حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3330 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 90×
  • تقویم شمسی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
    ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱  
  • اعلام منطقه ای رهن واجاره با راه اندازی سامانه اجاره بها در بندرعباس
    ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۶
    شناسه : 10028
    بازدید 1424
    12
    استانداری و راه وشهرسازی سریعتر اقدام کنند دریانیوز// قرار شده است استانداری هرمزگان و راه وشهرسازی استان در شهریورماه سامانه اجاره بها را راه اندازی کنند تا مردم و مشاوران املاک کف وسقف قیمت های واقعی رهن و اجاره را براساس منطقه ای که ملک در آن واقع شده و شرایط ملک دریافت نمایند واز اعلام نرخ های نجومی حبابی غیرواقعی جلوگیری شده و رهن و اجاره در استان و بخصوص شهر بندرعباس منطقی و واقعی شود.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// قرار شده است استانداری هرمزگان و راه وشهرسازی استان در شهریورماه سامانه اجاره بها را راه اندازی کنند تا مردم و مشاوران املاک کف وسقف قیمت های واقعی رهن و اجاره را براساس منطقه ای که ملک در آن واقع شده و شرایط ملک دریافت نمایند واز اعلام نرخ های نجومی حبابی غیرواقعی جلوگیری شده و رهن و اجاره در استان و بخصوص شهر بندرعباس منطقی و واقعی شود.
    نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: سامانه اجاره بها که قبل از این در شهر مشهد اجرا شده بود که تا نیمه یا اواخر شهریور ماه در بندرعباس اجرایی می‌شود.علیرضا مُهِلی در حاشیه نشست شورای مسکن هرمزگان افزود: همچنین مردم باید بدانند صدور کد رهگیری اجاره رایگان شده و دیگر نیازی نیست بابت دریافت آن ریالی بپردازند.وی یادآورشد: یکی از اصولی که در شهر مشهد اجرا شد این هست که اجاره‌ها باید براساس این سامانه انجام شود و امید می‌رود برای بندرعباس به همین روش اجرایی شود.نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات اشاره کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان به عنوان متولی در این زمینه مسئولیت دارد سامانه ملی اجاره بها را برای استفاده مردم آماده کند.

    وی گفت:‌ املاک هم برای آنکه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نشوند باید در سامانه ملی املاک و اِسکان ثبت شود و خانه‌های خالی از اواخر شهریور ماه مشمول این مالیات می‌شوند.وی افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان به همراه شهرداری بندرعباس و اداره‌های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب و توزیع برق بایستی خانه‌های خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند.مُهِلی افزود: همچنین اداره‌کل امور مالیاتی هرمزگان هم باید آگاهی لازم را از طریق نصب بنر، بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهرها و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مردم بدهد تا بدانند در صورت ثبت نکردن ملک در سامانه املاک و اِسکان مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند.وی با اشاره به گشت مشترک از بنگاه‌های مشاور املاک گفت: این گشت در سراسر کشور آغاز شده است و ادامه می‌یابد و باید با جریان قوی به پیش برود و تمام اداره‌های دولتی با تمام توان و قدرت در این مسیر گام برداشته و هم افزایی داشته باشند.

    اجرای طرح سامانه اجاره بها در خراسان رضوی
    آن طور که اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی اعلام کرده است، در سازوکار سامانه تعیین قیمت اجاره بها، چند مؤلفه برای ساختار قیمت در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌ترین مؤلفه، قیمت منطقه‌ای است که معمولا به طور سنواتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اراضی شهری اعلام می‌شود.به گزارش شهرآرانیوز، متولیان قانون‌گذار از ابتدای امسال برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در مشهد چند راهکار را در نظر گرفته‌اند؛ ساماندهی حق کمسیون مشاورین املاک مشهد، تعیین نرخ افزایش بهای اجاره که در کلانشهری مثل مشهد ۲۰ درصد سالانه در نظر گرفته می‌شود، نظارت‌های مستمر بر بازار املاک و رعایت قوانین.نرم افزار تعیین اجاره‌بهای مسکن در ۱۳ نقطه شهری و ۲۷۰ بلوک رونمایی شده است که قرار است تعیین اجاره‌بها را برای عموم و مشاورین املاک ساماندهی کند. این اقدام برای جلوگیری از تعیین نرخ‌های نجومی و خارج از عرف اجاره مسکن در مشهد صورت گرفته است.

