حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • فضای مجازی، تیغ دو لبه
    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۵۴
    شناسه : 1395
    بازدید 1725
    14
    روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو با روزنامه دریا هشدار داد اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر می کند، به گونه‌ای که هیچ یک زبان دیگری را نمی‌فهمند.
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// اینترنت، فضای مجازی، حریم خصوصی، صیانت و … واژه هایی که این روزها زیاد می شنویم و حتما دغدغه بسیاری از والدین، فارغ از هر نوع جایگاه اجتماعی، اعتقادات مذهبی، میزان تحصیلات و تفاوت فرهنگی می باشد. اینترنت که خود شاهراه ارتباط با دنیای مجازی می باشد، الحق جهان را به دهکده ای کوچک به معنای واقعی کلمه تبدیل کرده است و البته با تمام خوبی هایی که برای ما به ارمغان آورده اما نگرانی‌هایی نیز با خود به دنبال داشته است.وابستگی به اینترنت انکار ناشدنی است به طوریکه حتی افرادی که شاغل و یا حتی محصل نیز نیستند برای رسیدگی به بسیاری از کارهای روزمره به این پدیده نیازمندند اما گاهی استفاده بی رویه و حتی عدم امکان کنترل و نظارت صحیح برای استفاده از نت توسط فرزندان نگرانی هایی را برای والدین ایجاد کرده که به تبع اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر می کند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط جوانان، سبک زندگی آنان را تغییر داده است. خودنمایی و زندگی ویترینی از نتایج منفی شبکه‌های اجتماعی است. تغییرات زیادی تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی در ارزش‌ها، ساختار، سبک زندگی و نگرش‌های افراد و خانواده‌ها ایجاد شده است که همه اینها نگرانی هایی را با خود به همراه دارد. از این رو برای بررسی دقیقی تر این موضوع با کبری یادگاری، روانشناس کودک و نوجوان به گفتگو نشستیم.

    دریا: چگونه مي توان با ورود اينترنت در حوزه خانواده مانع تغيير ارزش های تعریف شده در خانواده ها شد؟
    فضای مجازی باعث سهولت در ارتباطات اجتماعی شده اما نگرانی در مورد تاثیر فضای مجازی بر روابط وجود دارد چراکه موضوع حائز‌اهمیت در خانواده توجه یا عدم توجه به ارزش ها به ویژه ارزش‌های دینی و خانوادگی و اجتماعی است که می تواند جامعه را به سمت تعالی و سعادت یا زوال سوق دهد. درواقع فضای مجازی گسلی میان نسل ها بوجود آورده والدین (نسل دیروز) و( نسل امروز ) فرزندان که خواهان به روز بودن هستند و اما مشکل این نسل به گونه ای هست که خانواده‌ها ساعت ها در کنار هم هستند اما بدون آنکه حرفی داشته باشند لحظات را با هم ولی بدون کلام سپری می کنند و هر دو نسل در دام اینترنت افتاده اند. که به نظر می رسد اولین قدم برای کنترل و مرتفع کردن این مسئله حفظ و برقراری ارتباط کلامی و احساسی بین اعضای خانواده می باشد.

    دریا: راهكار هاي پيشگيري و كاهش آسيب هاي فضاي مجازي در خانواده چيست؟
    از مهمترين راهكارهاي پيشگيري در راستاي كاهش مخاطرات فضاي مجازي می توان به موارد زیر اشاره نمود.آگاهي و آموزش دادن هم به خانواده ها هم به نوجوانان براي آشنا شدن با معايب و مزاياي اينترنت؛ ترغيب و تشويق كردن خانواده ها و نوجوانان در فعاليت های اجتماعي و ورزشي، آموزش خود مراقبتي در فضاي مجازي، آموزش مراقبت از اطلاعات خصوصي و عدم افشاي اطلاعات در شبكه هاي اجتماعي؛ فرهنگ سازي، تدوين و طراحي متون تحصيلي در ارتباط با آشنايي با فناوري هاي جديد؛ از همه مهمتر سبك فرزندپروري، تنظيم خواب نوجوانان، آموزش مهارت مديريت زمان و آموزش و كمك به شناسايي نقاط ضعف و مثبت و نوجوانان و تقويت نقاط مثبت و كمك به هويت‌يابي نوجوان.

