حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2992 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اختلال یادگیری ، اختلال نوشتن
    ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۱۳
    شناسه : 4598
    بازدید 1502
    7
    در شماره قبل اختلال یادگیری را اینگونه تعریف کردیم: به زبان ساده ، کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها باعث مشکل شود.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: در شماره قبل اختلال یادگیری را اینگونه تعریف کردیم: به زبان ساده ، کودکان و بزرگسالان دارای اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این می تواند در یادگیری اطلاعات و مهارت های جدید و استفاده از آنها باعث مشکل شود. متداول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن ، نوشتن ، ریاضیات ، استدلال ، شنوایی و گفتار است. همچنین میزان شیوع اختلال یادگیری، علایم د انش آموزان دارای اختلال یادگیری یا مشکلات ویژه یادگیری، شناسایی و تشخیص کودکان دارای ناتوانی های یادگیری، مراحل ارزیابی و تشخیص در مراکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری ، در این زمینه ها هم به اختصار توضیحاتی عنوان شد.اما در این شماره در مورد انواع و عوامل اختلال در نوشتن آشنا خواهیم شد.
    دیسگرافیا یا اختلال نوشتن چیست؟
    دیسگرافیا یا اختلال نوشتن نوعی ناتوانی در یادگیری است که با مشکلات نوشتن مثل بدخطی، املای ضعیف و مشکل در انتخاب کلمات مناسب شناخته می شود و فرد قادر نیست در مهارت نوشتن عملکردی مشابه سایرین داشته باشد که در درجه بندی این مهارت سن، زمینه تحصیلی و سطح هوش بررسی می گردد .
    چه عواملی باعث اختلال نوشتن می شود ؟
    برای نوشتن نیاز به سازماندهی چندین کارکرد مغزی بوده تا با دریافت و جمع بندی اطلاعات و استفاده از مهارتهای حرکتی، زبانی، شناختی، حافظه و … بتوان مفاهیم را منتقل کرد .نوشتن عملی است که حرکتی باید در آن انجام شود و گاهی مشکل در همین حرکت است. به این معنا که در ذهن، اطلاعات مربوط به کلمات و نوشتن حروف وجود دارد، اما مغز نمی تواند آنها را به حرکت تبدیل کند تا فرد حروف را روی کاغذ بیاورد و بهترین پیش نیاز لازم برای نوشتن این است که کودک رابطه ی بین اشیا و در وهله ی بعد رابطه ی بین حروف و نوشتن را درک کند.
    انواع مختلف اختلال نوشتن :
    دیسگرافیا دیسلکسیا : در این مورد کلمات نوشته شده ای که از منبع دیگری کپی نکرده ناخوانا هستنداما، نوشته ها و طراحی های کپی شده می توانند واضح باشند .
    دیسگرافیا یا اختلال نوشتن حرکتی : زمانی رخ می دهد که مهارتهای حرکتی ظریف فرد ، ضعیف باشد .
    دیسگرافیا یا اختلال نوشتن فاصله ای : معمولا در نتیجه مشکل در آگاهی از فاصله رخ می دهد .
     ویژگیها و نشانه های کودکان مبتلا به اختلال نوشتن :
    دست خط بد یا نا خوانا – املای غلط یا عجیب – اشتباه در نوشتن با حروف بزرگ – سرعت نوشتن پایین -خستگی بعد از نوشتن جمله های کوتاه – اندازه ی نامناسب حروف – حالت غیر عادی بدن یا دست هنگام نوشتن – سفت یا غیر عادی گرفتن قلم – خودداری از کارهایی مثل نوشتن یا طراحی.
    برخی از علت های اختلال نوشتن :
    ضعف عضلات دست، سرعت پردازش پایین، ضعف هماهنگی چشم و دست، غلبه طرفی و عدم وجود انگیزه و …
    راهکارهایی برای بهبود دست خط و نوشتن : بازی با خمیر و گل رس، کار با قیچی،مچاله کردن کاغذ با دست، نخ کردن مهره،تقویت دو نیمکره مغز، تقویت حافظه بینایی و اجرای بازی ببین و بگو، نمایش اشکال مختلف و خیالپردازی ،تقویت تمیز دیداری و انجام بازیهایی مانند شناخت تفاوت و شباهت جزئیات تصاویر ،اشکال و کلمات .
     سخن پایانی : اختلال نوشتن یا دیسگرافیا می تواند تاثیر چشمگیری در زندگی افراد داشته باشد که با درمان و مداخلات مناسب می توانیم به مدیریت علائم این اختلال کمک کنیم و تاثیر این مشکل را در زندگی کاهش دهیم .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.