حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • سفره های خالی از سحری و افطاری
    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۲۵
    شناسه : 516
    بازدید 1863
    36

    یادداشت// گرچه شاید برای بسیاری از ایرانیان و پایتخت‌نشینان غیرقابل باور باشد استان هرمزگان که در صدر استان های درآمدزای کشور قرار دارد، اما از آن طرف این استان در فقر ومحرومیت و فلاکت و گرانی نیز در صدر استان‌ها ایستاده است و در فقر خوراکی هم اول هستیم. بسیاری از خانواده‌ها برای معیشت، درمان، […]

    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    یادداشت// گرچه شاید برای بسیاری از ایرانیان و پایتخت‌نشینان غیرقابل باور باشد استان هرمزگان که در صدر استان های درآمدزای کشور قرار دارد، اما از آن طرف این استان در فقر ومحرومیت و فلاکت و گرانی نیز در صدر استان‌ها ایستاده است و در فقر خوراکی هم اول هستیم. بسیاری از خانواده‌ها برای معیشت، درمان، خوردوخوراک، اجاره منزل و…. درمانده شده اند. خانواده های زیادی تحت پوشش نهادهای حمایتی و پشت نوبتی این نهادها قرار دارند و خانواده هایی دیگر حتی شرایط سنی و… تحت‌پوشش قرار گرفتن را ندارند. زمان زیادی است که دیگر سه وعده غذایی را در سفره های محرومان استان نمی توان دید و یک یا دو وعده را به سختی و ناچیز می خورند وبسیاری از خانواده ها به سوء تغذیه مبتلا شده‌اند. نه تنها در مناطق شهری و روستایی دور دست استان که حتی در محلات حاشیه ای و سکونتگاه های غیررسمی بندرعباس هزاران خانواده در سختی شدیدی زندگی می کنند که برای غذاخوردن ودرمان و… درمانده شده اند. خانواده های زیادی از تیرور میناب( که مدتی قبل تعدادی از آنها با پیگیری دادگستری صاحب شناسنامه شدند) در فقر شدید هستند که برخی از آنها جزو ایتام هم هستند وحتی برای درمان و… توان ندارند. برخی از محرومان استان در اوج گرما بدون کولر، یخچال، تلویزیون و… هستند و برخی حتی توان مالی پهن کردن سه وعده غذایی را ندارند. چند سال قبل که برای تهیه گزارش به بشاگرد رفته بودم، بخاطر دارم که برخی خانواده‌ها می گفتند ما راضی هستیم که آرد کافی داشته باشیم تا بتوانیم سه وعده نان خالی بپزیم وبخوریم. برخی ها حتی حمام و دستشویی هم نداشتند.

    حتی برخی بدلیل عدم توان جهت تکمیل مراحل درمان شان، دست و پا و چشم‌شان را در این منطقه از دست داده بودند وحتی در مرکز استان بیمارانی را دیدم که نتوانستند درمان شان را تکمیل کنند و جان دادند. در سال های اخیر شرایط معیشتی، درمانی و… خانواده های محروم و حتی متوسط سخت تر شده است. گرانی های افسار گسیخته بخصوص در حدود یک دهه اخیر وبخصوص سال های گذشته، شرایط سختی را بر جامعه تحمیل نمود و کرونا هم باعث بیماری، مرگ و بی سرپرست شدن خانواده هایی شد. استان هرمزگان البته داری صنایع، بنادر، گمرکات، پالایشگاه های نفت وگاز، بنگاه های اقتصادی و… است که اگر در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان از محرومان در حوزه های مختلف حمایت کرده بودند، شاید در این سال ها در فقر و فلاکت و محرومیت،هرمزگان رکورددار نمی شد که نه تنها اینگونه عمل نکردند که حتی بیشتر آنها حتی مالیات و عوارض شان را هم برخلاف قانون مالیات های مستقیم در خارج از استان پرداختند و حتی شماره حساب های بانکی شان در بانک های تهران است. این وضعیت باعث شده است که در سال های اخیر و امسال، سفره های سحری و افطاری محرومان هرمزگانی بی رنگ باشد و به سختی پهن می شوند. در حال حاضر نه تنها محرومان که حتی قشر متوسط هم به راحتی نمی توانند ماهی و میگویی که در استان صید می‌شود و گوشت و مرغ، برنج و… گران را بخرند. انتظار می رود نهادهای حمایتی و انقلابی و صنایع و… حداقل در این ماه مبارک از محرومان در استان ثروتمند واما فقیر برای ساکنانش، حمایت های لازم را از این اقشار داشته باشند تا سفره هایشان در سحر و افطار خالی نماند و بتوانند خودشان را درمان کنند و هزینه های اجاره خانه شان تامین شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.