حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2995 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 14 تعداد دیدگاهها : 89×
  • تقویم شمسی

    فروردین ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • آقای استاندار! گره کور مسکن بندرعباس را باز کنید
    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۳۱
    شناسه : 6481
    بازدید 1432
    11
    درخواست مردم از نماینده عالی دولت در هرمزگان دریانیوز// امام جمعه بندرعباس: افراد سودجو عنان بازار مسکن را در دست دارند و قیمت واقعی خانه مبالغی نیست که در بازار مشاهده می‌کنیم
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : دریانیوز
    پ
    پ

    دریانیوز // گره کور مسکن در بندرعباس روز به روز کورتر می شود وعنان این بازار همچنان در دست دلالان، مافیا و سوداگران مسکن است و هیچ تدبیری در این حوزه اندیشیده نمی شود و هیچکس هم خود را مسئول نمی داند.

    به گزارش خبرنگار دریا، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه بندرعباس با بیان اینکه افراد سودجو عنان بازار مسکن را در دست دارند، گفت: قیمت واقعی خانه مبالغی نیست که در بازار مشاهده می‌کنیم و تعداد خانه هم در کشور کم نیست؛ اما تعدادی افراد سودجو، منفعت‌طلب و فرصت‌طلب عنان بازار را در حوزه‌های مختلف بدست گرفته‌اند، دولت برای این قضیه فکری کند.

    امام جمعه بندرعباس از واقعیتی گفته اند که متولیان مربوطه و دستگاه‌های نظارتی همچنان سکوت کرده اند و گویا عزم و تصمیمی برای تغییر این شرایط ندارند و بازار مسکن را در اختیار سوداگران قرار داده اند تا هرگونه که خواستند تصمیم بگیرند و سیاستگذاری نمایند و اقدام کنند و هیچ ردپایی هم از خود بجا نمی‌گذارند و سهمی هم در پرداخت مالیات و عوارض ندارند. ملک به کالای سرمایه ای درآمده است و مردم عادی کمتر می‌توانند به عنوان کالای مصرفی بخرند و در آن زندگی کنند و دلالان، سازندگان و بیشتر مشاوران املاک با یکدیگر رقابت می‌کنند تا قیمت ملک افزایش یابد. برخی از مشاوران املاک نیز دلالی می‌کنند تا اینکه مشاوره دهند.

    برخی از مشاوران املاک نیز به سازنده مسکن تبدیل شده اند و برخی از سازندگان هم دفتر فروش و مشاور املاک دارند و هر دو گروه رقابت می کنند تا قیمت ها حبابی و حبابی تر شود. شرایط بگونه‌ای رقم خورده است که نه تنها بیشتر اقشار از خانه‌دار شدن و خانه خریدن ناامید شده اند، حتی بیشترشان توانایی رهن و اجاره را هم ندارند و به مناطق حاشیه‌ای و روستایی پناه بردند و در این مناطق نیز قیمت املاک و رهن و اجاره در سال های اخیر روند صعودی گرفت و قیمت‌ها به پرواز درآمدند تا جایی‌که برخی حتی در محلات هم نمی توانند اجاره‌نشین شوند.

    در برخی از خانه‌های قدیمی همین محلات چندین خانواده با همدیگر زندگی می کنند وشرایط سختی را می‌گذرانند و نمی توانند بصورت مستقل و در مسکن جداگانه زندگی کنند.

    ارتباط مشکلات خانوادگی و مسکن

    برخی از خانواده‌ها نیز می گویند به دلیل مشکلاتی که برای تامین مسکن دارند، با مشکلات و اختلافات خانوادگی مواجه شده‌اند و برخی به طلاق رسیده‌اند. جوانان هم که این وضعیت را می بینند به ازدواج کمتر می‌اندیشند و ازدواج کرده‌ها هم به بچه‌دار شدن کمتر فکر می‌کنند، زیرا حتی صاحبخانه‌ها برای اجاره دادن خانه‌هایشان به افرادی که بچه دارند و یا چند بچه دارند، محدودیت قائل هستند و یا ترجیح می دهند خانه شان به زوج های جوان بدون بچه و یا حداکثر فقط با یک بچه کوچک اجاره دهند.

    سر بندر عباسی ها بی کلاه ماند

    درحالیکه دولت سیزدهم وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکن را در چهارسال داد و از ۲۸ مهرماه سال گذشته ثبت نام از متقاضيان مسکن آغاز شد، اما از بندرعباسی ها در شهر بندرعباس ثبت‌نام نشد و به متقاضیان مسکن این شهر اعلام شد که آنها می‌توانند در شهرک علوی در ۵۰ کیلومتری بندرعباس ثبت‌نام کنند و خیلی‌ها هم نمی‌دانستند شهرک علوی کجاست و تصور می‌کردند در داخل شهر بندرعباس و یا اطراف شهرک پيامبر اعظم (ص) است و برخی ثبت‌نام کردند و بعد از اطلاع از مکان شهرک علوی، اعتراضات به انتخاب این مکان جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بالا گرفت و علاوه بر مردم، حتی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مجلس، رسانه ها و… نسبت به مکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن معترض شدند و خواستار اجرای این طرح ملی در داخل شهر بندرعباس شدند و بالاخره بعد از بیش از نه ماه و نیم از آغاز ثبت‌نام از متقاضيان مسکن در کشور، از نیمه تیرماه سال جاری بصورت رسمی از متقاضیان بندرعباسی نیز ثبت نام شد تا طرح نهضت ملی مسکن در داخل شهر بندرعباس اجرا شود وآنها خانه دار شوند.

