حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • صنایع ،آمار اشتغالزایی و مسئولیت های اجتماعی شان را به امام جمعه دهند
    ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۴:۵۸
    شناسه : 6303
    بازدید 1280
    8
    دریانیوز// گلایه از عدم انجام مسئولیت های اجتماعی و سهم ناچیز هرمزگانی ها در اشتغال صنایع و بنگاه های اقتصادی فعال در استان همواره در کلام نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس، استاندار هرمزگان و رسانه ها مطرح شده است....
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// گلایه از عدم انجام مسئولیت های اجتماعی و سهم ناچیز هرمزگانی ها در اشتغال صنایع و بنگاه های اقتصادی فعال در استان همواره در کلام نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس، استاندار هرمزگان و رسانه ها مطرح شده است و رئیس جمهور در سفر سال گذشته به استان نیز از این وضعیت انتقاد کرد و خواستار توجه بیشتر صنایع به این بخش ها شد ، اما متاسفانه همان روند ادامه دارد و کمتر به حوزه مسئولیت های اجتماعی توجه شده است و بیشتر صنایع و بنگاه های اقتصادی فعال در استان اقدامات کوچکی را در این حوزه دارند و برخی که از این بخش غفلت دارند. تعداد انگشت شماری از صنایع فعال در استان اقدامات مناسب تری را در حوزه مسئولیت های اجتماعی انجام داده اند.

    نتیجه این وضعیت هم این شده است که هرمزگان صدرنشین بیکاری و فقر وفلاکت در استان است و همچنان صنایع استان نیروی مورد نیازشان را از سایر استان ها تامین می کنند و بومیان هرمزگان مجبورند به سمت مشاغل کاذب بروند و برچسب قاچاقچی بخورند. از طرفی دیگر استان با کمبود مراکز و تجهیزات درمانی، فضاهای آموزشی و مدرسه، ورزشی، تفریحی، فرهنگی و… مواجه است و استان در بخش جاده ای و… مشکلات زیادی دارد و خانواده های روستایی و حاشیه نشین زیادی در فقر مطلق بسر می برند ومحلات حاشیه ای وضعیت غمباری را دارند که اگر صنایع استان به انجام مسئولیت های اجتماعی شان عمل کرده بودند و بومیان سهمی از اشتغال در صنایع را داشتند، امروز وضعیت استان اینگونه نبود. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و صنعتی و تجاری، پالایشگاه ها، کارخانجات فولاد وآلومینیوم، بنادر و گمرکات و…. اعلام کنند که چه میزان در اشتغالزایی جوانان هرمزگان و انجام مسئولیت های اجتماعی نقش آفرینی کرده اند؟

    بیشترشان حتی مالیات شان را در استان پرداخت نکرده و حساب های بانکی شان در استان نیست و امورات بیمه ای شان را در هرمزگان انجام نمی دهند. فقط از موقعیت اقتصادی و سودآوری استان استفاده می کنند، اما نفعی برای هرمزگانی ها ندارند و سهم هرمزگانی ها از وجود این بنگاه های اقتصادی فقط آلودگی، ترافیک، گرانی مسکن و… شده است. برخی از بنگاه های اقتصادی هم که به نهادهای خاص و انقلابی مانند بنیاد مستضعفان تعلق دارند، نیز که انتظار بیشتری از آنها می رود، نیز نتوانسته اند انتظارات مردم را تامین کنند.

    با این تفاسیر پیشنهاد می کنم صنایع استان لیست انجام مسئولیت های اجتماعی واشتغالزایی شان را به امام جمعه بندرعباس نیز ارائه دهند تا مشخص شود در این حوزه ها اثرگذار بوده اند. فولاد کاوه کیش که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است و ماه‌ها پیگیر بودیم تامیزان انجام مسئولیت های اجتماعی این بنگاه اقتصادی و… را بررسی کنیم و کارگرانش از اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل گلایه مند بودند ، اما این مهم پس از ماه‌ها پیگیری میسر نشد .

    البته با تغییر مدیرعامل این شرکت، انتظار می رود تغییراتی را در حوزه مدیران مرتبط با حوزه اطلاع رسانی شاهد باشیم تا وضعیت موجود بهبود یابد. مدیرعامل سابق شرکت فولاد کاوه کیش فروردین سال جاری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت، مدعی شده بود : سال گذشته ۲ درصد از سود شرکت را برای محرومیت‌زدایی در استان هرمزگان اختصاص دادیم و امسال این رقم به ۴ درصد رسیده است.وی با بیان این نکته که ۹۱ درصد پرسنل فولاد کاوه جنوب کیش بومی هستند، خاطرنشان کرد: بومی‌گزینی یکی از اصل‌های استخدام نیرو است و می‌توان گفت که بالاترین درصد بومی‌گزینی مربوط به فولاد کاوه جنوب کیش بوده است.البته ضرورت دارد که مشخص شود این ادعا چقدر صادقانه و دقیق بیان شده است.

