حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • باید کانون پرورش فکری  را معرفی و فوایدش را بیان کرد
    ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۵۹
    شناسه : 4927
    بازدید 1780
    27
    یک برگزیده جشنواره قصه گویی : زمانی که با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکلام شوید ویا آثارشان را ببینید و بخوانید، به راحتی متوجه می شوید که چه میزان با همسن وسالان شان که از کتاب‌ها، کارگاه ها وبرنامه های کانون استفاده نکرده‌اند، متفاوت هستند. 
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز:  زمانی که با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکلام شوید ویا آثارشان را ببینید و بخوانید، به راحتی متوجه می شوید که چه میزان با همسن وسالان شان که از کتاب‌ها، کارگاه ها وبرنامه های کانون استفاده نکرده‌اند، متفاوت هستند.  کانون پرورش فکری گنجینه ای است که نه تنها بسیاری از مردم، که حتی مسئولان نیز با آن و اثراتش در پیشرفت کودکان و نوجوانان آشنایی ندارند و نیاز است کانون را بیشتر وبهتر بشناسند تا هم مسئولان و خيران فرهنگی از کانون حمایت بیشتری داشته باشند و هم شهروندان، فرزندان شان را به کانون ببرند تا از کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان و کارگاه‌هایش بهره مند شوند. مربیان کانون نیز بطور مرتب وهرساله آموزش های لازم را در حوزه تخصصی شان می بینند. کانون را باید رفت و محیط متفاوتش و کتاب ها وکارگاه هایش را دید تا متوجه شوید که نه تنها کودکان ونوجوانان، حتی والدین مجذوبش می‌شوند ودوست دارند در این محیط بمانند و از برنامه ها و کتاب هایش استفاده کنند. حیف وصد حیف است که خانواده ای با کانون آشنا نباشد وفرزندش با کانون مانوس نشود. البته آموزش و پرورش و مدارس هم ضرورت دارد دانش آموزان را بیشتر با کانون آشنا نموده تا نسل آینده ساز ایران اسلامی بتوانند عضو کانون شوند واز کتاب ها وکارگاه‌هایش استفاده کنند. در روزنامه دریا نیز از مدتی قبل به گفتگو با اعضای موفق کانون و مسئولان مراکز ومربیان پرداخته ایم واین روند ادامه دارد تا مردم ومسئولان و دانش آموزان بیشتر با کانون آشنا شوند. در این شماره نیز با عضوی دیگر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفتگو کرده‌ایم.
    خانواده ام مشوقم بوده اند
    دریا: خودتان را بطور کامل معرفی کنید واز چند سالگی و چگونه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شدید؟ والدین تان چه نقشی در آشنایی واستفاده از کتابخانه وبرنامه های کانون داشتند؟
    بنده ریحانه ناخداسوروئی هستم ۱۲ ساله از( محله ی سورو) بندرعباس . از ۹ سالگی عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان شهرستان بندرعباس مرکز شماره ۲ هستم . از طریق معلمم با کانون آشنا شدم . خانواده ی من همواره پشتیبان من بودند و من را تشویق می‌کردندتا به کانون بروم واز برنامه هایش استفاده کنم .
    دریا: بیشتر در چه دوره ها وکارگاه‌های کانون شرکت کرده اید و ارزیابی تان از این کارگاه ها ودوره ها چیست؟ شرکت کنندگان با چه مهارت هایی آشنا می‌شوند؟ بین بچه‌های کانونی وغیرکانونی چه تفاوتی فکر می کنی وجود دارد؟ مربیان کانونی با غیرکانونی بنظرتان چه تفاوتی باهم دارند؟

    بیشتر در کارگاه هایی مانند نوشتن خلاق، قصه گویی، عروسک‌سازی، نمد دوزی، کارگاه‌های عمومی و نشست‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می کردند مثل نشست های نمایشی ، عروسکی ، ادبی و … شرکت می کردم و می کنم. من با این آموزش‌ها خیلی چیز ها آموختم، اینکه می توانم خودم انشاء مدرسه ام را بنویسم، داستان کوتاه بنویسم ، مهارت های فن بیان و زبان بدن در اجراهای مدرسه ای و قصه گویی ، ساخت عروسک و وسایل نمدی با دستان خودم و… را دارم .  بچه ها در کانون با مهارت های سفال گری، قصه گویی، کتابخوانی، نوشتن داستان ، ساخت عروسک های نمایشی، استفاده از کتابخانه ی کانون و بهره بردن از آنها آشنا می شوند . ما بچه هایی که کانون می‌رویم با آموزش های مختلف در یک مکان به نام کانون پرورش فکری می آموزیم، ولی بچه‌هایی که کانون نرفته اند کم تجربه تر از ما هستند و ممکن است دریک مکان از چند آموزش استفاده نکنند . مربیان کانونی با حوصله و مهربان هستند و با کودکان بهتر ارتباط برقرار می کنند.
