حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2980 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • حق حاشیه نشینان این نیست!
    ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۲۵
    شناسه : 2878
    بازدید 1709
    7
    گهگاهی مسئولان هرمزگان وشهر بندرعباس خبر از جمع آوری معتادان متجاهر می دهند و البته از آن طرف می بینیم علی رغم جمع‌آوری تعدادی محدود از معتادان از سطح شهر در برخی از ایام سال، اما در کوچه های محلات و حتی پارک هایی که برخی بی نور یا کم نور هستند و حتی برخی معتادان در روز روشن هم اقدام به استعمال و تزریق می کنند و کاملا مشهود هستند و در یک کلام جمع آوری معتادان، مواد ومشروب فروشان چندان در سطح شهرو بخصوص محلات محسوس نیست.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: گهگاهی مسئولان هرمزگان وشهر بندرعباس خبر از جمع آوری معتادان متجاهر می دهند و البته از آن طرف می بینیم علی رغم جمع‌آوری تعدادی محدود از معتادان از سطح شهر در برخی از ایام سال، اما در کوچه های محلات و حتی پارک هایی که برخی بی نور یا کم نور هستند و حتی برخی معتادان در روز روشن هم اقدام به استعمال و تزریق می کنند و کاملا مشهود هستند و در یک کلام جمع آوری معتادان، مواد ومشروب فروشان چندان در سطح شهرو بخصوص محلات محسوس نیست. چند روز قبل یکی از دوستان تعریف می کرد که چند شب پیش به ساحل رفته بودم که از سورو تا پارک ولایت و دولت در تصرف قلیان فروشان و… بود ونوار ساحلی دودآلود بود که البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز چند هفته قبل نسبت به این موضوع و تبلیغات هالیوودی قلیان فروشان در حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و خبرنگاران بشدت انتقاد کرد و خواستار اقدام متولیان مربوطه شد و دست یاری را به سوی دستگاه های نظارتی دراز کرد. این شهروند می‌گفت در محوطه تاریک روبروی بازارچه ماهی فروشان بندرعباس رفتم ودیدم چندین گروه از جوانان در آنجا نشسته‌اند ومشروب می‌خورند، با چند تای آنها صحبت‌کردم که چرا این اقدام را انجام می دهند و آنها گفتند برای سرگرمی و بدلیل نداشتن سرگرمی وتفریحگاه مناسب به اینجا می آییم و دورهم می نشینیم و…. می گفت با خودم فکر کردم چرا در این شهر حتی برای کودکان و نوجوانان مان یک شهربازی نداریم و برای جوانان هم وخانواده های مان اماکن مناسبی برای تفریح و گشت گذار و… نداریم و شورای شهر هم ماهها برای مکان احداث شهربازی باهمدیگر جروبحث دارند و بنظر می رسد بندرعباس تنها شهر ومرکز استان در کشور باشد که شهربازی ندارد و مردم برای تفریح با مشکل مواجهند.

    بچه های بندرعباسی آرزوی رفتن به شهربازی سایر مناطق کشور را دارند و واقعا برای مسئولان استان جای تاسف دارد که در این سال ها نتوانسته یک شهربازی را در شهر احداث کنند. در کوهستان پارک پنجه علی بندرعباس هم قرار بود تله کابین، پیست های مختلف و…. راه اندازی شود که چندان محقق نشد. بارها به مسئولان اعلام کردیم که کوچه تعاون ۲۶ پشت بانک تجارت شعبه کمربندی بندرعباس، همچنین چند کوچه بعد از آن و بیشتر کوچه های این منطقه ، معتادان زن و مرد و گاهی با بچه چند ماهه و کودک چندساله شبانه روز و بخصوص شب ها و عصر ها به تعدادزیاد در کوچه ها نشسته اند وعلنی استعمال وتزریق دارند. بعد هم می روند داخل خانه اهالی و سرقت می کنند. یکی از ساکنان که زنی و با پسر دانش آموز بیمارش است، می گفت گاهی معتادان سارق می آیند داخل حیاط و درب ورودی را هل می دهند تا بیایند داخل و ما از داخل هل می دهیم تا نتوانند وارد شوند. همواره وسایل خانه مان را به سرقت می برند. آسایش و آرامش وامنیت نداریم. برخی از ساکنان از عربده کشی اراذل واوباش در این محلات گلایه مندند.