    یعقوب دبیری نژاد یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس نیز چند هفته پیش و پس از انتصاب مدیرعامل جدید فولاد کاوه در بخشی از نطق پیش از دستورش در مورد شرکت فولاد کاوه کیش گفت: «این را بدانید انجام مسئولیت اجتماعی آن هم برای کارخانه ای که بر اساس صورت های مالی سال ۱۴۰۰ ، با استفاده از مزیت های خدادادی استان هرمزگان، بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان سود خالص کسب نموده، ساخت مدرسه و مراکز درمانی و کتابخانه است ،نه توزیع ماسک و شارژ کپسول اکسیژن در شهرستان لامرد استان فارس و اگر مدعی انجام این مسئولیت ها هستند لطفا اعلام نمایند چقدر از این ۲۶۰۰ میلیارد را صرف رفع محرومیت استان هرمزگان نمودند؟

    اگر مدیران فولاد کاوه مدعی زیر مجموعه بودن بنیاد مستضعفان هستند، پاسخ دهند که امروز در مستضعف ترین استانی که در شاخص فقر و فلاکت رتبه اول کشور را دارد، کدام زیر ساخت توسعه ای را بنیاد نهاده اند؟ مگر بنیاد مستضعفان به عنوان یک نهاد انقلابی با رسالتی غیر از رفع محرومیت و توانمند سازی مستضعفان تاسیس شده است؟»

    حال اگر با استناد به صحبت های مدیرعامل سابق فولادکاوه کیش که گفته بود در سال گذشته دو درصد از سود شرکت را برای انجام مسئولیت های اجتماعی و محرومیت زدایی در استان هزینه کرده اند، در واقع بایستی ۵۲ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه کرده باشند واز آنجایی که گفته بود امسال ۴درصد از سودشان را در این حوزه هزینه می کنند، به احتمال زیاد این هزینه کرد حداقل به دو برابر افزایش یابد. بر همین اساس باید مشخص شود که در سال گذشته و سال جاری واقعا شرکت فولاد کاوه کیش واقعا این میزان را هزینه کرده است؟

    با توجه به اینکه این ادعا در حضور نماینده ولی فقیه مطرح شده است و پیگیری چندماهه مان برای تهیه گزارش از میزان فعالیت ها و ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی فولاد کاوه کیش بی نتیجه مانده است، انتظار داریم مدیرعامل این شرکت آمار اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ با ذکر عنوان طرح اجرا شده و مبلغش را به امام جمعه محترم بندرعباس ارائه دهند تا مشخص شود واقعا این مبالغ در حوزه محرومیت زدایی و مسئولیت های اجتماعی در کدام حوزه ها هزینه شده است.

    از طرفی دیگر واقعا بایستی بررسی که آیا واقعا ۹۱ درصد از شاغلین در فولاد کاوه کیش که مدیرعامل سابق کل شاغلان را ۲۳۰۰نفر اعلام کرده بود را بومیان هرمزگانی تشکیل می دهند؟ امام جمعه بندرعباس هم البته در نشست فروردین ماه با مدیرعامل سابق فولادکاوه کیش گفته بود: صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی عمل کنند و مسئولیت‌های اجتماعی در قالب برنامه سالانه و هدفمند بر اساس اولویت‌های استان هرمزگان ایفا شود.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، آمار فقر و بیکاری را چالش اصلی استان هرمزگان دانست و بیان کرد: با وجود تمام ظرفیت‌های عظیم در حوزه صنعت، مشاغل خانگی، صنایع دستی، شیلات و … هرمزگان رتبه اول فقر و فلاکت کشور را دارد که بررسی آمارهای این حوزه نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ فقر و فلاکت با آمار بیکاری است.

    وی بر حرکت جهادی و پرشتاب برای بهبود وضعیت فقر از طریق کمک به حوزه اشتغال تاکید کرد و ابراز کرد: در صورت بهبود شاخص‌های اشتغال در استان هرمزگان، فقر و محرومیت نیز به مرور از استان رخت بر خواهد بست.

    نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، آمار فقر و بیکاری را چالش اصلی استان هرمزگان دانست و بیان کرد: با وجود تمام ظرفیت‌های عظیم در حوزه صنعت، مشاغل خانگی، صنایع دستی، شیلات و … هرمزگان رتبه اول فقر و فلاکت کشور را دارد که بررسی آمارهای این حوزه نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ فقر و فلاکت با آمار بیکاری است.وی بر حرکت جهادی و پرشتاب برای بهبود وضعیت فقر از طریق کمک به حوزه اشتغال تاکید کرد و ابراز کرد: در صورت بهبود شاخص‌های اشتغال در استان هرمزگان، فقر و محرومیت نیز به مرور از استان رخت بر خواهد بست.وی ضمن تاکید بر تربیت نیروی انسان متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان، خاطرنشان کرد: تامین نیروی انسانی لازم برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های استان در بخش‌های حمل و نقلی هوایی و دریایی، شیلات، صنایع و … باید در دستور کار دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

    اگر نوع نگاه مسئولین در راستای تحقق توسعه متوازن و پایدار استان هرمزگان همگام و هم راستا شود، زمینه تحقق هدف‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی فراهم خواهد شد.

    عبادی‌زاده ضمن تاکید بر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در بخش‌های زیرساختی و زیربنایی استان هرمزگان، گفت: ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به صورت هدفمند در قالب برنامه سالیانه و هماهنگ با مجموعه استان انجام شود تا اثربخشی مناسبی در حوزه محرومیت‌زدایی حاصل شود.وی با اشاره به افراد تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی، اظهار کرد: حمایت از این افراد در قالب ایجاد فرصت‌های شغلی و یا بهره‌گیری از ظرفیت‌های این افراد از طریق خرید محصولات تولیدی از جمله صنایع دستی می‌تواند در رفع فقر و فلاکت تاثیرگذار باشد. وی ضمن تاکید بر هدفمند کردن مسئولیت‌های اجتماعی، عنوان کرد: تعیین اولویت و تدوین برنامه ذیل اهداف کلی استان هرمزگان برای ایفای مسئولیت اجتماعی در دستور کار مجموعه فولاد کاوه جنوب کیش باشد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.