حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بچه های کانونی ، خاطرات خوب شان را از کانون دارند
    ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۲۰
    شناسه : 4278
    بازدید 1754
    17
    «مائده غریب نواز» برگزیده جشنواره های کانون پرورش فکری : کودکان و نوجوانانی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا می شوند و کودکی و نوجوانی شان را در کانون می گذرانند، والدین، مربیان، معلمان مدارس و حتی دوست و آشنا، آنها را متفاوت از کودکان و نوجوانان همسن وسال شان می بینند .
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کودکان و نوجوانانی که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا می شوند و کودکی و نوجوانی شان را در کانون می گذرانند، والدین، مربیان، معلمان مدارس و حتی دوست و آشنا، آنها را متفاوت از کودکان و نوجوانان همسن وسال شان
    می بینند . واقعیت هم همین است که کودکان و نوجوانان کانونی، آینده شان را با حضور در مراکز کانون و استفاده از
    کتاب ها و کارگاه های مختلف تضمین می کنند و به همین دلیل نیاز است والدین و مدیران و مسئولان مدارس، این قشر را با کانون آشنا نموده و زمینه ارتباط شان را با این نهاد فرهنگی آینده ساز فراهم نمایند. در ادامه سلسله گزارش ها و گفتگوها با اعضای موفق و برگزیده در جشنواره‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، با مائده غریب نواز یکی از دیگر از برگزیدگان و نخبگان کانونی گفتگو کردیم. در این گزارش نیز همراهی مان کنید.  در ۶ سالگی کارگاه های نقاشی،نویسندگی و سفالگری را گذارندم .

    دریا:خودتان را بطور کامل معرفی کنید واز چند سالگی و چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟ والدین تان چه نقشی در آشنایی واستفاده از کتابخانه وبرنامه های کانون داشتند؟

    مائده غریب نواز هستم عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، متولد سال ۱۳۸۹ و از ۶ سالگی به واسطه اردو کلاس اول با کانون آشنا و عضوی از خانواده کانون شدم. از کودکی انتخاب هدف برام کار سختی بود،تصمیم گرفتم در کارگاه های مختلف شرکت کنم تا هدف خودم رو پیدا کنم. من در ۶ سالگی کارگاه های نقاشی،نویسندگی و سفالگری رو گذارندم، اما باز هم هدفم رو پیدا نکردم. آن روز ها فقط به فکر بازیگری بودم، اما آن روز ها کلاس های زیادی در این حوزه برگزار نمی‌شد. در فعالیت های کانون شرکت می‌کردم و به برنامه های کانون دعوت می‌شدم و همین شد که کم کم استعداد خودم را در گویندگی کشف کردم. مدتی گویندگی می‌کردم. بعد از مدتی شروع کردم به نقالی، اما پس از آن به صورت حرفه ای به فعالیت پرداختم و الان حدود ۲ سال هست که مجری برنامه های مختلف هستم و قصه گویی می‌کنم ،از مربیان دلسوز کانون سپاسگزارم.

    دریا: بیشتر در چه دوره ها وکارگاه های کانون شرکت کرده اید و ارزیابی تان از این کارگاه ها و دوره ها چیست ؟ شرکت کنندگان با چه مهارت هایی آشنا می شوند؟ بین بچه‌های کانونی وغیرکانونی چه تفاوتی فکر می کنی وجود دارد؟ مربیان کانونی با غیرکانونی بنظرتان چه تفاوتی باهم دارند؟

    بیشتر در کارگاه های ادبی شرکت می‌کنم، مثل نویسندگی ،شعر سرایی،فن بیان و قصه گویی و مربیان کانون با خلاقیت آموزش ها رو در اختیار بچه ها قرار میدن و همین خلاقیت باعث رشد و پرورش بچه ها میشه و این یکی از فرق های مهم مدرسان کانونی و غیر کانونی هست و قطعا بچه های کانونی اکثر خاطرات خوبشون رو در کانون دارن، چون امکانات کانون و نکات جدیدی که کودکان و نوجوانان میتونن یاد بگیرن اینقدر زیاده که من با اینکه ۶ ساله که عضو کانون هستم اما هنوز هر بار در هر بخشی از کانون میرم سرگرم میشم و متوجه گذر زمان نمیشم.

    دریا: با توجه به اینکه شما دانش آموز هستید، حضور در کانون چه اثری بر روی تحصیل تان داشته است؟ در روند تحصیل و درس خواندن و… چه تاثیری داشته است؟

    وقتی به کانون می‌رفتم و کتاب می‌خوندم، خبر نداشتم که دارم اطلاعات عمومی خودم رو بالا میبرم و دایره لغات خودم رو گسترش میدم و گاهی توی امتحان ادبیات اگر کلمه ای باشه که من ندونم چه جوری نوشته میشه یادم میاد به کلمه ای که توی کتاب ها خوندم که به عنوان مثال با س نوشته میشه یا ص یا ث و حتی کانون روی خوانش من هم تاثیر بسیاری داشته چون در کانون کارگاه های کتاب بسیاری برگزار میشه و ما کتاب رو روخوانی میکنیم و همه این ها در درس ما تاثیر بسیاری داره.

