حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سهم رسانه های هرمزگان  از صنایع چیست؟
    ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۴:۳۲
    شناسه : 931
    بازدید 1748
    10
    در حالی هرمزگان مهد صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک وابرپالایشگاه های نفت وگاز، گمرکات، بنادر و... است که هم لقب قطب تجارت و اقتصاد کشور بر پیشانی دارد و هم رتبه نخست فقر وفلاکت، بیکاری، گرانی و... را نیز همزمان وبصورت تناقض آمیز و سوال‌برانگیز یدک می کشد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: در حالی هرمزگان مهد صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک وابرپالایشگاه های نفت وگاز، گمرکات، بنادر و… است که هم لقب قطب تجارت و اقتصاد کشور بر پیشانی دارد و هم رتبه نخست فقر وفلاکت، بیکاری، گرانی و… را نیز همزمان وبصورت تناقض آمیز و سوال‌برانگیز یدک می کشد. چندین انتقاد همواره نسبت به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی فعال در استان در سال های اخیر وارد بوده است که همچنان پاسخ مناسبی به آنها داده نشده است. اول اینکه چرا در استانی که قطب صنایع و اقتصاد ایران است، اما از آن طرف بالاترین نرخ بیکاری را در کشور هم باید داشته باشد وچرا این صنایع نیروهای مورد نیازشان را از سایر استان های کشور تامین کرده وجوانان هرمزگان بیکارند و مجبورند به سمت مشاغل کاذب و قاچاق و سوخت بری و… بروند و برخی هم جان شان را هم در این مسیر از دست می دهند و بعضی هم در آتش می سوزند و هزاران خانواده تاکنون عزادار شده و فرزندان زیادی یتیم بزرگ شده اند و از طرفی دیگر همچنان برچسب قاچاقچی می خورند و صنایع و دولت خود را موظف به اشتغالزایی برای بومیان استان نمی دانند و گویا تصور می کنند این صنایع برای اشتغال غیربومیان در استان راه اندازی شده اند.مطلب دوم اینکه چرا بیشتر صنایع و بنگاه های اقتصادی حتی حاضر نبوده و نیستند مالیات و عوارض شان را براساس قانون مالیات های مستقیم در استان محل فعالیت شان یعنی هرمزگان بپردازند که هم اکنون بعد از سال های زیاد با پیگیری دستگاه قضایی و امورمالیاتی در حال انتقال پرونده برخی از آنها به استان هستیم ومقاومت هایی در این حوزه همچنان برای انتقال پرونده ها به استان وجود دارد؟ برخی حتی حساب های بانکی شان هم در خارج از استان است و امورات بیمه‌ای‌شان را هم در استان انجام نمی دهند.

    سوم اینکه چرا این صنایع در ایفای نقش انجام مسئولیت های اجتماعی شان کوتاهی کرده اند وفقط آلودگی، ترافیک، گرانی مسکن، بیکاری، بیماری های مختلف و… را برای هرمزگانی ها به ارمغان آورده اند؟ روستای جمال احمد یکی از نمونه های اثرات قرار گرفتن در کنار صنایع است. همچنین بیشتر مردم استان با بیماری های تنفسی، آسم، آلرژی و… مواجهند که یکی از اثرات این صنایع می باشد. از آن طرف این صنایع در رفع فقر و محرومیت استان در حوزه های مختلف از جمله درمانی، آموزشی، ورزشی، معیشتی، تفریحی، اماکن فرهنگی، مسجد و مدرسه، احداث جاده و خیابان، عمران و آبادانی محلات حاشیه ای و روستاهای محروم و…. می‌توانند بسیار اثرگذار باشند ومشارکت کنند که متاسفانه این سال ها اثرات شان چندان برای مردم استان در حوزه های مختلف ملموس نبوده و نیست ومشارکت تعدادی از صنایع هم بسیار محدود و قطره چکانی بوده است. همچنین شنیده می شود بیشتر صنایع در این سالها برای پرسنل شان مسکن نساختند و فقط تعداد زیادی از خانه های داخل شهر را خریدند و یا اجاره کردند وبه عنوان میهمان‌سرا و… استفاده می کنند که در کمبود مسکن در این شهر مهاجرپذیر و نجومی شدن قیمت مسکن واجاره بی‌تاثیر نبود. بی توجهی به تامین مسکن کارگران و پرسنل صنایع که بیشترشان هم غیربومی هستند و از سایر استان‌ها به هرمزگان وبندرعباس آمده اندکه در سال های اخیر این موضوع باعث شد دهها هزار نفر پرسنل صنایع، مسکن مورد نیازشان را از داخل شهر بندرعباس تامین کنند که منجر به کمبود مسکن و گرانی قیمت ورهن واجاره مسکن شد تا جایی که بومیان هم از خرید مسکن و خانه‌دار شدن ناامید شدند وهم توان پرداخت هزینه های سرسام آور ودیعه مسکن و اجاره را ندارند.

