حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • راه اندازی انجمن شعر بومی  با اهداف حفظ زبان و فرهنگ بومی
    ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۱۷
    شناسه : 4526
    بازدید 1405
    3
    مدیر کل کتابخانه های عمومی هرمزگان خبر داد برگزاری محافل ادبی به عنوان یک حرکت اصولی که تاکنون جایش در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند تاثیرات زیادی درپی داشته باشد.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: برگزاری محافل ادبی به عنوان یک حرکت اصولی که تاکنون جایش در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند تاثیرات زیادی درپی داشته باشد. یکی از این محافل ، محفل ادبی صبا است که اداره کتابخانه های عمومی هرمزگان برگزار ‌می کند.برای آشنایی بیشتر با محافل ادبی و برنامه های آن با مدیر کل کتابخانه های عمومی هرمزگان به گفتگو پرداختیم. امینه دریانورد مدیر کل کتابخانه های هرمزگان در خصوص محافل ادبی و تاثیر آن بر پرورش افکار هنرمندان عنوان کرد: جایگاه رفیع شعر و ادبیات در فرهنگ ایرانی و اسلامی، جایگاه ویژه ای دارد.  اهمیت ادبیات و خصوصاً شعر با آن پیشینه درازمدت تاریخی و تأثیر شگرف و عمیقی که در فرهنگ، فرهنگسازی و انتقال فرهنگی ما داشته و دارد، بر کسی پوشیده نیست.  شعر ظرفیت بسیار زیادی برای ارتباط برقرار کردن با آحاد مردم از نخبه‌ترین افراد جامعه تا مردم عامی دارد.

    دریانورد در ادامه گفت: محافل ادبی یکی از  برنامه های مهم اداره کل کتابخانه ها با رویکرد شناسایی و پرورش استعداد های ادبی در زمینه شعر و داستان می باشد. این حرکت ، یک حرکت اصولی، راهبردی و بلندمدت با یک هدف گذاری درست و مشخص در حوزه شعر است. اما این حرکت اصولی که تاکنون جای آن به صورت مستمر در نظام فرهنگی ما خالی بوده، قطعا می‌تواند برکات فراوانی در پی داشته باشد. مدیر کل کتابخانه های عمومی هرمزگان در خصوص شروع به کار محفل ادبی صبا در هرمزگان بیان کرد: محفل ادبی صبا مرداد ماه سال ۹۹ در استان هرمزگان به صورت مجازی با شرکت جمعی از پیشکسوتان شعر و ادب استان هرمزگان شروع به فعالیت نمود. محافل ادبی صبا در حال حاضر با دبیری مسلم محبی، شاعر جوان استان، در همه کتابخانه های عمومی هرمزگان با عناوین و رویکرد های متنوع باحضور اعضای کودک و نوجوان و بزرگسال در حال برگزاری برنامه می باشد.همچنین برگزاری کارگاه های داستان نویسی چیچیکا  در محافل ادبی کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی استان زمینه ساز شکوفایی هنرمندان استان بوده است.

    وی عنوان کرد: برپایی محافل شعر بومی و شعر آیینی از دستاوردهای مهم و  تاثیر گذار محفل ادبی صبا می باشد که به صورت ماهانه برگزار می گردد. محفل ادبی صبا در راستای توجه به ادبیات و شعر کشورمان، فرصتی برای ایجاد فضا و ظرفیت جدید برای رشد قابلیت های ادبی استان ایجاد کرده است. همچنین در کنار این انجمن ، انجمن شعر بومی هم با هدف حفظ زبان وفرهنگ بومی به تازگی  راه اندازی شده است. این انجمن بستری ایجاد کرده است که شاعران بومی سرا فضایی برای ارائه و نقد داشته باشند. دریانورد در پایان افزود: زبان مادری ، زبان دلنشینی است که با احساس انسان ها آمیخته است . دراشعار و ترانه ها مخاطب خاص خود را داشته و دارد. برای حفظ و ماندگاری زبان بومی آن هم در قالب ترانه باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم. تمام شاعران استان ، چه غزل سرا، سپید سرا و… همه سبک های شعری در این انجمن ها می توانندحضور داشته باشند و از نظراتشان استفاده کنیم .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.