حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خط قرمز ترک تحصیل دانش آموزان؛ دغدغه رئیس کل دادگستری
    ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۵:۳۶
    شناسه : 5331
    بازدید 1312
    7
    دریانیوز// همه دستگاه های متولی بایستی بگونه ای اقدام کنند که حتی یک دانش‌آموز از تحصیل باز نماند
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// رییس کل دادگستری هرمزگان در نشست خبری که تابستان سال جاری داشت، در بخشی از گفتگویش با خبرنگاران به وضعیت قاچاق سوخت واثرات زیان بارش بر اقتصاد کشور و همچنین درآمدهای وسوسه انگیز این بخش پرداخت که حتی باعث شده است برخی از دانش آموزان در بعضی مناطق استان، تحصیل شان را رها کنند و به سمت این شغل کاذب بروند. ایشان نسبت به قاچاق سوخت به عنوان زنگ خطر جدی در جامعه هشدار داد و انتظار می رفت دستگاه های متولی اقدامات پیشگیرانه را در این حوزه انجام دهند که اقدامات تاکنون محسوس نیست.
    آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای شاید بتوان گفت که مهمترین دلیل ترک تحصیلی دانش آموزان به مبحث اقتصادی به گونه های مختلف گره خورده است. هرمزگان علی رغم داشتن صنایع، معادن و بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک، گمرکات، بنادر و….، اما با نهایت تاسف همچنان مقام نخست بیکاری را هم در کشور دارد که این تناقض جای تعجب و تامل دارد. صنایع فعال در استان به بهانه نبود نیروی انسانی ماهر مورد نیاز در استان، نیروی انسانی شان را در این سال‌ها از خارج از استان تامین کرده اند ومدیران غیربومی و پروازی صنایع دغدغه اشتغال بومیان را نداشتند و این دغدغه هنوز هم وجود ندارد.

    از آن طرف انتظار می رفت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اقدام به آموزش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز استان در حوزه های مختلف و از جمله صنایع کند که نه تنها این اقدام بخوبی صورت نگرفت که حتی در سال های اخیر بجای افزایش مراکز دولتی آموزش فنی وحرفه ای، همان تعداد معدود کارگاه ها و مراکز دولتی که آموزش ها را رایگان برگزار می کردند، به بخش خصوصی واگذار کردند واین روند باتاکید مسئولان اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان در حال حاضر نیز تداوم دارد و موجب می شود بدلیل هزینه بالای آموزشگاه های آزاد، بسیاری از جوانان بيکار نتوانند از آموزش های مهارتی بهره مند شده وبه سمت مشاغل کاذب می روند که در ماه‌های گذشته سلسله گزارش هایی در این حوزه منتشر شد و حتی نماینده ولی فقیه در استان نیز از این روند وعملکرد اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان در خطبه های نماز جمعه تابستان انتقادات شدیدی داشت که در رسانه‌ها نیز بازتاب زیادی داشت، اما متاسفانه سازمان فنی وحرفه ای کشور و وزارتخانه مربوطه همچنان در این حوزه تصمیم مناسبی را نگرفتند و مدیرکل بومی توانمند را جایگزین سرپرست غیربومی فعلی نکرده‌اند که انتظار می رفت وزیر کار جدید سیاست مناسب تری را در حوزه اشتغال آفرینی و مهارت آموزی در استان‌ها و بخصوص هرمزگان داشته باشند که تاکنون این مهم محقق نشده است و به همین دلیل شاهد افزایش بیکاری در استان و ناامیدی از یافتن شغل مناسب و ترک تحصیلی دانش آموزان و رفتن به سمت مشاغل کاذب هستیم. از طرفی دیگر برخی خانواده ها توان پرداخت هزینه های سنگین تحصیل را با توجه به بیکاری شان ویا نداشتن شغل مناسب و پردرآمد ندارند که اداره کل آموزش فنی وحرفه ای در این حوزه نقش مهم وراهبردی دارد.

