دریانیوز// امیرمحمد رشیدی دهستانی، دانشآموز مدرسه شهید حقانی بندرعباس، توانست با تلاش مستمر و برنامهریزی دقیق به رتبه دو رقمی کنکور دست یابد.
او مسیر تحصیلی خود را از تابستان سال دهم به یازدهم با تمرکز بر کنکور آغاز کرد و با پشتکار، استفاده از منابع متنوع و بهرهگیری از حمایت خانواده و دوستان، موفق شد جایگاه برتر را در این رقابت حساس کسب کند. در گفتگو با خبرنگار «دریا»، رشیدی دهستانی به تشریح چالشها، برنامه مطالعاتی و نقش مدرسه و اطرافیان در موفقیت خود پرداخت.
دریا: به عنوان اولین سوال، بفرمایید چه شد که مسیر رشته تجربی را انتخاب کردید و از چه زمانی روی کنکور متمرکز شدید؟
درباره انتخاب رشته باید بگویم که علاقه ویژهای به رشته خاصی نداشتم، اما احساس میکردم رشته مهندسی با روحیات و شخصیت من سازگارتر است؛ به همین دلیل مسیر رشته ریاضی را انتخاب کردم.
تمرکز جدی من بر روی کنکور از تابستان سال دهم به یازدهم آغاز شد و از همان زمان بهطور منظم و پیوسته برای موفقیت در این مسیر تلاش کردم.
دریا: مهمترین چالشهای شما در طول سالهای تحصیل چه بودند و چگونه بر آنها غلبه کردید؟
مهمترین چالشهایی که در مسیر کنکور داشتم، بیشتر مربوط به خستگی و ناامیدیهای مقطعی بود. چون این مسیر یک پروسه طولانیمدت است؛ تقریباً سه سال دوران دبیرستان را دربرمیگیرد و برای من که کمی دیرتر شروع کردم، حدود دو سال و نیم مطالعه جدی داشتم.
طبیعی بود که در میانه راه گاهی دلسرد شوم و با خودم فکر کنم آیا واقعاً ارزش دارد اینهمه وقت و انرژی صرف کنم یا نه. اما چیزی که باعث شد از این سختیها عبور کنم، حمایت اطرافیان بود. دوستانم نقش خیلی مهمی داشتند؛ هر وقت ناامید میشدم، با حرفها و همراهیشان انگیزه میدادند.
خانواده هم در درجه اول پشتیبان اصلی من بودند. علاوه بر این، کادر مدرسه شامل مشاور، مدیر، معاون و حتی معلمان، در لحظات سخت به من کمک کردند تا مسیر را ادامه دهم.
دریا: برنامه روزانه شما برای مطالعه چگونه بود؟
مدرسه برای من فقط محل درس خواندن نبود، بلکه جایی بود که در آن با دوستان جدید آشنا شدم و از تجربه و همراهی کادر آموزشی بهره گرفتم. معلمان و مشاوران مدرسه با توجه به سابقهای که در تربیت دانشآموزان موفق و رتبههای برتر داشتند، دقیقاً میدانستند چگونه باید دانشآموزان را در این مسیر دشوار همراهی کنند.
مدرسه کلاسهای آموزشی مفید و منسجمی برگزار میکرد و معلمانی داشت که جزو چهرههای شاخص استان محسوب میشوند. علاوه بر این، با وجود محدودیتهایی که در امکانات وجود داشت، تلاش کردند بهترین شرایط را برای ما فراهم کنند.
یکی از اقدامات ارزشمند مدرسه، راهاندازی پانسیون مطالعاتی بود؛ هرچند سالن مطالعه اختصاصی در اختیار نداشتیم، اما کلاسها و حتی اتاقهای متفرقه مدرسه در اختیار دانشآموزان قرار میگرفت و این موضوع نقش بسیار مؤثری در پیشرفت و استمرار مطالعه ما داشت.
دریا: چه روشها یا منابعی بیشترین تأثیر را در موفقیت شما داشت؟
در مسیر مطالعه برای کنکور، منبع خاصی که بتوانم بگویم بیشترین تأثیر را داشت، وجود نداشت. بیشتر از هر چیز، آزمونها برایم نقش کلیدی داشتند؛ بهویژه در سال دوازدهم که زمان محدودتر بود و باید از هر لحظه بهترین استفاده را میکردم.روش من در سال یازدهم اینگونه بود که برای یک درس، سه تا چهار منبع مختلف کار میکردم.
