حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دلالان، مجازی بازار مسکن را مدیریت می کنند
    ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۰۸
    شناسه : 2384
    بازدید 1893
    11
    مدتی قبل با یکی از مشاوران املاک منصف صحبت می کردم که حقایقی را از بازار مسکن بیان می کرد که بایستی مورد توجه متولیان این حوزه قرار بگیرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: مدتی قبل با یکی از مشاوران املاک منصف صحبت می کردم که حقایقی را از بازار مسکن بیان می کرد که بایستی مورد توجه متولیان این حوزه قرار بگیرد. موضوع اولی که اشاره کرد این بود که برخی دلالان و مشاوران املاک از ظرفيت فضای مجازی استفاده می کنند و خانه ها را با قیمت های بالایی برای فروش و رهن و اجاره اعلام می کنند و با یکدیگر رقابت می کنند و این موضوع باعث شود تا مالکانی هم که قصد فروش یا رهن و اجاره املاک شان را دارند، وقتی این قیمت ها را می بینند، با تصور اینکه این قیمت ها واقعی است، اقدام به قیمت گذاری املاک شان بر همین مبنا می کنند و همین موضوع منجر به افزایش حبابی قیمت و رهن و اجاره مسکن شده است. یک مشاور املاک دیگر می گفت بیشتر بساز و بفروش ها هم که برخی از آنها از قومیت خاصی هستند، اقدام به تبانی در این حوزه می کنند و قیمت ها را خودشان تعیین می کنند و با مشاوران املاک توافق می کنند که خانه ها را با قیمت خاصی به مشتریان عرضه کنند تا قیمت ها همینطور افزایش یابد و اگر کسی هم ملکش را برای فروش می خواهد بگذارد، به مالک بگویند که خانه اش ارزش بالاتری دارد تا با این شیوه مشتریان تصور کنند که قیمت واقعی املاک همین قیمت ها و بدین شیوه قیمت ها حبابی بماند.

    موضوع دیگر که در سال های اخیر بدلیل عدم نظارت متولیان مربوطه شاهد افزایش آن هستیم، به تداخل شغلی مشاوران املاک و سازندگان املاک بر می گردد که برخی از مشاوران املاک در ساخت و ساز و برخی از سازندگان املاک برای خودشان دفتر مشاوراملاک زده اند و این موضوع باعث می شود مشاوران املاک خانه هایی با قیمت مناسب را خودشان بخرند و به دیگران بالاتر بفروشند و خودشان ملک بسازند و تلاش کنند با قیمت بالاتر بفروشند تا به سود بیشتری دست یابند و این مشاوران املاک تمایل دارند قیمت ها همچنان حبابی و بالا بماند. سازندگانی هم که مشاور املاک دایر می کنند، نیز اینگونه اند که بایستی نظارت هایی در این حوزه وجود داشته باشد. البته از آن طرف خریداران و فروشندگان هم از میزان کمیسیون مشاوران املاک رضایت ندارند که برای معاملاتی که مشاوران املاک هیچ مسئولیتی را در صورت بروز مشکلات حقوقی بین فروشنده و خریدار رخ دهد، ندارد و از آن طرف حق کمیسیون چند میلیونی و چند ده میلیونی با توجه به قیمت ملک مطالبه می کنند که این مبالغ منصفانه نیست. متاسفانه بازار مسکن زیر چتر نظارتی چندانی قرار ندارد و به نوعی به حال خود رها شده اند. برخی از مشاوران املاکی که چندان با مسائل حقوقی، شرعی، قانونی و… معاملات آشنایی ندارند و چندان نمی توانند به نقش مشورتی خود عمل کنند، در این حوزه فعالیت دارند.

    گرچه اسم شان مشاور املاک است که در واقع بایستی بتوانند مشاوره منطقی را برای فروشنده و خریدار داشته باشند تا بتوانند تصمیم مناسبی را اتخاذ نمایند، اما برخی از مشاوران املاک بیشتر در نقش دلال ظاهر می شوند. گرچه که هفته گذشته رئیس کل دادگستری از برخوردهایی در این حوزه اشاره کرد، اما انتظار می رود میزان برخوردها افزایش یابد تا بازدارندگی داشته باشد و از طرفی به بهانه اشتغالزایی به هر فردی مجوز مشاور املاک داده نشود و مشاوران املاک بطور مرتب از آموزش هایی مرتبط با شغل شان برخوردار شود و فقط به وظیفه ذاتی خودشان عمل کنند و برآنها نظارت لازم وجود داشته باشد و برای مردم هم مشخص شود که تخلفات مشاوران املاک را به کدام نهاد اطلاع دهند و یا با چه شماره تلفن هایی تماس بگیرند و گزارش دهند. همچنین سازو کاری بایستی اندیشیده شود تا با دلالان مجازی و غیرمجازی برخورد شود تا نتوانند نبض بازار مسکن را به دست بگیرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.