    بطور حتم اگر در مناطق شهری و روستایی آموزش های فنی وحرفه ای رایگان در مراکز وکارگاه های دولتی و متناسب با نیاز استان و بنگاه های اقتصادی برگزار و نوجوانان و جوانان به فراگیری آموزش های فنی وحرفه ای تشویق می شدند، درحال حاضر و در این سال ها جوانان زیادی در صنایع مشغول بکار بودند ویا برای خودشان اشتغالزایی و کارآفرینی کرده بودند و به سمت مشاغل کاذب نمی رفتند و در آتش قاچاق سوخت نمی سوختند ودانش آموزان هم ادامه تحصیل می دادند و در موقعیت سنی مناسب از آموزش های فنی وحرفه ای نیز در مراکز دولتی استفاده می کردند.
    متاسفانه اداره کل آموزش فنی وحرفه ای تاکنون هیچگاه مدیرکل بومی را در راس نداشته است و سپردن کشتی مهارت آموزی استان در دریای مواج بیکاری استان به مدیران غیربومی فاقد تجربه کافی ولازم و دلسوزی و تعهد که این مدیران حتی با دغدغه های مردم استان در حوزه اشتغال آشنایی نداشتند و این وضعیت منجر به افزایش نرخ بیکاری در استان شد و به همین دلیل بجای افزایش تعداد مراکز دولتی فنی و حرفه ای در این استان محروم با بالاترین نرخ بیکاری در کشور، مسئولان آموزش فنی وحرفه ای استان اقدام به واگذاری مراکز و کارگاه های دولتی فنی وحرفه ای کردند که اگر این اقدام برعکس می بود و تعداد مراکز آموزش مهارتی دولتی در تمام مناطق استان افزایش می‌یافت و نوجوانان و جوانان ترغیب به مهارت آموزی می شدند و در بنگاه های اقتصادی جذب می شدند ودرآمد مناسبی داشتند، بطور حتم شاهد افزایش ترک تحصیلی دانش آموزان و رفتن آنها و دیگر اقشار به سمت مشاغل کاذب و قاچاق نبودیم و رشد آسیب‌های اجتماعی را در استان شاهد نبودیم.

    از طرفی دیگر مشکلات اقتصادی خانواده ها وافزایش هزینه های تحصیل باعث شده است که برخی خانواده‌ها بخصوص در مناطق روستایی و محلات حاشیه ای شهرها وجزایر نتوانند لباس، کیف وکفش و نوشت افزار و… چند فرزند دانش آموزشان را تامین کنند(بیشتر خانواده ها در این مناطق چند فرزند دانش آموز دارند و هزینه های تحصیل شان افزایش می باید) و به همین دلیل برخی از این دانش آموزان اقدام به ترک تحصیلی نموده و یا اینکه همزمان به انجام کار به عنوان مثال در زمین کشاورزی و…. هم اقدام نموده تا به لحاظ اقتصادی به خانواده و خودشان کمک کنند که برخی از این دانش آموزان، بدلیل اینکه والدین شان بيمار ویا بیکار بوده ویا درآمد مناسبی نداشته، مجبور به کار بوده و برخی هم مجبور به ترک تحصیلی می شوند که متولیان مربوطه بایستی دغدغه های این خانواده ها و دانش آموزان را برطرف نمایند و از طرفی دیگر اگر دانش آموز یا خانواده های شان از این مشکلات شان به رسانه ها گفتند، مورد بی مهری قرار نگیرند و بایستی برخوردها بگونه ای باشد که دانش آموزان به سمت مدرسه و تحصیل جذب شوند و دافعه از بین برود.

    صنایع یاریگر آموزش و پرورش باشند نکته دیگر این است که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند از دانش آموزان بی بضاعت برای تامین لباس، کیف وکفش و نوشت افزار و…. حمایت داشته باشد وبا توجه به تعداد زیاد این دانش آموزان، ضرورت داردصنایع، خیرین، دستگاه های حمایتی و انقلابی و بنگاه های اقتصادی فعال در استان در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان یاریگر این دانش آموزان باشند تا هیچ دانش آموزی بدلیل فقر و تنگدستی مجبور به ترک تحصیل نشود که شعله های آتش ترک تحصیلی و آسیب های اجتماعی ترک تحصیلی دانش آموزان، دامن همه را خواهد گرفت و هیچ شخصی مصون نخواهد ماند.

