حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2975 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • اختلال  ریاضی  (دیسکلکولیا)
    ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۱۸
    شناسه : 4643
    بازدید 1511
    7
    اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از فرد انتظار می رود.
    ارسال توسط : نویسنده : سعیده دبیری نژاد منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارتهای مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از فرد انتظار می رود. تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان ،(۶ تا۷ درصد) در یادگیری درس ریاضی دچار مشکل هستند و با اینکه به اندازه دانش آموزان همسان خود تلاش می کنند ، پیشرفت مورد انتظار را ندارند.
    شاید این سوال مطرح شود که اگر کودک ضایعه مغزی ندارد و به لحاظ هوشی و روانی نیز طبیعی است ، پس چه دلایلی وجود دارد که در درس ریاضیات با همسالان خود متفاوت بوده و با وجود تلاش زیاد ، ریاضی را به خوبی یاد نمی گیرد؟  همه ی ما از زمان تولد تا دوره دبستان و دبیرستان ، گستره ی انبوهی از تجارب داریم . این تجارب موجب می شوند که تمام اعمال بدنی و ذهنی که برای رشد ما لازم است ، خود به خود انجام گیرند .ما اعمال بسیار زیادی مثل نگاه کردن ، حرکت های چشم، پریدن ، سینه خیز رفتن، چنگ زدن ،گرفتن و پرتاب کردن و امثال آن را به خوبی انجام می دهیم .اما تعدادی از ما ممکن است برخی از تجارب مهم را که در یادگیری ما تاثیر به سزایی دارند ، کسب نکرده باشیم .

    مثلا برخی از کودکان بدون اینکه در کودکی سینه خیز رفتن را مدتی تجربه کنند ، روی باسن راه می روند . این کودکان در واقع یک تجربه لازم و مهم را کسب نکرده اند .ممکن است بعدها تجربه‌های دیگری را کسب کنند که مشابه سینه خیز رفتن باشد ، مثلا شنا کردن ، و به این ترتیب چنین نقیصه ای را جبران نمایند.اماهمیشه و لزوما این امر پیش نمی آید و فعالیتی که بتواند جایگزین سینه خیز رفتن شود صورت نمی گیرد . در چنین مواردی به دلیل نبودن یک تجربه لازم ، فرد دچار مشکلاتی در یادگیری خواهد شد.اختلال یادگیری باعث سرزنش و تحقیر دانش آموز ،استرس و اضطراب ، ترک تحصیل ، تشکیل خود پنداره ضعیف و کاهش عزت نفس شده و سلامت روان آنها را به مخاطره می اندازد.
    ویژگی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی:
    • شمارش طوطی وار اعداد
    • عدم درک مفهوم اعداد و ارزش عدد
    • مشکل در خواندن ، کپی کردن،نوشتن عدد ، شناخت علامت ها، درک ارزش مکانی، درک زمان، نحوه عملیات، حل مساله ، شمارش پول، مهارتهای محاسباتی،نقشه خوانی و شناخت خطوط مختلف ، فهم مسایلی مثل بالا ، پایین ، زیر ، رو ، کوتاه ، بلند …
    • حس ضعیف در مورد تصویر بدنی دارند. ( ممکن است  اعضای بدن را کاملا بی ارتباط یا نامتناسب رسم کنند )
    علل ایجاد اختلال ریاضی
    ۱- ضعف در مهارتهای زبانی ۲- ضعف در مهارتهای ادراکی ۳- ضعف در مهارتهای ریاضی ۴-مشکلات عصب شناختی و شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی ۵- عملکرد پایین هوش غیر کلامی(هوش عملی) ۶- آموزش ضعیف در کلاس درس ۷- ضعف در یک یا چند فرآیند روانی پایه مانند: (دقت – ادراک – حافظه) ۸-عدم تثبیت غلبه طرفی مغز: کودک برخی کارها را با سمت راست و برخی کارها را با سمت چپ بدن انجام می دهد. ۹- تاخیر در رشد ۱۰- عوامل محیطی ۱۱- عوامل ژنتیکی ۱۲- عوامل بیوشیمیایی ( قبل از تولد – حین تولد – بعد از تولد) ۱۳- ضعف در هماهنگی چشم و دست ۱۴- عدم علاقمندی به درس ریاضی ۱۵-ضعف در مهارت‌های توجه (به درک مفاهیم متضاد مثل سبک و سنگین، بسته باز ، پر خالی ، چپ راست)
    راههای درمان اختلال ریاضی:
    ۱-انجام مهارتهای حرکتی درشت ( لی لی کردن با هر دو پا – سینه خیز رفتن – تمرینات تعادلی – قدم زدن به جلو ، عقب ، پهلوها و پریدن )
    ۲-تقویت حافظه بینایی (بازی قایم موشک – کارت حافظه پومین)
    ۳-هماهنگی چشم و دست (دارت – ماز )
    ۴-تقویت دقت دیداری ( تفاوت ها و شباهت های اشکال)
    ۵-تقویت مهارت های ا دراکی ( شکل مورد نظر را از بین تصاویر پیدا کند …)
    ۶-انجام مهارتهای پیش نیاز ریاضی (شمارش طوطی وار تا ۱۰ – توصیف موقعیت اشیاء مانند بالا ،پایین ،پهلو – استفاده از واژه های بیشتر ، کمتر …. – مرتب کردن اشیا بر اساس ارتفاع و وزن آنها –درک الگوی عددی با استفاده از اشیا و…)

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.