    اجاره‌بها در مشهد چگونه محاسبه می‌شود؟
    آن طور که اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی اعلام کرده است، در سازوکار تعیین قیمت اجاره بها در این سامانه چند مؤلفه برای ساختار قیمت در نظر گرفته شده است. اولین و مهم‌ترین مؤلفه، قیمت منطقه‌ای است که معمولا به طور سنواتی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی برای اراضی شهری اعلام می‌شود، همچنین در این زمینه از چند خبره و کارشناس محلی برای قیمت گذاری در هر پهنه سؤال شده است.سال ساخت، دومین مؤلفه‌ای است که در تعیین قیمت در نظر گرفته شده است. هرچه سال ساخت افزایش پیدا کند، ضریب کمتری به آن تعلق می‌گیرد. همچنین امکاناتی که در ساختمان و واحد مسکونی وجود دارد هرچه بیشتر باشد، ضریب بیشتری به قیمت تعلق می‌گیرد و درنهایت حاصل آن، قیمت را تعیین می‌کند.

    یکی از خوبی‌های این سامانه تعیین دقیق حق کمیسیون معاملات املاک و سهم موجر و مستأجر از آن است. بر اساس فرمول تعیین شده در این سامانه، مستأجر پنج روز ماه و موجر هشت روز ماه را به عنوان حق کمیسیون پرداخت می‌کند.بر این اساس هر مالکی که بخواهد قرارداد جدید تنظیم کند، باید میزان اجاره بها را بر اساس قیمت تعیین شده در این سامانه در نظر بگیرد و هیچ بنگاهی اجازه ندارد با بیش از این مبلغ قرارداد تنظیم کند. بدیهی است هر موجری بخواهد، می‌تواند اجاره بهای ملک خود را کمتر از مبلغ اعلام شده در این سامانه اجاره بدهد، اما مبلغ بیشتر ممنوع است.

    راه‌اندازی سامانه تعیین اجاره بها در مشهد
    مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خبری در دوم مردادماه سال جاری گفت: در اداره کل راه و شهر سازی سامانه‌ای در راستای شفاف سازی و ساماندهی اجاره بها طراحی شده است که با توجه به اطلاعات وارد شده ملک را کارشناسی و میزان اجاره بها و کمیسیون مستاجر و موجر را تعیین می‌کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)؛ وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص راه‌اندازی سامانه تعیین اجاره بها در مشهد اظهار کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی مسکن کشور و تاکیدات رییس جمهور مبنی بر ساماندهی بازار املاک و مستغلات، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اقداماتی برای کنترل بازار اجاره بها مسکن انجام داده است.

    یکی از این اقدامات تشکیل کارگروهی استانی به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل راه و شهرسازی استان است که این کارگروه در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران راهبری می‌شود.مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: بخشی از فعالیت این کارگروه بازدیدهای میدانی است و عمده کار و تمرکز در مشهد و شهرستان‌های اطراف است که البته باید گفت اقدامات به موازات در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز در حال انجام و مقرر است به زودی توسط فرمانداران عملیاتی شود.وی گفت: در مشهد با پیگیری‌های فرماندار و بازدیدهای به عمل آمده نزدیک به ٢٣۵٠ بازدید از سطح بنگاه‌ها و مشاوران املاک صورت گرفت که حدود ۴٠٠ مشاور املاک غیرمجاز پلمب شد. از دلایل این پلمب می‌توان به رعایت نکردن تعرفه‌ اجاره بها و نداشتن پروانه کسب اشاره کرد.

