حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2992 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • افزایش اعتماد به نفس و پیشرفت درسی دانش آموزان کانونی
    ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
    شناسه : 4916
    بازدید 1393
    22
    مربی مسئول کانون پرورش فکری ابوموسی مطرح کرد دریانیوز: کانون پرورش فکری، مرکزی برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است که کمتر از این ظرفیت استفاده شده و اعضای کانونی در بخش‌های مختلف به موفقیت های زیادی دست می یابند. دانش آموزانی هم که از کتاب ها و کارگاه های کانون استفاده می کنند، در روند تحصیلی شان هم موفق ترند. در ادامه سلسله گزارش ها و گفتگو با اعضاء، مربیان و مسئولان مراکز کانون در هرمزگان، در این شماره با مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابوموسی گفتگو کردیم. با ما همراه باشيد.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: کانون پرورش فکری، مرکزی برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است که کمتر از این ظرفیت استفاده شده و اعضای کانونی در بخش‌های مختلف به موفقیت های زیادی دست می یابند. دانش آموزانی هم که از کتاب ها و کارگاه های کانون استفاده می کنند، در روند تحصیلی شان هم موفق ترند. در ادامه سلسله گزارش ها و گفتگو با اعضاء، مربیان و مسئولان مراکز کانون در هرمزگان، در این شماره با مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابوموسی گفتگو کردیم. با ما همراه باشيد.
    دریا :ضمن معرفی خودتان، بفرمایید از چه سالی کارتان را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردید ، در چه حوزه هایی فعالیت داشتید و در حال حاضر چه سمتی دارید ؟
    اینجانب نجوا آزاد هستم . فعالیتم را با کانون از سال ۱۳۸۳ در مرکز فرهنگی هنری بندرلنگه به عنوان مربی ادبی آغاز کردم و از سال ۱۳۹۴ فعالیتم را به عنوان مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری ابوموسی شروع کردم و در حال حاضر در خدمت کودکان و نوجوانان ابوموسی هستم .
    دریا: کانون در چه حوزه هایی فعالیت دارد و چه کارگاه هایی و برای چه سنینی برگزار می کند ؟ بطور مفصل توضیح دهید تا والدین و مسئولان با این نهاد فرهنگی و آینده ساز بیشتر آشنا شوند.
    کانون پرورش فکری با کارگاه‌های تخصصی و عمومی در حال خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۷ سال می باشد . کارگاه های تخصصی کانون کارگاهای شهریه داری هستند که با مربیان تخصصی و به صورت هدفمند طی ترم های متوالی برگزار می شوند که شامل کارگاه‌هایی مثل سفالگری ، نقاشی ، نوشتن خلاق ، بازی و سرگرمی ، هنرهای بومی و سنتی و … می شود .  کارگاههای عمومی نیز کارگاه‌هایی هستند که مربی با توجه به شناختی که از اعضای خود دارد و با توجه به برخی مناسبت ها یک سری فعالیت های عموما کتاب محور مانند روخوانی کتاب ، معرفی کتاب ، معرفی وقایع و ایام ، معرفی شخصیت ، نمایش و نقد فیلم و …. می باشد . از دیگر فعالیت های کانون برنامه پیک امید می باشد که مربیان کانون در مناطق کمتربرخوردار از نظر فعالیت های فرهنگی حضور می یابند و برای کودکان و نوجوانان فعالیت های جذاب و کتاب محور انجام می دهند تا همه بچه ها بتوانند از خدمات کانون بهرمند شوند .
    دریا:برای عدم قطع ارتباط نوجوانان پس از دیپلم از کانون ، چه تدابیری اندیشیده شده است ؟
    بسیاری از نوجوانان با شرکت در کارگاه‌های آموزشی هنرهای بومی و سنتی به کسب مهارت می پردازند که می توانند کسب درآمد داشته باشند و حتی برخی از اعضاء به عنوان مربی به صورت مربی آزاد یا کمک مربی با کانون ارتباط خود را حفظ می کنند و به این صورت به یاری کانون می شتابند و هنر خود را آموزش میدهند .  شرکت در انجمن های تخصصی شعر و داستان ، قصه گویی ، عکاسی و … در سال های اخیر توانسته است بسیاری از نوجوانان را با استعدادهایشان آشنا و راه های پویایی بیشتر آنها را فراهم نمایند .
