حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 3746 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 118×
  • تقویم شمسی

    مهر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     123456789101112131415161718192021222324252627282930  
  • آیا فقط جریمه ؟
    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۲۰
    شناسه : 16570
    بازدید 1211
    9
    دریانیوز// افزایش جریمه های رانندگی در حالی از هفته قبل ابلاغ و اجرایی شده است که مشخص نیست این افزایش جریمه ها چه میزان در کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی اثرگذار است و آیا با افزایش جریمه ها می توان فرهنگ رانندگی صحیح و استاندارد را در جامعه نهادینه کرد و آیا نباید در سایر حوزه ها نیز اقدامات اثرگذار را شاهد باشیم تا از میزان تخلفات وتصادفات کاسته شود ؟
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// افزایش جریمه های رانندگی در حالی از هفته قبل ابلاغ و اجرایی شده است که مشخص نیست این افزایش جریمه ها چه میزان در کاهش تخلفات و تصادفات رانندگی اثرگذار است و آیا با افزایش جریمه ها می توان فرهنگ رانندگی صحیح و استاندارد را در جامعه نهادینه کرد و آیا نباید در سایر حوزه ها نیز اقدامات اثرگذار را شاهد باشیم تا از میزان تخلفات وتصادفات کاسته شود ؟

    آنچه که واضح و مبرهن است این موضوع می باشد که فرهنگ سازی بایستی از دوران کودکی در خانواده و مدرسه و… آغاز شود و کودک و نوجوان بیاموزد که بایستی به قوانین مختلف واز جمله قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارد و آنها را رعایت کند و طرح هایی مانند همیار پلیس و…بایستی بصورت گسترده و در مناطق شهری و روستایی بگونه ای اجرا شود تا ۱۰۰درصد دانش آموزان را مشمول شود و آموزش قوانین مربوط به رانندگی از دوران ابتدایی و پیش دبستانی و مهدکودک ها و…بایستی آغاز شود و تا دانشگاه ها هم ادامه داشته باشد ، وگرنه با ده دوازده جلسه آموزش تئوری و عملی رانندگی جهت صدور گواهینامه در سنین بالا که شخصیت فرد شکل گرفته و به راحتی قابل تغییر نیست، آموزش گیرنده به راننده کامل تبدیل نمی شود و قوانین را رعایت نمی کند که نتایجش را در این سال‌ها دیده ایم که بسیاری از رانندگان حتی برای تغییرمسیرها و دورزدن ها و… حاضر نیستند چراغ راهنمای خودروی شان را روشن کنند و بسیاری از قوانین را رعایت نمی کنند.

    موتورسواران هم که گویا موتورسیکلت را وسیله نقلیه محسوب نمی کنند و فکر نمی کنند که آنها نیز باید قوانین را رعایت کنند. آیا با این چند جلسه آموزش ، راننده تربیت می شود؟ چرا برای افزایش میزان آموزش های تئوری و عملی تدبیری اندیشیده نمی شود و چرا در آموزش ها، رانندگی در مناطق خارج شهری و… گنجانده نمی شود؟ چرا بجای جریمه نقدی، رانندگانی که قوانین را رعایت نمی کنند ،موظف نمی شوند چند جلسه در دوره های آموزشی رانندگی شرکت مجدد کنند و چرا از اثرات عدم رعایت هر یک از قوانین به رانندگان خاطی گفته نمی شود؟

    اگر قرار بود با جریمه های نقدی و افزایش این جریمه ها ، رانندگان صحیح و استاندارد و بدون تخلف و یا با تخلف کمتر رانندگی می کردند و حوادث رانندگی کاهش می یافت که بایستی تاکنون این موضوع محقق شده بود. موضوعی دیگری که در وقوع تصادفات کمتر مورد توجه قرار می گیرد ، وضعیت جاده ها و خیابان ها و شرایط خودروهاست. در تصادفات هم کمتر به این دو حوزه اشاره می شود.

    آیا اگر خودروهای مان کاملا استاندارد باشند و تمام خیابان ها و جاده ها از شرایط و استانداردهای لازم برخوردار باشند، تصادفات و مرگ و میرها و عزادار شدن خانواده های ایرانی کاهش نمی یابد ؟ چرا برای مسئولان این حوزه ها که کم کاری می کنند ، جریمه درنظر گرفته نمی شود و این جریمه ها افزایش نمی یابد تا اثرات بازدارندگی داشته باشد؟ خودرویی که بدنه اش با فشار دست خم می شود، آیا در تصادفات سالم می ماند؟ چرا در این حوزه تدبیری اندیشیده نمی شود؟ جاده هایی که استاندارد نیستند و پر از چاله و دست انداز و برخی جاها بدون آرم و علائم هستند و نقاط حادثه خیز زیادی داریم که منجر به تصادفات و حوادث غیرقابل جبران می شود و ترمیم شان با سرعت لاک پشتی انجام می شود و با این روند، نسل ها باید بگذرد تا شاید به استانداردها نزدیک شویم ، آیا نباید در این حوزه ها اقدامی کرد؟ آیا فقط با افزایش جریمه می توان رانندگان را قانونمند کرد و از تصادفات و تخلفات کاست؟ آموزش، جاده و خودرو هم در کاهش تخلفات و تصادفات نقش دارند که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

    از آن طرف جریمه ها هم بایستی آنقدر بالا باشد که واقعا بازدارنده باشد، وگرنه این جریمه برای برخی رانندگان متخلف عددی محسوب نمی شود و برایشان بازدارنده نیست. شاید نیاز باشد به جایی برسیم که مبلغ جریمه را با نوع خودرو ، مکان تخلف، دلیل تخلف و…. متناسب سازی کنیم.

    راننده ای که با حالت مستی سرعت می رود ، آیا باید مثل راننده ای جریمه شود که برای رساندن بیماری به مرکز درمانی سرعت می رود؟ بسیاری از موضوعات بایستی در جریمه ها مدنظر قرار گیرد و از نظرات کارشناسان ، روانشناسان و…در اين حوزه استفاده شود. گاهی یک تذکر لسانی یا ارسال یک پیامک هشداری به راننده ای شاید قدرت بازدارندگی اش بیشتر از جریمه نقدی باشد.

    گاهی جریمه نقدی یک راننده از قشر متوسط و پایین جامعه در شرایط اقتصادی امروز ، روح و روانش را درگیر می کند و مشکلات دیگری را برایش ممکن است رقم بزند.تمامی موارد بایستی در جریمه کردن ها درنظر گرفته شود. در یک کلام جریمه ها هم بایستی بازدارنده باشد وهم عادلانه باشد و هم تمام جوانب درنظرگرفته شود و از طرفی دیگر موضوعات ديگر که در کاهش تخلفات و سوانح و حوادث رانندگی اثرگذار است ، مورد توجه قرار گیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.