حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • تا دیر نشده ، تدبیری بیندیشید!
    ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۳۰
    شناسه : 6778
    بازدید 1279
    5
    دریانیوز// گاهی صحنه هایی در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای دیده و شنیده می شود که باورش سخت است، اما واقعیت دارد وبایستی تا دیر نشده است تدبیری اندیشید.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی
    پ
    پ

    دریانیوز// گاهی صحنه هایی در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای دیده و شنیده می شود که باورش سخت است، اما واقعیت دارد و بایستی تا دیر نشده است تدبیری اندیشید.

    شناسنامه و کارت ملی مان را موش خورده و همچنین تخته های پوسیده سقف خانه مان را هم موریانه و موش خورده اند و سقف یکی از اتاق ها در بارندگی چندهفته قبل فروریخت و سقف اتاق دیگرمان هم پایین آمده است و نگرانیم آن هم فروبریزد و شاید با بچه های کوچک مان در زیر آوارش دفن شویم و کسی هم به فریادمان نمی رسد وتوان مالی برای تعمیر سقف نداریم. برای گرفتن وام بانکی هم سپرده و ضامن نداریم. این موضوع را یکی از ساکنان محله ای در بندرعباس می گفت والبته هم بارها رفته ام و این صحنه و وضعیت را دیده ام. هم این خانه را دیده ام وهم خانه های دیگری از این محله و سایر محلات که برخی شان سقف شان فرو ریخته اند وبرخی هم سقف ودیوار شکاف و سوراخ داشته وناایمن هستند.

    در یک دهه اخیر بارها گزارش هایی را در این حوزه از مناطق شهری و روستایی منتشر کرده ایم و نوشته ایم که بسیاری از این خانواده های محروم توان ترمیم و تعمیر وبازسازی خانه های قدیمی و فرسوده شان را ندارند وتا قبل از وقوع فاجعه انسانی و مدفون شدن ساکنان بایستی اقدامی کرد و گوشی این واقعیت و درد ورنج محرومان را نشنید. تاکنون بارها سقف و دیوارهایی تخریب شده اند ودر بارندگی ها وبخصوص زمین لرزه‌ها به اوج رسیده است و سرنوشت سایه خوش ها و فین ها و… همچنان تکرار می شود وبدتر از آن هم تکرار می شود و گویا عزمی جزم در این حوزه وجود ندارد. بسیاری از خانه های قدیمی فرسوده اند و هر لحظه امکان فروریختن شان وجود دارد و بقول ساکنان، برخی خانه ها شکم داده اند وسقف شان پایین آمده اند.

    سقف های چوبی که موریانه و موش و… در آن لانه کرده اند واز دیوار برخی خانه ها هم صدا می آید. در هر بارندگی برخی سقف ها پایین تر می آیند وبرخی فرو می ریزند. چند هفته قبل شرکت فولاد کاوه کیش برای ایزوگام ۵۰۰خانه در رودان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و در مراسمی آستین همت را بالا زد و ضرورت دارد دهها برابر این تعداد البته مقاوم سازی شوند و برخی هم نیاز به بازسازی کامل دارند و محرومان نمی توانند و صنایع و نهادهای انقلابی ضرورت دارد در این حوزه مشارکت بیشتری نمایند.از شرکت فولاد کاوه کیش که وابسته به بنیاد مستضعفان است، انتظار بیشتری می رود تا برای حمایت از مستضعفان و محرومین اقدام نماید و بنیاد مستضعفان، ستاداجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سپاه وبسیج، صنایع فعال در استان در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان وخیرین مسکن ساز و… به یاری محرومانی بشتابند که نمی توانند سقف برسرشان را ایمن سازی کنند وبا نگرانی بر زیر این سقف های لرزان می خوابند. بیشتر خانه های قدیمی در محلات و روستاها عمر مفیدشان به پایان رسیده و در حال فروریختن هستند وساکنان محرومان هم نمی توانند برای بازسازی و تعمیرشان اقدام کنند که در این حوزه نیاز به حمایت دارند. نهادهای دولتی، انقلابی و خیرین وصنایع نباید از این حوزه غفلت کنند وبایستی با اقدامات پیشگیرانه از وقوع حوادث غیرقابل جبران جلوگیری کنند.

    بایستی نهصتی برای بازسازی، ترمیم وتعمیر خانه های فرسوده شهری و روستایی در استان اتفاق بیفتد تا از تخریب این خانه ها بر سر ساکنان ومدفون شدن سکنه جلوگیری شود. در این مناطق و بخصوص محلات حاشیه ای که فاضلاب روان است و وضعیت بهداشتی مناسبی ندارند، موش‌ها در خانه های ساکنان هستند و لباس ها و وسایلشان را می خورند و گاهی خودشان وبخصوص بچه ها را گاز می گیرند و باعث شیوع بیماری می شوند که بایستی در این حوزه نیز تدبیری اندیشید. بایستی برای رفع مشکلات ساکنان محروم حاشیه نشین و محروم در استانی که در فقر وفلاکت و بیکاری رتبه نخست کشوری دارد، تدبیری اندیشیده شود. گاهی اگر دیر اقدام شود، اتفاقات غیرقابل جبران را شاهد خواهیم بود .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.