حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • به مدارس روستایی  و محلات کم برخوردار می رویم
    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۴:۱۶
    شناسه : 5156
    بازدید 1625
    24
    مربی بخش سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که خانه دوم برای اعضای کانون محسوب می‌شود، برای برخی از کودکان و نوجوانانی که از مراکز کانون دور هستند، این نهاد مرکز سیار دارد تا به مناطق شهری و روستایی بروند و البته در هرمزگان نیاز است که هم مراکز ثابت و هم مراکز سیار با اختصاص تریلر و خودرو و... افزایش یابد تا همه کودکان و نوجوانان هرمزگانی از برنامه های این مراکز بهره مند شوند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که خانه دوم برای اعضای کانون محسوب می‌شود، برای برخی از کودکان و نوجوانانی که از مراکز کانون دور هستند، این نهاد مرکز سیار دارد تا به مناطق شهری و روستایی بروند و البته در هرمزگان نیاز است که هم مراکز ثابت و هم مراکز سیار با اختصاص تریلر و خودرو و… افزایش یابد تا همه کودکان و نوجوانان هرمزگانی از برنامه های این مراکز بهره مند شوند. در ادامه سلسله گزارش های کانون، در این شماره با مربی بخش سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفتگو کردیم.
    دریا: ضمن معرفی خودتان بگویید از چه سالی کارتان را در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آغاز کردید، در چه حوزه‌هایی فعالیت داشتید و در حال حاضر چه سمتی دارید؟
    سلام عارف کریمی هستم. در بخش سیار کانون پرورش فکری مشغول به فعالیتم. از سال ۹۷کارم رو در کانون شروع کردم
    و به عنوان مربی بخش سیار انجام وظیفه می‌کنم.
    دریا:کانون در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد و چه کارگاه هایی و برای چه سنینی برگزار می‌کند؟بطور مفصل توضیح دهید تا والدین ومسئولان با این نهادفرهنگی وآینده ساز بیشتر آشنا شوند.
    کانون پرورش فکری وظیفه آموزش غیرمستقیم را برای بچه ها به عهده دارد و در کانون یکسری فعالیت فرهنگی هنری و ادبی با محوریت کتاب به اعضا آموزش داده خواهد شد.در کانون فعالیت ها به دو صورت به اعضا آموزش داده می شود ،یک سری از فعالیت ها فعالیت های عمومی هستند شامل قصه گویی ،شعرخوانی،معرفی کتاب،پخش فیلم و انیمیشن ،معرفی مناسبت ها، شخصیت ها و مفاخر،بازی و سرگرمی و مسابقه و فعالیت های مانند نوشتن خلاق،داستان نویسی،عروسک سازی،مهارت‌های مثبت زندگی،سفال و …در بخش فعالیت تخصصی به اعضا ارائه میشود. بچه ها از سن ۴سال تا ۱۸سال می توانند در کانون عضو شوند.
    دریا:برای عدم قطع ارتباط نوجوانان پس از دیپلم از کانون، چه تدبیری اندیشیده شده است؟
    در کانون پرورش فکری بعد از ۱۸ سالگی و بعد از گرفتن دیپلم هم برای اعضاء برنامه ریزی شده و اعضاء با شرکت در انجمن های شعر، قصه، نمایش و.. با کانون در ارتباط خواهند بود و همچنین کانون از اعضای مستعد و توانمند خودش استفاده می کنه و آنهارا به صورت دوره‌ای ترمی فصلی به اعضای کوچکتر در فعالیت های عمومی و تخصصی آموزش می‌دهند ،البته با شرایط و ضوابط خاص. به کرات مشاهده شده که بچه هایی عضو کانون بودن در کودکی ،در بزرگسالی به استخدام این مجموعه انسان ساز و آینده ساز در آمدند.
    دریا: اعضای کانون به چه توانمندی هایی دست می یابند؟ استفاده از کتابخانه و کارگاه‌های کانون در زندگی فردی واجتماعی‌شان چه اثراتی دارد؟
    به گفته مدیرکل استان خانم پشتکوهی،کانون خوب زندگی کردن را به اعضا آموزش می‌دهد. مطمئنا کسانی عضو می شوند، از کلاس های کانون مهمتر از همه با کتاب های کانون انس بگیرندو راه خودشان پیدا می‌کنند. مطمئنا خواندن کتاب های کانون که همگی با اهداف خاص شخصیتی و اجتماعی نوشته و چاپ شدند، در زندگی فردی و اجتماعی اون عضوی که از این کتاب ها استفاده می‌کندتاثیر مثبتی دارد.
    دریا:حضور در کارگاه های کانون چه تاثیری بر روند تحصیل دانش آموزان دارد وآیا باعث ایجاد اختلال در درس‌خواندن شان نمی‌شود؟
    خیر به هیچ عنوان. برعکس فعالیت های کانون آمادگی ذهنی رو ایجاد می‌کند برای کودک و بهتر می تواند از کتاب های درسی خودش علم آموزی کند. هرچند خود فعالیت ها و کتاب‌های کانون، خودشان یک دوره آموزش کامل ابتدایی تا دانشگاه می تواند باشد.
