دریانیوز// استان هرمزگان، بهویژه شهر بندرعباس، سالهاست که بهعنوان یکی از مناطق راهبردی و مهم کشور در حوزه انرژی و حملونقل شناخته میشود.
وجود پالایشگاه بزرگ بندرعباس، بنادر مهم صادراتی و موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، آن را به قلب تپنده اقتصاد جنوب کشور بدل کرده است. با این حال، مردم این دیار که خود بر روی گنج نفت و گاز زندگی میکنند، برای تأمین ابتداییترین نیاز روزمره خود یعنی سوخت خودرو، باید ساعتها در صفهای طولانی و خستهکننده بنزین معطل بمانند؛ تناقضی آشکار میان ظرفیت و واقعیت.
صفهایی که تمام نمیشوند
در ماههای اخیر، شرایط تأمین سوخت در بندرعباس به یکی از چالشهای جدی شهروندان بدل شده است. رانندگان برای تهیه تنها ۲۰ لیتر بنزین آزاد، گاه ناچارند ساعتی یا بیشتر در صفهای طولانی جایگاههای سوخت منتظر بمانند. این وضعیت نه تنها وقت و انرژی مردم را هدر میدهد، بلکه به ایجاد ترافیکهای سنگین در نقاط مختلف شهر نیز دامن زده است. اما نکته مهم اینجاست که در ماههای ابتدایی و گرم سال سهمیه آزاد جایگاهها به هر خودرو در هر بار سوختگیری ۲۰ لیتر بود اما از مرداد ماه به دلیل صفهای طولانی و معطلی زیاد رانندگان، این سهمیه به ۳۰لیتر افزایش یافت اما به تازگی این سهمیه باز به ۲۰ لیتر کاهش یافته و مسئولان شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی استان این موضوع را تصمیم پایتختنشینان عنوان میکنند.
پایتخنشینان که از وضعیت آب و هوایی استان هرمزگان اطلاعی ندارند و نمیدانند که مردم این استان حتی در فصل پاییز نیز باید از کولر خودرو استفاده نمایند وگرنه تردد در این استان به سختی صورت میگیرد و این موضوع را باید مسئولان استانی به گوش مرکزنشینان برسانند و از حق مردم هرمزگان دفاع نمایند نه اینکه تنها فشار چنین موضوعاتی را به مردم وارد نمایند. صفهای طولانی جایگاههای دارای کارت سوخت آزاد معضلات زیادی به همراه دارند. جایگاههایی مانند پامرو نمونه بارزی از این معضلاند؛ صف طولانی خودروها تا ورودی خانهها ادامه دارد و رفتوآمد ساکنان محلات را مختل کرده است. گاهی ساکنان باید منتظر بمانند تا خودروها اندکی جلوتر بروند تا بتوانند از منزل خود خارج یا وارد شوند.
این شرایط نهتنها آسایش شهروندان را سلب کرده بلکه امنیت تردد را نیز کاهش داده است.شرایط آبوهوایی استان هرمزگان، بهویژه در بندرعباس، از گرمترین نقاط کشور بهشمار میرود؛ دمای بالا و رطوبت شدید باعث میشود که در بیشتر روزهای سال، استفاده از کولر خودروها یک ضرورت و نه یک انتخاب باشد. روشن بودن مداوم کولر خودرو بهطور طبیعی مصرف سوخت را افزایش میدهد. در نتیجه، مردم این منطقه به سوخت بیشتری نیاز دارند اما با محدودیت عرضه مواجهاند. وضعیتی که بیش از پیش احساس بیعدالتی را در میان شهروندان تقویت میکند.
بیعدالتی در سایه پالایشگاه
اینکه مردم استانی که یکی از بزرگترین پالایشگاههای کشور در آن قرار دارد، برای چند لیتر بنزین ساعتها در صف بمانند برای بسیاری از شهروندان قابل درک نیست. آنان حق دارند بپرسند چرا باید در استانی که نفت و پالایشگاه دارد تأمین سوخت خودرو به بحرانی تبدیل شود؟ این تناقض، نمادی از بیعدالتی در توزیع منابع و ضعف در مدیریت سوخت به شمار میرود. برخی شهروندان این موضوع را در عدم توزیع بنزین پالایشگاه نفتستاره خلیجفارس در استان میدانند و میگویند بنزین تولیدی این پالایشگاه (که از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است) در سطح استان هرمزگان توزیع نشده و به استانهای دیگر ارسال میشود.