    داعی با اشاره به اینکه به بیش از هزار مشاوره املاک به دلیل نداشتن پروانه، رعایت نکردن حق الزحمه و ثبت نکردن در سامانه اخطار صادر شده است، تاکید کرد: با پیگیری‌های لازم مشاوران املاک مواردی را که اخطار گرفتند، سرو سامان دادند.وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در اداره کل طراحی سامانه ویژه مشاوران املاک است. در این سامانه شهر مشهد به نقاط مختلف براساس بلوک بندی که در طرح تفصیلی ‌وجود دارد، تقسیم شده و براساس آن شهروندان می‌توانند مشخصات واحد که شامل محله، منطقه، زیر بنا، امکانات گرمایشی، سرمایشی، پارکینگ و …. را در این سامانه ثبت کنند.مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: سامانه با توجه به اطلاعات وارد شده ملک را کارشناسی می‌کند و میزان اجاره بها و کمیسیون مستاجر و موجر را تعیین می‌کند. سپس در محل مشاور املاک این اطلاعات پرینت و توسط مشاور املاک، مستاجر و موجر امضاء و ضمیمه قولنامه می شود.

    براساس پایشی که انجام شده است مشاوران املاک این سامانه را نصب کردند.وی با اشاره به اینکه اجرای سامانه در مرحله آموزشی است، اضافه کرد: اتاق اصناف آموزش‌های لازم را در اختیار مشاوران املاک قرار خواهند داد تا همه بتوانند به راحتی از این سامانه استفاده کنند، زیرا اجرای آن، الزام قانونی است. در حال حاضر نصب این سامانه برای مشاوران املاک در مشهد طراحی شده است که البته سعی داریم این سامانه را برای شهرهایی که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ارتقا دهیم. هدف از راه‌اندازی این سامانه ساماندهی و شفاف‌سازی رابطه بین موجر، مستاجر و مشاور املاک است تا موجر و مستاجر قیمت کارشناسی ملک را بدانند و مشاور املاک نیز ملزم به رعایت آن است. تاکنون استقبال خوبی از این سامانه شده است.گفتنی است متقاضیان جهت آگاهی و استفاده از سامانه به سایت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به آدرس www.razavi.mrud.ir مراجعه و خدمات الکترونیک فایل مربوطه را دانلود کنند.

    مشاوران املاک فاقد «سامانه اجاره بها» در مشهد پلمب می‌شوند
    رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: هر واحد صنفی مشاور معاملات املاک که «سامانه اجاره بها» را نصب نکرده و قراردادهای مرتبط با مسکن را بر طبق این سامانه تدوین نکند، اتاق نسبت به پلمب آن اقدام خواهد کرد.به گزارش ایرنا، هادی مخملی در نشست خبری پیرامون ساماندهی وضعیت مشاورین معاملات املاک افزود: در این راستا تاکنون پنج هزار و ۶۰۰ واحد مشاور معاملات املاک در مشهد سامانه مزبور را نصب کرده اند، ۱۳ منطقه در مشهد شناسایی و به ۲۷۰ بلوک قیمتی تقسیم بندی شده است که واحدهای مشاور املاک بر اساس این سامانه و مناطق ثبت شده در آن اجاره مسکن را تعیین می کنند.

    وی بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی مسکن، موجرها مجاز هستند برای تمدید قرارداد با مستاجران فقط ۲۰ درصد افزایش را در نرخ اجاره بها اعمال کنند که صاحبان واحدهای مشاور املاک نیز باید این موضوع را رصد کرده و طبق مصوبه عمل کنند.رییس اتاق اصناف مشهد تاکید کرد: اجرای درست این قانون در وهله نخست مطالبه شهروندان را می طلبد، به این معنا که هر شهروندی به واحد مشاور معاملات املاک مراجعه می کند، باید در ابتدا از مشاور املاک بخواهد که همه قراردادهای اجاره اش از طریق سامانه انجام شود که اگر واحد صنفی متخلف باشد و سامانه معاملات املاک را نصب نکرده باشد، به اتحادیه گزارش دهد.

