حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2980 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • لزوم ترسیم اطلس آسیب های اجتماعی در هرمزگان
    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۲۷
    شناسه : 4571
    بازدید 1362
    5
    اینکه می بینیم میزان آسیب های اجتماعی در هرمزگان روزبه روز در حال افزایش است و در برخی مناطق بعضی از آسیب ها بیشتر است و اقدامات اثرگذار و ملموس توسط دستگاه های متولی این بخش صورت نگرفته و نمی گیرد، نشان می دهد که آسیب های اجتماعی هنوز به عنوان دغدغه برای مسئولان استان مطرح نیست و هیچ نقشه راهی برای پیشگیری، مقابله و درمان آسیب های اجتماعی در استان وجود ندارد و آمارهایی از عملکرد دستگاه ها که ارائه  می شود، قابل تردید است و چندان نمی توان به آنها استناد کرد؛ زیرا نتایج این عملکردها ملموس نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: اینکه می بینیم میزان آسیب های اجتماعی در هرمزگان روزبه روز در حال افزایش است و در برخی مناطق بعضی از آسیب ها بیشتر است و اقدامات اثرگذار و ملموس توسط دستگاه های متولی این بخش صورت نگرفته و نمی گیرد، نشان می دهد که آسیب های اجتماعی هنوز به عنوان دغدغه برای مسئولان استان مطرح نیست و هیچ نقشه راهی برای پیشگیری، مقابله و درمان آسیب های اجتماعی در استان وجود ندارد و آمارهایی از عملکرد دستگاه ها که ارائه  می شود، قابل تردید است و چندان نمی توان به آنها استناد کرد؛ زیرا نتایج این عملکردها ملموس نیست. نماینده محترم ولی فقیه در هرمزگان و
    امام جمعه بندرعباس بارها در خطبه های نماز جمعه و جلسات مختلف از وضعیت آسیب های اجتماعی در استان گلایه داشته اند و از مسئولان استان خواسته اند در این حوزه اقدامات مناسبی داشته باشند که وضعیت موجود نشان می دهد دغدغه ایشان همچنان برای مسئولان و متولیان مربوطه به عنوان دغدغه درنیامده است.

    حداقل برای ۱۵ دستگاه و نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی، شرح وظیفه قانونی تعریف شده است، اما بدلیل جزیره ای عمل شدن و نبود انسجام لازم و عدم مدیریت واحد، مشکلات و معضلات حوزه آسیب های اجتماعی در استان هرمزگان همواره درحال افزایش است و اقدام مناسبی را در این حوزه مشاهده نمی کنیم و ضرورت دارد که اطلسی از وضعیت آسیب های اجتماعی در استان ترسیم شود و برای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی اقدامات لازم توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف صورت پذیرد.در حال حاضر زنان بدسرپرست بنظر می رسد متولی خاصی در استان ندارند که به وضعیت شان رسیدگی کنند و حتی آماری از این زنان وجود ندارد، همانطور که آماری از معتادان و… نیز ارائه نمی شود. در اطلس آسیب های اجتماعی بایستی مشخص شود که کدام مناطق استان و کدام شهرها، روستاها، بخش ها، محلات و… بیشتر در معرض اعتیاد، مواد ومشروب فروش، طلاق، خودکشی، زنان بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار زنان معتاد ، کودک و همسرآزاری، ترک تحصیل دانش آموزان، کودکان و نوجوانان معتاد، بزه، سقط جنین و…. قرار دارند و اقدامات پیشگیرانه، مقابله ای و درمان گرانه و وظیفه هر دستگاه مشخص شود و مدیریت واحدی باید وجود داشته باشد که هم مدیریت و هم نظارت داشته باشد تا از پاسکاری توپ مسئولیت در زمین همدیگر خودداری کنند.

    متاسفانه بدلیل عدم توجه به حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی که کم خرج تر است، بایستی در حوزه درمان با غول آسیب های اجتماعی به جنگ برویم که بدلیل عدم اتحاد وانجام لازم بین دستگاه های متولی، تاکنون شکست خورده ایم و روزبه روز پنجه های این غول عمیق تر در قلب خانواده های آسیب پذیر و آسیب دیده فرو می رود. گلایه هایی که ساکنان برخی از مناطق استان و محلات حاشیه ای بندرعباس در حوزه آسیب های اجتماعی ازقبل وجود داشته، همچنان وجود دارد. در یکی دو دهه اخیر بارها ساکنان محله ای مانند آیت ا… غفاری بندرعباس که رسانه ها از آنجا گزارش منتشر کرده اند ومسئولان هم بازدید داشته اند، گلایه هایی در خصوص عدم نصب کانکس پلیس در این محله و تبدیل برخی از کوچه های تنگ وتاریک به پاتوق معتادان، مواد ومشروب فروشان و اراذل واوباش وسارقان گلایه داشته اند که حتی رفت و آمد ساکنان را با مشکل مواجه کرده اند و کودکان و نوجوانان و دختر و پسر هر روز مجبورند این صحنه ها را مشاهده کنند که اثرات منفی بر روحیه شان دارد و از آن طرف اراذل واوباش، مواد و مشروب فروشان و سارقان باعث سلب امنیت و آرامش ساکنان شده اند و همچنین مشکل سنددار شدن املاک فاقد سندشان که بیشتر قدیمی و فرسوده هستند و در حال ریزش هستند وبارها سقف ودیوارشان تخریب شده است، حل نشده است.