    اما با گذشت ماه‌ها همچنان موضوع الحاق زمین موردنیاز جهت اجرای این طرح بلاتکلیف مانده است. مدتی بحث الحاق ۳۵۰ هکتار اراضی در مناطقی از شهر مطرح شد و بعد از مدتی اعلام شد که ۲۰۰ هکتار در پنجه علی الحاق و طرح وارد فاز اجرا می شود و اخیرا هم از پیگیری جهت الحاق ۱۲۷ متر به شهر بندرعباس گفته می شود که با روند فعلی که همچنان از متراژ اراضی کاسته می شود و آغاز اجرای طرح زمان‌بر می شود تا مردم بطور کامل نسبت به خانه دار شدن ناامید شوند.

    برخی از فعالان حوزه ملک و املاک و مشاوران املاک که خودشان هم از دلال بازی و سوداگری در بازار مسکن بندرعباس به ستوه آمده اند و می بینند که مردم عادی نمی توانند خانه بخرند و خرید وفروش را بیشتر، دلالان انجام می دهند؛ عنوان می کنند که اگر طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس اجرا شده بود، بطور حتم تاثیرش را بر قیمت مسکن گذاشته بود وحباب قیمت املاک از بین رفته بود که این طرح مشخص نیست چرا در بندرعباس اجرا نمی شود؟ مافیای مسکن در همه‌جا رخنه کرده است و طرح همچنان در این شهر
    متوقف است.
    مشاور املاک دیگری می گوید: فروشندگان املاک هم سایت‌های مجازی را به‌ عنوان‌ مرجع و منبع قیمت‌گذاری املاک قرار داده اند و قیمت‌های حبابی را برای فروش ملک‌شان اعلام می کنند که منطقی نیست و در این سایت‌های مجازی قیمت‌سازی‌های کاذب می شود و به مشاوره های مشاوران املاک نیز توجهی نمی کنند.

    البته قبول دارم که برخی از همکاران املاکی هم قیمت گذاری مناسبی ندارند، اما بخشی از مشکل به عدم عرضه مناسب مسکن برمی گردد که در دولت سابق هیچ طرح مسکنی در کشور اجرا نشد و در این دولت هم طرح بخوبی در شهری مانند بندرعباس اجرا نشده است تا بر قیمت مسکن در شهر اثر مثبتی داشته باشد وقیمت های کاذب شکسته شود.

    در بندرعباس که شهری مهاجرپذیر است و دهها هزار نفر از پرسنل و کارگران صنایع نیاز مسکن‌شان را از داخل شهر بندرعباس تامین می کنند و همین موضوع هم باعث افزایش قیمت ملک و رهن اجاره می شود، اما برای تامین مسکن این قشر هم توسط صنایع و دولت برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسبی نشد و افزایش قیمت و اجاره باعث فشار بیشتر بر مردم عادی می شود و گاهی اجاره یک ملک از درآمد برخی ها که شغل شان کارگری و… است، بیشتر است. حتی بعضی کارمندان هم برای اجاره ملک با مشکل مواجهند. شرایط بگونه ای است که کارمند و کارگر به راحتی نمی توانند خانه مناسب اجاره کنند تا چه برسد که بخواهند خانه بخرند. طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس هم که تکلیفش مشخص نیست.

    بلاتکلیفی ثبت نام کنندگان

    برخی از متقاضیان مسکن هم که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بودند و هنوز پیامکی را دریافت نکرده‌اند و در زمان مراجعه به راه و شهرسازی به آنها گفته می شود که باید همچنان منتظر بمانند و برخی هم هنوز تایید یا عدم تأییدشان در هاله ای از ابهام قرار دارد، می گویند: از آقای استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان
    می خواهیم مشکل طرح نهضت ملی مسکن را در بندرعباس حل کنند تا خانه‌دار شویم تا امیدی که رئیس جمهور برای خانه‌دار شدن‌مان ایجاد کرده بودند، به ناامیدی تبدیل نشود.