    دریا: با توجه به اینکه شما دانش آموز هستید، حضور در کانون چه اثری بر روی تحصیل تان داشته است؟ در روند تحصیل و درس خواندن و… چه تاثیری داشته است؟
    در کانون یاد می‌گیریم که چطور برنامه ریزی کنیم . کانون باعث می شود که ما با لذت بیشتری درس بخوانیم و معنی درس را بهتر درک کنیم و با لحن زیبا بیانات خود را بیان کنیم. باتوجه به رفتن کارگاه ادبی، نوشتن من در مدرسه و انشاء نویسی من از بچه ها بهتر است.
    دریا: باتوجه به مطالعه کتاب های کانون پرورش فکری، بنظرتان وجه تمایز کتاب‌های کانون با غیرکانونی چیست و چه چیزهایی را از این کتاب ها آموزش دیده‌اید؟
    کتاب های کانونی نویسندگانی حرفه ای دارند و کتاب هایی نزدیک به حس و فکر کودک می‌نویسند . این کتاب ها به کودک نکاتی را در دنیای فکری خودش می آموزند و خلاقیت کودکان و نوجوانان را افزایش می‌دهند .کتاب‌های کانون اغلب باعث تفکر آنها می شوند .
    دریا: در چه جشنواره هایی تاکنون شرکت کرده اید و به چه مقام هایی دست یافته اید؟
    من افتخار این را داشتم به کمک مربیانم توانستم در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی شرکت و به مرحله استانی راه پیدا کنم و در جشنواره عروسک‌سازی هم برگزیده شدم در جشنواره داستان نویسی یک بار شایسته ی تقدیر و بار دیگر برگزیده شدم.
    دریا: چه توصیه هایی را به والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده وبهره‌مندی از برنامه های کانون دارید؟
    همه کودکان و نوجوانان دوست دارند در یکی از رشته های هنری مهارت بیاموزند و حرفه‌ای شوند و چه جایی بهتر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای یادگیری مهارت ها؟ شما می‌توانید در تابستان در کنار مربیان با تجربه از زمان خود به خوبی استفاده کنید و مسیری که می‌خواهید حرفه ای شوید و در طول مدرسه با شرکت در کارگاه های کانون از ایجاد فاصله بین یادگیری خود جلوگیری کنید.
    دریا: بنظرتان خانواده ها ومسئولان چه میزان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا هستید و چه کار باید کرد تا آنها بیشتر آشنا شوند و چه حمایت‌هایی فکر می کنید از کانون و هنرجویانش بایستی صورت گیرد؟
    بیشتر خانواده ها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنایی زیادی ندارند و بعضی آشنایی دارند، اما خیلی کم و مسئولان هم کم و بیش. باید کانون پرورش فکری را معرفی و فواید آن را بیان کرد . وقتی از ما حمایت می شود، دلگرم می‌شویم و پیشرفت بیشتری خواهیم داشت.
    دریا: به نظر خودتان اگه با کانون آشنا نمی شدید مسیر زندگی تان چه تغییری می کرد؟
    زندگی معمول خود را داشتم و البته خیلی از مهارت هایی که امروز بلدم و تجربه هایی که کسب کردم را نداشتم . برای یادگیری درس‌هایم و پیدا کردن دوستان و… نیاز به تلاش بیشتری داشتم و به مشکل بر می‌خوردم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.