حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2980 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • دانش آموزان هرمزگانی پرواز به سوی آینده را از اینجا آغاز می کنند
    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۳۸
    شناسه : 2717
    بازدید 1639
    8
    از رباتیک تا تشریح قلب؛ تعدادی از جوانان بندرعباسی با تشکیل یک شرکت دانش بنیان و با هدف ارائه آموزش های تخصصی فنی و مهارتی برای دانش آموزان دور هم جمع شده اند تا با توجه به نیاز دانش‌آموزان خدمات علمی و آموزشی تخصصی و مهارت محور را ارائه دهند.
    ارسال توسط : نویسنده : محمد زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز: تعدادی از جوانان بندرعباسی با تشکیل یک شرکت دانش بنیان و با هدف ارائه آموزش های تخصصی فنی و مهارتی برای دانش آموزان دور هم جمع شده اند تا با توجه به نیاز دانش‌آموزان خدمات علمی و آموزشی تخصصی و مهارت محور را ارائه دهند. جالب است بدانید که فعالیت این جوانان با استقبال خوبی مواجه شده و توانسته اند در پارک علم و فناوری بندرعباس خودی نشان دهند. البته مانند هر کاری که ابتدایش دشوار است در این مسیر با مشکلات و سختی های فراوانی دست و پنجه نرم کرده اند. سختی کار این جوانان آنجایی نمایان می شود که بدانیم هیچ الگویی برای شروع کار نداشته اند تمام آن چیزی که تا بحال به آن دست یافته اند حاصل تلاش و پشتکار خودشان است. در ادامه گفتگویی کوتاه با یکی از این جوانان خواهیم داشت.

    دریا: لطفا خودتان را برای خوانندگان روزنامه دریا معرفی کنید.

    سجاد خسروی هستم مدیرعامل شرکت معلم یاران مهارت دریا که البته بیشتر با برند «بتا ایران» شناخته می شویم.

    دریا: حوزه فعالیت شرکت بتا ایران چیست؟ دقیقا چه کاری انجام می دهید و به دنبال رفع کدام نیازهستید ؟

    اگر بخواهم به طور خیلی خلاصه به شما گفته باشم باید بگویم در زمینه ارائه خدمات علمی و آموزشی فعالیت می کنیم. همکاران ما در این مجموعه معلمانی دغدغه مند، متعهد و دلسوز هستند که با شناخت و آگاهی از اهمیت علم و جایگاه دروس مهارتی در مدارس و در راستای سرفصل های مدون کتاب های درسی، آموزش های تخصصی و مهارتی را ارائه می‌دهند. در واقع کاری که ما انجام می دهیم تبدیل مطالب تئوری کتب درسی به مهارت های عملی برای دانش آموزان مقطع دبستان تا دبیرستان است.

    دریا: چطور شد که به این ایده رسیدید؟

    پیش از تاسیس شرکت بتا ایران ما و همکارانمان تجربه ی کار در زمینه آموزش و فعالیت های مهارتی را داشتیم و می دیدیم که دانش آموزان در مدرسه تا چه حد از انجام آزمایش های علمی لذت می برند و انجام آزمایش و تولید یک محصول دست ساز چه مقدار بر درک مطالب درسی موثر است. در سال ۹۸ یک آمار از دانش آموزان مدارس مختلف گرفتیم تا بفهمیم که آزمایش‌ها و پودمان‌های موجود در کتاب‌های درسی چه مقدار در مدارس انجام می‌شوند و بازخورد این آزمایش‌ها در کلاس چگونه است. متاسفانه نتیجه‌ای که به دست آمد چندان مطلوب نبود و این را نشان می داد که بخش زیادی از آزمایش ها یا فعالیت های مهارتی مثل علوم آزمایشگاهی، کار و فناوری، فیزیک و شیمی و… به دلیل فراهم نبودن تجهیزات و محدودیت زمانی در برخی مدارس یا انجام نمی شود یا با کمترین امکانات و به ساده ترین حالت ممکن صورت می پذیرد. لذا در ابتدا کار را با تولید بسته های آموزشی برای درس کار و فناوری شروع کردیم تا شرایطی ایجاد شود که دانش آموزان با استفاده از راهنمای بسته ها و مطالب کتاب درسی آزمایش ها و فعالیت های خواسته شده را انجام دهند و به اهداف تعیین شده در کتاب برسیم. همکاران ما با آگاهی به این نکات، وارد این مسیر شده اند که این خلاء های موجود در مدرسه برای دانش آموزان جبران شود و دانش‌آموزان در راستای دروس مهارتی تجربه بیشتری را بدست بیاورند. در حال حاضر نیز چند سال است که زیر مجموعه پارک علم و فناوری هستیم و با تایید پارک علم و فناوری سعی در توسعه، افزایش تولید و آموزش بیشتر دانش آموزان هستیم.