    دریا:باتوجه به مطالعه کتاب های کانون پرورش فکری، بنظرتان وجه تمایز کتاب های کانون با غیرکانونی چیست و چه چیزهایی را از این کتاب ها آموزش دیده اید؟

    کتاب های کانون هدف مشخصی دارن و من در کودکی که کتاب های کانون را مطالعه می‌کردم، نمی‌دونستم که خواندن این کتاب ها چه تاثیری روی رفتار من داره، اما الان که سنم بالاتر رفته و در کارگاه های نویسندگی کودک و نوجوان حضور داشتم متوجه شدم که هر یک از این داستان ها که مطالعه کردم پند آموز بوده و نکته ای به من آموخته که در نوجوانی،جوانی و بزرگسالی دچار مشکل نشم و از نویسندگانی که برای کانون کتاب مینویسند سپاسگزارم که غیر مستقیم به ما نکاتی آموختند که امروزه در نوجوانی از آنها بهره می‌بریم،

    دریا:گویا با صداوسیمای مرکز خلیج فارس هم همکاری دارید. حضور در کانون چه اثری بر حضورتان در صداوسیما داشت؟ چه برنامه ها و در چه ساعاتی را اجرا می کنید؟

    وقتی ۶ سال داشتم یکی از مربیان کانون استعداد مرا کشف کرد و این موضوع را با والدینم در میان گذاشت و من پس از آن در کارگاه های نویسندگی،نقاشی و سفال ثبت نام کردم تا ببینم علایق من هنری هست یا ادبی و استعداد ادبی من در کانون کشف شد و در حال حاضر در صدا و سیما به فعالیت در زمینه عروسک گردانی و صدا پیشگی می‌پردازم. قبل از عید ۱۴۰۱ برنامه بچه ها کارتون روز های فرد ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه خلیج فارس پخش می‌شد.

    دریا :در چه جشنواره هایی تاکنون شرکت کرده اید و به چه مقام هایی دست یافته اید؟

    به لطف خدا توفیق رفیق راهم شد و در سال ۹۶ در جشنواره کتابخوانی رضوی بنده برگزیده شدم،بنده در سال ۱۴۰۰ در جشنواره قصه گویی کانون برگزیده شدم و در سال ۱۴۰۰ مهرواره جادوی عروسک ها کانون و در سال ۱۴۰۱ جشنواره قصه گویی سیمرغ سخن نفر اول قصه گویی در کشور و حائز سیمرغ سخن شدم و البته در سال ۱۴۰۰ به عنوان جوان ترین مروج کتاب و تسهیل‌گر باشگاه کتابخوانی شناخته شدم و ممنونم از مربیان کانون که برای شرکت در جشنواره ها من را همراهی کردن و به لطف خدا حائز رتبه شدم .

    دریا:چه توصیه هایی را به والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده وبهره مندی از برنامه های کانون دارید؟

    به مربیان کانونی اعتماد کنید و اجازه دهید که کودکان و نوجوانان خودشان هدف خود را مشخص کنند و فعالیت کنند. در تصمیم گیری به فرزندانشان را مانند یک تسهیل‌گر راهنمایی کنند، اما اجازه دهند تصمیم گیری با خودشان باشد و قطعا مشاهده گر نتایج باور نکردنی از کودک یا نوجوان خود خواهند بود و به این باور خواهند رسید که کانون بی نظیر است.

    دریا: بنظرتان خانواده ها ومسئولان چه میزان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا هستید و چه کار باید کرد تا آنها بیشتر آشنا شوند و چه حمایت‌هایی فکر می کنید از کانون و هنرجویانش بایستی صورت گیرد؟

    کانون هنرجویانش را حمایت میکند و اجازه می‌دهد که آنها نویسنده،شاعر،گوینده،مجری،قصه گو،نقاش و حتی اگر غیر از فعالیت های هنری و ادبی بود آنها را همراهی می‌کنند که فرهنگی باشند اگر مهندس هستند مهندس فرهنگی باشند، اگر دکتر هستند دکتر فرهنگی باشند و این فرهنگی بودن هست که به رشد جامعه کمک می کند و جامعه فرهنگی تشکیل می‌شود.

    دریا:به نظر خودتان اگه با کانون آشنا نمی شدید مسیر زندگی تان چه تغییری می کرد؟

    انتخاب شغل برایم سخت میشد و شاید شغلی را انتخاب نمی کردم و هیچ هدفی نداشتم و در حسرت شغل مورد علاقه ام که مجری گری،قصه گویی و بازیگری بود می‌ماندم. اما حالا خوشحالم که در این حوزه و فراتر از آن به فعالیت می پردازم و همینطور که در چند سوال قبل بیان کردم حائز رتبه های بسیاری در عرصه هنر،ادبیات و فرهنگ شدم

    دریا : سوال آخر اگرمطلبی در این گفتگو مطرح نشد وتمایل دارید در مورد آن صحبت کنید بفرمایید .

    همه چیز کامل است برای بیان همراهی های مربیان دلسوز کانون و دیگر این والدین هستند که باید انتخاب کنند. فرزندانشان در مکان فرهنگی رشد و پرورش پیدا کنند یا خیر و در آخر یکی از خواسته های من این است که کانون را اجباری کنند، کانون آموزش هایی فراتر از مدرسه دارد. کاش کانون اجباری بود…

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.