    وضعیت اسفناک محلات را گویا مسئولان نمی بینند. خانواده ها می گویند بچه های پنج شش ساله مان موادمخدر و… را می شناسند. از برخی کودکان هم برای جابجایی مواد و مشروب و… در محلات استفاده می شود. برخی نوجوانان هم در محلات به سمت مواد ومشروب می روند. برخی خانواده های بدسرپرست که سرپرست خانواده مشروب خوار یا معتاد است، هم زن و فرزند را مجبور به تامین مواد ومشروب کرده و وادار به مصرف می کنند و ….؛ اما این زنان و فرزندان پناهگاهی ندارند ونمی‌دانند از کجا یاری بخواهند. آیا واقعا جمع آوری و پاکسازی معتادان، مشروب و مواد فروشان و اراذل و اوباش از توان مسئولان خارج است یا عزمی وجود ندارد؟ چرا در این سال ها بندرعباس به بهشت معتادان تبدیل شده است؟ بارها خانواده های محروم ساکن در این مناطق گفته اند از مسئولان بپرسید آیا حاضرند وغیرتشان اجازه می‌دهد خانواده های خودشان در این شرایط زندگی کنند و هر روز ببینند که معتادان در جلوی چشم خانواده شان مواد مصرف می کنند و تزریق داشته و مشروب می خورند و اراذل با قمه و… در کوچه ها عربده کشی می کنند؟ تامین امنیت در این مناطق نیازمند عزم دلسوزانه است که متاسفانه کمتر وجود دارد و به همین دلیل محلات حاشیه ای بندرعباس مامن معتادان و…. است که از سایر مناطق کشور به اینجا می آیند و بدون کمترین ممانعتی کوچه های محلات را تبدیل به پاتوق خودشان کرده اند.

    تاکنون هم مسئولان در رده های مختلف بارها وعده جمع آوری معتادان و برگرداندن به شهرهای خودشان را داده اند که بنظر می رسد آنها همچنان در حال ورود به شهر امن معتادان ومحلات بدون متولی و آرامشگاه معتادان، مواد مشروب فروشان و مشروب خواران و اراذل و اوباش بندرعباس هستند که نیاز است دستگاه های قضایی، امنیتی، انتظامی و… با قاطعیت بیشتری با این موضوع برخورد کنند تا خانواده های محروم همواره از ناامنی در محلات و تبعیض و بی عدالتی در حق شان نگویند و احساس شهروند درجه چندمی نکنند. در دو دهه اخیر در هنگام تهیه گزارش، بارها از نوجوانان و جوانان محلات شنیده‌ام و گزارش نوشته ام که محله مان گلشهر نیست که به آن توجه شود و مسئولان به محلات حاشیه ای توجهی ندارند و گویا جزو این شهر نیستیم و از کمترین امکانات و رفاهیات و امنیت برخورداریم و فقط در زمان انتخابات مسئولان و کاندیداها یادشان می آید که ما هم هستیم واز جمعه انتخابات به بعد ما را فراموش می کنند و گویا ما در سایر ایام سال وجود و نیاز نداریم. انتظار می رود نگاه به محلات تغییر کند و این مناطق به عنوان فرزندان ناخوانده شهر مورد بی مهری قرار نگیرند؛ اتفاقا ساکنان همین محلات بیشترین حضور را در صحنه های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و… دارند و بایستی بیشترین خدمات را در حوزه های مختلف دریافت کنند که متاسفانه برعکس است.

    موضوع دیگر این است که نیاز است برنامه ریزی شود تا ساکنان محلات از دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در مراکز دولتی بهره مند شوند ویا این آموزش ها در محلات برگزار شود که متاسفانه در سال های اخیر مراکز دولتی فنی وحرفه‌ای بانوان در بندرعباس به بخش خصوصی واگذار شده است و تنها مرکز فنی و حرفه ای براداران نیز واگذاری کارگاه هایش نیز آغاز شده است و نیاز است دستگاه های نظارتی اثرات منفی این واگذاری ها را مورد بررسی قرار دهند که هرمزگان همچنان در فقر وفلاکت و بیکاری و گرانی صدرنشین استان های کشور است واز آن طرف بسیاری از حاشیه نشینان بدلیل هزینه های سنگین آموزش‌های مهارتی در مراکز غیردولتی، از مهارت آموزی محروم می شوند. در این حوزه نیز نیاز است اقدامات لازم صورت گیرد. از طرفی دیگر بایستی توزیع و احداث مراکز تفریحی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و… در محلات استاندارد باشد تا کودکان، نوجوانان و جوانان و خانواده ها بتوانند از این مراکز استفاده بهینه ببرند. کمبود این مراکز و عدم مهارت آموزی در محلات با افزایش آسیب های اجتماعی در این مناطق ارتباط مستقیمی دارد که متاسفانه کمتر به این حوزه توجهی شده است و دستگاه‌های متولی در کاهش آسیب های اجتماعی چندان موفق عمل نکرده اند.

    شرایط بگونه ای است که حتی نیاز است روانشناسان و مشاوران حوزه تحصیلی، خانواده، فرزندپروری ، همسرداری و… با خانواده های حاشیه‌نشین گفتگو نموده و مشاوره و راهنمایی ارائه دهند تا بتوانند در این حوزه‌ها یاری گرشان باشند و راهنمایی های لازم را داشته باشند. برای احیای بافت های فرسوده نیز بایستی مشوق ها و شرایط لازم وجود داشته باشدو موانع موجود برطرف شود. در یک کلام باید گفت حق حاشیه نشینان، شرایط فعلی نیست. بایستی انقلابی در حاشیه نشینی استان و بندرعباس اتفاق بیفتد و مسئولان شرایط موجود را بهبود ببخشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.