حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ضرورت مناسب سازی عادلانه امکانات شهری برای افراد معلول
    ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۳۶
    شناسه : 2862
    بازدید 1694
    10
    مدیر کل بهزیستی هرمزگان تاکید کرد 25 تیر به نام روز بهزیستی نامگذاری شده است. سال1401 چهل و دومین سال تاسیس بهزیستی است.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: ۲۵ تیر به نام روز بهزیستی نامگذاری شده است. سال۱۴۰۱ چهل و دومین سال تاسیس بهزیستی است. به همین بهانه به سراغ سامیه جهانشاهی مدیر کل بهزیستی هرمزگان رفتیم، که تقریباً ۵ ماه ازسمت مدیریت ایشان نمی گذرد تا با برنامه‌های ایشان و بهزیستی هرمزگان و فعالیتش بیشتر آشنا شویم.  مدیر کل بهزیستی هرمزگان خود را این گونه معرفی می کند : سامیه جهانشاهی هستم فوق‌لیسانس مشاوره ، از سال ۱۳۸۷ به شکل قراردادی و پیمانی وارد سازمان بهزیستی شده‌ام. اما فعا لیتهای فرهنگی و اجتماعی خود را از سال ۸۲ به صورت غیر رسمی و دوران دانشجویی شروع کردم. حوزه فعالیت های خود را از پیشگیری صدای مشاور و مشاوره حضوری دنبال کرده ام، بعد از آن به سمت کارشناس مسئول حوزه پیشگیری بندرعباس فعالیت های خودم را ادامه داده ام. از سال ۱۳۹۶در حوزه معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی هرمزگان فعالیت هایم ادامه پیدا کرد، تا ۷ اسفند ۱۴۰۰، بعد از آن در خدمت گروه هدف هستم به عنوان مدیر کل بهزیستی. امیدوارم بتوانم بهترین خدمات در این راستا برای هم استانی های خود داشته باشم. جهانشاهی در خصوص برنامه ها و هدف سازمان بهزیستی در سال جدید گفت: سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ با شعار شروعی دوباره برای بهتر زیستن فعالیت خودش را در استان دنبال می کند.

    نگاه ما به گونه ای است که بتوانیم با شفافیت در موضوعات مختلف و برنامه های متنوع گامی برداریم برای گروه هدف خود، همچنین نظارت کیفی بهتر بر عملکرد بهتر مراکز و موسسات غیر دولتی داشته باشیم. وی در خصوص بهزیستی هرمزگان به صورت کلی این گونه شرح می دهد: بهزیستی هرمزگان تا کنون به بیش از ۱۳۶ هزار نفر از اعضای خود خدمت داده است. از این میان تعدادی شامل معلولین ما خواهند بود و گروهی در حوزه امور اجتماعی خدمات را دریافت می کنند. عده ای از مددجویان ما به صورت ماهیانه مستمری دریافت می کنند. بخشی از افراد با توجه به برگزاری کمیسیون‌های مختلف پزشکی و تعیین صلاحیت برا ی اینکه وارد چرخه مستمری بهزیستی بشوند در نوبت هستند. با اعتباراتی که در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده می شود بتوانیم این افراد را هم زیر پوشش قرار بدهیم. اداره کل بهزیستی هرمزگان در چهار بخش فعالیت های خودش را دنبال می کند : معاونت پیشگیری ، معاونت توانبخشی، معاونت اجتماعی و معاونت مشارکت های مردمی، مراکز غیر دولتی مسکن و اشتغال . در حوزه معاونت پیشگیری ما به نوعی با چهار دفتر سرو کار داریم دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها، دفتر مشاوره، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد و درمان اعتیاد.

    مدیر کل بهزیستی هرمزگان یکی از برنامه های شاخص دفتر پیشگیری را برنامه ملی تنبلی چشم می داند و می گوید: عمده فعالیت های شاخص حوزه معاونت های پیشگیری برنامه ملی تنبلی از چشم است ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال می باشد. یکی از خدمات ارزنده این برنامه در بحث شناسایی و غربال به ما کمک می کند، تا در سن طلایی کودکان را شناسایی و بتوانیم پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.  برنامه شاخص دیگر که در بحث سلامتی و پیشگیری از معلولیت ها است. برنامه غربال‌گری شنوایی نوزادان و شیرخوارگان است که از بدو تولد تا یک ماهگی انجام می شود. تا بتوانیم در این زمینه شناسایی دقیقی داشته باشیم. جهانشاهی یکی از مسائل مهم جامعه و برنامه این سازمان را در زمینه پیشگیری از اعتیاد می داند و می گوید: برنامه پیشگیری از اعتیاد با همکاری چندین دستگاه اتفاق خواهد افتاد، که اداره کل بهزیستی به عنوان رییس کمیته تخصصی و فرهنگی و پیشگیری است. جمع‌بندی دستگاه ها و فعالیت آنان در واقع ارائه می شود به دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و در کارگروه ها به بحث و بررسی طرح ها و برنامه‌ها پرداخته می شود. نگاه ما به این صورت است که آن قشری که سالم هستند برای آنان ، برنامه‌های پیشگیرانه را اجرا کنیم تا شاهد آسیب های کمتری در جامعه باشیم.هر چند دراین خصوص مسائل و چالش‌هایی داریم. میزان اعتبارات در امر پیشگیری ، اعتبارات ضعیفی است.

