حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • بصیرت واصالت، هویت ملی وتربیت اسلامی
    ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۳۱
    شناسه : 5078
    بازدید 1355
    10
    «اصالت» که ازنظرلغوی به معنی ریشه, پایه و بنیاد می‌باشد در تشریح و توصیف یعنی زندگی مطابق باارزش‌ها و اهداف خود و نه مطابق باارزش‌ها و اهداف دیگران است. به زبان ساده تر، اصالت یعنی پایبندبودن به شخصیت ارزشها و روح خودودرعین حال بی توجهی به فشارهای تحمیلی. وقتی اصالت دارید یعنی باخودتان و دیگران صادق هستید و مسئولیت اشتباهات تان رامی پذیرد و ارزش‌ها و آرمان هاواعمال تان باهم تناسب دارند درنتیجه به عنوان فردی حقیقی واصیل شناخته می شویدودوست داریدتاپیامدهای پابندبودن به آنچه که فکرمی کنید درست است را بپذیرید.
    ارسال توسط : نویسنده : ذبیح الله ماندگاری منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    قسمت اول
    دریانیوز: «اصالت» که ازنظرلغوی به معنی ریشه, پایه و بنیاد می‌باشد در تشریح و توصیف یعنی زندگی مطابق باارزش‌ها و اهداف خود و نه مطابق باارزش‌ها و اهداف دیگران است. به زبان ساده تر، اصالت یعنی پایبندبودن به شخصیت ارزشها و روح خودودرعین حال بی توجهی به فشارهای تحمیلی. وقتی اصالت دارید یعنی باخودتان و دیگران صادق هستید و مسئولیت اشتباهات تان رامی پذیرد و ارزش‌ها و آرمان هاواعمال تان باهم تناسب دارند درنتیجه به عنوان فردی حقیقی واصیل شناخته می شویدودوست داریدتاپیامدهای پابندبودن به آنچه که فکرمی کنید درست است را بپذیرید.

    اعتمادواحترام :
    وقتی به خودتان پایبند هستید نه تنها به قضاوت ها وتصمیم هایی که می‌گیریداعتمادمی کنید، بلکه دیگران نیز به شما اعتمادمی کنند و آنها به خاطراینکه شما پای ارزش ها و باورهایتان می ایستید به شما احترام می‌گذارند.
    اخلاق مداری:
    وقتی اصالت دارید، اخلاق مداری هم دارید و در انجام کارهای صحیح تردید نمی‌کنید پس نباید هیچ گاه ازخودتان انتقاد کنید، آن کسی که هستید و آنچه انجام می دهید وآنچه برآن باور دارید، همگی کاملا منطبق بایکدیگرند.
    توانایی مقابله بامشکلات:
    وقتی با خودتان و دیگران صادق باشید، به جای اینکه ازمشکلات طفره بروید یا اصلاآنهارانادیده بگیرید، قدرت و آزادی عمل برای مقابله ی سریع با آنهارادارید.
    محقق ساختن پتانسیل ها:
    وقتی به خودتان اعتمادداریدوآنچه که فکرمی کنیددرست است راانجام می‌دهید و می‌توانید همه پتانسیل‌هایتان رادرزندگی محقق سازید. به جای اینکه به دیگران اجازه دهیدآنچه برایتان مناسب است رابه شما اختصاص دهند، خودتان کنترل زندگی رابه دست می‌گیرید.
    اعتمادبه نفس وعزت نفس:
    وقتی واقعی وحقیقی هستید و کاردرست را انجام می دهید، می‌توانید به خودتان اطمینان کنیدکه تصمیم درست را می گیرید. این امربه نوبه ی خود منجربه اعتماد به نفس وعزت نفس، خوش‌بینی و رضایت بیشتر از زندگی هم می‌شود.
    چگونه اصیل باشیم؟:
    ۱)مطابق باارزش هایتان زندگی کنید. با اصالت زندگی کردن یعنی اینکه مطابق با ارزش و باورهایی زندگی کنید که بیشتر از همه برای شما عزیز بوده وتحت تآثیر اهداف ذاتی و شخصی اتان هستند.
    قدم اول شناسایی ارزش های اصلی و سپس تعهد به زندگی و کار مطابق با آنهاست. سپس باید اهداف شخصی و اهداف حرفه ایی را مشخص کنید که با این ارزش‌ها مطابقت دارند.گاهی اوقات باید تصمیمی بگیرید که به لحاظ اخلاقی چالش برانگیز است. اینجاست که دانستن ارزش های اصلی کمک تان می کند تا کار درست را انجام بدهید
    ۲)شکاف را شناسایی کنید: آیا شکافی بین کسی که اکنون هستید و کسی که فکر می کنید می توانید باشید، وجود دارد؟برای مثال آیا در محل کار نقابی به صورت دارید؟ شاید زمانی که با اعضاء گروه تان هستید خشن تر از حد معمول باشید؟چرا که فکر می‌کنید این گونه است که مدیران کارها را انجام می دهند.شاید بسیار پرحرف هستید.چون نمی خواهید دیگران فکر کنند که خسته کننده اید. یا شاید لبریز از ایده هایی هستید که هیچ گاه آنها را به اشتراک نمی گذارید چون می ترسید که اعضای گروه آنها را رد کنند و این کار باعث می شود احساس سرکوب شدن و ناراحتی داشته باشید.
    ۳ )اخلاق مدارانه زندگی کنید:
    توسعه و حفظ اخلاق مدارانه شجاعت می خواهد.با تحلیل انتخاب‌های روزمره‌تان شروع کنید. اغلب براساس شهودتان می‌دانید که انتخاب‌های درست و غلط کدامند، هدف تان یاد گرفتن چگونه گوش دادن به آن «صدای کم درون‌تان»است.حس ناراحتی که به شما می گوید جایی از کار اشتباه است.هر انتخابی را که می‌کنید بررسی کرده و از خود بپرسید کدام انتخاب باعث می شود حس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید.زندگی اخلاق مدارانه به این معنی هم هست که مسئولیت کارهایتان از جمله اشتباهات تان را بپذیرید، مسئولیت انتخاب هایتان را برعهده بگیرید و سعی کنید هرگونه نقص و عیبی را برطرف کنید.
    ۴)صادقانه ارتباط برقرار کنید: ارتباط صادقانه یعنی گفتن آنچه که باور دارید، ضمن آنکه به نیازها و احساسات دیگران احترام می گذارید.این کار مستلزم هوش هیجانی و مهارت های خوب ارتباطی است، به این معنی هم هست که نباید با دیگران بازی کنید ,آنچه در ذهن تان است را بگویید و از اشارات سری با تدابیر دیگری برای انتقال منظور خود استفاده نکنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.