حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۵ خرداد , ۱۴۰۳ Friday, 14 June , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3174 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 86×
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تسهیلات فرزندآوری عادلانه نیست
    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۱۹
    شناسه : 7949
    بازدید 1287
    6
    دریانیوز//تسهیلات و حمایت هایی که در دوسال اخیر در حوزه فرزندآوری صورت گرفته است، بنظر می رسد که کارشناسی شده و عادلانه وبا درنظرگرفتن تمام جوانب نیست و به همین دلیل در افزایش فرزندآوری در کشور هم چندان موثر نبوده است که رئیس جمهور نیز در جلسه چند هفته پیش از این وضعیت ابراز نارضایتی کرد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//تسهیلات و حمایت هایی که در دوسال اخیر در حوزه فرزندآوری صورت گرفته است، بنظر می رسد که کارشناسی شده و عادلانه وبا درنظرگرفتن تمام جوانب نیست و به همین دلیل در افزایش فرزندآوری در کشور هم چندان موثر نبوده است که رئیس جمهور نیز در جلسه چند هفته پیش از این وضعیت ابراز نارضایتی کرد.

    موضوع اول این است که بیشتر خانواده های متوسط و پایین جامعه در این سال ها اقدام به فرزندآوری مخصوصا فرزندان دوم، سوم و بیشتر می کردند و این روند در این بخش از جامعه ادامه دارد و افراد متمول کمتر به فرزندآوری و فرزندان چندم توجه می کنند. از طرفی دیگر قشر متوسط و محروم جامعه برای هزینه های سنگین غربالگری مادر و جنین با مشکل مواجهند و بایستی بصورت آزاد و بیشتر آزمایشات، سونوگرافی و… بدون بیمه انجام دهند که گاهی شنیده می شود برخی ها بدلیل عدم توان مالی برای غربالگری و…، جنین شان سقط می شود یا سقط می کنند و بارها این موضوع به مسئولان استان بخصوص حوزه بهداشت و درمان منعکس شده است، اما اقدام اساسی صورت نگرفته است.

    البته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مدعی هستند که غربالگری را برای خانواده های محروم بصورت رایگان و… انجام می دهند که در این بخش اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته است و بارها این موضوع را متذکر شده ایم.موضوع دیگر اینکه برخی از تسهیلات فرزندآوری و… برای خانواده هایی است که در شهرهایی زندگی می کنند که نرخ فرزندآوری شان پایین است و شهرها و مناطقی که نرخ فرزندآوری شان بطور طبیعی بالاست، نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند که این موضوع اجحاف در حق این خانواده ها که بیشتر محروم هستند، می باشد.

    موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به مادران واجدشرایط نیاز به ضامن دارد که بسیاری از خانواده ها نمی توانند ضامن مورد نیاز را تامین کنند ویا توان مالی خرید خودرو را ندارند و دلالان از این وضعیت منتفع می شوند. بنظر می رسد این تسهیلات و حمایت ها چندان کارشناسی شده نیست و نیاز به بازنگری دارد.

    موضوع دیگر اینکه بیشتر حمایت ها از خانواده هایی صورت می گیرد که فرزندان شان بعد از آبان ۱۴۰۰ متولد شده باشند؛ مثلا برای خانواده ای که فرزند سومش بعد از آبان ۱۴۰۰ متولد شده باشد ودر شهری که نرخ باروری آن پایین باشد، امتیاز مسکن و زمین تعلق می گیرد؛ در حالی‌که برخی فرزند سوم و چهارم و بیشتر هم اگر داشته باشند که قبل از این تاریخ متولد شده باشند و یا در شهری باشند که نرخ باروری بالایی دارند، از دریافت این امتیازات محروم می شود که عادلانه نیست ومشکل مسکن این خانواده ها برطرف نمی شود.

    از طرفی دیگر تمام تسهیلات به بعد از بدنیا آمدن نوزاد است و برای دوران جنینی و هزینه های غربالگری و هزینه های تولد و نوزادی و… تسهیلاتی درنظرگرفته نشده است که هزینه های سنگین این دوران باعث بروز مشکلاتی برای بیشتر خانواده ها شده است که ضرورت دارد در این بخش تدابیر لازم اتخاذ گردد.

    سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن نیز جزییات و شرایط تحویل زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر را اعلام کرد و گفت: فقط هزینه‌ آماده‌سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود و تا دو سال بعد از انعقاد قرار داد وجهی گرفته نخواهد شد. اسداله غفاری افزود: طبق قانون و آیین‌نامه اجرایی، همه خانواده‌هایی که تاریخ تولد فرزند سوم آنها همزمان یا پس از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت یعنی از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ باشد، مشمول این تسهیلات می‌شوند.

    وی با بیان اینکه این تسهیلات در قالب زمین و واحد مسکونی است، گفت: حداکثر مساحت پیش‌بینی شده برای تحویل زمین به خانواده‌ها ۲۰۰ متر مربع است و برای ایجاد انگیزه لازم برای خانواده‌های مشمول، فقط هزینه‌های آماده سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود.غفاری گفت: این هزینه‌ به صورت نقدی نیست و تا دو سال بعد از انعقاد قرار داد در مهلت تنفس، وجهی گرفته نمی‌شود.وی ادامه داد: بقیه آن نیز در هشت سال بعدی دریافت خواهد شد که مبلغ ناچیزی است و شامل کارمزد هم نمی‌شود.

    سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن گفت: طبق آیین‌نامه اجرایی میزان ارزش زمین اگر زیر ۸۰۰ میلیون تومان باشد، به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد به دو خانواده و اگر قیمت بیش از آن باشد و قطعه زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد، هزینه آماده سازی ۲۰۰ متر آن گرفته می‌شود و بقیه آن بر اساس مابه التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.

    غفاری سه شاخص و شرط ارائه این تسهیلات را تاریخ تولد فرزند سوم، جمعیت و میانگین باروری شهرها دانست و توضیح داد: این قانون در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر و میانگین باروری کمتر از ۲.۵ نفر اجرا می‌شود.وی افزود: اگر در شهر مورد نظر زمین به میزان کافی وجود نداشت، در شهر زادگاه پدر یا در شهرهای مجاور نیز واگذار اراضی انجام می‌شود.

    سرپرست دفتر امور واگذاری زمین و مسکن سازمان ملی زمین و مسکن خاطر نشان کرد: کسی که قبلا یک بار از تسهیلات زمین و یا واحد مسکونی یا وام مسکن یارانه دار استفاده کرده باشد، واجد شرایط برای دریافت تسهیلات نیست اما طبق ماده ۳ قانون اگر خانواده‌ای هم واجد شرایط نباشد اما فرزند سوم آن‌ها متولد آن تاریخ اشاره شده به بعد باشد، استثنائا می‌تواند این تسهیلات جدید را هم دریافت کند.غفاری گفت: اگر متقاضیان در روند دریافت تسهیلات و اجرای این طرح دچار مشکل یا ابهام شدند می‌توانند با شماره ۸۸۷۷۶۷۴۰ که شماره دفتر واگذاری زمین و مسکن است، تماس بگیرند.

    گفتنی است، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و تاریخ ابلاغ آیین نامه اجرایی آن نیز ۴ مهرماه ۱۴۰۱ بود.شیوه نامه اجرایی این قانون نیز در ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.