    پس بهتر است که از ظرفیت های مردمی و موسسات مردم نهاد استفاده کنیم و مشارکت مردم را در امر آسیب های اجتماعی همراه خودمان داشته باشیم. در بحث درمان اعتیاد، عمده فعالیت ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است. اما اداره کل بهزیستی در خصوص درمان سرپایی اعتیاد، از طریق کلینیک هایی که به صورت درمان نگهدارنده با متادون یا موارد دیگراقدام می کنند، فعالیت خود را دنبال می کند.همچنین مراکز اقامتی میان مدت که به اصطلاح همان کمپ های مرکز ماده ۱۵هستند و به شکل داوطلبانه افراد حاضر می شوند و از درمان های پرهیز مدار استفاده می کنند.اما در خصوص مرکز ماده ۱۶، که به دستور قضایی افرادی که معتاد متجاهر هستند. یعنی به نوعی طرد شده اند از خانواده و خانواده ای ندارند و در واقع اعتیاد آنان در ملاء عام محرز شده است توسط مقام قضایی وارد این مرکز می شوند که در سطح استان ما یک مرکز در امر ماده۱۶وجود دارد. ما مراکزی داریم تحت عنوان مرکز کاهش آسیب، سرپناه شبانه که در واقع هدفشان کاهش آسیب است. برای اینکه شکل تزریق را به سمت خوراکی ببرند تا از عوارض تزریق ها وجود بیماری هایی چون اچ آی وی، هپاتیت و… جلوگیری شود. در سطح شهر بندرعباس دو مرکز آقایون و یک مرکز بانوان را داریم .

    در شهرستان میناب هم به صورت سیار به صورت کانکس خدمات ارائه می دهد. یک موبایل وند هم وجود دارد که اقلام بهداشتی را توزیع می کند، در پاتوق هایی که ممکن توسط مراکز کاهش آسیب شناسایی نشده باشد.یکی از موضوعات اجتماعی مهمی که در دستور کار بهزیستی قرار دارد در خصوص خودکشی است ، مدیر کل بهزیستی هرمزگان در خصوص برنامه های پیشگیرانه خودکشی گفت: در یکی دو سال گذشته در زمینه خودکشی شاهد آسیب های زیادی در استانمان بوده ایم .یکی از برنامه هایی که حوزه پیشگیری اقدام کرده است، برنامه پیشگیری از خودکشی است . از دل محلات و یا از همکاران اورژانس اجتماعی افرادی انتخاب می شوند تا در زمینه پیشگیری از خودکشی بتوانند به ما کمک کنند.برای بهزیستی دسترسی دراین خصوص زمانی انجام می شود که تماسی با ۱۲۳ گرفته بشود و موردی را اطلاع بدهند. ما با پتانسیل نیروهای تسهیلگری که داریم درامر پیشگیری از خودکشی می توانیم بسیار کمک کننده باشیم. اما قبل از آن چند دستگاه هستند که متولی این امر می باشند. مثل دانشگاه علوم پزشکی که از وظیفه ذاتی آن ها است . آموزش و پرورش که دسترسی به جامعه هدف رادارد و در واقع سامانه ای دارند که در آن ارزیابی و غربال برای دانش آموزان انجام می شود .

    در این مدت به دلیل بیماری کرونا و تشکیل کلاس ها به صورت غیر حضوری دسترسی به دانش آموزان بسیار سخت شده بود و شاهد اتفاقات ناگواری برای آنان بودیم. همین امر حساسیت موضوع را می طلبد که ما گروه کاری با آموزش و پرورش تشکیل دادیم. از ظرفیت های هم مطلع شدیم و با هم یک برنامه مداخلاتی اجتماعی محور را تدوین کرده ایم که بتوانیم پروژه هایی را با حمایت استانداری پیش ببریم. مدیر کل بهزیستی هرمزگان در ادامه گفت: دفتر مشاوره ما که در حوزه معاونت پیشگیری خط۱۴۸۰یا صدای مشاور است. برای افرادی که امکان دسترسی به مراکز مشاوره حضوری را ندارند و همچنین مواردی اورژانسی ، می توانند راهنمایی به صورت تلفنی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب دریافت کنند. همچنین مراکز مشاوره‌ای در سطح استان خدمات را به صورت حضوری دریافت می کنند. سامیه جهانشاهی در خصوص حوزه امور اجتماعی می گوید: در حوزه امور اجتماعی خدمات متعددی را ارائه می‌دهیم ، مثل اورژانس اجتماعی ۱۲۳ ، همچنین دفاتری دایر شده است که هدف آنان حمایت از کودکان و نوجوانان است. گروهی از کودکان و نوجوانان ممکن است مشکلاتی چون عدم داشتن سرپرست مناسب یا بد سرپرست باشند که بنا به شرایط ممکن است در کنار خانواده خود باشند از آن ها مراقبت و نگهداری می کنند.

