حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2999 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 77×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خودروهای بی پلاک قاچاقچی کودک کُش
    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۵:۴۷
    شناسه : 8063
    بازدید 1174
    5
    دریانیوز//چند روز گذشته باری دیگر شاهد تصادف مرگبار خودروی نیسان حامل سوخت قاچاق بودیم که هفت نفر از اعضای یک خانواده(بیشترشان کودک بودند) و پسر نوجوانی که راننده نیسان بود را به کام مرگ فرستاد و خانواده هایی عزادار شدند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//چند روز گذشته باری دیگر شاهد تصادف مرگبار خودروی نیسان حامل سوخت قاچاق بودیم که هفت نفر از اعضای یک خانواده(بیشترشان کودک بودند) و پسر نوجوانی که راننده نیسان بود را به کام مرگ فرستاد و خانواده هایی عزادار شدند.

    متاسفانه اینگونه تصادفات مرگبار در این سال‌ها در استانی که قطب اقتصاد وتجارت کشور است( اما بومیان سهمی از تجارت و اقتصادش ندارند) ، افزایش یافته و خانواده های زیادی نیز داغدار شده اند واز آن طرف تصمیم مناسبی در این حوزه اتخاذ نشده است. هفته قبل هم نیمه های شب به خودرویی دیگر در جاده بندرعباس میناب تیراندازی شد. مردم از ناامنی در جاده های استان بدلیل تردد قاچاقچیان و… گلایه مندند و بارها این موضوع را بیان کرده اند ورسانه ها نیز به آن پرداخته اند.

    خودروهایی که اقدام به قاچاق سوخت، کالا، موادمخدر، مشروبات و… می کنند، باعث سلب آسایش و امنیت رانندگان دیگر در جاده ها بخصوص حوزه شرق وغرب استان و جاده های منتهی به ساحل هستند و بارها حوادث ناگواری را شاهد بودیم و دهها نفر جان شان را در تصادفات و واژگونی و آتش سوزی خودروها از دست داده اند و برخی هم زنده در آتش سوخته اند.سال گذشته رئیس کل دادگستری هرمزگان وچند هفته قبل نیز نماینده ولی فقیه در استان به این موضوع اشاره کردند که برخی از نوجوانان درس و مدرسه را رها می کنند وبه سمت قاچاق سوخت می روند.

    متاسفانه روزبه روز شاهد افزایش این پدیده هستیم و تاکنون تدبیری اساسی در این حوزه توسط متولیان مربوطه اندیشیده نشده است و سودهای بادآورده و از طرفی نبود شغل مناسب در قطب اقتصاد ایران برای بومیان باعث شده است روز به روز بر تعداد افرادی که برای امرار معاش، قاچاق می کنند افزوده می شود. در شرق استان که هیچ کارخانه و صنعتی وجود ندارد ودر غرب استان و بندرعباس نیز که غول های صنایع، بنادر، گمرکات، معادن و… وجود دارند ، اما از گذشته تاکنون بومیان از اشتغال در آنها محروم بوده اند و چندان سهمی نبرده اند ونیروی مورد نیازشان از استان های دیگر تامین شده است و جوانان هرمزگانی بيکار مانده و مجبور شده اند به سمت مشاغل کاذب بروند. زمانی هم که به صنایع اعتراض می شود چرا نیروی مورد نیازتان را از استان تامین نمی کنید، عنوان می کردند که نیروی ماهر در استان تربیت نشده است.

    اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان و دانشگاه ها نیز که وظیفه تربیت نیروی مورد نیاز بنگاه های اقتصادی، بنادر، گمرکات و… را برعهده دارند، از این موضوع غفلت کرده اند و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای که حتی در سال های اخیر اقدام به واگذاری کارگاه ها و مراکز دولتی به بخش خصوصی کرده است که جوانان کمتر می توانند آموزش های رایگان مهارتی را فراگیرند واین روند همچنان ادامه دارد و بارها به این موضوع و انتصاب مدیران غیربومی، غیرمتعهد و متخصص پرداخته ایم، اما متاسفانه همچنان این انتصاب ها ادامه دارد و آثارش را هم در عدم تربیت نیروی ماهر بومی در استان و رفتن آنها به سمت قاچاق و… شاهدیم و نوجوانان و جوانان و خانواده های زیادی قربانی این سوء تدبیرها و مدیریت ها هستند و هیچ مسئولی هم خود را در این حوزه پاسخگو نمی داند . دستگاه های مختلفی در این حوزه مقصرند که جوانان و نوجوانان به سمت مشاغل کاذب و قاچاق می روند.
    دانش آموزان در سال های اخیر در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای و روستایی با افزایش هزینه‌های تحصیل، فقدان مدرسه، دوری راه و… مجبور به ترک تحصیل شده اند و بالطبع بخشی از آنها به سمت مشاغل کاذب و قاچاق وسوسه انگیز می روند وبرخی هم از روی اجبار و برای تامین معاش و کمک به خانواده های محروم شان به این سمت می روند.

