حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خودتحریمی در واگذاری زمین  برای طرح نهضت ملی مسکن
    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۲۸
    شناسه : 6339
    بازدید 1222
    8
    دریانیوز// برخی ها عادت کرده اند حتی ضعف عملکردی و یا نقصان خودشان را به موضوع تحریم ها ارتباط دهند و گاهی موضوعاتی را به تحریم ها ارتباط می دهند که هر شخص عاقلی می داند که این موضوعات هیچ ارتباطی به تحریم ندارد...
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// برخی ها عادت کرده اند حتی ضعف عملکردی و یا نقصان خودشان را به موضوع تحریم ها ارتباط دهند و گاهی موضوعاتی را به تحریم ها ارتباط می دهند که هر شخص عاقلی می داند که این موضوعات هیچ ارتباطی به تحریم ندارد .

    در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز که یکی از برنامه های اصلی دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم و رفع مشکل مسکن در کشور بود، اولین موضوعی که حتی رئیس جمهور محترم برای اجرای این طرح مطرح کردند، واگذاری زمین های مازاد ادارات ونهادهای دولتی به راه وشهرسازی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود که حتی چندین مرتبه ضرب الاجل هم برای این موضوع تعیین شد و برخی از مدیران در سطوح مختلف به جنگ با این طرح رفته و از واگذاری اراضی مازاد شان تاکنون خودداری کردند و حال که بیش از یک سال از آغاز ثبت نام از متقاضيان مسکن در ۲۸مهرماه سال گذشته می گذرد، همچنان بسیاری از اراضی مازاد واگذار نشده است.

    آیا این واگذاری اراضی مازاد ادارات هم ارتباطی به تحریم های خارجی دارد یا تحریم های خودساخته داخلی؟ البته یکی از دلایل این تحریم های داخلی هم ادامه سیاست های مدیران دولت سابق است؛ زیرا بسیاری از مدیران همچنان همان مدیران دولت قبلی هستند که با سیاست خودتحریمی دولت سابق مدیریت می‌کنند و بانی وضع موجود هستند و همچنان تغییر نکرده اند؛ همان های که هیچ طرح مسکنی را در هشت سال دولت شان اجرا نکردند و بانی وضعیت فعلی در مسکن و… شده اند. طرح نهضت ملی مسکن اگر که در همان ابتدا بخوبی اجرا می شد و واگذاری زمین های مازاد ادارات فوری صورت می گرفت واز طرفی دیگر بانک ها هم به وظایف قانونی شان در این حوزه عمل می کردند، بطور حتم وضعیت آشفته بازار مسکن سامان می گرفت و حباب ها در قیمت مسکن و رهن واجاره از بین می رفت که اینگونه نشد واز آن طرف هم بازار مصالح ساختمانی هم متلاطم شد و بدلیل ضعف نظارت ها و…
    شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

    البته مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانی های شان در سال جاری به موضوع مسکن اشاره داشتند که زمین و مصالح و… در داخل کشور داریم که نباید وضعیت مسکن اینگونه باشد. این موضوع نشان می دهد که موضوع مسکن هیچ ارتباطی با تحریم ندارد. در استان هرمزگان و شهر بندرعباس البته وضعیت بحرانی تر است. در این شهر مهاجرپذیر که بخش زیادی از واحدهای مسکونی در اختیار صنایع و کارگران شان است و این املاک را خریده اند ویا اجاره کرده اند و افزایش تقاضا باعث حباب قیمتی شده است واز آن طرف هم نبض بازار مسکن بندرعباس در اختیار دلالان و سوداگرانی است که هیچ نظارتی بر آنها نیست و این بازار را متلاطم کرده اند.

    چند سال قبل پویش «نه به گرانی مسکن» توسط اتحادیه املاک بندرعباس کلید خورد که بسیار اثرگذار بود و املاک گران در بیشتر مشاوران املاک خرید وفروش نمی شد واجاره و رهن هم داده نمی شد وقراردادی در دفاتر مشاور املاک منعقدنمی شد که بسیار اثرگذار بود و اما این پویش حمایت مسئولان را به همراه نداشت و پویش توسط مشاوران املاک تداوم نیافت. از آن طرف بارها در گزارش ها ومقالات مان به لزوم قیمت گذاری املاک توسط کارشناسان رسمی دادگستری با مشارکت خبرگان حوزه مسکن تاکید کردیم و حتی اتحادیه املاک نیز با اجرای آن موافق بود و خودشان هم گویا اجرای آنرا پیشنهاد داده بودند که متاسفانه عملیاتی نشد که اجرای آن می توانست بر بازار مسکن بسیار اثرگذار باشد.