    در سال ۹۹ هم که مسئولان قضایی، سپاه، اجرایی و… از این محله بازدید داشتند ومصوباتی برای این محله و سه محله چاهستانی ها، کوی ملت و اسلام آباد داشتند که این مصوبات هم کامل اجرا نشدند و آسیب های اجتماعی در این محله وضعیت بحرانی دارد. زنان بدسرپرست در این محله و سایر محلات و مناطق با مشکلات فراوانی مواجهند و هیچ پناهگاهی ندارد. همسرآزاری و کودک آزاری هم در این مناطق زیاد است و هیچ نهادی به این حوزه ورود نکرده و اقدامات پیشگیرانه انجام نشده است که بطور حتم یک دستگاه به تنهایی نمی تواند در حوزه پیشگیری، مقابله و درمان آسیب های اجتماعی اقدام نماید ودستگاه های مختلفی مسئولیت دارند و حتی بایستی از ظرفيت صنایع در حوزه بازگشایی معابر، احداث اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و… در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان بهره برد.

    مسئولان استان در اطلس آسیب های اجتماعی بایستی مشخص کنند در هر محله حاشیه نشین و سکونتگاه غیررسمی در بندرعباس و سایر شهرها وحتی روستاها چه نوع آسیب اجتماعی وجود دارد و چه دستگاه ها و چه اقداماتی را باید انجام دهند و مرتب عملکردها را بصورت میدانی رصد شود و میزان اثرگذاری اقدامات دستگاه ها مشخص شود وبه آمارها اکتفا نشود که تا حالا فقط آمار داده شده و شاید هم در ادوار مختلف آمارسازی شده است ویا اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصی بوده که اثرگذاری لازم را نداشته است. متاسفانه کودکان ونوجوانان در برخی مناطق بجای اینکه در پارک ها و فرهنگسراها و اماکن ورزشی و آموزشی و… کودکی کنند ونوجوان شان را بگذرانند وشاد باشند و مهارت های زندگی بیاموزند، مجبورند هر روز صحنه استعمال و تزریق مواد توسط معتادانی را ببینند که در کوچه های محلات شان وجود دارد.

    برخی هم در فاضلاب های روان کوچه ها وگاهی با پای لخت بازی  می کنند و در برخی کوچه ها هم سرنگ های خون آلودی دیده  می شود که سلامتی کودکان و رهگذران و خانواده ها را تهدید می کنند وحتی رفتگرانی که نظافت و جمع آوری زباله های این محلات را برعهده دارند، درمعرض تهدید هستند. یکی از گلایه هایی که در محلات شنیده می شود، ناامنی است که توسط اراذل و اوباش شناخته شده محلات ایجاد شده است وبرای برخی ساکنان مزاحمت ایجاد نموده و آنها را تهدید می کنند که اگر بخواهند گزارش دهند و یا شکایت کنند، اقدامات شان تشدید می شود که بایستی اراذل و اوباش شناسنامه دار محلات و… جمع آوری و در محلات وشهرها گردانده شوند و با اشد مجازات با آنها برخورد شود تا جرات این اقدامات را نداشته باشند و مردم آسایش و آرامش داشته باشند.

    آسیب اجتماعی طلاق و طلاق عاطفی بسیاری از خانواده ها را دراین مناطق تهدید می کند و دومینووار آسیب های دیگری را به همراه دارد که بخشی از مشکلات این خانواده ها با مشاوره های خانوادگی، همسرداری، فرزندپروری، کنترل خشم، مقابله با آسیب هاو… شاید برطرف شود وبخشی هم بایستی آموزش مهارت های زندگی در مناطق و خانواده های آسیب پذیر و آسیب دیده باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه این حوزه هاهم مورد غفلت قرار گرفته است. آسیب های اجتماعی هم مورد غفلت مسئولان قرار گرفته شده است و اعتبارات این حوزه مشخص نیست به چه نحوی و کجاها هزینه شده که اثربخش نبوده است؟ اینکه چرا تاکنون اطلس آسیب های اجتماعی هم در استان ترسیم نشده است و مدیران متخصص، دلسوز، کاربلد و متعهد در راس دستگاه های مرتبط با این حوزه در ادوار مختلف در استان نداشته ایم، جای بسی تاسف دارد. مدیران کل اموراجتماعی وبانوان وخانواده استانداری هم در ترسیم اطلس و مدیریت دستگاه های متولی آسیب های اجتماعی می توانند نقش آفرینی کنند تا انقلابی در شناسایی، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب های اجتماعی در استان را شاهد باشیم .

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.