    دریا : مخاطبان شما بیشتر چه کسانی هستند؟

    مخاطبان ما بیشتر دانش آموزان دوره دوم دبستان تا مقطع دبیرستان هستند که علاوه بر استفاده از بسته‌های آموزشی و مهارتی می توانند در دوره‌های تخصصی ما نیز شرکت کنند و سطح علم و مهارت خود را افزایش دهند.

    دریا: لطفاً در خصوص بسته های آموزشی که گفتید کمی بیشتر توضیح دهید.

    در خصوص بسته های مورد اشاره باید گفت که این بسته ها در واقع تجهیزات، قطعات و وسایلی هستند که بچه ها با توجه به درس یا فعالیت خواسته شده در کتاب بدان نیاز دارند. ما سعی کرده ایم ابزار مورد نیاز دانش آموزان را در یک مجموعه آماده و با قیمت مناسب در اختیارشان قرار دهیم تا به این ترتیب هم خانواده ها از دردسر تهیه وسایل راحت شوند و هم ابزار کار بچه ها به سادگی به دستشان برسد. حتما خودتان می دانید برای انجام برخی از آزمایش ها یا فعالیت های مهارتی لازم است هر قطعه را از جایی تهیه کرده و این مساله وقت، هزینه و انرژی زیادی را می طلبد. برای مثال می توانیم به بسته جرثقیل، بسته خیاط باش، بسته الکترونیک، بسته جعبه آهنگین اشاره کنیم که تماماً برگرفته از کتاب کاروفناوری مقطع دبستان و دبیرستان می‌باشد.

    دریا: برای فصل تابستان چه دوره های آموزشی دارید؟

    دوره های تابستانه ما در ساختمان پارک علم و فناوری بندرعباس واقع در خیابان آیت الله غفاری در حال برگزاری است. در تابستان که دانش آموزان فراغت وقت بیشتری دارند دوره های مفید و کاربردی متنوعی داریم. برخی دوره ها به صورت بلند مدت و برخی دوره ها هم به صورت کوتاه مدت با حضور اساتید مجرب برگزار می شوند که علاقمندان از مقطع ابتدایی تا پایان دوره متوسطه می توانند در دوره ها شرکت کنند. دوره های کوتاه مدت مثل، دوره تشریح قلب، آموزش معرق، برنامه نویسی، الکترونیک، تشریح موش آزمایشگاهی، دوره آناتومی بدن، عملکرد مغز، آزمایش های خارق العاده شیمی و فیزیک و… در تابستان برگزار می شود. دوره تشریح قلب ما به همین تازگی تمام شده که آثار و وسایل کار استاد را هم می توانید روی میز ببینید. این دوره با حضور ۵۰ نفر از دانش آموزان علاقه مند به علم پزشکی برگزار شد. البته ابتدا قرار بود این دوره فقط با ظرفیت محدود برگزار شود که به علت استقبال خوب دانش آموزان توانستیم چندین دوره را برگزار کنیم.علاوه مواردی که تا اینجا ذکر شد دوره رباتیک هم داریم و به شکل کاملا تخصصی و با استفاده از ابزار و تجهیزات دو برند معتبر داخلی و خارجی که نمایندگی آنها در استان هرمزگان به طور اختصاصی در اختیار ما است برگزار می کنیم. در دوره رباتیک که یکی از برنامه های کلاس های تابستانی ما است بچه ها در سه بعد مکانیک، الکترونیک و برنامه نویسی آموزش می بینند این دوره ها در ۶ سطح برگزار می شود و دانش آموزان مسلط می شوند که هر نوع سازه ای که مد نظرشان هست را بسازند و با اعمال برنامه نویسی به سازه خود آن را همانطور که می خواهند به حرکت در می آورند. معمولا دانش آموزان ما بعد از گذشت سه سال این توانایی را کسب می کنند که در المپیاد های رباتیک کشوری و بین المللی شرکت کنند.