    گویا برخی ها در بندرعباس نمی خواهند هیچ نظارتی بر بازار مسکن وجود داشته باشد و نفوذ خوبی هم در بین متولیان مسکن و حتی حوزه رسانه دارند تا هیچ طرحی برای کنترل بازار مسکن اجرا نشود و سوداگران مسکن یکه تاز این میدان باشند. اما در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس هم متولیان مربوطه در گام نخست ثبت نام تلاش کردند این طرح را در شهر بندرعباس اجرا نکنند وبه همین دلیل اعلام کردند که متقاضیان مسکن فقط می توانند در شهرک علوی در ۵۰کیلومتری غرب بندرعباس ثبت نام کنند وبعد از اعتراضات گسترده نسبت به جانمایی این طرح، از متقاضیان بعد از گذشت نه ماه ونیم ودر اواسط تیرماه سال جاری ثبت نام آغاز شد و از آن طرف همچنان زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح اختصاص نیافته است و مسئولان مربوطه می گویند پیگیر الحاق اراضی مورد نیاز جهت اجرای طرح هستند که متاسفانه همچنان محقق نشده است و مشخص نیست آیا بدلیل کارشکنی ها و یا نفوذ سوداگران مسکن، روند اجرای طرح بسیار به کندی پیش می رود و الحاق اراضی صورت نمی گیرد و یا دلیل دیگری دارد. در بندرعباس نیز زمین های مازاد ادارات واگذار نشد.

    در این بخش هم که تحریم های خارجی در واگذاری اراضی بطور حتم اثرگذار نیست و نیازی به واردات زمین از خارج کشور نداریم تا مسئولان بگویند بدلیل تحریم ها نمی توانیم اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح را تامین کنیم و این خودتحریمی را در داخل کشور واستان داریم که باعث شده است بعد از گذشت ۱۸ ماه از آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، اماهمچنان در بندرعباس که اراضی زیادی را در شرق و شمال این شهر داریم و اراضی مازاد ادارات هم که وجود دارد واگذار نشده اند و نتیجه اش این شده که مردم را نسبت به‌اجرا موفق طرح ناامید کرده اند و دلالان و سوداگران مسکن در بازار حبابی مسکن می تازند وبیشترین خریداران مسکن نیز درحال حاضر دلالان هستند که با یکدیگر برای کسب سودهای بادآورده رقابت می‌کنند و مسکن را به کالای سرمایه ای و نه مصرفی تبدیل کرده اند. با این شرایط مشخص نیست که آیا اراضی مورد نیاز اجرای این طرح ملی کی و چه زمانی و آیا حتی اختصاص یابد و واگذار شود ویا اینکه این فرصت سوزی ها تداوم یابد تا عمر این دولت هم تمام شود ومردم خانه دار نشوند؟ برخی مخالفان اجرای این طرح در داخل شهر بندرعباس بطور حتم از تمام ظرفیت های شان استفاده
    می کنند تا اجرای این طرح در بندرعباس شکست بخورد که تاکنون نیز موفق بوده اند و اراضی واگذار یا الحاق نشده و دود این شکست ها فقط به چشم مردم و افراد بی خانمان و مستاجران می رود وسکوت دستگاه های نظارتی در این حوزه نیز جای تامل دارد.

    آیا واقعا ترک فعلی در این حوزه صورت نگرفته است؟ آیا هیچ مسئولی در این حوزه قصور ندارد؟ آیا نباید برخوردی صورت گیرد؟ آیا این وضعیت منجر به افزایش اعتراضات و نارضایتی‌ها نمی شود؟ چه کسانی واقعا بدنبال ناراضی تراشی هستند؟ سوداگران مسکن از چه حمایت های برخوردارند که روزبه روز فربه تر می شوند وخون مردم را در شیشه کرده اند؟ آیا تحریم ها اجازه برخورد با دلالان و سوداگران مسکن را نمی دهد یا سود و منفعت برخی ها در عدم برخورد با آنهاست؟ به راستی چه کسانی از این بحران مسکن سود می برند؟ چه کسانی از عدم اجرای موفق نهضت ملی مسکن منفعت دارند؟

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.