    دریا: مربیان کانون گویا بطور مرتب خودشان هم بایستی دوره آموزشی ببینند. در این حوزه نیز توصیح دهید.
    بله حتما. ما مربیان کانون زمانی می توانیم آموزش دهنده خوبی باشیم که خود ما نیز به روز باشیم و دوره ها و آموزش های لازم را ببینیم. زیرا کودکان از طریق چیزهایی که در جامعه می‌بینند و می‌شنوند و یاد می‌گیرند ،از طریق فضای مجازی و همینطور آموزش های مدرسه،شاید از ما هم به روز تر باشند.
    دریا:مسئولان مراکز کانون، خودشان به مربیگری هم می پردازند. گویا مسئولیت کانون و مربیگری در کانون جدانشدنی هستند. چرا؟
    تمامی مسئولین مراکز کانون مربی نیز هستند. در واقع در کانون مسئولیت معنایی نداره،همه کارمندان به نوعی مربی و آموزش دهنده هستند در حوزه های مختلف. نشون به این نشون که در برنامه های که کانون در قالب امداد فرهنگی در مناطق دور افتاده در مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله کارشناسان اداره کل استان، معاونت کانون استان جناب اسدی و حتی مدیر کل محترم کانون استان هرمزگان ، خانم پشتکوهی هم به اجرای فعالیت قصه و بازی با اعضاء می‌پردازند.
    دریا: چه تعداد عضو دارید و در چه حوزه‌هایی بیشتر فعالیت دارند؟ در تابستان چه تعداد کارگاه برگزار شد وچه تعداد از کودکان و نوجوانان توانستند از این برنامه‌ها استفاده کنند؟
    مرکز سیار بیش از۳۰۰ عضو دارد. در تابستان کارگاه های عمومی در چند روستا و همچنین چند محله از محلات کم برخوردار شهرستان به صورت مداوم برای اعضا برگزار شد.
    دریا:بیشتر چه کودکانی جذب کانون می شوند وشما برای جذب آنها از سطح محلات، روستاها و مدارس چه اقدامی داشته اید وچه برنامه ای برای آینده دارید؟
    همه کودکان را می‌شود جذب کانون کرد، با این تفاوت که هر کودک با یک روش با یک فعالیت به کانون و فعالیت های کانون علاقه مند می‌شود. یکی از طریق بازی، یکی از طریق نقاشی و دیگری از طریق قصه. کافیه پای صحبت بچه ها نشست و راجع به علایق و نیازهاشون باهاشون صحبت کنیم. ما در قالب طرح کانون مدرسه به مدارس روستایی می‌رویم و کانون را به بچه ها معرفی می کنیم. همچنین در قالب طرح همکاری با دفاتر تسهیلگری به محلات کم برخوردار می‌رویم و با اعضاء ارتباط می‌گیریم. برنامه هدف ما این است که شادی و نشاط در تلفیق با آموزش برای همه بچه ها داشته باشیم،کودکان را با کتاب انس بدیم و ترویج بدیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را خصوصا به کودکان روستایی و کودکان کم برخوردار.
    دریا: تعامل مرکز شما با سایر ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه و در چه سطحی است؟
    مرکز سیار در برنامه های مناسبتی با ارگان‌هایی همچون سپاه،شهرداری،اداره گاز،توانیر، همکاری داشته ایم و همچنین در مواقعی که متاسفانه در استان یا در کشور بلایای طبیعی رخ می‌دهد ،کانون و مشخصا مرکز سیار پای کار هستند و با همکاری هلال احمر ،بهزیستی و ارگان های دیگه فعالیت هایی را انجام می دهند.
    دریا: خودتان، مربیان و اعضای تان در جشنواره ها چه رتبه هایی را کسب کرده اید؟
    مرکز سیار در مهرواره تسبیح عشق سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی برگزیده داشته،در مهرواره لالایی استانی برگزیده داشته و در جشنواره قصه گویی نیز شایسته تقدیر داشتیم.
    دریا: اینکه گفته می شود تمام فعالیت های کانون کتاب محور است را بیشتر توضیح دهید.
    تمام فعالیت های کانون از قصه و نقاشی گرفته تا بازی و سرگرمی مسابقه با توجه به کتاب انجام می شود. به عنوان مثال کتاب بازی های بومی محلی رو به اعضا معرفی می کنیم و یکی از بازی های کتاب را هم انجام می‌دهیم.
    دریا: اخیرا مطرح شده است که کتابخانه‌های کانون زیرنظر نهادهای کتابخانه های عمومی کشور اداره شود، بنظرتان تحقق آن چه آسیبی را به قشر کودک ونوجوان وارد می کند؟
    ان شاءالله که اینطور نیست. به اعتقاد بعضی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه کودک و نوجوان،نیمی از ذهن کودکان و نوجوانان با فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان شکل می‌گیرد که آن تصمیم مطمئنا می‌تواند آثار مخربی رو در پی داشته باشه.
    دریا:اگر مطلبی باقیمانده است و نیاز است بیان بفرمایید.
    امیدوارم روزی برسد که مسئولین جایگاه و اهمیت کانون را بیشتر درک کنند و بچه ها و خانواده ها هم بیش از پیش از کانون بهره ببرند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.