حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 27 February , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2860 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 76×
  • تقویم شمسی

    بهمن ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     1234567891011121314151617181920212223242526272829  
  • آگاه باشید و افسار فضای مجازی  را در دستان خود بگیرید
    ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۳۳
    شناسه : 13297
    بازدید 172
    2
    دریانیوز// راه‌های پیشگیری از اعتیاد به رایانه و اینترنت: مطالعات متعدد راه‌هایی را برای پیشگیری و یا کنترل و درمان اعتیاد به رایانه و اینترنت به شرح زیر پیشنهاد می‌دهند:
    ارسال توسط : نویسنده : مریم منصف منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// راه‌های پیشگیری از اعتیاد به رایانه و اینترنت: مطالعات متعدد راه‌هایی را برای پیشگیری و یا کنترل و درمان اعتیاد به رایانه و اینترنت به شرح زیر پیشنهاد می‌دهند:

    ۱٫ براى استفاده از کامپیوتر وقت تعیین کنید.
    ۲٫ برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید و سعی نمایید در این برنامه‌ ریزی زمان استفاده از رایانه و اینترنت را در اولویت‌ های پایین‌تر قرار دهید.
    ۳٫ زمانی که کار خاصی ندارید برای گفت و گوی اینترنتی و وبگردی بیهوده، به اینترنت متصل نشوید، به جای این کار می‌توانید پیاده روی کنید.
    ۴٫ فهرستی از کارهایی را که می‌توانید به جای نشستن پشت رایانه‌ تان انجام دهید تهیه کنید و روی صفحه نمایش خود رایانه بگذارید؛ به این شکل متوجه می‌شوید که کارهای مهمتری هم برای انجام دادن وجود دارد.
    ۵٫ با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید و به تفریح‌‌های دسته جمعی روی بیاورید؛ تفریحات دسته‌جمعی باعث می‌ شود تا شما رفتار اجتماعی صحیح را جایگزین رفتار گوشه گیری ناشی از استفاده طولانی مدت رایانه و اینترنت کنید.
    ۶٫ مهارت‌هاى خود را در زمینه‌هاى دیگر نیز تقویت کنید؛ از جمله، مهارت حل مسئله، رفتار جرات مندانه، مهارت‌هاى اجتماعى، غلبه بر کم رویی و کنترل خشم.
    ۷٫ رایانه را در نقاط پر رفت و آمد خانه بگذارید؛ اگر در جایی نشسته باشید که در اطرافتان رفت و آمد زیاد باشد تمرکز کمتری دارید و ناخوداگاه کمتر وقت صرف می‌کنید، این کار برای والدینی که فرندانشان بی‌رویه از رایانه استفاده می‌کنند بسیار مفید است.

    درمان اعتیاد به گوشی و اینترنت در فرزندان
    ترک اعتیاد به گوشی مثل سایر وابستگی ها نیاز به کمک روانشناس یا درمانگر دارد.البته ترک استفاده از اینترنت و گوشی بطور کامل مخصوصا در جامعه امروزی معنایی ندارد. هدف از درمان اعتیاد به فضای مجازی این است که فرد بجای استفاده اجباری از نت و اتلاف وقتش، بطور مثبت از این نعمت جهانی استفاده کند.

    ۱. برای استفاده بچه ها از گوشی های موبایل و حضور در فضای مجازی زمان تعیین کنیم

    به استثنای زمانی که می بایست بچه ها به درس و آموزش و حضور در کلاس های مجازی بپردازند که نیاز تحصیلی آنها است، برای بقیه ساعات روز بچه‌ها زمان مشخص تعیین کنیم، چرا که خیلی از بچه‌ها به بازی‌های اینترنتی هم اعتیاد دارند و ساعت ها خیره به بازی‌هایی می پردازند که آنها را از جنب و جوش و خورد و خوراک می اندازد برای این فعالیت هایشان زمان تعیین کنید. مثلا به فرزندتان بگویید که شما می‌توانید یک ساعت در روز به بازی بپردازی و بقیه زمان فعالیت‌هایی غیر از حضور در فضای اینترنت و استفاده از گوشی همراه باید باشد. البته این به شرطی است که بتوانیم یک برنامه ریزی صحیح بدون موبایل برای بچه ها در طول روز داشته باشیم.

    ۲. استفاده از گوشی موبایل هنگام خواب ممنوع

    یکی از موارد آسیب زای ذهنی برای کودکان استفاده از موبایل در هنگام خواب است که هم خواب و بیداری آنها را دچار تداخل می کند هم آسیب های ذهنی و چشمی برایشان به بار می آورد بنابراین گوشی همراه هنگام خواب باید از بچه ها جدا شده و در فضایی غیر از اتاق خواب استفاده کند. همچنین این قانون را هنگام غذا خوردن هم می توان وضع کرد چرا که خیلی از خانواده‌ها گلایه دارند که بچه هایشان حین غذا خوردن هم گوشی را کنار نمی گذارند در این طور مواقع می‌بایست قوانین مشخصی وجودداشته باشد تا آنها را به رعایت آن موظف کند.

