حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۳ شهریور , ۱۴۰۴ Thursday, 4 September , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5519 تعداد نوشته های امروز : 20 تعداد اعضا : 13 تعداد دیدگاهها : 165×
  • تقویم شمسی

    شهریور ۱۴۰۴
    ش ی د س چ پ ج
        فروردین »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031  
  • فقر آموزشی در هرمزگان
    ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۷:۰۵
    شناسه : 32448
    بازدید 131
    1
    دریانیوز// استان هرمزگان، با برخورداری از جمعیت قابل توجه دانش‌آموزی، سال‌هاست با معضل جدی کمبود معلم و مدرسه مواجه است که این معضل کمبود معلم در استخدام اخیر آموزش و پرورش نیز بطورکامل برطرف نشده و به طرز نگران‌کننده‌ای ادامه یافته است.
    ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی منبع : روزنامه دریا
    پ
    پ

    دریانیوز// استان هرمزگان، با برخورداری از جمعیت قابل توجه دانش‌آموزی، سال‌هاست با معضل جدی کمبود معلم و مدرسه مواجه است که این معضل کمبود معلم در استخدام اخیر آموزش و پرورش نیز بطورکامل برطرف نشده و به طرز نگران‌کننده‌ای ادامه یافته است.
    با وجود برگزاری آزمون‌های استخدامی متعدد، بسیاری از شرکت‌کنندگان موفق به کسب قبولی نشده‌اند و سهمیه اختصاص یافته به استان به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای واقعی و متنوع مناطق مختلف این استان پهناور نبوده است. نتیجه این وضعیت، محرومیت بسیاری از کلاس‌ها و دانش‌آموزان از داشتن معلم و دبیر در دروس مختلف است که به طور قطع باعث تشدید ضعف آموزشی در این منطقه محروم خواهد شد.این بحران آموزشی در هرمزگان، به شکل عمیق‌تری نابرابری‌های آموزشی را دامن زده و مانع از رقابت عادلانه دانش‌آموزان این استان با هم‌کلاسی‌های خود در سایر استان‌های کشور می‌شود. دانش‌آموزانی که در شرایط نامطلوب آموزشی درس می‌خوانند، ناگزیر از این هستند که فرصت ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی درجه یک کشور را از دست بدهند. چنین وضعیتی نه تنها آینده تحصیلی این دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد، بلکه توسعه انسانی و اقتصادی استان را نیز با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.از سوی دیگر، رشد روزافزون مدارس غیرانتفاعی در بندرعباس که علاوه بر دریافت شهریه های بالا، متأسفانه وضعیت مناسبی در پرداخت حقوق و بیمه معلمان هم ندارند و شرایط معلمان را دشوارتر کرده است. بسیاری از این مدارس حتی حاضر به پرداخت حقوق بر اساس قانون کار نیستند و در سال‌های گذشته، حقوقی پایین‌تر از حد واقعی به معلمان پرتلاش خود پرداخت کرده‌اند. در عین حال لیست حقوق قانونی را به شکل رسمی ثبت کرده‌اند که نشان‌دهنده نبود نظارت دقیق و موثر بر عملکرد این مدارس است. این موضوع منجر به نارضایتی و کاهش انگیزه معلمان می‌شود و کیفیت آموزش در این مدارس را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشکل کمبود معلم در هرمزگان تنها به آموزش و پرورش محدود نمی‌شود، بلکه در حوزه تربیت و پرورش معلم نیز ضعف‌های اساسی مشاهده می‌شود. دانشگاه فرهنگیان استان، به عنوان مهم‌ترین مرکز تربیت معلم، با کمبود شدید امکانات آموزشی، کلاس درس و خوابگاهی روبرو است. مجتمع آموزشی و خوابگاهی این دانشگاه در آزادگان بندرعباس هنوز ساخته نشده است تا دانشجو معلمان بتوانند در شرایط مناسب و استاندارد تحصیل کنند. این امر نیازمند حمایت جدی دولت، خیرین، صنایع و نهادهای مسئول است تا مسئولیت اجتماعی خود را در این حوزه ایفا کنند و زمینه تربیت معلمان کارآمد و متعهد را فراهم آورند.