اما در سال دوازدهم تصمیم گرفتم تمرکز بیشتری داشته باشم و فقط یک منبع اصلی را انتخاب کردم. در کنار آن، آزمونهای متعدد از مباحث مختلف را حل میکردم، این روش خیلی مؤثر بود، چون آزمونها بهخاطر تنوع و ایدههای گستردهای که دارند، عمق بیشتری به مطالعه میدهند و باعث میشوند یادگیری کاربردیتر و ماندگارتر شود.
دریا: نقش مدرسه و معلمان در این موفقیت چه بود؟
مدرسه جایی است که علاوه بر یادگیری دروس، امکان آشنایی با دوستان جدید و بهرهگیری از تجربه کادر آموزشی فراهم میشود، معلمان و مشاوران مدرسه به دلیل تجربه بالایی که در کار با دانشآموزان و همراهی رتبههای مختلف کنکور دارند، دقیقاً میدانند چگونه باید در این مسیر پرچالش به دانشآموزان کمک کنند.
مدرسه ما کلاسهای آموزشی باکیفیتی برگزار میکرد و معلمانی داشت که جزو چهرههای شاخص استان به شمار میروند. با وجود محدودیتهایی که در امکانات وجود داشت، تلاش شد شرایط مناسبی برای دانشآموزان ایجاد شود، از جمله اقدامات ارزشمند مدرسه، راهاندازی پانسیون مطالعاتی بود.
هرچند سالن مطالعه اختصاصی نداشتیم، اما کلاسها و حتی اتاقهای دیگر مدرسه در اختیار دانشآموزان قرار میگرفت و این موضوع بسیار مفید بود و نقش مهمی در استمرار مطالعه ما ایفا کرد.
دریا: حمایت خانواده و دوستان چقدر به شما کمک کرد؟
خانواده، مثل همه دانشآموزان، اصلیترین حامی من در این مسیر بودند. حمایتهای آنها از جنبههای مختلف عاطفی، معنوی و حتی مادی بهقدری زیاد بود که واقعاً نمیتوانم توصیف کنم تا چه اندازه در ادامه مسیر برایم اثرگذار بود.
دوستانم هم نقش پررنگی داشتند. همانطور که اشاره کردم، در سال دهم هنوز خیلی وارد فضای جدی درس و کنکور نشده بودم، اما بعضی از دوستانم انگیزه زیادی به من دادند و باعث شدند مطالعه را در کنار آنها شروع کنم.
از جمله میتوانم به حمیدرضا عسگری، سیدعلی شجاعی و آقای معینزاده اشاره کنم که در این راه واقعاً پشتیبان و همراه من بودند و انگیزه ادامه مسیر را دوچندان کردند.
دریا: چه توصیهای برای دانشآموزانی که میخواهند در کنکور موفق شوند دارید؟
در مطالعه ـ که یک اصل پایهای و ضروری است ـ روی موضوع دوستی و همراهی با هممسیرانشان هم سرمایهگذاری کنند. بهنظر من داشتن دوستانی که هم رفیق باشند و هم رقیب، نقش بسیار مهمی در موفقیت دارد.البته رقابت باید سالم باشد؛ رقابتی که با حسادت یا مقایسه منفی همراه شود، نهتنها فایدهای ندارد بلکه آسیبزننده است.
اما اگر این رقابت در قالب یک همراهی دوستانه شکل بگیرد، بهشدت انگیزهبخش خواهد بود. وقتی دوستان در کنار هم مطالعه میکنند، مشکلات درسیشان را با یکدیگر در میان میگذارند و برای رفع آنها تلاش میکنند، نتیجهای بسیار بهتر به دست میآید. حداقل برای من این تجربه بسیار ارزشمند و تأثیرگذار بود.
دریا: برنامه و هدف شما پس از کنکور چیست؟
بعد از کنکور و اعلام نتایج انتخاب رشته، هدفم ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. امیدوارم بتوانم در آنجا مسیر علمیام را ادامه دهم.در مورد مهاجرت هم پرسشهای زیادی از من میشود، اما در حال حاضر علاقهای به این موضوع ندارم. بیشتر دوست دارم در کشور خودم بمانم و در حد توانم به وطنم خدمت کنم.
درباره آینده و انتخاب گرایشهای تخصصی مهندسی برق هم هنوز به نتیجه مشخصی نرسیدهام، بنابراین نمیتوانم پاسخ دقیقی بدهم، اما امیدوارم در ادامه مسیر بتوانم تصمیم درستی بگیرم.
ثبت دیدگاه