حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2938 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 84×
  • تقویم شمسی

    اسفند ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  •  آماده سازی کودکان ونوجوانان برای ورود به جامعه از کانال “فن بیان”
    ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۵:۰۴
    شناسه : 4157
    بازدید 1886
    10
    آینده نگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان؛ دریانیوز//کم رویی در کودکان و نوجوانان که ممکن است دلایل مختلفی هم داشته باشد، اگر تداوم داشته باشد، بطور حتم در نوجوانی و جوانی باعث می شود با مشکلاتی مواجه شده وحتی نتوانند حق شان را مطالبه و از حقوق شان دفاع کنند.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز//کم رویی در کودکان و نوجوانان که ممکن است دلایل مختلفی هم داشته باشد، اگر تداوم داشته باشد، بطور حتم در نوجوانی و جوانی باعث می شود با مشکلاتی مواجه شده وحتی نتوانند حق شان را مطالبه و از حقوق شان دفاع کنند.

    شرکت در کارگاه ها ودوره های آموزش فن بیان و سخنوری و… باعث می شود شرکت کنندگان با تکنیک هایی آشنا شوند که بر کم رویی خود غلبه کرده و بتوانند در جامعه از حقوق خودشان نیز دفاع کنند. البته یادگیری فنون بیان و سخنوری، به دانش آموزان و دانشجویان و… نیز در ارائه کنفرانس و… کمک می کند. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان نیز به آموزش فن بیان توجه ویژه ای شده است و این قشر را برای ورود به جامعه آماده تر می کنند وخلاء در این حوزه را تا حدی برطرف کرده اند و کارگاه های فن بیان را برای کودکان و نوجوان برگزار می کنند که با «محمد بی طمع» مربی ومدرس کارگاه فن بیان کانون در خصوص جزئیات برگزاری این کارگاه ها، اثرات آموزش فن بیان بر کودکان و نوجوانان و… به گفتگو نشستیم. در این گزارش با ما همراه باشید.