    وی ادامه داد: در راستای عمل به مصوبات شورای عالی مسکن و کنترل بازار و همچنین ساماندهی واحدهای صنفی بدون پروانه کسب در سطح این شهر، از ابتدای امسال تاکنون ۸۱۰ واحد صنفی مشاور معاملات املاک پلمب شدند.مخملی افزود: در این زمینه ۲ هزار و ۵۵۰ مورد بازرسی از سطح این واحدها انجام گرفت و در این مدت از واحدهای صنفی که پلمب شدند، ۴۰۵ مورد رفع پلمب شده و ۲۵ مورد براساس ماده ۵۴۳ مجازاتهای عمومی به دادگاه معرفی شدند.وی اظهار داشت: در خصوص ساماندهی و تنظیم بازار مسکن نیز گشتهای مشترک اتاق اصناف با تعزیرات و اداره نظارت بر اماکن عمومی راه اندازی شده و به تخلفات واحدهای صنفی بدون پروانه و صاحبان پروانه رسیدگی می کنند.به گفته وی، شهروندان می توانند تخلفات را با شماره تلفن‌های ۳۱۷۳۲۴ و ۳۱۴۳۲ به اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه گزارش دهند.

    پلمب ۱۸ واحد مشاور املاک متخلف برند در مشهد
    مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۹۹۰ مورد بازرسی از سطح واحدهای صنفی مشاور معاملات املاک مشهد در قالب گشتهای مشترک انجام شده است که منجر به تشکیل ۱۸۷ مورد پرونده تعزیری به ارزش ۲۹ میلیارد و ۲۹۷ میلیون ریال شده است.محسن صیادی اظهار داشت: از این تعداد ۴۲ موردپرونده مربوط به گران فروشی، ۵۲ پرونده مربوط به عدم نصب نرخنامه، ۵۳ مورد مربوط به عدم صدور صورت حساب و ۸۳ مورد مربوط به عدم رعایت قوانین نظام صنفی است.

    وی با اشاره به فعالیت ۳۳ تیم بازرسی برای انجام گشت‌های مشترک در حوزه مشاورین معاملات املاک گفت: طی یک ماه اخیر ۱۸ واحد صنفی مشاور معاملات املاک در مشهد که همگی جزو واحدهای برند و شناخته شده در این شهر بودند، به دلیل تخلفات متعدد پلمب شدند.مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی گفت: به صورت هفتگی پنج گشت مشترک با محوریت واحدهای صنفی مشاور معاملات املاک در شهر مشهد انجام می شود که در این راستا تاکنون ۸۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال استرداد وجه به شاکیان انجام شده است.وی تعیین اجاره بهای مسکن از طریق سامانه املاک را حق قانونی موجران دانست و گفت: راه اندازی این سامانه تا حدی مانع از افزایش تورم در حوزه مسکن شده است.مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی قراردادهای بین موجر و مستاجر بدون مراجعه به واحد صنفی مشاور معاملات املاک را تخلف تعزیری ندانست و به شهروندان توصیه کرد قراردادها را در واحدهای صنفی مشاور معاملات املاک مجاز و براساس سامانه املاک منعقد کنند.

    اطلاع از قیمت اجاره فقط با یک کلیک
    رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد نیز در این نشست گفت: پارسال در خصوص ساماندهی اجاره بهای مسکن در کشور اقدام زیربنایی و اساسی انجام نگرفت، در مقطعی اقدامی انجام شد، اما بر مبنای استانداردسازی نبود، با ابلاغ مصوبه شورای عالی مسکن در ابتدای امسال، تعیین اجاره خانه به صورت استاندارد و بر مبنای یک فرمول درست و منطقی در دستور کار قرار گرفت و اجرای آن در شهر مشهد به صورت نمونه آغاز شد.حسین رستمی افزود: در این راستا همه مناطق و نواحی مشهد در نرم افزار اجاره بهای مسکن در قالب ۲۷۰ بلوک قیمتی بارگذاری شدند، با نصب این سامانه که بسیار آسان بر روی رایانه یا تلفن همراه همه شهروندان انجام می گیرد، هر فرد می تواند از قیمت اجاره مسکن در هر منطقه متناسب با وسعت، تعداد طبقه و شاخص های دیگر مطلع شود.

