حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • صادرات هندوانه ، قاچاق نامرئی آب از ایران
    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۲۷
    شناسه : 1491
    بازدید 1786
    5
    کشور ما به لحاظ وسعت ، جزو وسیع ترین کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا است، همین وسعت یعنی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور ما آب و هوایی متنوع وجود دارد .
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز:  کشور ما به لحاظ وسعت ، جزو وسیع ترین کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا است، همین وسعت یعنی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور ما آب و هوایی متنوع وجود دارد . با وجود اینکه بخش هایی از کشور به لحاظ میزان بارندگی در وضعیت خوبی به سر می برند اما بخش اعظمی از سرزمین ما، جزو مناطق گرم و خشک است در برخی از این مناطق مردم به شدت با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تهیه ، تولید و انتقال آب بسیار هزینه بر و دشوار است به نحوی که مشکلاتی نظیر زیست، شغل و بهداشت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

    همین موضوعات لزوم توجه بیشتر به حفظ منابع آب در کشور و بخصوص اصلاح نوع و نحوه کشت محصولات کشاوری را دارای اهیمت کرده است. چرا که برخی محصولات در طول دوران کاشت و داشت آب زیادی را صرف می کنند .در مناطقی نظیر هرمزگان و سیستان و بلوچستان یا نقاط مرکزی کشور کشت محصولات آب بر، نظیر هندوانه مساوی است با برداشت هرچه بیشتر آب از منابع محدود آب کشور که موجب می شود آب های سطحی و زیرزمینی با خطر جدی مواجه شوند به نحوی که تاثیرات ، برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمین موجب خالی شدن سفره های زیر زمینی شده و در سطح زمین نیز شاهد فرونشست یا فروچاله های متعدد در دشت ها باشیم.

    صادرات هندوانه از اینجا به هرجا

    براساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۱۰ اردیبهشت امسال به نقل از سخنگوی گمرک ایران منتشر کرده میزان صادرات هندوانه به این شکل است؛ ایران، در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۰۲ هزار و ۱۰۲ تن هندوانه به ارزش ۲۰۸ میلیون و ۵۸۳ هزار و ۶۳۱ دلار به ۴۳ کشور صادرات انجام شده است.میزان مصرف آب برای تولید یک کیلو گرم هندوانه به طور میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب است و این مقدار به ازای هرکیلوگرم مربوط به همه مراحل تولید می شود. یعنی هندوانه معمولی با وزن حدود ۴ کیلو گرم و میانگین مصرف ۲۵۰ لیتر آب هزار لیتر آب برایش صرف شده تا به ثمر برسد. حال خودتان این رقم را در۱۰۰ کیلو، هزار کیلو و ارقام بالاتر ضرب کنید تا نتیجه برایتان ملموس شود که با صادرات هندوانه چه بلایی بر سر منابع آب های سطحی ، زیرزمینی ، خاک و آینده اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

    صادرات غیر مستقیم آب

    بر اساس گزارشی دیگر که خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۸ آن را بر روی خروجی پایگاه خبری خود منتشر کرده؛ علیرضا رجائی مدیر عامل مرکز توسعه خواهرشهرهای ایران در این‌باره گفته است: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، ایران با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار داشته و با صادرات ۱۰۰ هزار تن هندوانه سالانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب به خارج از کشور بدون در نظر گرفتن قیمت و ارزش آب صادر می کند.

    ترکیه آب نمی دهد ما هدیه می دهیم

    در حال حاضر کشور ترکیه با داشتن برنامه ای مشخص اقدام به احداث سد های متعدد بر روی رودهای دجله و فرات کرده و این سد سازی ها ، کشورهای ایران، عراق و سوریه را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را با مشکلاتی نظیر کمبود آب، افزایش گرد و غبار و ریزگرد و افزایش آلودگی هوا مواجه کرده است. هر چند ترکیه سد سازی و جلوگیری از ورود آب به سایر کشورها را حقی ملی برای خود می داند، باید توجه داشت که یکی از کشورهای مقصد هندوانه ایرانی همین کشور ترکیه است که با سد سازی هایش مشکلات مختلف را برای ما و برخی دیگر از همسایه ها بوجود آورده و از سوی دیگر ما در سال میزان قابل توجهی از
    آب های محدود خود را در قالب هندوانه به این کشور صادر می کنیم .

    به گفته مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران علی رغم آنکه برخی کشورها همچون ترکیه با هدف حفظ منابع آبی، میزان کشت هندوانه را کاهش دادند، اما روزانه بیش از ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه صادر می شود که به دلیل مصرف بالای آب این محصول، کشت محصولات استراتژیک باید جایگزین کشت این محصول آب بر شود. (باشگاه خبرنگاران جوان ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱). لازم است در نوع و میزان تولید محصولات باغی، کشاورزی و صیفی و با توجه به در نظر گرفتن میزان نیاز کشور محصولات تولید شوند تا از تولید بیش از اندازه محصولات آب بر، جلوگیری شده و به این ترتیب به حفظ منابع آبی کشور کمک شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.