کمبود معلم و کیفیت پایین مدارس باعث شده است که مدارس با کیفیت بالاتر اقدام به گزینش دانش‌آموزان کنند. این موضوع موجب شده بسیاری از دانش‌آموزان مستعد اما کم‌بضاعت، فرصت تحصیل در مدارس برتر را از دست بدهند و این تبعیض آموزشی، شکاف طبقاتی را در استان هرمزگان تشدید می‌کند. همچنین هزینه‌های بالای تحصیل، شامل خرید کیف، کفش، لباس، نوشت‌افزار و سایر لوازم تحصیلی، بخصوص برای خانواده‌های چنددانش‌آموزی، مانعی جدی برای ادامه تحصیل برخی دانش‌آموزان شده است که ضرورت دارد حمایت‌های مالی و مادی ویژه‌ای از این خانواده‌ها صورت گیرد. ترک تحصیلی دانش آموزان بدلیل فقر مالی مساوی است‌با اشتغال کاذب و قاچاق سوخت و… .
    مشکل کمبود مدرسه و فرسودگی مدارس نیز چالشی بسیار مهم و فوری در هرمزگان است. مدارس بسیاری در استان نیازمند بازسازی جدی و نوسازی هستند تا محیط آموزشی استاندارد و مناسبی برای دانش‌آموزان فراهم شود. در این زمینه، باید نهضت مدرسه‌سازی با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شود تا کمبود ۶۰۰ مدرسه در استان حداکثر تا سال آینده بطورکامل برطرف گردد. این اقدام حیاتی است تا همه دانش‌آموزان از محیطی امن، سالم و استاندارد بهره‌مند شوند. مدرسه استثنایی شمیل شهرستان بندرعباس هم که انتظار می رفت در تابستان امسال ساخته شود، اما بدلیل عدم واگذاری زمین مناسب ،ساخته نشد. در کنار مسائل یادشده، مدارس شبانه‌روزی استان نیز وضعیت مناسبی ندارند. مشکلات خوابگاه‌ها، تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و برودتی این مدارس نیازمند توجه فوری است. همچنین تأمین مواد غذایی مورد نیاز این مدارس و ارتقای کیفیت خدمات رفاهی و آموزشی آنان از جمله مواردی است که باید مورد حمایت بیشتر خیرین، صنایع و نهادهای انقلابی قرار گیرد.به طور خلاصه، وضعیت آموزش و پرورش در هرمزگان بحرانی است که نیازمند نگاه جامع، دقیق و پیگیری مستمر مسئولان استانی و کشوری است. رفع مشکلات کمبود معلم، ارتقای کیفیت مدارس، حمایت مالی و رفاهی از دانش‌آموزان محروم و بازسازی مدارس فرسوده، اولویت‌های اصلی این حوزه به شمار می‌روند.همچنین باید زمینه رشد و توسعه دانشگاه فرهنگیان استان به عنوان بازوی تربیت معلم فراهم شود تا بتواند به صورت مستمر کمبودهای نیروی انسانی را جبران کند. در این‌استان حتی برخی از مدارس خاص و‌تیزهوشان هم برای تأمین معلم و دبیر مجرب با مشکل مواجهند ودانش آموزان و والدین شان هم از این شرایط رضایت ندارند.امید است با همت و همکاری همه بخش‌های دولتی، خیرین، صنایع و مردم فهیم استان، شاهد تحول مثبت در نظام آموزشی هرمزگان باشیم تا همه کودکان و نوجوانان این دیار در شرایط برابر و مناسب آموزشی رشد کنند و آینده روشن و امیدوارکننده‌ای برای خود و جامعه رقم بزنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.