    دریا: اعضای کانون به چه توانمندی های دست می یابند ؟ استفاده از کتابخانه و کارگاه های کانون در زندگی فردی و اجتماعی شان چه اثراتی دارد ؟
    به نظر من یکی از مهم ترین توانمندی هایی که اعضای کانون کسب می کنند، بدست آوردن اعتماد به نفس و تکیه به توانمندی های خودشان است . اعضای کانون با یادگیری مهارت های زندگی که با شرکت در کارگاه‌های حال خوش زندگی کسب می‌کنند، می‌توانند اثرات مثبت آن را در زندگی فردی و اجتماعی شان لمس کنند . حضور در کانون و ایجاد ارتباط با گروه همسالان با رفتارهای مختلف اجتماعی آشنا می شوند و تعاملات اجتماعی آنها بالا می رود .
    دریا: حضور در کارگاه‌های کانون چه تاثیری بر روند تحصیل دانش آموزان دارد و آیا باعث ایجاد اختلال در درس خواندن شان نمی شود؟
    اعضای کانون با شرکت در برخی کارگاه‌های کانون علاوه بر اینکه از نظر پرورشی و فکری دچار تحول می شود، برخی کارگاهها باعث رشد و پیشرفت در برخی کتب درسی آنها می شود. کارگاه‌هایی مانند نوشتن خلاق ، روخوانی کتاب ، آشنایی با قرآن و حدیث و ….برخی اعضاء با شرکت در کارگاه روخوانی کتاب با بسیاری از اصول نگارش و خوانش متون آشنا می شوند که می توانند در درس هایی مثل فارسی ، نگارش و … کمک کند .
    دریا: مربیان کانون گویا بطور مرتب خودشان هم بایستی دوره های آموزشی ببینند . در این حوزه نیز توضیح دهید .
    در کانون جهت بروزرسانی اطلاعات و دانش مربیان دوره هایی برگزار می شود که به صورت حضوری و عملی یا به صورت مجازی انجام می گیرد . این امر باعث شده مربیان بتوانند خدمات بهتری را به مخاطب و ارباب رجوع ارائه دهند . کانون خوشبختانه در بالا بردن سطح کیفی آموزش و بروزرسانی اطلاعات مربیان خود سال هاست که پیشگام است و کارگاه‌های زیادی با توجه به نیاز مربیان و مخاطبین برگزار می کند که این امر در رشد و شکوفایی و ارائه خدمات کانون نقش بسزایی دارد.
    دریا: مسئولان مراکز کانون ، خودشان به مربیگری هم می پردازند . گویا مسئولیت کانون و مربیگری در کانون جدا نشدنی هستند . چرا ؟
    به نظر من یکی از زیباترین لحظات حضور یک مربی در کانون وقتی است که با بچه ها سپری می شود . مسئولیت در کانون تنها برای ایجاد یک نظم واحد ، ایجاد هماهنگی با ارگان های مختلف و … است . اگر توجه کرده باشید حتی عنوان شغلی مسئولین مراکز کانون مربی مسئول می باشد و مسئولین کانون مربیانی هستند که در کنار سایر مربیان به انجام فعالیت با اعضاء می پردازند و در کنار مربی بودن‌شان، برخی مسئولیت ها را هم جهت انجام برخی امور برعهده دارند .