    وی اظهار داشت: فرد می تواند پس از مراجعه به سامانه اجاره بها و آگاهی از قیمت اجاره مسکن در هر منطقه نسبت به بازدید از خانه و اجاره آن اقدام کند، حتی حق الزحمه مشاور املاک نیز در نرم افزار مزبور تعبیه شده؛ به طوریکه محاسبه آن براساس پنج روز از نرخ اجاره ماهانه برای مستاجر و هشت روز از نرخ اجاره ماهانه برای موجر است که طرفین معامله باید به مشاور املاک پرداخت کنند.رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد بیان کرد: تلاش مسئولان این شهر بر آن است که همه واحدهای صنفی مشاورین معاملات املاک دارای پروانه کسب، نرم افزار اجاره بهای مسکن را نصب کرده و براساس آن به مشتریان خدمات دهند، تاکنون نیز با واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب برخورد قاطعانه شده و بقیه آنها ظرف هفته های آینده شناسایی خواهند شد و تا زمانی که اقدام به پروانه کسب نکرده باشند به آنها اجازه بازگشایی داده نخواهد شد.

    وی گفت: در راستای ساماندهی واحدهای صنفی بدون پروانه کسب، بر روی ورودی هر واحد دارای پروانه، بنری نصب شده که روی آن نوشته است که «این واحد پروانه کسب دارد و به نرم افزار تعیین اجاره بها مجهز شده است»، این واحدها موظف هستند پس از انعقاد قرارداد بین موجر و مستاجر به آنان کد رهگیری ارایه دهند، ندادن کد رهگیری یا عدم بارگذاری اطلاعات طرفین در سامانه اجاره بها، جزو تخلف صنف براساس ماده ۲۸ قانون نظام صنفی بوده و با متخلفین قاطعانه برخورد می شود.رستمی تاکید کرد: هر واحد صنفی از رسته مشاورین معاملات املاک که خارج از چرخه مزبور قرارداد بین موجر و مستاجر را تنظیم کند، با وی قاطعانه برخورد می شود، در این راستا تا پایان سال وضعیت نابسامان گذشته این صنف به حداقل خواهد رسید تا رضایتمندی خوبی در این بخش ایجاد شود.

    مستاجر به طور قانونی می تواند تا سه سال در ملک موجر بماند
    رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: اینکه موجران و مستاجران قرارداد اجاره را بین خود تنظیم کرده و به مشاور مراجعه نکنند، در نتیجه عدم آگاهی مستاجر از قانون است.رستمی با بیان اینکه هر مستاجری به طور قانونی می تواند تا سه سال در ملک موجر خود بماند، افزود: افزایش تا سقف ۲۰ درصدی اجاره بهای مسکن قانون است و در صورتی که مستاجر زیر بار افزایش نرخ بیشتر از این مصوبه نرود، در نهایت مالک می تواند شکایت خود را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کند، اما به هیچ وجه حکم تخلیه را نخواهد توانست بگیرد جز آنکه مستاجر به شروط ذکر شده در مصوبه مربوط به اجاره بهای مسکن عمل نکرده باشد.وی از دستگاه های اجرایی بویژه شهرداری خواست مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها، نصب نرم افزار اجاره بها، دریافت کد رهگیری و حق و حقوق مستاجر را به صورت محیطی و از طریق بیلبوردها و تلویزیون های شهری اطلاع رسانی کرده و موارد مزبور را در قالب بنر روی ورودی ادارات نصب کنند.

    رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت مسکن و بی نتیجه بودن مصوبه مزبور گفت: انبوه سازان در قالب طرحهای مسکن ملی در حال تولید مسکن هستند تا عرضه و تقاضا بهم نزدیک شود، در صورت تحقق این موضوع جلوی افزایش قیمت مسکن گرفته خواهد شد.بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر معاملات خارج از بنگاه‌ها، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.