حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • تحصیل معاش در تحمیل روزگار
    ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
    شناسه : 9515
    بازدید 1289
    10
    دریانیوز// پدیده زباله گردی یکی از معضلات اجتماعی فراگیر است که همانند سایر شغل های کاذبی چون تکدی گری در نقاط مختلف شهر بندرعباس در حال گسترش است.
    ارسال توسط : نویسنده : الناز مطهری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// پدیده زباله گردی یکی از معضلات اجتماعی فراگیر است که همانند سایر شغل های کاذبی چون تکدی گری در نقاط مختلف شهر بندرعباس در حال گسترش است.
    در سال های اخیر با توجه به مشکلات عدیده معیشتی بارها شاهد این صحنه بوده ایم که برخی از افراد برای گذران زندگی و امرار معاش مجبور هستند از راه زباله گردی کسب درآمد کنند.

    در شرایط سخت اقتصادی هستند کسانی که در میان زباله‌ها در پی یافتن ضایعات قابل فروش برای کسب روزی، کمر خم می‌کنند و بوی مشمئز کننده و متعفن سطل های زباله‌ هم خللی در کارشان ایجاد نمی‌کند. از علل اصلی افزایش زباله گردی در سال های اخیر می توان به بیکاری،‌تورم ، گرانی و ناتوانی در تامین مخارج زندگی اشاره کرد. در جامعه ما افراد متفاوتی زندگی می کنند؛ عده‌ای از امکانات رفاهی ایده‌آل برخوردارند؛ برخی اما به نان شب محتاجند.

    متاسفانه این شکاف و اختلاف طبقاتی هر روز بیشتر می شود. در زیر پوست این شهر افرادی زندگی می کنند که به دلیل سنگینی درد و رنج ناشی از فشارهای اقتصادی مجبور هستند در میان زباله‌ها برای یافتن لقمه نانی تلاش کنند.اکنون با توجه به روند رو به رشد زباله گردی برای خیلی از مردم دیدن افرادی که شب ها قبل از آمدن ماشین‌های حمل زباله، سطل های زباله را زیر و رو می‌کنند صحنه عجیبی نیست. افرادی با ظاهر ژولیده و کثیف که ویژگی مشترک بسیاری از آنها اعتیاد است، افرادی که شاید تنها راه امرار معاش و تهیه موادشان زباله گردی است. البته کسانی که این کار را انجام می دهند الزاما معتاد یا سالخورده نیستند؛ این زباله‌گردها را می‌شود در هیبت‌های مختلف دید؛ از کودکان، زنان و مردان جوان تا پیرزن و پیرمرد های هفتاد هشتاد ساله.

    پیش از این اغلب زباله‌گردها سعی می کردند در ساعات کم تردد کارشان را انجام دهند در واقع زمان فعالیت زباله گردها شبها بعد از تاریک‌شدن هوا یا صبح‌های زود پیش از روشن شدن هوا بود اما گویا مدتی است قواعد کارشان را تغییر داده اند؛ این روزها خیلی از این افراد بدون هیچ شرم و خجالتی در همه ساعات روز و شب مبادرت به انجام این‌کار می‌کنند.

    زباله گردی علاوه بر اینكه از نظر بهداشتی و سلامت پیامدهای زیادی دارد از منظر زیبایی و مبلمان شهری هم پسندیده نیست. حضور این افراد در سطح شهر از واقعیت‌های تلخ زندگی شهری است. اما نباید نقش مهم زباله گردها، در بازیافت زباله نادیده گرفته شود از این رو می‌توان با نظارت و برنامه های هدفمند، وضعیت این افراد را ساماندهی کرد و علاوه بر ایجاد اشتغال سالم برای آنها در کاهش سایر معضلات اجتماعی نیز موثر بود. زیرا اینگونه مشکلات که بیشتر ریشه در مسائل اقتصادی دارد، نیازمند ساختارهای ویژه مالی، حمایتی است تا حداقل بتواند بخشی از این معضل را حل کند. متاسفانه تاکنون متولیان فرهنگی و اجتماعی آنچنان که باید به این معضل اجتماعی توجهی نکرده اند و برای ریشه یابی آن اقدام موثری انجام نداده‌اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.