    دریا: چه تعداد عضو دارید و در چه حوزه هایی بیشتر فعالیت دارند ؟ در تابستان چه تعداد کارگاه برگزار شد و چه تعداد از کودکان و نوجوانان توانستند از این برنامه ها استفاده کنند ؟
    در حال حاضر ۳۳۱ نفر از جمعیت دانش‌آموزی شهرستان در کانون عضو هستند و در کارگاه‌های نمایش فیلم ، سفالگری، نقاشی، هنرهای بومی سنتی و بازی و سرگرمی فعالیت بیشتری دارند. در تابستان ۳ کارگاه تخصصی نقاشی ، سفال و کاردستی و تعداد ۱۳ کارگاه عمومی برگزار گردید که جمع کل شرکت کننده‌ها در کارگاه‌های تخصصی ( در ۸ جلسه ) ۱۶۸ نفر دختر و پسر و تعداد جمعا ۶۳۱ نفر در کارگاه‌های مختلف عمومی شرکت داشته اند .
    دریا: بیشتر چه کودکانی جذب کانون می شوند و شما برای جذب آنها از سطح محلات ، روستاها و مدارس چه اقدامی داشته اید و چه برنامه ای برای آینده دارید؟
    مربیان کانون با حضور در مدارس و اماکن عمومی با اجرای فعالیت های فرهنگی از جمله طرح یک فنجان کتاب که طرح توسعه کتابخوانی مرکز می باشد و سه سال است در حال برگزاری است، به جذب کودکان و بخصوص نوجوانان پرداخته اند .
    دریا:تعامل مرکز شما با سایر ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه و در چه سطحی می باشد ؟
    خدا رو شکر سطح تعامل مرکز ما با نهادهای دولتی و غیر دولتی بسیار خوب است و هنگام انجام فعالیت ها با همکاری ارگان ها برنامه ها در سطح خوبی برگزار می گردد .
    دریا: خودتان ، مربیان و اعضای تان در جشنواره ها چه رتبه هایی را کسب کرده‌اند؟
    اینجانب در سال ۱۳۹۳ به عنوان مربی ادبی برگزیده کشوری معرفی شده ام . از موفقیت اعضای کانون خانم مهسا شریفی در دو دوره جشنواره لالایی ها که در استان گلستان برگزار گردیده است، برگزیده شده اند . همچنین در جشنواره های مختلف عکس کشوری فاطمه الدینی ، عکس منطقه ای خلیج‌فارس، مهسا شریفی ، مهرواره استانی محرم در خانه، مهدیه جهانشاهی با عناوین برگزیده یا شایسته تقدیر را داشته ایم . همچنین در معرفی کتاب منطقه ای بر موج دانایی نیز حنانه خباز را در میان برگزیده‌ها داشتیم و در مسابقات بین المللی نقاشی که در کشورهای مختلف برگزار گردیده است خانم‌ها ریحانه طیبی ، فریناز چمنی، مرضیه رئیسی ، یاسمن جعفری در بین برگزیدگان بوده اند .
    دریا:اینکه گفته می شود تمام فعالیت‌های کانون کتاب محور است را بیشتر توضیح دهید .
    از آنجائیکه کانون به عنوان کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در حال فعالیت می باشد و یکی از شاخص ترین فعالیت های مراکز کانون دوستی با کتاب و کتاب خوانی است و مربیان سعی می کنند جهت رشد و شکوفایی اعضای خود از کتاب ها به صورت کاملا اصولی و غیر مستقیم در انتقال موضوعات مورد نظر خود استفاده کنند و کتاب چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم در فعالیت های مراکز دخیل می باشد .
    دریا: اخیرا مطرح شده است که کتابخانه‌های کانون زیر نظر نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور اداره شود. بنظرتان تحقق آن چه آسیبی را به قشر کودک و نوجوان وارد می کند ؟
    باید این موضوع را فراموش نکنیم که فعالیت‌های کانون با آنچه در کتابخانه های عمومی به عنوان فعالیت انجام می شود بسیار با هم متفاوت است و ادغام این دو نهاد می تواند آسیب های جبران ناپذیری به کودکان و نوجوانان و پویایی آنها بزند .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.