حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • خصوصی سازی مهارت‌های  فنی و حرفه‌ای و افزایش بیکاری در هرمزگان
    ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۵:۵۲
    شناسه : 3084
    بازدید 1473
    1
    ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای جوانان می‌تواند تضمین کننده ایجاد اشتغال و کسب درآمد آنان باشد اما در استان هرمزگان با بیشترین نرخ فلاکت و بیکاری کشور به جای افزایش مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی، بیشتر کارگاه‌ها و آموزش‌ها در حال خصوصی شدن است.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای جوانان می‌تواند تضمین کننده ایجاد اشتغال و کسب درآمد آنان باشد اما در استان هرمزگان با بیشترین نرخ فلاکت و بیکاری کشور به جای افزایش مراکز فنی و حرفه‌ای دولتی، بیشتر کارگاه‌ها و آموزش‌ها در حال خصوصی شدن است. آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین ابزارهای ممکن برای افزایش سرانه ایجاد اشتغال در کشور محسوب می‌شود که تمرکز بر روی افزایش این مراکز می‌تواند موجب افزایش اشتغال شود. مقوله فنی و حرفه‌ای و افزایش سطح آموزش در این حوزه همواره یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب بوده و معظم له در سخنرانی‌های مختلف بر این نکته که مشاغل مختلف نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر است تاکید فرموند و بیان داشتند باید متناسب با توانمندی‌های جوانان مهارت‌های لازم به آنان داده شود. مقام معظم رهبری در سخنان خود بر تقویت و افزایش مراکز فنی و حرفه ای تاکید دارند ایشان در این خصوص در تاریخ ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در دیدار با فرهنگیان فرمودند: یکی از اشکالات آموزش و پرورش ما بیماری‌های دانشگاه‌گرایی است در سطح محیط دانش‌آموزی ما دانشگاه‌گرایی وجود دارد یعنی اگر کسی درس بخواند و به دانشگاه نرسد گویی درس نخوانده که این خطا و اشتباه است. ایشان ادامه دادند: ما در کشور کارهای بسیار فوری و مهمی داریم که هیچ احتیاجی به دانشگاه و مدرک دکترا و ارشد ندارد، اینکه بنده سال‌های متمادی چندین بار روی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای تکیه می کنم به خاطر همین مسئله است.

    رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: بخش‌های مربوط به فنی و حرفه‌ای را باید تقویت کرد و افزایش داد خیلی از افراد با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کار کردند و یاد گرفتند چه کار کنند و آمدند الان مشغول کار کردن هستند، هم زندگی مادی آنها تامین شده هم به لحاظ روحی شاداب هستند و هم به جامعه خدمت می‌کنند این بهتر است یا فردی که مدرک دکترا گرفته و بیکار نشسته است. ایشان در ادامه سخنان خود اشاره کردند جوانی که می‌تواند در فنی و حرفه‌ای کار بکند و به جایی برسد در هر زمینه‌ای چه در صنعت و چه هنر و فنی می‌تواند به جایی برسد او ثروت ملی است و مال کشور است و باید از او استفاده شود. حال با توجه به فرمایشات مهم رهبری و تاکید ایشان بر اینکه جوان جویای کار ایرانی ثروت ملی است و با اهتمام به این مسئله که آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند گام مهمی در افزایش اشتغال باشد این آموزش‌ها در استان هرمزگان به چه شکل است و آیا در حدی بوده که نیاز جامعه هدف و تحقق منویات رهبری را عملی کند یا خیر؟ این سوالی است که باید متولیان امر حوزه فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان به آن پاسخی واقعی بدهند. استان هرمزگان با وجود صنایع و بنگاه‌های مهم اقتصادی بالاترین نرخ و شاخص فلاکت و بیکاری را در سطح کشور دارد که به هیچ وجه زیبنده نام اقتصادی این استان استراتژیک نیست، حال با وجود این صنایع و ظرفیت و پتانسیل بالای استان برای ایجاد شغل‌های مرتبط با فنی و حرفه‌ای تا چه میزان این مراکز افزایش یافته‌اند و سطح دسترسی جوانان به کسب مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار آسان شده است؟ واقعیت این است در استان هرمزگان علی‌رغم اینکه با توجه استانداری هرمزگان چندین مرکز جوار کارگاهی از جمله برای تربیت نیروی متخصص در حوزه‌های فولادی و غیره در حال راه‌اندازی است اما عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای قابل قبول نبوده و در سالیان اخیر بسیاری از مهارت‌های اشتغال‌زا از حالت دولتی به خصوصی تبدیل شده تا سطح دسترسی جوانان جویای کار استان به کمترین میزان ممکن برسد.