    ۳٫ بازی های دیگر را جایگزین بازی‌ های مجازی کنید

    به عنوان یک پدر و مادر، وظایف این روزهای شما علاوه بر اینکه می بایست گوشی های همراه را به دست بچه هایتان بدهید و به دنبال کارتان بروید این است که اتفاقا گوشی ها را بگیرید و بازی های دیگری جایگزین گذراندن وقت بچه ها در اینترنت و فضای مجازی کنید. بازی هایی که خیلی از ما هنوز به خاطر داریم اما بچه‌هایمان هیچ چیز از آنها نشنیده اند. از جمله این بازی‌ها می توان به ادا بازی با اعضای خانواده، درست کردن کاردستی های مختلف براساس سنین بچه ها، کشیدن نقاشی و خطاطی، اسفنج بازی ، بازی با گواش و گل بازی، دوچرخه سواری و قایق موشک در فضای حیاط و دیگر محیط های امن اشاره کرد.

    ۴. فرهنگ کتاب خوانی را ترویج دهید

    شما می توانید با تشویق، بچه ها را به سمت کتاب خوانی سوق دهید. خیلی از بچه های امروزه محدود به چند کتاب مدرسه هستند که آنها را هم جسته و گریخته و اجبارا می خوانند. بنابراین برای بچه ها می‌توان جایزه تعیین کرد که هر چه زودتر یک کتاب را تمام کنند یک امتیاز مثبت برای فعالیتی که دوست دارند یا وسیله ای که تمایل به تهیه دارند، بگذارید، در این صورت آنها تشویق می شوند که روندشان را تسریع دهند.

    ۶. جدایی همگانی از گوشی و تلویزیون

    پدر و مادرها اگر گله دارند که بچه هایشان مدام سرشان در تلویزیون و گوشی است، یک نگاه هم به خودشان بیاندازند، شاید این خط و ربط خودشان هم هست. بنابراین برای تغییر یک عادت اول باید از خودمان شروع کنیم و بعد از بچه ها توقع رفتار مثبت داشته باشیم.

    ۷. از بچه ها بخواهیم دوست پیدا کنند

    یکی از مشکلات بچه های امروز نداشتن دوست است چرا که مدام در فضای مجازی هستند و این فضای کرونایی هم به این امردامن زده است اگر فضای امنی برای حضور در پارک و محله برای بچه ها با رعایت پروتکل ها وجوددارد از بچه ها بخواهیم که دوست پیدا کنند با هم‌محلی‌ها آشنا بشوند و با دوستان مدرسه شان صحبت کنند در این صورت دایره ارتباطاشان بیشتر می‌شود و وقتی هم که مدرسه ها باز بشود این ارتباطات بیشتر می شود.

    اعتیاد به اینترنت به روش های مختلفی درمان می شود.گفتار درمانی در کنار درمان شناختی رفتاری یا CBT یکی از بهترین راه های درمان اعتیاد به اینترنت در نوجوانان است.اگر فرد بیماری زمینه ای روانی هم داشته باشد ممکن است متخصصان از دارودرمانی برای کمک به مدیریت علائم بیماری و کنترل افکار مزاحم استفاده کنند.

    در کنار مشاوره ورزش هم گزینه موثری برای درمان اعتیاد است چون اثرات کاهش دوپامین در مغز که ناشی از محدود شدن استفاده از اینترنت است را کاهش دهد در واقع هدف از درمان اعتیاد به اینترنت ایجاد حد تعادل در مصرف آن است نه اینکه کامل اینترنت حذف شود.اعتیاد به فضای مجازی چیزی نیست که بخواهید از کنار آن سرسری عبور کنید و آن را جدی نگیرید. اعتیاد به فضای مجازی در هر کسی و با هر سن و سالی امکانپذیر است. اینکه سواد استفاده از ابزارها و کالاهای هوشمند را داشته باشیم، کمک می‌کند تا از این ابزارها بهتر و بهینه‌تر استفاده کنیم. قرار نیست ما در اختیار فضای مجازی باشیم، بلکه فضای مجازی باید در اختیار ما باشد.

    در بسیاری از مواقع به جای استفاده از فضای مجازی می‌توان از سرگرمی‌های مفید دیگری برای پر کردن اوقات فراغت کمک گرفت. پیاده‌روی و معاشرت با دوستان در پارک‌ها، نقاشی کشیدن، بازی‌های جسمانی که در منزل قابل انجام هستند، تنها نمونه‌هایی از کارهایی هستند که می‌توانند جایگزین استفاده از فضای مجازی شوند.
    اگر احساس می‌کنید خودتان یا اطرافیانتان به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده‌اید، حتما این موضوع را جدی بگیرید. آسیب‌های جسمانی و روحی-روانی ناشی از اعتیاد به فضای مجازی بسیار جدی هستند و می‌توانند مسبب مشکلات زیادی در خانواده‌ها باشند.

    پایان/

    قسمت اول

    عــادت یا اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13105

    قسمت دوم

    ‘بیماری، ترس از بدون اینترنت  بودن

    https://www.daryanews.ir/?p=13139

    قسمت سوم

    ‘اختلالات روانپزشکی و روانی اجتماعی از مصائب اعتیــاد به فضای مجازی

    https://www.daryanews.ir/?p=13161

    قسمت چهارم

    ‘نشانه ها وانواع اعتیــاد به اینترنت را بشناسیم

    https://www.daryanews.ir/?p=13266

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.