    در حال حاضر وضعیت جاده های بین شهری و حتی بین روستایی در مناطق مختلف استان امنیت لازم را ندارند و خودروهای نیسان و سواری بی پلاک با سرعت بالا که توسط رانندگان نوجوان و جوان که برخی حتی گواهینامه هم ندارند، رانده می شوند و باعث سلب آسایش ساکنان و رانندگان شده اند وبایستی تدبیری اساسی اندیشیده شود وطرح رزاق در هرمزگان نیز اجرا شود و این وضعیت ساماندهی شود و با متخلفان برخورد شود.

    در صورت بی توجهی به این حوزه، روز به روز بر تعداد این افراد افزوده می شود و ناامنی جاده ها افزایش می یابد و تبعات و آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این شیوه کسب درآمد و معیشت افزایش می یابد.بایستی تدبیری اساسی در این حوزه اندیشید وبا باندهای سازمان یافته قاچاق سوخت و… با قاطعیت بیشتری برخورد نمود و کسانی را نیز که برای امرار معاش به سمت قاچاق سوخت می روند را برایشان زمینه اشتغال فراهم کرد.

    در صنایع استان از جمله پالایشگاه ها و… که قرار است نیرو جذب کنند، مسئولان قضایی، امنیتی، استانداری و… تدبیری بیندیشند که بخشی از نیروی انسانی مورد نیازشان از همین افراد بیکار و کسانی که بدلیل نداشتن معیشت مناسب به سمت قاچاق رفته اند، تامین شود تا بیکار نمانند و شغل مناسبی داشته باشند و بهانه ای برای رفتن به سمت مشاغل کاذب و قاچاق سوخت و… نداشته باشند.

    از آن طرف دانش آموزانی نیز که درس و تحصیل را رها کرده اند را نیز به مدرسه برگردانید و موانع تحصیل شان برطرف شود تا از افزایش قاچاق سوخت و ناامنی جاده ها توسط دانش آموزان ترک تحصیل کرده کاسته شود واز این دانش آموزان برای قاچاق سوخت سوء‌استفاده نشود و جان خودشان و دیگران در معرض خطر قرار نگیرد.

    نباید تردد بی پلاک ها و خودروهای حامل قاچاق سوخت در جاده ها آزاد شود و حتی در جایگاه های سوخت به آنها سوخت برای ترددشان و قاچاق داده نشود. در یک کلام اینکه دستگاه های مختلفی در این حوزه مسئولیت دارند و بایستی تدابیر کارشناسانه و آسیب شناسانه اتخاذ شود تا از افزایش پدیده شوم قاچاق در استان و آثار مرگبارش کاسته شود. حتی با این افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می کنند و با خانواده های شان بایستی گفتگو نمود و این پدیده ریشه یابی و آسیب شناسی شود وبه این موضوع چندوجهی نگریسته و بررسی شود.

    نقش صنایع استان نیز که نیروی مورد نیازشان را از سایر استان‌ها تامین می کنند واز بومیان استفاده نمی کنند را نیز در پدیده گسترش قاچاق توسط نوجوانان و جوانان نباید نادیده گرفت و همچنین نقش آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای هم نیز در ترک تحصیلی دانش آموزان و عدم تربیت نیروی ماهر ومورد نیاز استان نیز بایستی مورد واکاوی قرار گیرد که این موضوع با افزایش قاچاق سوخت توسط نوجوانان و جوانان بی ارتباط نیست.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.