    دریا: آیا تا بحال مهارت آموزان شما مقام یا رتبه ای هم کسب کرده اند؟

    بله! ما توانستیم در چندین دوره المپیاد های کشوری حضور داشته باشیم و مقام های برتر رباتیک کشور را کسب کنیم و این جای خوشحالی دارد. برخی از دانش آموزان ما موفق شدند در دانشگاه های خارج از کشور ادامه تحصیل دهند و بسیاری از آنها نیز در دانشگاه های معتبر داخلی در حال ادامه تحصیل هستند. حتی برخی از آنها نیز در حال حاضر به عنوان معلم و مدرس در دوره های ما تدریس می‌کنند.

    دریا: استقبال و واکنش بچه ها از فعالیت های مهارتی و آزمایش های علمی چطور است؟

    در دوره رباتیک بچه ها خیلی مشتاق هستند که دوره ها را ادامه بدهند و به سطح های عالی برسند و این برایشان خیلی خوشایند است که با دست خودشان چیزی را خلق کنند و نتیجه کارهای علمی و دقیق خود را ببینند. ما در پایان هر سطح مسابقات داخلی از سازه های بچه ها برگزار می‌کنیم تا بچه ها دست سازه های رباتیک خود را به مرحله آزمون بگذارند و در آن زمان شور و هیجان خاصی بر کارگاه ما حاکم می شود چرا که هر کس سعی می‌کند تمام تلاشش را بکند تا بهترین ایده و بهترین کار را به نمایش بگذارد. بد نیست خاطره ای جالب را هم تعریف کنم ؛ در دوره تشریح قلب ، ما دختر خانم نوجوانی را داشتیم که به علت بیماری قلبی مادرش علاقمند شده بود در کلاس های تشریح شرکت کند. دختر خانم می گفت: من به این علت در این دوره ها شرکت کرده ام که در آینده پزشک قلب شوم تا بتوانم بیماران قلبی را مداوا کنم. جالب است بدانید که پس از پایان دوره به لحاظ علمی مسلط شده بود و تمام اجزا داخلی قلب را بیان می کرد و مکانیزم آن را هم کامل توضیح می داد که این موضوع برای ما خوشایند و راضی کننده بود.

    دریا: پیش بینی شما از آینده کاری و علمی خودتان چیست؟

    هدف ما این است که شرکت بتا ایران به عنوان یک مرکز علمی، مهارتی شناخته شود و جایی باشد که دانش آموز بتوانند طرح ها و ایده های خود را خلق و اجرا کند. برخی از دانش آموزان طرح‌ها و ایده های خلاقانه ای دارند و همکاران ما در این مجموعه آموزشی به او کمک می کنند تا بتواند طرح و ایده خود را به یک محصول تبدیل کند و این خود باوری در واقع شروع پرواز او برای رسیدن به اهداف بزرگ تر است. ما به دنبال این هستیم که در آینده با تجهیز این مجموعه آن را تبدیل به یک مجموعه علمی آموزشی مجهز و بزرگ برای دانش‌آموزان کنیم. در حال حاضربا نهاد ها و سازمان های مختلفی مثل کمیته امداد، استانداری، و شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس قول همکاری داریم.

    دریا: لطفا به عنوان کلام پایانی اگر نکته ای باقی مانده توضیح دهید!

    با توجه به اینکه رهبر انقلاب امسال را به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین معرفی کردند، از مسئولان انتظار می رود که سختی هایی که برای دریافت یک سری مجوز ها وجود دارد تسهیل شود تا اتفاقات خوبی برای پیشرفت جوانان رقم بخورد. دانش آموزانی که نزد ما می آیند و در کلاس ها شرکت می کنند فرزندان این سرزمین هستند که هر کدام دارای استعدادی متفاوت اند این توانایی ها را باید پرورش داد چرا که اداره امور جامعه در آینده به عهده همین متخصصین گذاشته می شود. کشور ما به افرادی دانا، کار آمد و متخصص نیاز دارد تا بتوانند مدیران برجسته ای برای استان و کشور باشند و طبیعتا هیچ هدفی نمی تواند بالاتر از این برای والدین باشد که فرزندشان بتواند مراحل موفقیت را قدم به قدم طی کنند. از همه جوانان متخصص استان دعوت می کنیم تا نسبت به آینده امیدوار باشند در مسیر های سخت قدم بگذارند و نوجوانان و جوانانی که دارای ایده یا طرح های علمی هستند طرح های خود را به اجرا برسانند. به امید آینده ای روشن برای کشورعزیزمان ایران.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.