حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • دغدغه های خودرویی
    ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۴:۲۱
    شناسه : 7173
    بازدید 1306
    14
    دریانیوز// در روزهایی پایانی سال جاری طرح های مختلف عرضه خودرو در کشور در حال اجراست تا شاید بازار خودرو اندکی سروسامان یابد و فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو کاهش یابد که باید دید در آینده چه میزان بر این بازار اثرگذاری خواهد داشت.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// در روزهایی پایانی سال جاری طرح های مختلف عرضه خودرو در کشور در حال اجراست تا شاید بازار خودرو اندکی سروسامان یابد و فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو کاهش یابد که باید دید در آینده چه میزان بر این بازار اثرگذاری خواهد داشت.
    در شرایط ثبت نام برای خودرو در هر مرحله ای از ثبت نام از گذشته تاکنون، بندهایی وجود دارد که بنظر می رسد به تمام جوانب توجه نشده است. در یکی از بندهای شرایط ثبت نام اعلام شده است که متقاضی نباید پلاک فعال خودرو به نامش باشد که بدین معناست که فرد نباید خودرویی داشته باشد و پلاک خودرویی به نامش نباشد. اما در این بخش موضوعی که فراموش شده است، این است که برخی از شهروندان دارای خودرو هستند و با این خودرو چرخ زندگی شان را هم می چرخانند، اما نیاز به تبدیل به احسن خودرو دارند وتوان مالی برای تعویض خودرو در بازار را ندارند.
    وقتی خودروی شان جزو خودروهایی فرسوده محسوب می شود و از طرفی به قول معروف خودرو در خرج است و یا صاحبش تمایل دارد خودرویش را عوض کند و خودرویی دیگر بخرد که در بازار آزاد، با توجه به گرانی و حبابی بودن قیمت خودرو، این امکان وجود ندارد، چرا نتواند در قالب این طرح های ثبت نامی خودرو بخرد؟ چرا چنین افرادی اگر بیش از ده سال خودرویی مانند پراید و پژو و… به نام شان است و توانایی تعویضش را ندارند، نتوانند خودرویی نو با قیمت مناسب کارخانه ای ثبت نام کنند؟ معقول تر این بود که مثلا گفته می شد کسانی که خودروی شان که عمر مثلا پنج سال وکمتر دارند، نمی توانند ثبت نام کنند. اینکه فقط شخصی که پلاک خودرو به نامش باشد، نتواند ثبت نام کند، چندان معقول به نظر نمی رسدو بهتر است در این بخش تجدید نظر شود. موضوع دیگر در مورد خودروهای فرسوده است که یکی از دغدغه های دارندگان خودروهای فرسوده این است که چه زمانی وبا چه قیمتی خودروی شان را بایستی تحویل دهند و فاصله تحویل دادن خودروی فرسوده و تحویل گرفتن خودروی جدید کی است؟ اگر که این فرایند همزمان صورت گیرد و مالک، خودروی فرسوده اش را زمان تحویل خودروی نو تحویل دهد که چندان مشکلی وجود ندارد، اما اگر بخواهد خودروی فرسوده اش را چند هفته و چند ماه زودتر تحویل دهد و بعد از مدتی خودروی نو را تحویل بگیرد که برایش مشکل ساز خواهد بود و این رانندگان هم انتظار دارند این مشکل نیز برطرف شود و قیمت های محاسبه خودروهای فرسوده نیز بهتر است زودتر و همزمان با ثبت نام اعلام شود.
    موضوع دیگر اینکه چندماه قبل که بحث واردات خودروهای خارجی به کشور مطرح شد و اعلام گردید که خودروهای خارجی با قیمت های ۴۰۰، ۵۰۰تا ۶۰۰ میلیون تومان به مشتری و مصرف کننده داده می شود که متاسفانه اینگونه نشد و قیمت ها میلیاردی محاسبه شد و این موضوع نشان داد برخی نمی خواهند خودرو ارزان شود و با قیمت منطقی به مردم عرضه گردد.
    نصب پلاک ملی بر روی خودروهای مناطق آزاد نیز باید دید چه زمانی اجرایی می شود. همچنین اجازه تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی هم خواسته مردم استانی مانند هرمزگان بوده که هنوز محقق نشده است.
    موضوع ایمنی خودرو و رعایت استانداردهای بین المللی نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد که در این بخش هم توجه لازم صورت نگرفته است و برخی از خودروها از کارخانه به تعمیرگاه می روند ویا در حوادث و تصادفات مشاهده می کنیم که خودرو از استحکام لازم برخوردار نبوده است.
    برخی ها نیز عنوان می کنند ما که توانایی ساخت موشک و ادوات جنگی و… استاندارد داریم، آیا نمی توانیم خودروی مستحکم و استاندارد بسازیم و بهتر نیست که ساخت خودرو را نیز سپاه و… انجام دهد تا جان مردم کمتر در معرض خطر قرار بگیرد و از آمار مرگ ومیر تصادف که دلیل خودرویی دارد، کاسته شود و خودروها در تصادفات مچاله نشوند؟ در یک کلام تا زمانی که انحصار تولید خودرو شکسته نشود و فضای رقابتی ایجاد نشود، مشکل تولیدات داخلی خودرو برطرف نمی شود که رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از جلسات شان از وضعیت خودروسازی کشور اظهار گلایه کردند و بایستی دغدغه های ایشان که دغدغه مردم است، برطرف شود .

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.