    آموزش فن بیان در کانون

    دریا:خودتان را معرفی و از فعالیت هایی که داشتید، بفرمایید.
    محمد بی طمع هستم، دانشجوی ارشد روانشناسی عمومی و مدرس فن بیان و سخنرانی. مربی آزاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس و همکار با بخش فرهنگی شرکت پالایش نفت و گاز سرخون و قشم و آموزشگاه های آزاد سطح شهر بندرعباس.
    دریا:از چه زمانی وارد تدریس فن بیان شدید و چطور شد که وارد این عرصه شدید؟
    آیا در کودکی، نوجوانی و جوانی نیز خودتان
    دریا:آموزش هایی را در این بخش دیده بودید؟
    یک تعریف مختصری هم از فن بیان داشته باشید. فعالبت خودم را از تابستان سال ۹۷ شروع کردم و دلیل حضورم در عرصه آموزش، خلاء وجود مهارت فن بیان و سخنرانی و حتی یاددهی مهارت‌های زندگی به بچه ها در مدارس من را ترغیب کرد که به این حوزه ورود کنم. در کودکی و نوجوانی خودم متاسفانه این آموزش وجود نداشت و در جوانی خودم این آموزش را فرا گرفتم و مطالعه مستمر و آموزش ها همچنان ادامه دارد. تعریف فن بیان به طور عام یعنی مهارت بیان کلمات به شکلی که مخاطب شما به درک خوبی از حرفهای شما برسد و تعریف شخصی خودم از فن بیان ،خوب گوش دادن در قدم اول، با خودت خوب صحبت کنی و حرفهایت را واضح و شفاف با دیگران بازگو کنی !
    دریا: از چه زمان فن بیان را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزش می دهید و کارگاه هایتان در کدام مراکز کانون برگزار شده و آموزش به کودک ونوجوان چه تفاوتی با آموزش به بزرگسال دارد؟
    شروع کارم از سال ۹۷ با مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس بود. تفاوت آموزش به کودکان و نوجوانان با بزرگسالان در این است که کودک در دنیای امروز به این دلیل که اطلاعات توسط تصاویر و انیمیشن دریافت می‌کند، پس باید با همین روش یعنی بازی و انیمیشن و غیر مستقیم مطالب را یاد بگیرد و در مورد نوجوان هم ابتدا باید با این سطح از اعتماد به مربی برسد که حضور در کلاس فن بیان اصلا شبیه مدرسه نیست و حتما بایستی سر کلاس حالش خوب باشد و احساس خوبی داشته باشد و در واقع با مربی دوست باشد تا نکات و مطالب رو یاد بگیرد و در زندگی به کار بگیرد.
    دریا: آموزش ها به کودکان و نوجوانان در کانون در چند سطح برگزار می شود ودر هر سطح به چه پیشرفت هایی دست می یابند و چه اهمیتی در رشد و پرورش این قشر دارد؟ در هر دوره کودکان و نوجوانان به چه مهارت هایی دست می یابند؟ بصورت مفصل در این بخش توضیح دهید تا والدین با آشنایی کامل تصمیم بگیرند فرزندان شان را در کلاس ها و کارگاه ها ثبت نام کنند.
    آموزش ها به کودکان و نوجوانان در کانون در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود که برای کودکان در سطح مقدماتی،بچه ها با اینکه اصلا یادگیری چطور اتفاق می افتد، آشنا می‌شوند و بعد با اصول تنفس صحیح و اینکه چطور با استرس حضور در جمع مقابله کنند وچطور رسایی صدای بهتری برای خودشان به وجود بیاورند و در هر جلسه در مورد یکی از مهارتهای زندگی هم با هنرجو ها صحبت می‌کنم و در سطح پیشرفته هم به مرور در کنار آموزش‌های جدید و ادامه مطالب، استعداد هنرجو ها هم کشف می‌شود و پیشنهادات خودم را به والدین گرامی هنرجو عرض می‌کنم. اما در مورد نوجوان هم در دوسطح مقدماتی و پیشرفته کلاسها برگزار می‌شود و در شروع کلاس با روشی بچه ها را به خودشناسی نزدیک می‌کنم و با روشهای روانشناختی به عنوان دوست در کنار هنرجو قرار می‌گیرم و نه در مقابلش و تمام انرژی و تلاشم را می‌گذارم تا حال هنرجو سر کلاس خوب باشد و بعد آموزشهای لازم را فرا بگیرد. بچه ها یاد می‌گیرند که ابراز وجود و درخواست کردن ایرادی ندارد و با اصول بیان و ارائه اعتماد به نفس بالاتری به دست می آورند
    در هر دوسطح کودک و نوجوان سرفصلهای دوره فن بیان ؛
    ۱_ رفع خجولی۲_ روشهای تنفس عمیق اثر گذار
    ۳_ متن نویسی و تدوین برای نوجوان ۴_ افزایش اعتماد به نفس ۵_ مدیربت استرس صحبت در جمع
    ۶_صداسازی و روشهای گرم کردن صدا
    ۷_ تقویت هوش کلامی ۸_ قدرت در بداهه گویی
    ۹_ زبان بدن در سخنرانی ۱۰_ شناخت فردی
    ۱۱_ شناخت مخاطب ۱۲_ شناخت محیط سخنرانی و در کنار این مطالب مهارت‌های زندگی و جرات مندی اصولی رو فرا می‌گیرد.
    دریا: اثرات آموزش فن بیان در زندگی فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان چیست وبه چه مهارت هایی دست می یابند؟
    تاثیر مهارت فن بیان برای کودکان و نوجوانان، جرات مندی و راحت صحبت کردن در جمع ارائه مطالب در کلاس درس بدون ترس و خجالت و بدور از استرس و بیان خواسته ها و نیازها و قدرت نه گفتن به خواسته های نامعقول دوستان یا اطرافیان است .

