حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2976 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • بمب های ساعتی فرسوده  در هرمزگان
    ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۴:۳۸
    شناسه : 5914
    بازدید 1449
    14
    دریانیوز// املاک فرسوده به عنوان بمب‌های ساعتی فرسوده، ساکنان را تهدید می کند که برای خنثی سازی این بمب ها، بایستی برای نوسازی‌شان برنامه ریزی شود و روند صدور سند املاک در محلات را نیز تسهیل کرد
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز// درحالیکه اعلام شده است حدود سه هزار هکتار از استان هرمزگان را بافت فرسوده تشکیل می دهد که تقریبا نیمی از بافت فرسوده استان در بندرعباس است و حدود نصف جمعیت مرکز استان در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می کنند، اما در یکی دو دهه اخیر اقدام موثری برای احیای بافت فرسوده در استان و شهر بندرعباس صورت نگرفته است.

    در دهه۸۰ و بخصوص ۹۰ که چندین زمین‌لرزه و بارندگی های شدید باعث شد که خانه‌های زیادی در محلات بندرعباس دچار خسارت شوند و سقف و دیوار برخی از آنها فروبریزند و همچنان ساکنان زیادی در محلات در زیرسقف های لرزان زندگی می کنند که هرلحظه امکان فروریزش وجود دارد و مدفون شدن ساکنان محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس در زیر آوار در زمین لرزه و بارندگی شدید و… دور از انتظار نیست و به همین دلیل، می طلبد سیاستگذاری مناسبی برای احیای بافت فرسوده و پیشگیری از حوادث و خسارات جبران ناپذیر اتخاذ گردد تا از وقوع حوادث جبران ناپذیر جلوگیری شود. تخریب گسترده ساختمان ها در مناطق سایه خوش و فین در زلزله ها نشان داد که بایستی به نوسازی واستاندارد سازی املاک در مناطق روستایی هرمزگان نیز بیش از پیش توجه شود.

    در حال حاضر، ساختمان‌های ناایمن و فرسوده بسیاری، منتظرند تا یا دچار آتش‌سوزی شوند یا زلزله و سیلی بیاید و یا زمین دچار فرونشست شود و بعد آوار شوند و البته پیش از اینکه هشداری به ساکنان آن‌ها داده شود؛ هرچند در بسیاری از موارد خصوصا اگر ساختمان‌ها مسکونی باشند، هیچ راه جایگزینی برای داشتن سرپناه پیشنهاد نمی‌شود و به همین دلیل زندگی در این ساختمان‌ها مثل انتظار برای انفجار یک بمب ساعتی می‌ماند که تیک و تاک آن هر لحظه و هر ثانیه در گوش شهروندان صدا می‌کند.

    البته در یکی دو ماه اخیر که برای مدت زیادی صدور سند املاک در استان متوقف شده بود، مدیرکل راه وشهرسازی استان و استاندار هرمزگان اعلام کرده اند که ساکنان این مناطق تا پایان سال فرصت دارند برای اخذ سند مالکیت املاک شان که قبل از سال ۱۳۹۴ احداث شده اند، اقدام کنند که شهروندان بایستی در بندرعباس برای تشکیل پرونده به دفاتر پیشخوان دولت ودر شهرستان ها به ادارات راه و شهرسازی مراجعه کنند. البته اعلام شده است که تا ۲۰۰ متر با نرخ منطقه ای و بیش از ۲۰۰ متر املاک با نرخ کارشناسی محاسبه می شود که انتظار می رود بگونه ای قیمت‌گذاری صورت گیرد تا همه ساکنان محلات بتوانند سند املاک شان را دریافت کنند.

    در برخی محلات مانند آیت ا… غفاری، طلابند و کوی ملت که اراضی متعلق به شهرداری است، اما قیمت‌ها بسیار بالاست و بیشتر ساکنان محروم در این سال ها و تاکنون نتوانسته اند برای املاک شان سند بگیرند. از طرفی دیگر روز به روز این خانه‌ها فرسوده‌تر شده و ممکن است بر سر ساکنان آوار شوند. شهرداری بندرعباس و شورای شهر نباید به این مناطق با دید اقتصادی بنگرد تا شهرداری بتواند از سنددار شدن املاک ساکنان این محلات به سود برسد که نتیجه اش این شده است که در این سال‌ها بیشتر ساکنان نتوانسته اند برای املاک شان سند بگیرند و این املاک که به مثابه بمب‌های ساعتی فرسوده هستند، امنیت و آرامش و آسایش ساکنان را تهدید می کند.

    بارها گزارش‌هایی را از محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس منتشر کرده ایم که سقف و یا دیوار خانه هایی در این محلات فروریخته اند و ساکنان دعا می کنند باران نبارد که بارش باران باعث می شود سقف خانه های شان آبکش شده و احتمال فروریختن سقف این املاک افزایش می یابد و در برخی از این محلات، ساکنان زمانی که باران می بارد، در کوچه می مانند و شب با بچه های کوچک شان در کوچه می خوابند که در زمان تهیه گزارش در محلات، بارها این موضوع را برخی ساکنان عنوان می کردند. در واقع باید بسته‌های تشویقی را شورای شهر و شهرداری و دستگاه‌های دولتی برای احیای املاک فرسوده به ساکنان ارائه دهند، نه اینکه شرایط را بگونه ای سخت کنند که ساکنان نتوانند سند املاک شان را بگیرند و یا برای احیای املاک فرسوده شان اقدام کنند و هر روز بیم این را داشته باشند که خانه‌شان تخریب شود و در زیر آوار مدفون شوند.

    مسئولان بایستی این موضوع را مدنظر قراردهند که با تسهیل در روند سنددار شدن املاک در این مناطق، برخی از ساکنان بطور حتم خواهند توانست املاک شان را با استفاده از تسهیلات نوسازی، احیا کنند و از آوارشدن‌شان جلوگیری کنند و ساختمان های ایمن و استاندارد را احداث کنند و با عقب‌نشینی برخی از ساختمان ها در زمان بازسازی و نوسازی، بازگشایی معابر نیز تسهیل و تسریع خواهد شد و می توان امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک میزان خدمات‌رسانی و امنیت در این مناطق افزایش یابد.

    از طرفی دیگر دستگاه های دولتی، شهرداری، نهادهای انقلابی و خیرین ضرورت دارد به یاری خانواده های محرومی بشتابند که توان نوسازی املاک فرسوده شان را ندارند تا از خطر مدفون شدن در زیرآوار املاک فرسوده‌شان در امان بمانند. در برخی محلات گلایه‌هایی وجود دارد که برخی نهادها بازسازی برخی از خانه های محرومان را شروع کرده و رها نموده اند یا بازسازی به کندی صورت می گیرد که باعث آوارگی ساکنان محروم شده است که در این حوزه نیز بایستی بگونه ای عمل کرد تا بازسازی ها بافوریت انجام شود.

    نباید مسئولان منتظر بمانند تا اتفاقی بیفتد و برخی خسارت ببینند ویا جان شان را از دست دهند وآن زمان بخواهند تصمیمی بگیرند که زود دیر می شود. بایستی برای نوسازی املاک در مناطق شهری و روستایی تصمیمات مناسبی اتخاذ گردد تا در کمترین زمان ممکن، ساختمان‌های فرسوده نوسازی شوند. املاک فرسوده به عنوان بمب های ساعتی فرسوده، ساکنان را تهدید می کند که برای خنثی‌سازی این بمب ها، بایستی برای نوسازی شان برنامه‌ریزی شود و روند صدور سند املاک در محلات را نیز تسهیل کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.