    البته کمبود مدرسه و فرسوده و غیراستاندارد بودن برخی مدارس و دوری راه و مشکل سرویس مدارس بخصوص در مناطق صعب العبور استان، کمبود مدارس شبانه روزی در برخی مناطق و مشکلات این مدارس و… نیز در ترک تحصیلی دانش آموزان بی تاثیر نیست که در این حوزه نیز ضرورت دارد صنایع و خیرین و… به یاری متولیان آموزش استان بشتابند. همانطور که رئیس کل دادگستری هرمزگان دغدغه ترک تحصیلی دانش آموزان را داشته وبارها در جلسات مختلف نیز به این موضوع تاکید داشتند، همه دستگاه های متولی بایستی بگونه ای اقدام کنند که حتی یک دانش‌آموز از تحصیل باز نماند و خط قرمز آموزش وپرورش و حتی سایر دستگاه ها ،ترک تحصیل دانش آموزان باشد.

    مدیران و معلمان مدارس هم بایستی بیشتر پیگیر ترک تحصیلی دانش آموزان و یا نیازهای دانش آموزان در حال تحصیل بوده و به ادارات آموزش و پرورش منعکس نموده و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز این دغدغه ها را به وزارتخانه مربوطه و مسئولان ارشد استان منعکس نموده و استاندار و دستگاه های نظارتی و… نیز بایستی تدابیری بیندیشند تا از یک طرف اقدامات پیشگیرانه و از طرفی دیگر اقدامات درمانگر برای ترک تحصیلی دانش آموزان و یا تحصیل با مشقت و سختی دانش آموزان در مناطق روستایی، حاشیه ای و جزیره نشین صورت پذیرد. بایستی همه مسئولان دغدغه داشته باشند تا حتی یک دانش آموز هم ترک تحصیل نکند.

    رییس کل دادگستری هرمزگان: پیگیر وضعیت بازماندگان از تحصیل هستیم

    رییس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به اینکه ترک تحصیل و اشتغال به مشاغل کاذب، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است، تاکید کرد: شناسایی بازماندگان از تحصیل و بازگشت آن‌ها به مدرسه از مهم‌ترین خواسته‌های دستگاه قضایی است.
    به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی در تیرماه سال جاری در دیدار محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان و اعضای شورای معاونین این اداره کل با وی با اشاره به لزوم توجه به موضوع بازماندگان از تحصیل در استان افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، شناسایی و هدایت تحصیلی این افراد برای بازگشت به مدرسه باید به صورت جدی از سوی آموزش و پرورش مورد پیگیری قرار گیرد. وی بیان داشت: ترک تحصیل و اشتغال به مشاغل کاذب چون قاچاق سوخت و قاچاق کالا یکی از مهم ترین عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است. رییس کل دادگستری استان هرمزگان اظهارداشت: حوزه فعالیت دستگاه قضایی با آموزش و پرورش ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ دارد و هرچه در عرصه تعلیم و تربیت موفق باشیم، آسیب‌های اجتماعی و جرایم کمتری خواهیم داشت. قهرمانی ادامه داد: به هر میزان آموزش و پرورش در اهداف خود موفق باشد، دستگاه قضایی هم از مزایای آن بهره‌مند می شود. وی با اشاره به وظیفه آموزش و پرورش در خصوص روشنگری پیرامون عواقب و خسارات ناشی از وقوع تخلفات و جرایم برای دانش آموزان و خانواده های آن ها، آمادگی دستگاه قضایی استان را در خصوص گسترش سطح همکاری ها در حوزه مسائل پیشگیرانه اعلام کرد. قهرمانی با اشاره به تفاهم نامه ها بین آموزش و پرورش و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، بر ضرورت پیگیری برنامه های مدون به صورت عملیاتی تأکید کرد.

    این مقام قضایی همچنین اظهارداشت: به منظور استفاده از خدمات عمومی رایگان جایگزین حبس، تدابیری اتخاذ شده است که آموزش و پرورش نیز به عنوان نهاد پذیرنده از برخی خدمات مرتبط با حوزه فعالیت خود بهره‌مند شود.
    رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به ورود دستگاه قضایی استان به موضوع عمل به مسوولیت های اجتماعی شرکت های بزرگ، یکی از شاخصه‌های مسوولیت اجتماعی را موضوع آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عنوان نمود و خاطرنشان کرد: صنایع و بنگاه های اقتصادی مستقر در استان می توانند در حوزه تجهیز اماکن آموزشی به امکانات مورد نیاز دانش آموزان با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.