    چرا در بندرعباس این طرح هنوز اجرایی نشده است و املاک ساخته نمی شوند؟ حدود نصف عمر این دولت هم در حال گذشتن است و هنوز در بندرعباس منتظریم تا اعلام کنند سهم آورده‌تان را واریز کنید و ساخت و ساز خانه‌ها شروع شود که مشخص نیست چرا این طرح همچنان متوقف است؟ چرا مشکل زمین اجرای این طرح برطرف نمی شود. زمین که زیاد وجود دارد. بدلیل بی توجهی به مسکن مردم، موضوع تصرفات غیرقانونی و… پیش می آید. مگر تامین مسکن مورد نیاز مردم وظیفه قانونی دولت نیست؟ چه کسی یا کسانی در بندرعباس کارشکنی می کنند تا این طرح اجرا نشود و تامین زمین مورد نیاز این طرح ملی همچنان بی نتیجه بماند؟ چه کسانی بدنبال ناراضی‌تراشی هستند؟ آیا مخالفان اجرای طرح در داخل شهر، نمی خواهند اراضی مورد نیاز تامین شود و طرح موفق اجرا شود؟
    آیا نفوذ وجود دارد؟
    از طرفی دیگر برخی‌ها معتقدند که نفوذ باعث شده است طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس وارد فاز اجرا نشود. چندین ماه طول کشید تا مکان اجرای طرح از شهرک علوی به داخل شهر بندرعباس منتقل شود که در واقع شهرک علوی برای پرسنل و کارگران صنایع مناسب است مسکن ساخته شود و آنها آنجا بروند تا از رفت و آمدشان به داخل شهر که باعث ترافیک و گرانی مسکن می‌شود، جلوگیری می‌شود. الان هم ماه‌هاست که بحث الحاق زمین به شهر بندرعباس جهت اجرای این طرح ملی مطرح است و مشخص نیست آیا به سرانجام برسد یا نرسد و با این شرایط هیچ امیدی در این حوزه وجود ندارد و مردم در حال از دست دادن امیدشان به خانه دار شدن در قالب این طرح دولت سیزدهم هستند. بنظر می رسد برخی‌ها با نفوذشان تاکنون موفق شده‌اند جلوی اجرای طرح را در بندرعباس بگیرند و اجازه ندهند ساخت و ساز در اراضی جدید شروع شود. بخشی از اراضی جنوب اتوبان شهید رجایی بندرعباس هم که بحث خطوط انتقال گاز در آن مطرح بود که قرار بود توافقاتی انجام شود و در این اراضی و همچنین شمال اتوبان ساخت وساز مسکن ملی رونق گیرد که عملیاتی نشد. در واقع بنظر می‌رسد نفوذی‌ها اجازه نداده‌اند این طرح موفق اجرا شود و اینکه دستگاه‌های نظارتی در این حوزه اقدامی مناسب انجام نداده اند، هم جای تامل دارد. این وضعیت باعث افزایش نارضایتی مردم شده است و طرحی که می‌توانست با اجرای موفقش باعث امیدواری مردم به خانه دار شدن شود را متاسفانه بگونه ای اجرا می کنند که باعث ناامیدی مردم شده است. آقای استاندار توجه ویژه ای را جهت اجرای طرح در شهرستان ها دارند و مرتب از فرمانداران گزارش می خواهند، اما اینکه این طرح در بندرعباس به حال خود رها شده است و اقدام مناسبی نمی شود، جای تعجب است؛ در صورتیکه کمبود ونیاز به مسکن در مرکز استان بیش از سایر مناطق است و بایستی زودتر معمای ایجاد شده در عدم اجرای موفق این طرح ملی در بندرعباس حل می شد که همچنان لاینحل مانده است.
    زمین های مازاد ادارات
    از طرفی دیگر ادارات و سازمان های دولتی نیز اگر زمین های مازاد شان را جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس واگذار می کردند و اولویت را هم احداث مسکن برای کارکنان شان قرار می‌دادند، بخشی از مشکل مسکن و زمین در این شهر بندری برطرف می شد و کارمندان فاقد مسکن هم خانه‌دار می شدند که متاسفانه اینگونه نشد واراضی مازاد واگذار نشد. همچنین با توجه به وجود زمین زیاد در بندرعباس از جمله در شمال اتوبان شهیدرجایی، شرق و شمال میدان میوه وتره بار، شمال شهر بندرعباس و راه آهن و… و درصورت الحاق فوری این اراضی به شهر بندرعباس، حتی می توان نهضت ملی مسکن در بندرعباس را بصورت ویلایی نیز اجرا کرد تا باعث از بین رفتن حباب قیمت ملک و زمین در بندرعباس شود.
    در این شرایط، مردم بندرعباس از استاندار هرمزگان انتظار دارند بیش‌از این اجازه فرصت سوزی در اجرای این طرح ملی را در بندرعباس ندهند و مشکل تامین زمین جهت اجرای طرح برطرف شده و ساخت وساز بصورت جهادی آغاز شود و تا قبل از گرم شدن هوا، احداث مسکن در این طرح ملی آغاز شده تا وعده دولت در بندرعباس نیز محقق شده و گره کور مسکن در حوزه های مختلف از جمله نهضت ملی مسکن در این شهر در آستانه چهل وچهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی باز شود ودر همین ایام نیز کلنگ احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در اراضی موجود و الحاقی به زمین زده شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.