حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • درد مهاجرت پزشکان
    ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۴:۲۳
    شناسه : 5762
    بازدید 1342
    8

    دریانیوز// وقتی که طبق روال هر ساله می خواهیم پیش پزشکی برویم که تحت نظرش بودیم و بعد متوجه می شویم که آن پزشک هم مهاجرت کرده و به خارج از کشور رفته است، بسیار ناراحت کننده است.متاسفانه مهاجرت پزشکان در این سال‌ها به موضوعی دردناک و غم انگیز تبدیل شده است. پزشکانی که با […]

    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// وقتی که طبق روال هر ساله می خواهیم پیش پزشکی برویم که تحت نظرش بودیم و بعد متوجه می شویم که آن پزشک هم مهاجرت کرده و به خارج از کشور رفته است، بسیار ناراحت کننده است.متاسفانه مهاجرت پزشکان در این سال‌ها به موضوعی دردناک و غم انگیز تبدیل شده است.

    پزشکانی که با سرمایه های همین کشور پزشک شده اند و کشور و مردم به حضور و تخصص شان نیاز دارند، حال می بینیم که از کشور خارج می شوند و مردم برای درمان با مشکل مواجه می شوند. از آن طرف برخی از تخصص ها و فوق تخصص ها مانند جراحی قلب کودکان در کشور چندان متقاضی ندارد وبجایش جراحی پلاستیک بسیار پرمتقاضی است. در استان محروم مانده هرمزگان که از گذشته با کمبود پزشک مواجه بوده ایم و بیماران برای درمان مجبور بوده اند به استان های همجوار و حتی پایتخت بروند، شرایط حادتر است. در سال های گذشته حتی بحث توریسم درمانی در استان مطرح می شد که مشخص نبود بر چه اساسی این موضوع مطرح می شد و درحالیکه همچنان بیمارانی برای درمان باید به سایر شهرهای کشور بروند.

    موضوع مهاجرت پزشکان اثراتش را بر مناطق محروم بیشتر می گذارد و به قول دکتر فرشیدی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و معاون بهداشت وزیر بهداشت،
    نمی توان پزشک را هم مجبور کرد که در منطقه محروم بماند. از آن طرف مسئولان کشور و نه تنها وزارت بهداشت، بایستی شرایط را بگونه ای فراهم کنند تا پزشکان در کشور بمانند و حتی تمایل داشته باشند در مناطق محروم به مردم و بیماران خدمت‌رسانی کنند و از طرفی دیگر پزشکان هم بیشتر به فکر مردم خودشان هم باشند و دعای مردم همواره بدرقه راهشان باشد و مانند آن پزشک ۵۰۰تومانی یزدی که ویزیتش در این چند سال تا پایان عمرش ۵۰۰تومان بود، نامشان ماندگار شود و اجرش را خدا می دهد وبس.

    متاسفانه روز به روز بر آمار مهاجرت پزشکان افزوده می شود و درصورت تداوم این روند و عدم تدبیراندیشی متولیان مربوطه و دولتمردان، علی رغم اینکه هزینه های زیادی هم برای تربیت پزشکان می شود، اما بیم آن می رود که در سال های نه چندان دور باری دیگر ما نیز مجبور شویم مانند اوایل انقلاب پزشکانی را از سایر کشورها بیاوریم تا بیماران مان را درمان کنند که این اتفاق بسیار ناگوار خواهد بود. از طرفی دیگر از وزارت بهداشت انتظار می رود سهمیه های قبولی برای رشته های پزشکی را برای مناطق محروم بیش‌از پیش درنظر بگیرند و دانشجویانی از این مناطق بتوانند تحصیل کنند و به مردم منطقه خودشان خدمت کنند و در مقاطع بالاتر هم از استان بورسیه کنند تا بعد از کسب تخصص و فوق‌تخصص برگردند ودر این استان ها خدمت رسانی به بیماران را داشته باشند.

    در سال های اخیر بیشتر دانشجویانی توانسته اندوارد دانشگاه های مطرح کشور شوند و در رشته های خوب تحصیل کنند که کلاس های متعدد کنکور را با صرف هزینه های بالا شرکت کرده و وارد دانشگاه شده اند، اما دانش‌آموزان مستعد محروم که از رفتن به کلاس های کنکور و… هم محرومند، کمتر می توانند وارد دانشگاه های درجه یک و مطرح و رشته های خوب و مورد نیاز شوند و بایستی از این قشر که دردکشیده هستند و تعهد بیشتری هم دارند، حمایت لازم صورت گیرد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.