    توصیه به والدین

    دریا: توصیه تان به والدین در خصوص آموزش فن بیان فرزندان شان چیست؟
    پیشنهادم به والدین این است که حتما از سن هفت سالگی به بعد فرزندانشان را به کلاس فن بیان ببرند و حتما خودشان هم این مهارت را فرا بگیرند، چون الگوی فرزندان‌شان هستند و بچه ها بیشترین یادگیری را از طریق مشاهده رفتارهای والدین دارند. وقتی پدر و مادری خجالتی باشد و خواسته هاو نیازهای خودش رو به راحتی بیان نکند و جرات مندی نداشته باشد بچه ها به همین شکل رفتار خواهند کرد .
    دریا:گویا تالیفی هم در همین حوزه داشتید. در این مورد هم توضیح دهید.
    با توجه به دغدغه شخصی خودم در خصوص تاثیر غذاها و نوشیدنی ها بر صدا و حنجره کتابی را تألیف کردم تحت عنوان «غذای صدا» که به صورت الکترونیک در سایت شخصی بنده عرضه شده است و علاقه مندان می‌توانند با خواندن این کتاب و رعایت نکات از حنجره و تارهای صوتی خودشون مراقبت بیشتری کنند و انرژی خود شون و همچنین صداشون رو حفظ کنند تا خوب ورسا گفتگو کنند یا ارائه انجام دهند. آدرس سایت بنده نیز Mohamadbitama.com است.
    دریا: نظرتان در خصوص شرکت والدین در دوره های فن بیان چیست و چه اهمیتی دارد واین دوره ها در کجاها برگزار می شود؟ والدین به چه مهارت جدیدی دست می یابند که در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی شان اثرات مثبت داشته باشد؟
    همان طور که اشاره کردم حضور والدین در کلاس مهارت فن بیان و سخنرانی کمک می‌کند تا بچه ها هم الگوهای رفتاری بهتری را پیش روی خودشان داشته باشند و این مهارت در
    زندگی فردی و اجتماعی والدین موثر هست. آموزشگاه های آزاد سطح شهر این کلاس را برگزار می‌کنند و در حال رایزنی هستم تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرعباس هم این دوره رو برای والدین هم برگزار کنند.
    دریا: آیا اساتید فن بیان از دانش، مهارت و یا مدرک تحصیلی دانشگاهی بهره مندند؟ خصوصیات اساتید فن بیان چیست؟
    اساتید این عرصه به طور معمول در رشته های دانشگاهی هم تحصیل کرده یا در حال تحصیل هستند، اما به طور خاص و منحصرا رشته یا شاخه تحصیلی با این مضمون در ایران وجود ندارد. ویژگی های اساتید فن بیان به نظر بنده شخصا اینکه بایستی روانشناسی و جامعه شناسی و مخاطب شناسی و توامان فرا بگیرد و در کلاس حضور پیدا کند که خوب کارآسانی نیست و فقط به واسطه آموزش و مطالعه مستمر امکان پذیر است.
    دریا:کودکان و بخصوص نوجوانان و جوانان بعد از شرکت در چند دوره، خودشان هم می توانند تدریس فن بیان داشته باشند؟گویا برخی از کسانی که آموزش دیده اند واز شاگردان خودتان هم بوده اند، توانسته اند تدریس کنند. در این بخش هم توضیح دهید.
    کودکان و نوجوانان بعد از یادگیری مهارت فن بیان براساس علاقه و استعداد خودشان می‌توانندبه ترتیب برای کودکان در عرصه قصه گویی و یا نمایش و تئاتر و فعالیت داشته باشند و هنرجویان نوجوان به غیر از گزینه های بالا در عرصه گویندگی واجرای صحنه یا رادیو هم می‌توانند فعالیت داشته باشند. فقط نکته اینکه بهتر است تا هفده سالگی برای ورود به عرصه مجری گری و گویندگی صبر کنند، چون شرایط محیطی اجرا ممکن است در روحیه بچه ها تاثیر نامطلوبی بگذارد. هنرجوی بنده که در حال حاضر خودش مدرس است، طی سالهای بعد از یادگیری مهارت فن بیان و سخنرانی همچنان در حال آموزش و مطالعه بوده و در حوزه کوچینگ فردی به عنوان مدرس در حال فعالیت می‌باشد.

    دوره پاییزه فن بیان

    دریا: دوره تابستانه فن بیان در کانون به پایان رسیده است. دوره بعدی از کی شروع می شود؟ آیا برگزاری این دوره ها بگونه ای هست که هم تداخلی با کلاس های درس دانش آموزان نداشته باشد و هم لطمه ای به درس شان وارد نشود؟ به نظرتان شرکت دانش آموزان در این دوره ها چه اثرات مثبتی در پیشرفت تحصیلی شان دارد؟
    دوره بعدی کلاسها در ترم پاییزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و برنامه ریزی به شکلی خواهد بود که باکلاس های درسی بچه ها تداخلی به وجود نیاورد و لطمه ای هم به درس نزند و تاثیر یادگیری این مهارت جرات مندانه درخواست کردن و حرف زدن در جمع بدون ترس و استرس ارائه کردن مطالب است .
    دریا:کسانی که فن بیان را می آموزند، در چه مسابقاتی می توانند شرکت کنند؟
    هنرجویانی که مهارت فن بیان را می‌آموزند، در مسابقات قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که هر سال برگزار می‌شود می‌توانند شرکت کنند. همچنین در مسابقات اجرای صحنه در سطح مدارس وبرای نوجوانان مسابقه تریبون و جشنواره سعدی می‌توانند حضور و شرکت داشته باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.