حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • تاکنون مورد مثبتی از وبا در هرمزگان گزارش نشده است
    ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۵۱
    شناسه : 2515
    بازدید 1408
    6
    وبا یک بیماری مسری و کشنده ؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان اینکه تا کنون هیچ مورد مثبتی از وبا در استان هرمزگان گزارش نشده است گفت: تمامی بیماران مشکوک به وبا مورد آزمایش های تخصصی قرار می گیرند که خوشبختانه تا کنون تست هیچ کدام از آنها مثبت نشده است.
    ارسال توسط : منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با عنوان اینکه تا کنون هیچ مورد مثبتی از وبا در استان هرمزگان گزارش نشده است گفت: تمامی بیماران مشکوک به وبا مورد آزمایش های تخصصی قرار می گیرند که خوشبختانه تا کنون تست هیچ کدام از آنها مثبت نشده است. به گزارش خبرنگار دریا ؛ دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود گفت: این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب ، بسیار کشنده است.نوروزیان در خصوص راههای انتقال بیماری وبا و منابع شایع این بیماری گفت: این بیماری از دو طریق تماس مستقیم و تماس غیر مستقیم انتقال می یابد.وی در مورد راه تماس مستقیم در انتقال بیماری گفت:بیماری می تواند از طریق دست های آلوده ، تماس بامواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود. راه های تماس غیرمستقیم که افراد ندانسته به آن مبتلا می شوند عبارت است از:
    ۱- مصرف آب آلوده به مدفوع ( آلودگی آب توسط مدفوع به طور ثانوی ، دفع ناصحیح فاضلاب و نشت آن به آب آشامیدنی )
    منابع آب حفاظت نشده مانند چاهها ،
    دریاچه ها ، استخرها ، جوی ها و…
    ۲- استحمام یا شستشوی لوازم آشپزخانه در آب آلوده
    ۳- شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده
    ۴- یخ آلوده که از آب آلوده تهیه شده باشد.
    ۵- غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر ، برنج پخته ، تخم مرغ و …. در خارج از یخچال
    ۶- غذاهای دریایی ناپخته و خام مثل صدف، ماهی و…
    ۷- تغذیه کودکان و نوزادان با بطری ( آلوده) به جای شیرمادر نیز می تواند یک عامل انتقال بیماری باشد. دکتر فاطمه نوروزیان علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا را بدین شرح برشمرد،اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده ، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی ( اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع ادرار. سخنگوی دانشگاه در ادامه گفت:با توحه به فصل گرما و‌ سفرهای تابستانه ، با هدف پيشگيري از بروز مشكلات بهداشتي و همه گیری بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا، به خصوص بيماري واگير نکات مهم خاطر نشان می گردد . به تمامی شهروندان توصیه می گردد جهت حفظ سلامتی در طول سفر به نکات و تذکرات بهداشتی زیر توجه کرد.
    ۱- از خرید موادغذایی به ویژه نوشیدنی ها، که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شوند و مواد غذایی روباز ، غیر بهداشتی و فله ای بویژه لواشک ، ترشک ، ماکارونی و… که فاقد بسته بندی ومجوز وزارت بهداشت می باشند جدا خودداری نمایید.
    ۲- شستن دستها با آب و صابون قبل از خوردن غذا نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روده ای (اسهال و …) دارد . در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.
    ۳- توجه داشته باشید که مواد غذایی پخته شده نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و بیشتر از یكبار گرم شود. استفاده از یخدان می تواند مواد غذایی را تا چند ساعت سالم نگه دارد. در صورتی که از یخدان استفاده می کنید غذاهای خام و پخته را مجاور هم قرار ندهید و از تماس آن ها با هم جلوگیری کنید .
    ۴- در صورتي که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشيد که قوطيها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته و پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانید.
    ۵- از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنید و جهت آب آشامیدنی از یخ های بسته بندی و دارای مشخصات دار استفاده شود.
    ۶- از مصرف آب‌های سطحی، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنید و آب آشامیدنی را از منابع مطمئن تامين كنيد و تا حد امكان از بطري‌های آماده آب بسته بندی استفاده كنيد و در پارکها و تفریحگاهها به تابلوهای راهنمای آب شرب و غیر شرب (مورد استفاده جهت آبیاری فضای سبز) توجه کنید .
    ۷- در صورت مشاهده تخلف از مقررات بهداشتی در مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماكن عمومی، مراتب را به سامانه رسیدگی به شكایات وزارت بهداشت به شماره ۱۹۰ اطلاع دهید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.