    اداره کل فنی و حرفه ای استان در سالیان اخیر به جای توجه به افزایش مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیشتر، اقدام به واگذاری مراکز دولتی و رشته‌ها و کارگاه‌ها کرده این مسئله سبب شده افرادی که در جامعه تمکن مالی مناسبی ندارند از آموزش‌های لازم بی‌بهره بمانند و سطح فقر آنان همچنان باقی بماند. عدم توجه فنی و حرفه‌ای استان به افزایش مراکز آموزشی سبب شد حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس به این مسئله بپردازد و اظهار کند: هر چه در خصوص چالش بیکاری در استان هرمزگان تفکر می‌کنیم، در نهایت به یک نقطه می‌رسیم و آن هم مسئله آموزش و مهارت است یعنی برای افزایش سهم جوانان از اشتغال، نیازمند کسب مهارت جوانان این استان هستیم. حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، ضمن تاکید بر این نکته که جوانان باید مهارت‌های فنی خود را برای ورود به بازار کار افزایش دهند، افزود: امروز ما در حوزه فنی و حرفه‌ای نیازمند، پرورش نیروی متخصص و کارآموز ماهر هستیم که در نتیجه فعالیت‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای هرمزگان حاصل خواهد شد.وی عنوان کرد: توسعه انسانی از طریق همین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قابل تحقق است ویکی از نیازهای اصلی هرمزگان محسوب می‌شود. نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به بازدید خود از مراکز فنی و حرفه‌ای هرمزگان، ابراز کرد: در بازدیدی که داشتم دیدم که تعداد کمی از هرمزگانی‌ها تحت آموزش فنی و حرفه‌ای بودند، شاید کمتر از ۱۰ درصد و اغلب عزیزان خارج از استان تحت آموزش بودند وقتی علت را جویا شدیم اعلام شد که علی‌رغم اطلاع‌رسانی انجام شده، این کلاس‌ها مورد استقبال جوانان هرمزگان قرار نگرفته‌است.

    عبادی‌زاده، با اشاره به لزوم حضور جوانان هرمزگانی در این کلاس‌های مهارتی، افزود: یا اطلاع رسانی لازم از سوی فنی و حرفه‌ای برای حضور در کلاس‌های مهارتی انجام شده است و جوانان ما اهمیت موضوع را درک نمی‌کنند و یا اطلاع‌رسانی به صورت درست صورت نگرفته است.حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده تشریح کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان می‌تواند بخش عمده‌ای از خلاء آموزش و اشتغال استان هرمزگان را حل کند و برای تحقق این امر باید اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع در دستور کار قرار بگیرد. وی عنوان کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان و سایر نهادهای متولی ارائه آموزش‌های مهارتی، نقش و مسئولیت خودرا در این موقعیت حساس برای تربیت جوانان و نیروی کار ماهر و توانمند اجرا کنند تا جوانان هرمزگان بتوانند مشاغل خوبی را با حقوق‌های مناسب به دست بیاورند. اما آنچه در حال حاضر دیده می‌شود این است که اکثر آموزش‌های فنی مرتبط با بانوان به بخش خصوصی واگذار شده و گویا قرار است رفته رفته مرکز آموزش‌های فنی و حرفه ای آقایان نیز به بخش خصوصی واگذار شود و همین اندک آموزش فعلی نیز از دسترس عموم خارج شود. بخش‌های خصوصی با شهریه بسیار بالا سبب شده‌اند آموزش و فنی حرفه ای آنطور که باید در استان مورد استقبال واقع نشود و اکثر افرادی که تمکن مالی مناسبی ندارند از آموزش دولتی بی بهره بمانند. مردم استان در این حوزه بسیار گلایه‌مند هستند و در ارتباط با خبرنگاران بارها درخواست داشته‌اند به حوزه عدم ساماندهی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای و خصوصی سازی آموزش‌ها ورود کنند، مردم می‌گویند در شرایط اقتصادی فعلی با کسب مهارت رایگان می‌توانند برای خود و سایرین ایجاد اشتغال کنند اما هزینه‌های گزاف مانع از تحقق این امر شده که خلاف منویات رهبر معظم انقلاب نیز است.

    رضا علیزاده سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای استان هرمزگان با تایید برخی واگذاری مراکز و ساختمان‌های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی گفت: اولویت ما در سیاست آموزش فنی و حرفه‌ای این است که آموزش را در بخش دولتی و خصوصی به شکلی رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهیم. وی افزود: امکانات دولتی محدود است و به همین دلیل برخی مراکز و ساختمان‌های فنی و حرفه‌ای در استان به بخش خصوصی واگذار شده نمونه آن ساختمان اداری اداره کل سابق بوده که تقریبا مخروبه بود به بخش خصوصی واگذار شد همچنین مرکز آموزش فناوری اطلاعات نیز که تنها یک مربی داشت و متقاضی خاصی برای آن نبود به بخش خصوصی واگذار کردیم و مربی نیز در بخش دولتی در حال تدریس است. علیزاده گفت: یک ساختمان نیز در منطقه کمربندی بندرعباس مخروبه بود و به دلیل مولد سازی به بخش خصوصی واگذار شد در شهرستان میناب نیز یک مرکز که تنها ۳ مربی داشت که واگذار شد.
    وی با اشاره به تجهیز ۶ مرکز دولتی در استان ویژه بانوان گفت: این مراکز در رشته‌های مختلف به‌زودی افتتاح می‌شوند.سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان هرمزگان با اشاره به اینکه هدف از واگذاری کسب درآمد نیست بلکه به دنبال ارتقای زیرساخت‌ها در استان هستیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت خیرین مراکز بیشتری احداث کنیم گفت: در واگذاری‌ها نیز به بخش خصوصی الزام می‌شود در سال و در همه رشته‌ها با نامه اداره کل آموزش برای برخی افراد رایگان انجام شود. حال باید دید مسئولان استانی از جمله استاندار هرمزگان برای ساماندهی این حوزه و افزایش دسترسی مردم استان که بیشترین شاخص بیکاری کشور را به خود اختصاص داده چه برنامه‌ای خواهد داشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.