حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خطر مدفون شدن ساکنان بافت های فرسوده
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۵۵
    شناسه : 6413
    بازدید 1282
    6
    در بارندگی های هفته های اخیر که البته خیلی هم شدید نبودند، اما سقف برخی از خانه های فرسوده در برخی مناطق فروریختند ویا به سقف و دیوار این خانه های قدیمی و فرسوده آسیب وارد شد و ساکنان ترس ودلهره دارند که به زودی ویا در بارندگی بعدی فرو بریزند و یا آنها زیر آوار مدفون شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز: در بارندگی های هفته های اخیر که البته خیلی هم شدید نبودند، اما سقف برخی از خانه های فرسوده در برخی مناطق فروریختند ویا به سقف و دیوار این خانه های قدیمی و فرسوده آسیب وارد شد و ساکنان ترس ودلهره دارند که به زودی ویا در بارندگی بعدی فرو بریزند و یا آنها زیر آوار مدفون شوند. البته فروریختن این سقف های فرسوده حتی خودبخود هم کم وبیش داریم که در بارندگی ها و یا زمین لرزه ها این میزان افزایش می یابد. در سال های گذشته گزارش هایی را از این بخش رسانه ها بیشتر منتشر می کردند، اما دولت هیچگونه حمایتی را نداشت و می گفتند مردم خودشان بایستی املاک شان را بازسازی کنند.
    دو سه سال قبل که خانه های زیادی در محلات و بخصوص محله آیت ا… غفاری بندرعباس در بارندگی های شدید چندروزه آسیب دیدند و سقف های زیادی فروریختند که تاکنون همچنان بیشتر ساکنان نتوانستند بازسازی یا تعمیر کنند، دولت اعلام کرد که فقط سه تا پنج میلیون تومان بصورت وام و با ضامن پرداخت می کند که از یک طرف این مبلغ بسیار کم بود و حتی دستمزد بنا هم نمی شد وهم اینکه بیشتر این خانواده ها ضامن هم نداشتند ودر نتیجه گرفتن این وام منتفی شد. در واقع بدلیل محرومیت این خانواده ها در محلات حاشیه ای و روستاها، بیشتر آنها توان تعمیر وبازسازی املاک فرسوده شان را ندارند و در زلزله ها و بارندگی ها میزان تخریب ها افزایش می یابد که در زمین لرزه های فین و سایه خوش هم این موضوع را شاهد بودیم.

    در حال حاضر هم روز به روز خانه های بیشتری بدلیل فرسودگی، آسیب می بینند و هم اکنون هم خانواده های زیادی زیر سقف های لرزان زندگی می کنند که برخی مدارس مانند مدارس فرسوده روستای بلبل آباد بشاگرد نیز این وضعیت را دارند وخانواده ها نگران سلامتی فرزندان شان در زمان حضور در مدارس هستند. موضوع دیگر اینکه از سال های گذشته که تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده داده می شد، اما این تسهیلات به املاک فاقد سند تعلق نمی گرفت و مالکان این املاک قدیمی و فرسوده نه می توانستند وام بگیرند ونه سند. در یکی دو سال اخیر هم که روند صدور سند در اراضی دولتی متوقف شد تا از دو ماه قبل که اعلام کرده اند ساکنان این مناطق که املاک شان قبل از سال ۹۴ ساخته شده است، می توانند در بندرعباس به دفاتر پیشخوان ودر شهرستان ها به ادارات راه وشهرسازی برای تشکیل پرونده اخذ سند مالکیت در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده مراجعه کنند وتا ۲۰۰متر به نرخ منطقه ای و بیش از آن به نرخ کارشناسی محاسبه شده و سند صادر می شود که این طرح نیز تا پایان سال ادامه دارد.

    اما مشکل اساسی در مناطقی است که اراضی آن متعلق به شهرداری است و بدلیل گرانی صدور سند براساس مصوبه شورای شهر، پرداخت این مبلغ برای بیشتر ساکنان محروم محلات میسر نیست وبه همین دلیل درحالیکه در حدود یک دهه اخیر سند در این مناطق صادر می شد، اما به دلیل این گران بودن هزینه های سند که بایستی به شهرداری پرداخت شود، بیشتر ساکنان نتوانستند برای اخذ سند اقدام کنند وروز به روز به میزان املاک فرسوده در این مناطق افزوده می شود و املاک قدیمی فرسوده درحال فروریختن هستند و مابقی نیز دیوار یا سقف شان آسیب دیده ودر بارندگی ها مانند آبکش هستند و ساکنان با ترس ولرز و بخاطر اجبار در زیر این سقف ها زندگی می کنند. از طرفی دیگر روند صدور سند برای این مناطق ویژگی های خاص خودش را دارد.

    به برخی ساکنان اعلام می کنند بایستی بروید اداره امور مالیاتی و مالیات پرداخت کنید که اداره امور مالیاتی هم به ساکنان می گوید مالیات به آنها تعلق نمی گیرد که مشخص نیست بر چه اساسی این ساکنان را به امور مالیاتی ارجاع می دهند؟ یا اگر سرپرست خانواده فوت شده باشد، به ورثه می گویند سند را به نام مادرتان بگیرید وبعدها خودتان تفکیک کنید که این موضوع شاید در آینده مشکل ساز شود وبایستی شهرداری راهکار مناسبی برای این املاک داشته باشد واز همه مهمتر اینکه مبالغ بایستی بگونه ای باشد که ساکنان بتوانند براحتی برای دریافت سند اقدام کنند و شاید برخی بتوانند وام نوسازی بگیرند وخانه های شان را بازسازی کنند. متاسفانه بدلیل افزایش هزینه های ساخت وساز، بیشتر این خانواده ها بطور یقین نمی توانند اقدام به بازسازی املاک شان حتی با وام کنند وبایستی خودشان هم سهم آورده داشته باشند که ندارند که اگر سال های گذشته و بخصوص در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ سندها رایگان یا ارزان صادر می شد، ساکنان راحت تر می توانستند املاک شان را بازسازی کنند.

    با این شرایط ضرورت دارد که نهادهای حمایتی و انقلابی وصنایع به یاری محرومان بشتابند تا آنها بتوانند املاک شان را بازسازی یا تعمیر کنند. هفته گذشته شرکت فولاد کاوه کیش برای ایزوگام وبازسازی سقف ۵۰۰خانه در رودان آستین همت را بالا زد که نظیر این برنامه را این شرکت وسایر صنایع می توانند در بندرعباس و سایر شهرستان های استان اجرا کنند تا از تخریب املاک فرسوده بر روی سر ساکنان و مدفون شدن در زیر آوار این املاک فرسوده جلوگیری کنند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.