حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • ثبت ٣٧٥ اثر تاریخی و فرهنگی هرمزگان در فهرست آثار ملی
    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۱۳
    شناسه : 1520
    بازدید 1650
    4
    مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان خبرداد مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از ثبت ٣٧٥ اثر تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملموس و ناملموس ملی خبر داد.
    ارسال توسط : منبع : ایسنا
    پ
    پ

    دریانیوز:  مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از ثبت ٣٧٥ اثر تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملموس و ناملموس ملی خبر داد. سهراب بناوند در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس، در خصوص ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در استان عنوان کرد: ٣٧٥ اثر تاریخی و فرهنگی جزء آثار ملموس و ناملموس به ثبت آثار ملی رسیده که ٢٠٠ اثر، بنای تاریخی محسوب می‌شود. وی ادامه داد: از باب تکثر و تنوع در سطح بالایی قرار داریم به عنوان نمونه در حوزه بناهای تاریخی، کاروان‌سراها، راهدارخانه‌ها، آب‌انبارها، کانال‌های آب، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی، مکتب‌خانه، حمام و آرامگاه‌ها ازجمله آن‌هاست. در حوزه مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و آثار و اشیای تاریخی متنوعی در اختیار داریم. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به کمبود اعتبارات کافی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع و اعتبارات، برنامه‌های این سازمان با چالش و مشکل مواجه می‌شود، آثار تاریخی نیاز به مرمت دارند، حوادث طبیعی مانند ٢٠٠ اثر، بنای تاریخی محسوب می‌شود و نیازهایی که در بخش‌های مختلف احساس می‌شود. بناوند با اشاره به اینکه با این میزان اعتبارات صرفاً آثاری که در معرض خطر هستند را می‌توانیم در اولویت قرار دهیم، افزود: چنانچه منابع لازم در اختیار داشته باشیم به تمام وظایف خود به طور شایسته و طبق برنامه‌های مدون شده عمل خواهیم کرد، کم‌کاری‌هایی هم مشاهده می‌شود که ناهماهنگی‌ها و عدم همکاری بخش‌های دیگر فرهنگی در ادارات و نبود اعتبارات کافی در این قضیه دخیل بوده است.

    وی با اشاره به کمبود نیرو به دلیل پایین بودن حقوق و مزایا، تصریح کرد: در سال ٨٠ به همین دلیل ٣٨ نفر از نیروها اداره را ترک کردند و انگیزه، علاقه و دغدغه فرهنگی موجب ادامه کار ما و دیگر همکاران است و افتخار می‌کنیم که بخشی از فرهنگ و سنت خودمان را حفظ و حراست می‌کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به کم رونقی موزه مردم‌شناسی در دوران همه‌گیری کرونا، بیان کرد: در این ایام موزه مغفول واقع شده بود و بازدیدکننده‌ای وجود نداشت، کمبود و کاستی‌هایی هم در زمینه سرمایشی وجود داشت که تا حدودی مرتفع کردیم و در حال ساماندهی اوضاع موزه جهت آمادگی و حضور بازدیدکنندگان هستیم. برای پیشبرد برنامه‌های خود درخواست اعتبارات ملی و استانی کرده‌ایم تا بتوانیم کاستی‌ها را برطرف و برنامه‌ها را اجرایی کنیم. وی با انتقاد از مغفول ماندن حوزه میراث فرهنگی نزد برخی مسئولین، تقاضای همکاری بیشتر با برگزاری نشست‌های مشترک و گفتمان پیرامون این امر مهم کرد و گفت: با توجه به اهمیت مقوله فرهنگی و آثار تاریخی استان نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی ادارات است. با نصب راهنما در ابتدا و سطح شهر مردم و گردشگران را از وجود آثار تاریخی، مراکز فرهنگی، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها همچنین مراکز تجاری و تفریحی آگاه و راهنمایی کنیم. دغدغه فرهنگی در استان وجود دارد و امید همکاری و همراهی بیشتر همه مسئولین در این زمینه می‌رود.

    معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان نیز در این نشست به تشریح عملکرد و اقدامات سازمان در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: با تلاش و پیگیری مستمر توانسته‌ایم ١٠ اثر تاریخی و ناملموس را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم و شاخص‌ترین آن پاسداری و حفاظت از لنج‌سازی هست که به عنوان اولین اثر پاسداری به شماره یک، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. عباس نوروزی بیان کرد: ٤ بندر در بندرکنگ و یک بندر در کیش و همچنین سوراغ را ثبت آثار ملی کرده‌ایم. همچنین امکان بازدید نمایندگان یونسکو از کاروانسرای بستک را جهت ثبت در فهرست جهانی فراهم کردیم. قلعه هرمز، ١٨ بادگیر در بندرکنگ ، ٦ بادگیر در بندرلافت و دو گنبدان کوخرد بستک را مرمت و احیا کردیم.وی ادامه داد: با وجود تعاملی که با شهرداری بندرکنگ داشتیم مرمت تعدادی از بادگیرها و ایجاد گذرگاه توسط شهرداری و کف سازی ٢٠٠ مترمربع توسط اداره میراث فرهنگی صورت پذیرفت. در جزیره هرمز به آثار پارینه‌سنگی دست پیدا کردیم، مقاله‌ای نیز در این خصوص توسط «سپهر زارعی» تهیه شده که در همایش روز جهانی موزه‌ها در بوشهر ارائه خواهد شد.نوروزی به همکاری بخشداران، دهیاران و خیرینی اشاره کرد که هزینه پرونده‌های ثبتی را متقبل شده‌اند و افزود: در آینده در نظر داریم که مشارکت غیردولتی را پررنگ‌تر کنیم تا جبران کمبود اعتباراتی که در اختیار داریم شود.

    وی به تشریح برنامه‌ها در هفته میراث فرهنگی و موزه‌های جهانی پرداخت و گفت: ٢٨ اردیبهشت نمایشگاه تخصصی استان هرمزگان در قرون میانی اسلامی بر اساس یافته‌های باستانی بندر کنگ و هرمز افتتاح می‌شود که بیشتر به دوره صفوی پرداخته می‌شود. نوروزی تصریح کرد: پنج‌شنبه ٢٩ اردیبهشت بازدید مدیران استانی به همراه خانواده‌های آن‌ها را در برنامه داریم، همچنین مدیرکل، معاونین، مدیران و کارشناسان سازمان در برنامه شو بندر صداوسیما حضور پیدا کرده به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌ها می‌پردازند. جمعه ٣٠ اردیبهشت افتتاح و بهره‌برداری ٢٠٠ متر کف سازی، ١٨ بادگیر مرمت‌شده در بندرکنگ و ٥ بادگیر در لافت را خواهیم داشت. وی در پایان گفت: در روز ٣١ اردیبهشت نشست تخصصی «باستان‌شناسی، نتایج بررسی و کاوش‌های اخیر استان هرمزگان» و در روز اول خرداد نشست تخصصی «نگاه به میراث ناملموس استان هرمزگان» را داریم که از طریق اینستاگرام پخش زنده خواهد شد. و در روز سوم خردادماه هم مراسم اختتامیه هفته میراث فرهنگی و تجلیل از دوست داران و همیاران میراث فرهنگی را خواهیم داشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.