    دریا: آیا استفاده از فضای مجازی به روابط اجتماعی افراد و جامعه ضربه زده است یا موجب تقویت ارتباطات شده است؟
    اینترنت و فضای مجازی همانند هر پدیده نوظهور دارای معایب و محاسن می باشد. اینترنت دنیا را به یک دهکده جهانی تبدیل کرد بطوری که جهان رو بشکل یک دهکده بشناسیم و با آن ارتباط داشته باشیم. اگر ما نتوانیم فضای مجازی را کنترل و مدیریت کنیم آسیب های متعدد، اخلاقی، رفتاری و گفتاری به خصوص به کودکان و نوجوانان وارد خواهد‌شد. اینترنت علاوه بر مزایای بسیار، آسیب هایی نیز در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد کرده است بهتر است در حد کفایت و در جهت رشد در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشیم ولی اگر بصورت افراطی استفاده کنیم و جنبه اعتیاد پیدا کند یقینا مخرب و آسیب زا خواهد بود. تحقیقات ثابت کرده است آن دسته از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند بیشتر دچار انزوا و تنهایی فردی و اجتماعی می‌شوند و این افراد دچار ناکامی تحصیلی و کاری می شوند و روز به روز از دایره تعاملات میان فردی و ارتباط آنها کاسته می شود. امروزه میزان مقاومت زن و شوهر در برابر گوشی و اینترنت به پانزده دقیقه شده و بلافاصله دوباره به سراغ گوشی می روند.
    دریا: کمی از فواید استفاده از اینترنت و فضای مجازی برایمان بگویید؟
    مهمترين مزيت اينترنت دسترسي سريع به اطلاعات است امروزه اينترنت به مانند يك پير خردمند يا شبيه به يك كتابخانه بزرگ است كه در دسترس همه اقشار جامعه قرار دارد.با ارتباط داشتن با جامعه جهاني محققان به راحتي مي توانند به منابع بزرگ علمي در سراسر دنيا دسترسي داشته باشند و همچنین راه اندازي كسب و كار هاي نو در بستر اينترنت و اشتغال زايي از مزيت هاي نسبي اينترنت مي باشد.

    دریا: کمی از مضرات استفاده از اینترنت و فضای مجازی برایمان بگویید؟
    دسترسي بي قيد شرط نوجوانان به اينترنت، سرمايه گذاري دشمنان فرهنگ و مذهب و تخليه ي باورهاي ديني جوانان ازطريق محصولات ضد فرهنگي و ضد ارزشي، گسست عاطفي و فرهنگي خانواده ها، كمرنگ شدن دور همي هاي خانوادگي و فاميلي و جايگزين شدن چت هاي اينترنتي، از بين رفتن بازي هاي كودكانه و خلاقانه گذشته و جايگزين شدن بازي هاي آنلاين و كامپيوتري كه موجب چاقي مفرد كودكان و ايجاد اختلالات رواني در آنها شده است؛ می تواند بخشی از مضراتی باشد که می توان نام برد.

    دریا: چگونه فرزند خود را در فضاي مجازي ايمن نگه داريم؟
    توصيه مي كنم با فرزندان خود بصورت شفاف و صريح در مورد مزايا و معايب اينترنت صحبت كنيد و صادقانه راجع به كساني كه با آنها در ارتباط هستند و در مورد چگونگي ارتباط شان صحبت كنيد. البته هوشيار باشيد زماني كه فرزند شما از اينترنت استفاده مي كند و زمان بیشتری را در فضای مجازی سپري مي كند، ممکن است درمعرض تبلیغات بیشتری قراربگيرد که به موجب آن غذاهای ناسالم، کلیشه‌های جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن‌شان را ترویج می‌کنند. به فرزندتان آموزش بدهيد تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهند و پيام‌هاي منفي را بشناسند. فرزندان ما نبايد عكس ويا اطلاعات شخصي خودشان را در اختيار غريبه ها قرار بدهند. عادت هاي آنلاين سالم را تشويق كنيم و حتما نسبت به حالات فرزندتان هنگام کار با اینترنت هشیار باشید که مثلاً آیا غمگین و مضطرب یا پنهان‌کار به نظر می‌رسد، یا اذیت و آزار اینترنتی را تجربه می‌کند.

    دریا: توصیه شما به والدین چیست؟
    در برخورد با فضای مجازی نه تفريط و نه افراط كنيم. فضای مجازی مانند يك تیغ دو لبه‌ای است که استفاده مناسب از آن باعث شکوفایی توانایی‌ها و استفاده نامناسب از آن قربانگاه برخی از جوانان و نوجوانان و حتي بعضي از خانواده است. با برخورد واقع‌بینانه با فضای مجازي و از جمله آموزش مجازی و کسب اطلاعات بیشتر و آگاهي دادن در این زمینه می‌توان به تعلیم و تربیت مناسب‌تر نسلهای آینده که نیازمند یاری ماست، کمک کرد. والدين بايد روش استفاده از كامپيوتر را بياموزند و یاد بگيرند كه چگونه برخي كاربردها رو مسدود كنند.تا جایی که می‌توانید دركنار فرزندانتان بنشینید و ببینید که در اینترنت به کجا می‌روند، چه چیزی برایشان جالب و جذاب است.براي فرزندانمان ساعاتي مشخص براي استفاده از اينترنت در نظر بگيريم برنامه هاي متنوع براي اوقات فراغت آنها با توجه به ميزان علاقه‌مندي آنها در نظر بگيريم و از كودكي به آنها آموزش دهيم بجاي بازي با گوشي و كامپيوتر بازي هاي فيزيكي و حركتي انجام دهند و با كتاب و كتاب خواني مانوس نماییم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.