    حداقل حالا که قرار است در شهرک علوی مسکن برای پرسنل شاغل در صنایع بسازند، صنایع بایستی از این طرح استقبال نموده و مسکن مورد نیاز پرسنل شان را در این شهرک نزدیک به صنایع بسازند تا از فشار مضاعف برمسکن داخل شهر بندرعباس و حبابی شدن قیمت ها کاسته شده و مردم بندرعباس هم بتواند صاحبخانه شود و اجاره ها منطقی و کمتر شده و بتوانند اجاره نشینی راحتی را داشته باشند. همچنین انتقال مسکن کارکنان صنایع از داخل شهربندرعباس به شهرک علوی باعث کاهش چشمگیر ترافیک و صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان و… می‌شود. موضوع دیگر اینکه در این استانی که این میزان صنعت و بنگاه اقتصادی و… دارد و شاهرگ اقتصادی کشور نام گرفته است، چرا رسانه ها و نشریاتش با مشکلات اقتصادی مواجه هستند که برای تامین هزینه های چاپ، حقوق، کاغذ و… با مشکل و چالش مواجه هستند. این درحالیستکه بیشتر این صنایع از سال های گذشته تاکنون حتی گزارش های عملکردی و تبلیغاتی، مناقصه و مزایده های شان و… را تلاش کرده اند به رسانه های پایتخت ارسال کنند و تعداد انگشت شماری از آنها هم که بخش کوچکی از آگهی های شان را به تعدادی از رسانه های استان ارسال می کنند، هزینه های درج این آگهی ها را بسیار کمتر از تعرفه پرداخت می کنند که منصفانه نیست. آنها حاضرند در بخش های دیگر هزینه های زیادی داشته باشند، اما در بخش نشریات، حتی حاضر نیستند براساس تعرفه های مصوب وزارت ارشاد، هزینه های آگهی‌ها را پرداخت نمایند که باعث فشار مضاعفی بر رسانه ها می شود. حتی نحوه وزمان پرداخت هزینه ها توسط برخی صنایع هم چندان رضایتبخش نیست و زمان‌بر است. انتظار می رود مدیران صنایع استان در این حوزه تجدید نظر کنند و بیشترین آگهی ها و گزارش های خود را به رسانه های استان براساس تعرفه مصوب وزارت ارشاد ارسال و هزینه ها را در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت کنند تا رسانه ها برای پرداخت حقوق، خرید کاغذ، هزینه چاپخانه و… مشکلی نداشته باشند.

    اینکه برخی صنایع آگهی مزایده و مناقصه شان و… را در نشریات محلی چاپ نمی کنند ویا رانت هایی در برخی از صنایع در توزیع آگهی ها وجود داشته باشد، به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست که در آینده ودر صورت عدم اصلاح رویه فعلی، به برخی از آنها اشاره خواهد شد. حتی ضرورت دارد صنایع در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان در حوزه رسانه نیز برنامه هایی را داشته باشند. استان هرمزگان که فاقد چاپخانه مطبوعات است که صنایع می توانند برای احداث چاپخانه مشارکت‌کنند و حتی بخشی از امورات چاپی خودشان را هم به این چاپخانه ارسال کنند تا نیازی به ارسال امورات چاپی به خارج از استان نباشد. در یک کلام در استان اقتصادی هرمزگان هم مردم و هم رسانه ها بایستی از مواهب وجودی صنایع بهره مند باشند و تفاوت ها در این استان و سایر استان های غیراقتصادی برای فعالان رسانه ای و عموم مردم بایستی ملموس و محسوس باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.