    یا در مراکز تحت نظارت بهزیستی خدمات را دریافت می‌کنند. در خصوص زنان بد سرپرست یا بی‌سرپرست سازمان بهزیستی در زمینه مشاغل خانگی و بیمه آنان را حمایت می کند.این افراد می تواند با مدارک لازم به بهزیستی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند، فرمهای مربوطه را پر کنند بعد از بررسی صلاحیت و تشکیل کمیسیون و در حال انتظار برای دریافت خدمات باشند. جهانشاهی یکی از حوزه های مهم بهزیستی را توانبخشی معرفی می کند و می گوید: در حوزه توانبخشی حوزه معلولین را داریم . معلولین ما به گروههای مختلفی تقسیم می شوند: گروه ضایعه نخاعی ، معلولیت بینایی ، معلولیت شنوایی ، جسمی حرکتی ، ذهنی ، روانی و صوت و گفتار  سازمان بهزیستی کمیسیون هایی برای افراد دارای معلولیت تشکیل می دهد، در آنجا نوع و شدت معلولیت مشخص می شود بعد از بررسی‌های لازم و تایید توسط کارشناسان مربوطه می‌توانند خدمات را از سازمان بهزیستی دریافت کنند. خدمات سازمان بهزیستی به گونه است که عده‌ای از افراد دارای معلولیت مستمری بگیر می‌شوند. یعنی افراد تحت پوشش بر اساس نوع و شدت معلولیت مستمری ماهیانه دریافت می کنند .همچنین ممکن است گاهی بعضی از افراد حق ویزیت پرستاری هم دریافت کنند. سازمان بهزیستی تیمهای دارد که به شکل سیار افراد دارای معلولیت را شناسایی می کنند و خدمات مختلفی را در منزل به آنان ارائه می دهند. در برخی از موارد هم کمک هزینه هایی برای بحث درمان آنها به صورت موردی، از محل مشارکت های مردمی تامین می کند. در خصوص بحث اشتغال و مسکن به صورت کلی تمام مددجویان چه در حوزه اجتماعی چه در حوزه توانبخشی و پیشگیری را از طریق حوزه مراکز غیر دولتی مسکن و اشتغال ارائه خدمت می دهیم.

    این امر درواقع شامل خانواده های دو عضو معلول می شود. به این صورت که بعضی از این افراد ممکن است زمینی داشته باشند واز بهزیستی معرفی نامه دریافت می‌کنند و طی چند مرحله بعد از پیشرفت فیزیکی ساخت مسکنشان می توانند از این تسهیلات ودیعه مسکن یا ساخت مسکن بهره مند شوند و همچنین همکاران ما در حوزه مسکن نظارت دارند بر اجرای ساخت پروژههایشان .  اما ممکن است گروه هدف ما زمینی نداشته باشند. باز هم سازمان بهزیستی کمک می کند و معرفی نامه در اختیارشان قرار می دهد که در شهرستان مربوطشان از طریق راه و شهرسازی و مسکن بتوانند نامه ای بگیرند ومحلی برای مسکنشان تعیین شود، باز هم بعداز گرفتن پروانه ساخت که توسط شهرداری انجام می شود، می‌توانند اقدام به ساخت مسکن کنند، سازمان بهزیستی هم در امر تسهیلات به مددجویان خود کمک می‌کند. جهانشاهی در خصوص اشتغال مددجویان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ گفت:برنامه ها در سال ۱۴۰۱ در خصوص اشتغال مددجویان به گونه‌ای است که به جای اینکه افراد بتوانند کمک های موردی را دریافت کنند، که به شکل مسکن و موقت است با شرکت در دوره‌های مختلف شغل ثابتی را داشته باشند. با توجه به تفاهم نامه هایی که با شرکت های دانش بنیان داشته ایم، راهنمایی و مشورت هایی که صورت گرفته است افراد بتوانند در دوره های مختلف شرکت کنند. همچنین مددجویان بتوانند در بحث مشاغل خانگی موفق باشند و منجر به یک شغل ثابتی باشد و بازار فروش برای محصولاتشان ایجاد شود.

    اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی همکاری و همیاری لازم با مجموعه بهزیستی خواهد داشت، تا برای فروش محصولات بازار مناسبی محیا کند و بخشی دیگر از این همکاری ، افرادی که بیمه نیستند یا شغلی ندارند، از طریق ارائه تسهیلات خوداشتغالی چه کارفرمایی چه خویش فرمایی تسهیلات را به گروه هدف پرداخت می کند.  بعداز سپری کردن دوره‌های آموزشی و داشتن مدرک فنی‌‌و‌حرفه ای بتوانند با آن تسهیلات شغلی برای خودشان ایجاد کنند. یکی دیگر از دغدغه های مهم افراد دارای معلولیت در زندگی شهری امروزی داشتن مکان‌های مناسب سازی شده برای تردد است. مدیر کل بهزیستی برنامه های خود را در این زمینه اینگونه بیان می کند: نگاه ما برای گروه هدفمان که افراد دارای معلولیت هستند دسترس پذیری به امکانات عادلانه و مناسب سازی است تا استفاده عادلانه و فرصتهای برابر، برخورداری از امکانات زندگی برای افراد دارای معلولیت فراهم شود. چه از طریق سامانه ها و سیستم‌هایی که وجود دارد، چه از طریق حمل و نقل و محیط فیزیکی که در سطح شهر است. ستاد مناسب سازی در واقع هر سه ماه یک بار جلسات خودش را در محل استانداری برگزار می کند و مطالباتی که سازمان بهزیستی دارد ارائه می شود. از دستگاه های مربوطه می خواهیم تا وظیفه ذاتی خود را که یک فضای مناسب برای استفاده برابر افرادی که دارای معلولیت هستند را ایجاد کنند.

    شهرداری ها مکلف هستند بعد از صدور پروانه و پایان کار برای تمامی ساختمان ها ضوابط و استانداردهای مصوب شورا عالی شهرسازی و معماری ایران را که اصلاحات آن در خصوص دسترس پذیری افراد دارای معلولیت است توسط مجری مشروط کند و برای ساختمانها اجرا شود. درخصوص بحث حمل و نقل هم به همین صورت، به استناد قوانین که وجود دارد ما هم به دنبال این هستیم که دسترس پذیری را جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت های شدید ایجاد شود. شهرداری‌ها مکلف هستند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت های شدید اقدامات لازم را انجام دهند.ما در کمیته مناسب‌سازی که نماینده جامعه معلولین، انجمن ضایعه نخاعی، انجمن نابینایان و ناشنوایان هم حضور دارند این مطالبه گری را در صورتجلسات متعدد مطرح می‌کنیم. ادارات مختلف هم پذیرفته اند که به دلیل بحث اعتباری این طرح به کندی پیش رفته است . اما برای ما قابل قبول نبوده است . در ادامه جهانشاهی بیان کرد: مجوز مراکزغیر دولتی ما در حوزه های مختلف است. درحوزه پیشگیری پروانه فعالیت در خصوص تاسیس مراکز مشاوره داریم . مشاوره های عمومی و مشاوره های تخصصی. در خصوص دفتر درمان اعتیاد مجوز صدور مراکز اقامتی میان مدت داریم یا به اصطلاح کمپ های ما هستند . در حوزه توانبخشی مراکز روزانه ، مراکز شبانه‌روزی که دارای پروانه فعالیت هستند و از سازمان بهزیستی کار خود را دنبال می کنند.

    همچنین مراکز و موسسات خیریه داریم که در واقع بازوی کمکی سازمان بهزیستی هستند و فعالیت خود را زیر مجموع بهزیستی انجام می‌دهند. در حوزه توانبخشی : انجمن ضایعه نخاعی را داریم، افرای که دارای آسیب ومشکل نخاعی شده اند. جامعه معلولین ، انجمن نابینایان، انجمن ناشنوایان، مراکز تخصصی دیگر مثل سالمندان ، مرکز بیماران روانی مزمن، معلولین ذهنی ، مرکز اوتیسم فعالیت های خود رادر حوزه توانبخشی دنبال می کند.همچنین مرکز شیرخوارگان از بد تولد تا ۶ سال به صورت دولتی درحال حاضر اداره می شود که یک مرکز در شهرستان بندرعباس است. یک مرکز دختران داریم ویژه گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال . دو مرکز پسران هم با دو گروه سنی ۶ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال دایر است که این مراکز در شهر بندرعباس مستقر هستند.مراکز ۶ تا ۱۸ سال به صورت غیر دولتی اداره می شود.سامیه جهانشاهی در انتها گفت : امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی انجام شده خدمات ارزنده و شایسته‌ای برای جامعه هدف خود ارائه بدهیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.