حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آنچه به جایی نرسد ، فریاد حاشیه نشینان است
    ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۲۶
    شناسه : 4545
    بازدید 1461
    9
    محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده بایستی دارای نسخه ای درمانگر برای دردهای شان باشند که تاکنون در هیچ حوزه ای نسخه مناسبی پیچیده نشده است وبه همین دلیل وضعیت این مناطق روزبه روز بغرنج تر می شود و آسیب های اجتماعی نیز در این مناطق در حال افزایش است و گویا هیچ مسئولی خود را در این حوزه مسئول و پاسخگو نمی داند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز: محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده بایستی دارای نسخه ای درمانگر برای دردهای شان باشند که تاکنون در هیچ حوزه ای نسخه مناسبی پیچیده نشده است وبه همین دلیل وضعیت این مناطق روزبه روز بغرنج تر می شود و آسیب های اجتماعی نیز در این مناطق در حال افزایش است و گویا هیچ مسئولی خود را در این حوزه مسئول و پاسخگو نمی داند. کودکان و نوجوانان و حتی جوانان وخانواده ها در این مناطق به فراموشی سپرده شده و ساکنان از تبعیض و بی عدالتی و تضییع حقوق شان در بخش‌های مختلف بسیار گلایه مندند و آنچه به جایی نرسد، فریاد حاشیه نشینان است که بارها در این خصوص گزارش و مقاله و… در این رسانه وسایر رسانه ها منتشر شده است و متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان در ادوار مختلف، اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

    در زمان انتخابات به  حاشیه نشینان وعده هایی برای رفع مشکلات شان داده می شود و پس از جمعه انتخابات این وعده ها به فراموشی سپرده می شود تا انتخاباتی دیگر. به همین دلیل هم ساکنان این مناطق از این وضعیت بسیار ناراضی و  گلایه مند هستند وبارها در سال های مختلف که از محلات گزارش تهیه کرده ایم، این مورد را گفته اند و ما نیز منتشر کرده ایم، اما کو گوش شنوا…. در محلات بایستی چند اقدام اساسی صورت پذیرد تا وضعیت موجود بهبود یابد . اول اینکه بایستی املاک در این محلات که بیشترشان قدیمی و فرسوده هستند، دارای سند شوند تا ساکنان بتوانند با استفاده از تسهیلات نوسازی اقدام به بازسازی املاک فرسوده شان کنند که متاسفانه در سال های اخیر در این بخش خوب عمل نشد و در یکی دو سال اخیر هم با رای دیوان عدالت اداری گویا این روند برای اراضی دولتی تقریبا متوقف شده است.

    اما در محله ای مانند آیت ا… غفاری بندرعباس که اراضی متعلق به شهرداری است وشهرداری می تواند در این حوزه اقدام نماید که متاسفانه بدلیل مصوبه غیرکارشناسی شورای شهر بندرعباس در ادوار گذشته وتداوم آن در قیمت گذاری اراضی این محله، صدور سند املاک محله شهناز در  سال های اخیر بسیار به کندی پیش رفته است و ساکنان توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و برخی از املاک بدلیل فرسودگی تخریب  شده اند وبرخی نیز سقف و دیوارشان ترک برداشته است و احتمال ریزش شان وجود دارد و شاید ساکنان در زیرآوارش مدفون شوند و بایستی متولیان مربوطه در این حوزه اقدامات پیشگیرانه داشته باشند.

    البته استاندار هرمزگان در این حوزه تاکیدات زیادی داشت وانتظار می رود شورا و شهرداری برای صدور سند املاک در این محله حتی بصورت رایگان برای خانواده هایی که تمکن مالی ندارند، اقدام نموده تا از وقوع فاجعه انسانی و مدفون شدن ساکنان در زیر آوار املاک فرسوده شان جلوگیری شود ومنتظر ننشینند تا این فاجعه رخ دهد وبعد بگویند ای کاش…. البته در آبان ۹۹ که رئیس کل وقت دادگستری استان، دادستان وقت بندرعباس ، فرمانده سپاه امام سجاد(ع) استان، برخی مدیران و… نیز از این محله بازدید داشتند، مصوبات خوبی برای این محله و محلات چاهستانی ها، کوی ملت و اسلام آباد داشتند که اگر توسط  دستگاه های اجرایی، شهرداری و… بخوبی وکامل اجرا می شد، بخش زیادی از مشکلات و چالش های فعلی این مناطق برطرف می شد. موضوع دوم بازگشایی معابر در اینگونه محلات است که اگر بازسازی املاک فرسوده در محلات با تسهیلات نوسازی تسریع شود و مشوق های لازم برای ساکنان درنظرگرفته شود واملاک شان سنددار شوند تا بتوانند از تسهیلات نوسازی استفاده کنند، بطور حتم با  عقب نشینی هایی که در ساخت و سازها و نوسازی این املاک صورت  می گیرد، مسیر بازگشایی معابر نیز هموارتر می شود.