اگر این موضوع نیز صحت داشته و این پالایشگاه که از منابع این استان استفاده کرده و آلودگیهای آن برای مردم هرمزگان است بنزین خود را به دیگر استانها ارسال میکند، ظلم دیگری نیز در حق مردم این استان روا داشته است. به هر حال این وضعیت توزیع سوخت در استان و کاهش سهمیه آزاد جایگاهها در استان تنها باعث افزایش زمان انتظار و طولانیتر شدن صفهای سوخت میشود و رنج مردم را افزایش خواهد داد. تداوم این صفها تنها یک مسئله سوختی نیست، بلکه به مشکلی اجتماعی و شهری نیز تبدیل شده است. ازدحام خودروها در مسیر جایگاهها، ترافیک سنگین، آلودگی هوا، ایجاد تنش میان رانندگان، و اختلال در تردد محلی را در پی دارد.
از سوی دیگر، حضور طولانی رانندگان در صفها سبب هدررفت زمان کاری و کاهش بهرهوری شغلی میشود. برای کاهش این مشکلات، لازم است نهادهای ذیربط به صورت جدی وارد عمل شوند. یکی از این راهکارها افزایش سهمیه سوخت آزاد در جایگاههای بندرعباس و سایر شهرهای استان است و باید در این زمینه حتما اقدام شود. در گذشته که سهمیه سوخت آزاد جایگاهها ۲۰لیتر بود صفهای بسیار طولانی و بعضا چند کیلومتری ایجاد میشد و انجام مجدد این کار موجب میشود که روند سابق باز در استان تکرار شود. هماکنون بسیاری از خودروها در استان با سهمیه ۱۶۰لیتری که در کارت سوخت خود دارند (۶۰لیتر یارانهای و ۱۰۰لیتر آزاد) یک ماه را نمیتوانند کامل سپری نمایند و هر چه به روزهای پایانی ماه نزدیکتر میشویم خودروهای بیشتری به دلیل اتمام سهیمه در کارت سوخت به صف جایگاههای دارای کارت آزاد اضافه میشوند و صفها طولانیتر و زمان سوختگیری بیشتر خواهد شد.
افزایش تعداد نازلها و جایگاههای فعال، بهویژه در مناطق پرتردد باید در دستور کار باشد و اگر همه جایگاهها دارای کارت سوخت آزاد باشند و مدیریت درستی صورت گیرد، زمان سوختگیری خودروها کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر به دلیل اینکه برخی از این صفها مشکلاتی را برای ساکنان برخی محلهها برای ورود و خروج به ساختمان ایجاد میکند مدیریت صحیح صفها با ایجاد مسیرهای مشخص و نصب موانع در ورودی ساختمانها و کوچهها باید صورت گیرد تا از انسداد مسیر ساکنان جلوگیری شود. موضوع دیگری که میتواند باعث کاهش صفهای جایگاهها شود، بهروزرسانی زیرساختهای سامانه هوشمند سوخت و پیشبینی سهمیه ویژه برای مناطق گرمسیری است. مردم هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی نیازمند داشتن سوخت بیشتری در کارت سوخت هستند و اگر این سهمیه به کارت سوخت آنها اضافه شود میتواند راهگشای این مشکل مردم باشد.
در رنج میمانیم
قصه سوخت در هرمزگان، قصهای تکراری اما دردناک است. مردمی که سالهاست بر گنج انرژی کشور زندگی میکنند اما از ابتداییترین حقوق خود یعنی دسترسی آسان و عادلانه به سوخت محروم ماندهاند. تا زمانی که تدبیری جدی برای حل این معضل اندیشیده نشود، صفهای طولانی و خستهکننده جایگاهها همچنان ادامه خواهند داشت، و مردم این استان همچنان خواهند پرسید: چرا ما که بر گنج نشستهایم، باید در رنج بمانیم؟






ثبت دیدگاه