانی شود تا دستگاه‌های اجرایی و… بخوبی با وظایف شان آشنا شوند و بطور کامل اجرایی کنند. نبايد از فرهنگ وفرهنگ سازی در حوزه های مختلف غافل شد و به موضوع فرهنگ و فرهنگ سازی بایستی بیش از پیش توجه نمود. بخشی از مشکلات امروز جامعه بدلیل غفلت از فرهنگ و فرهنگ‌سازی در بخش های مختلف و یا دیر اقدام کردن برای فرهنگ سازی و یا محدود عمل کردن است. به همین دلیل تاکید داریم در حوزه‌های مختلف بایستی توجه به فرهنگ و فرهنگ‌سازی از کودکی و مدارس و…. آغاز شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد و از آن طرف چندوجهی باشد و از ظرفيت متخصصین و افراد مجرب در حوزه های مختلف استفاده شود. رهبر معظم انقلاب در بیاناتی درخصوص فرهنگ فرموده اند:فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس می کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد. الان درباره‌ی تولید داخلی حرف میزدیم؛ اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند، باید فرهنگ [مصرف] تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد؛ اگر بخواهیم مردم اسراف نکنند، بایستی این باور مردم بشود؛ این یعنی فرهنگ.

    فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمیت دارد. مثلاً در حوزه‌ی اجتماعی، قانون‌گرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است؛ تعداد فرزندان یک فرهنگ است؛ اگر در این چیزها بینش مردم و جهت‌گیری مردم جهت‌گیری درستی باشد، زندگی در جامعه جوری خواهد شد؛ اگر خدای‌ناکرده جهت‌گیری غلط باشد، زندگی جوری دیگری خواهد شد؛ خدای‌ناکرده به همان بلایی مبتلا خواهیم شد که امروز کشورهایی که خانواده را و بنیان خانواده را ویران کردند و شهوات را به راه انداختند ــ وَاتَّبِعوُا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا ــ به آن سرنوشت دچار شدند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.