    در صورت بازگشایی معابر، خدمات‌رسانی و امنیت در این مناطق افزایش یافته و گشت های پلیس به راحتی وارد محله می شوند و خودروهای آتش‌نشانی می توانند وارد کوچه ها شوند و خانه ها در آتش خاکستر نمی شوند و بیماران بدلیل دیر رساندن به آمبولانسی که نمی تواند وارد کوچه ها شود، جانش را از دست نمی دهند. طرح شبکه جمع آوری فاضلاب نیز در محلات بدلیل عدم بازگشایی معابر تکمیل نشده است و همچنان در بسیاری از  کوچه های محلات فاضلاب روان است که باعث بیماری های پوستی و… شده و مناظر نازیبایی را نیز ایجاد کرده است و برخی خودروها حتی بصورت دربستی حاضر نیستند وارد این کوچه ها شوند وامورات ساکنان را انجام دهند. همچنین مسئولان استان و امام جمعه بندرعباس که بازدید از محلات و بازار را آغاز کرده اند، می توانند مدیران صنایع ومعادن و… را به محلات ببرند تا وضعیت این مناطق را از نزدیک نظاره گر باشند و در بازگشایی معابر در محلات مشارکت کنند و این معابر به نام همان صنعت، معدن و بنگاه اقتصادی که مشارکت داشته، نامگذاری شود تا مردم اثرات وجود این صنایع در استان و انجام مسئولیت ها ی اجتماعی شان را به عینه مشاهده و لمس کنند و فقط آلودگی، ترافیک، گرانی، بیماری و… بدلیل فعالیت صنایع در استان، نصیب مردم نشود.

    همچنین این بنگاه های اقتصادی  می توانند در احداث مراکز تفریحی، فرهنگی، آموزشی و… در محلات مشارکت کنند.موضوع سوم این است که پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی در این مناطق بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه و درمان گرانه توسط مسئولان مدنظر قرار بگیرد واجرایی شود. متاسفانه آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف در محلات باعث بروز مشکلات زیادی برای ساکنان شده و حتی اثرات این آسیب های اجتماعی به سایر مناطق شهر نیز سرایت کرده است وبه همین دلیل به این بخش هم بایستی توجه شود. معتادان، مواد و مشروب فروشان، اراذل واوباش و سارقان و… هم باعث ناامنی در این مناطق  شده اند و هم اینکه کودکان و نوجوانان و خانواده ها مجبورند در ۲۴ ساعت شبانه روز در برخی کوچه های این محلات شاهد تزریق و استعمال مواد توسط معتادان باشند که اثرات منفی بر روحیه شان خواهد گذاشت و باعث الگوگیری برخی از نوجوانان و جوانان می شود.

    مواد ومشروب هم در این مناطق به راحتی در دسترس قرار دارد و پاکسازی کامل محلات بایستی صورت گیرد. همچنین مطلب دیگری که بایستی در مورد محلات مورد توجه مسئولان قرار گیرد این است که بیشتر این محلات در محاصره صنوف مزاحم و انبارهای غیرمجاز ضایعاتی قرار دارند که ساکنان از این وضعیت اظهار گلایه کرده اند وتاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است. سرقت از منزل و… توسط معتادان و سارقان در محلات زیاد است و بخشی از اموال سرقتی هم به انبارهای ضایعاتی فروخته می شود. بایستی انبارهای غیرمجاز در محلات جمع آوری شده وبر انبارهای ضایعاتی مجاز نیز نظارت لازم صورت گیرد. کمبود اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، مهارتی در محلات باعث شده است که ساکنان همواره از تبعیض و بی عدالتی به آنها در این حوزه ها بگویند واز طرفی دیگر عنوان  می کنند دستگاه های خدمات‌رسان نیز به این مناطق خدمات‌دهی مناسبی ندارند و در ارائه خدمات به محلات و مناطق دیگر مانند گلشهر تبعیض قائل می شوند.

    چرا بایستی در محلات کمبود پارک و اماکن ورزشی و تفریحی و مدرسه استاندارد ومقاوم وجود داشته باشد و کودکان و نوجوانان مجبور باشند در کوچه هایی که در برخی از آنها فاضلاب روان است و یا  سرنگ های خون آلود معتادان به چشم می خورد، با پای لخت بازی کنند. بارها کودکانی را در کوچه ها دیده ام که در فاضلاب بازی می کردند و یا با  سرنگ هایی که توسط معتادان در کوچه ها ریخته شده بود، بازی  می کردند وآنچه را که در کوچه ها مشاهده کرده بودند، تقلید کرده وانجام می دادند ودر دام اعتیاد گرفتار می شوند.

    برای آموزش رایگان مهارت های فنی وحرفه ای نیاز است مراکز دولتی در این مناطق فعال شوند که متاسفانه سیاست اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان بر واگذاری مراکز و کارگاه های دولتی به بخش خصوصی بوده که  حاشیه نشینان توان پرداخت هزینه های سنگین آموزشگاه های خصوصی را ندارند و مجبورند به سمت مشاغل کاذب بروند که متاسفانه در این حوزه نیز در حق حاشیه نشینان اجحاف و بی تدبیری صورت گرفته است و مسئولان مربوطه ودستگاه های نظارتی نیز در این حوزه سکوت اختیار کرده اند. وضعیت نابهنجار محلات بایستی سامان یابد و نیاز به برنامه ریزی مناسبی در این حوزه وجود دارد .

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.